درباره وبلاگ


به وبلاگ آشنایی با کامپیوتر خوش آمدید
موضوعات


<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 72
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 77
بازدید ماه : 77
بازدید کل : 85332
تعداد مطالب : 72
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


عینک خلبانی شیشه آبی _ خرید اینترنتی عینک آفتابی ریبن _ عینک آفتابی ریبن _ دوش ال ای دی دار _

<-PollName->

<-PollItems->

Tropik
سه شنبه 5 خرداد 1398برچسب:, :: 20:6 ::  نويسنده : arman razmbar

 

خوش آمدید/// امید وارم از مطالب وبلاگ راضی باشید.



سه شنبه 22 مهر 1393برچسب:, :: 18:19 ::  نويسنده : arman razmbar
چکیده:
از مهم ترین نکاتی که باید در هنگام خرید پرینتر به آن توجه کرد در این پست معرفی شده است.
راهنمای جامع خرید پرینتر


     دقت چاپ:

اولین و مهم ترین چیز دقت چاپ یا رزولوشن می باشد که  یکی از اصلی ترین موارد انتخاب چاپگر است.

Resolution : از  تعداد نقاطی که توسط چاپگر در هر اینچ مربع از صفحه ایجاد می‌شود،  که معمولاً در دو جهت عمودی و افقی روی صفحه چاپ می‌شوند.

 بیشتر اوقات دقت چاپ پرینترها را  با دو عدد نشان می دهند که عدد اول مربوط به دقت چاپ در حالت افقی و دومی مربوط به دقت چاپ در حالت عمودی است.

بیشتر پرینترهایی که امروزه تولید می شوند از رزولوشن  ۶۰۰* ۶۰۰ پشتیبانی می‌کنند که باعث ایجاد تصاویر با دقت مناسب در هنگام چاپ خواهد شد.

دقت پرینترهای جوهر افشان به طور معمول در حدود ۱۲۰۰ * ۲۴۰۰ می باشد( البته در  نمونه های جدید دقت این چاپگرها به ۱۲۰۰ * ۴۸۰۰ نقطه در اینچ رسیده است).

رزولوشن پرینترهای  لیزری از ۱۲۰۰ * ۱۲۰۰ تا ۱۲۰۰ * ۲۴۰۰ متغییر می باشد که این دقت برای چاپ تصاویر گرافیکی و عکس‌ها با بهترین کیفیت بسیار مناسب می باشد.

البته در پرینترهای لیزری تک رنگ دقت تصویر (Resolution)در حدود ۶۰۰ * ۶۰۰ نقطه در اینچ است که جهت چاپ تصاویر و متن های سیاه و سفید مناسب است.

اما جدای از مطالب گفته شده در بالا، بهتر و خوب این است که در هنگام بررسی کیفیت چاپ یک پرینتر، زیاد به عددی  که بر روی چاپگر نوشته شده توجه نکنید. برای این که قضاوت خوبی در مورد کیفیت چاپ داشته باشید بهتر است که تصویری را توسط پرینتر چاپ کنید و در مقابل چشم خود قرار دهید و سپس قضاوت کنید .

 

پرینتر

 

 

سرعت چاپ:

باز یکی دیگر از  عوامل  مهم و موثر که در خرید پرینتر باید به آن توجه کرد، سرعت چاپ آن پرینتر می باشد، که آن را با تعداد برگه هایی که در هر دقیقه پرینت می کند اندازه گیری خواهند کرد.

نکته ای قابل توجهی که باید در مورد سرعت چاپ به آناشاره کرد این است که برای اندازه گیری این پارامتر هنوز استاندارد مشخصی وجود ندارد. تولید کننده ها معمولا در هنگام اندازه گیر سرعت چاپ پرینتر، از چاپ صفخاتی با رزولوشن و کیفیت پایین استفاده می کنند تا به این وسیله سرعت چاپکر را بیشتر نشان دهند.

به عنوان مثال پرینترهای جوهرافشانی که در بازار موجودهستند ادعا می کنند که بین ۵ تا ۲۱ صفحه متن را در دقیقه چاپ می کنند. این در حالی است که در آزمایش های انجام شده ۲ تا ۷‌صفحه  متن را چاپ کردند.

در باره ی چاپ تصویر شرکت های سازنده معتقدندکه در هر دقیقه ۲ تا ۱۵ را چاپ می کنند، ولی در بررسی هایی که انجام شد  ۱ تا ۳ صفحه در دقیقه به ثبت رسید.

کل این موارد در مورد پرینترهای لیزری هم صدق می کند به طور مثال  یک چاپگر لیزری تک رنگ، در چاپ متن ۱۰ تا ۱۸  صفحه را در دقیقه چاپ می کند در حالی که کارخانه ادعای ۲۰ تا ۳۶ صفحه در دقیقه را دارد.

 

پرینتر

 


 پردازنده و حافظه:

یکی دیگر از مواردی که کمتر در هنگام تهیه ی پرینتر به آنها توجه می شود، پردازنده و حافظه پرینتر است. البته با توجه به تکنولوژی ای که در هر چاپگری استفاده شده است، مقدار مشخصی از پردازنده و حافظه نیاز دارد.(همبود)

به عنوان مثال از آنجایی که تکنولوژی مورد استفاده در پرینترهای لیزری به این صورت است که دستور چاپ یک برگه را به صورت یکجا دریافت می کند، بنابراین برای داشتن چاپ بهتر به مقدار بیشتری از حافظه و قدرت پردازش احتیاج دارد.

ولی در پرینترهای جوهر افشان از انجایی که چاپ به صورت خطی انجام می شود و دستورات چاپ مرحله به مرحله از طریق کامپیوتر ارسال می شود، میزان پردازنده و حافظه از اهمیت چندانی برخوردار نیست.

 

پرینتر



هزینه های چاپ:

یکی دیگر از نکاتی که بایستی در هنگام خرید پرینتر مد نظر داشت، هزینه‌ای است که در چاپ هر صفحه توسط پرینتر برای شما ایجاد می‌شود.

معمولا چاپگرهای جوهر افشان به خاطر قیمت پایینی که دارند انتخاب مناسبی جهت خرید شما هستند، ولی بعد از مدتی هزینه خرید جوهر برای پرینتر بالا خواهد رفت و نگهداری و استفاده از آن به صرفه نخواهد بود.

در این چاپگرها باید مبلغی در حدود  ۲۱ تا ۳۰ دلار برای شارژ کارتریج‌های سه رنگ اصلی ، و ۱۲ تا ۳۰  برای شارژ کارتریج مشکی هزینه کنید. که با هر بار شارژ این کارتریج‌ها حدود ۳۰۰ تا ۸۰۰ صفحه را می توانید چاپ کنید. یعنی هزینه چاپ هر صفحه متن سیاه و سفید در حدود ۱ تا ۷ سنت و هر صفحه رنگی در حدود ۶ تا ۱۸ سنت هزینه در بردارد.

 

 

پرینتر



سه شنبه 22 مهر 1393برچسب:, :: 18:17 ::  نويسنده : arman razmbar
چکیده:
با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات آشنایی با تمامی ابعاد آن عملا نشدنی و تخصص در آن وقت زیادی را می طلبد . با گسترده شدن این عرصه مواردی وجود دارد که صورت گنگ و نامفهوم برای کاربران عادی خود جلوه می دهد ، در این پست به یکی از این موارد می پردازیم .
تفاوت wifi  با  wimax


تفاوت‌های فنی Wimax و Wi-Fi
استاندارد سیستم وایکمس و وای‌فای، هر دو از طریق سازمان بین‌المللی IEEE انجام شده است و جنس هر دوی امواج از جنس الکترومغناطیسی هستند، با این تفاوت که استاندارد وای‌فای ۸۰۲.۱۱a ، ۸۰۲.۱۱b و به تازگی ۸۰۲.۱۱g بوده ولی برای سیستم وایمکس این مقدار برابر ۸۰۲.۱۶ است.
در نتیجه مقدار بسامد امواج وایمکس از وای‌فای بیشتر بوده که این باعث کم‌تر شدن طول موج وایمکس می‌شود. طبق قوانین فیزیکی هر چه طول موج کوتاه‌تر باشد، عمر موج بیشتر خواهد بود. پس علت استفاده‌ی وایمکس در فواصل بیشتر، عمر بیشتر امواج آن است که هم باعث افزایش کیفیت و هم دلیلی بر انتقال داده‌ی بیشتر بر حسب بیت است.
لازم به ذکر است که بسامد موج‌ها در وای‌فای با استاندارد ۸۰۲.۱۱a در بهترین حالت به ۵ گیگا هرتز ‌میرسد. عمر مفید موج‌های وای‌فای (بدون در نظر گرفتن محرک و تقویت کننده) در حدود ۱۵۰ متر است، در صورتی که برد امواج وایمکس در حالت عادی به بالای کیلومتر می‌رسد.
البته به تعبیر دیگر می‌توان وایمکس را نسل جدید وای فای دانست، چون قائده‌ی انتشار موج در این دو سیستم تفاوت چندانی نداشته و شبیه به هم هستند.


تفاوت‌های کاربردی Wimax و Wi-Fi
سرویس وایمکس عمدتا به منظور پهنا رسانی در محدوده‌ی شهری و MAN بوده و شبکه‌هایی به نسبت بزرگ مقیاس را در بر می‌گرد. این در حالیست که سرویس Wi-Fi بیشتر برای شبکه‌های LAN و محلی کاربرد داشته و تنها با استفاده از دکل‌های تقویت کننده (با قیمتی گزاف) می‌توان برد آن‌ را افزود و دسترسی با فاصله‌ی بیشتر را امکان‌پذیر نمود.
پس می‌توان نتیجه گرفت که کاربرد اساسی Wi-Fi در شبکه‌های لوکال و ساختمانی و شرکتیست در حالی که نوع شبکه‌ی Wimax سازمانی بوده و می‌توان تمامی سطح شهر را با آن پوشش داد.
تفاوت دیگر این دو سیستم در سطح امنیت آن‌هاست. سیستم وای‌فای با بهرگیری از الگوریتم‌های WEP و WPA و پسورد‌های ۶۴ و ۱۲۸ بیتی، امنیتی به نسبت قابل قبول را ارائه می‌کنند. حال آن‌که سرویس وایمکس با روش‌های مختلف رمزگذاری نظیر CBC , CCM و CTR امنیت شبکه‌ی شما را فراهم می‌کند.
پهنای باند در سیستم وایمکس بسیار بیشتر از وای‌فای است. به طوری که در وای مکس پهنای باند تا حداکثر ۷۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد اما پهنای‌باند برای وای فای بیشینه‌ای برابر ۵۴ مگابیت بر ثانیه دارد. که دلیل آن مطابق مطالب بالا، تفاوت در موج‌های این دو سرویس است.
همچنین شما قادرید با خرید و اتصال یک Access Point شخصی به خط DSL خود، اینترنت را به صورت Wi-Fi استفاده کنید، در حالی که خرید تجهیزات اینچنینی برای وایمکس امکان پذیر نیست



سه شنبه 22 مهر 1393برچسب:, :: 18:15 ::  نويسنده : arman razmbar
چکیده:
لپ‌تاپ‌ها را هم می‌توان ارتقا داد اما این کار به راحتی ارتقای یک دستاپ نیست. برخی قطعات روی مادربورد و برخی اجزای دیگر لحیم شده‌اند و با وجود اینکه قابل جایگزینی هستند، نمی‌توان آنها را به راحتی جایگزین کرد. هزینه و مهارت زیادی برای این کار نیاز است. اما برخی قطعات دیگر هم وجود دارد که جایگزین کردن آنها به سادگی و با کمترین مهارت ممکن است. اولین مورد حافظه‌ی RAM و دومین مورد درایو دیسک سخت یا HDD است. شاید بخواهید به جای HDD از حافظه‌های گران‌قیمت و سریع SSD استفاده کنید، به هر حال تعویض این
نحوه ی ارتقای RAM و هارد دیسک درایو یک لپ تاپ

قدم اول انتخاب سخت‌افزار و تهیه‌ی آن است. باید به مشخصات فنی مادربورد توجه کنید و مقدار RAM    پشتیبانی شده و نوع و فرکانس آن را بدانید. در مورد HDD یا SSD نیز ابعاد و البته پورت اتصال اهمیت زیادی دارد. برای انتخاب SSD توصیه می‌شود  با افراد با تجربه هم مشورت کنید و تصمیم بگیرید.

                                                     

                                                     آمادگی قبل از ارتقا

  منطقی است که قبل از ارتقا و استفاده از سخت‌افزار جدید، یک نسخه‌ی پشتیبان از اطلاعات سیستم خود تهیه کنید. البته این مسأله برای ارتقای HDD ضروری است اما برای ارتقای RAM هم بهتر است احتمال بروز مشکلات کوچک را در نظر بگیرید و نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید. کار پشتیبان گیری که تمام شد، یک مکان خشک با فضایی مناسب را انتخاب کنید

 

                                                              

باز کردن لپ تاپ

پشت لپ‌تاپ خود را نگاه کنید، چیزی شبیه به شکل زیر می‌بینید. باتری در بخش بالایی قرار دارد و با یک چفت در جای خود ثابت شده است. در بخش پایینی هم درب محفظه‌ی هارد و رم دیده می‌شود که معمولاً با پیچ محکم بسته شده است.

در ابتدا باتری را خارج کنید. ممکن است لپ‌تاپ شما کمی متفاوت باشد و باتری آن با دو چفت ثابت شده باشد. دقت کنید که نیازی به زور زدن نیست، اگر چفت‌ها و پیچ‌ها به درستی باز شده باشند، با کمی فشار باتری از جای خود خارج می‌شود و یا درب محفظه‌ی هارد و رم به راحتی باز می‌گردد.

بعد از باتری نوبت به درب‌های دیگر می‌رسد. در این مثال یک درب برای هارد و رم وجود دارد اما در سایر لپ‌تاپ‌ها ممکن است دو درب وجود داشته باشد. در برخی مدل‌ها هم وقتی درب‌ها را باز می‌کنید، متوجه می‌شوید که رم‌ها کمی دور از دسترس هستند و باید قطعات دیگری را هم باز کنید. تمامی پیچ‌ها را باید باز کنید به طوری که در نهایت درب به راحتی باز شود.

بعد از باز کردن پیچ‌ها کمی به در فشار وارد کنید تا باز شود، می‌توانید از نوک پیچ‌گوشتی استفاده کنید.

درب‌ها ممکن است کمی محکم باشند، با لبه‌ی تیز چیزی مثل چاقو آن را باز کنید. نیروی کمی وارد کنید تا درب مورد نظر باز شود.

تعویض RAM

حالا می‌توانید رم یا هارد را ببینید، بیشتر لپ‌تاپ‌ها دارای دو شکاف DIMM برای رم هستند، دو رم به صورت افقی روی هم قرار گرفته است و برای دسترسی به رم زیری، باید رم بالایی را بردارید.

برای برداشتن رم باید دو چفت کناری رم را فشار دهید. در این مثال به شکل بالا توجه کنید، دو تکه‌ی فلزی روی شکاف‌های نیم‌دایره‌ای شکل دو کناره‌ی رم قرار دارد که باید فشار داد تا رم از جای خود خارج شود. در هر مدلی ممکن است شکل یا رنگ این دو چفت متفاوت باشد اما به هر صورت باید این دو را به سمت خارج فشار داد.

 

بعد از فشار دادن احتمالاً رم بالایی با زاویه‌ی ۳۰ درجه بلند می‌شود. آن را برداید.

در مورد رم دیگر هم همین روش را دنبال کنید. نصب رم‌های جدید به سادگی خوردن یک کیک است، تنها کافی است آن را در جای خود قرار داده و به جلو فشار دهید، دو چفت کناری به محض قرار گرفتن رم در جای اصلی خود، در شکاف‌های نیم‌دایره‌ای شکل برد آن فرو می‌روند و رم در جای خود به صورت افقی محکم می‌شود.

یادآوری می‌کنیم که زور نزنید! ممکن است رم را در جای اشتباهی قرار داده باشید و با فشار دادن زیاد، به آن آسیب وارد کنید.

تعویض هارد درایو

در مدل‌های مختلف لپ‌تاپ‌ها، روش محکم کردن هارد درایو متفاوت است ولی در بیشتر مدل‌ها از دو یا چهار پیچ برای محکم کردن آن استفاده می‌شود. در این مثال به شکل زیر توجه کنید که ۴ پیچ مذکور را ببینید.

بعد از باز کردن پیچ‌ها، برچسبی که به هارد درایو وصل شده را بگیرید و به سمت بالا بکشید. در عین حال باید برچسب را به سمت کناره‌ی محفظه بکشید که سوکت اتصال SATA از مادربورد جدا شود.

درایو به قفسه‌ی خود پیچ شده است، باید پیچ‌ها را باز کنید تا قفسه خالی شود.

درایو جدید را باید در قفسه‌ی هارد درایو پیچ کرده و سپس قفسه را در محل خود قرار دهید و به سوکت SATA وصل کنید. در نهایت پیچ‌ها را محکم کنید. اگر سوکت‌های هارد درایو به درستی وصل نشده باشد، نمی‌توان درایو را در جای خود با پیچ‌های مربوطه محکم کرد. احتمال دیگر این است که شاید شما درایو را برعکس در قفسه‌ی درایو قرار داده و محکم کرده‌اید.

 

راه‌اندازی مجدد لپ‌تاپ

بعد از ارتقای قطعات، درب‌ها را ببندید و پیچ‌ها را به درستی محکم کنید. RAM قطعه‌ای است که برای استفاده تنها باید آن را به مادربورد وصل کنید، اگر اتصال آن درست باشد و البته مادربورد شما، رم خریداری شده را پشتیبانی کند، به صورت خودکار توسط سیستم شناسایی می‌شود اما در غیر این‌صورت، اگر سیستم شما روشن نشد، مشخص است که RAM به درستی متصل نشده و یا توسط مادربورد شناسایی نمی‌شود.

هارد درایو برای استفاده نیاز به نصب سیستم عامل دارد. البته درایوری نیاز نیست مگر اینکه درایو شما SSD باشد که در این صورت برخی مدل‌ها دارای نرم‌افزار و درایور هستند، مثلا درایوری برای پشتیبانی از TRIM دارند که باید نصب کنید.

تمام مراحل ارتقا را می‌توان در ۵ دقیق انجام داد. کار مشکلی نیست اما باید متوجه باشید که چه کاری انجام می‌دهید.



سه شنبه 22 مهر 1393برچسب:, :: 18:0 ::  نويسنده : arman razmbar
چکیده:

دیگر کمتر کسی را می یابد که یک فلش مموری در جیبش نباشد ! طبیعی است با زیاد شدن استفاده از یک وسیله ، مشکلات آن نیز یکی یکی پدیدار خواهد شد . ویروسی شدن فلش مموری و همچنین دسترسی آسان همه اشخاص به آن را میتوان از چندین مشکل این وسیله نام برد . در این مطلب محور اصلی ما دسترسی آسان همه به فلش مموری شماست . طوری که اگر شما فلش مموری خود را گم کنید ، هر شخصی با اتصال آن به سیستم خود میتواند به اطلاعات آن دست پیدا کند .
 
چگونه بر روی فلش مموری رمز بگذاریم؟

 

 

نرم افزار های زیادی برای اینکار وجود دارد ولی در این چگونه میخواهیم با استفاده از قابلیت های ویندوز 7 بر روی فلش مموری پسورد بگذاریم .

این قابلیت بصورت یک چیپ سخت افزاری به نام TPNبرروی مادر بورد هایی که در چند سال اخیر تولید شده اند وجود دارد.

برای شروع ابتدا My Computer را باز کرده وبروی فلش مموری کلیک راست کنید و گزینه Turn On Bitlockerرا انتخاب نمایید.

 

 

بعد از کلیک بروی گزینه Turn On Bitlockerصفحه ای مانند تصویر زیر ظاهر میشود که اخطار میدهد در زمان رمز گذاری فلش مموری را خارج نکنید.

 

 

در مرحله بعد باید عملیات رمز گذاری بر روی فلش مموری را شروع کنید .برای انجام اینکار همانطور که در تصویر مشاهده می کنید دو گزینه در اختیار شما قرار می گیرد

:Use a Password to unlock the drive ::        :  استفاده از پسورد برای رمز گذاری
:   Use my smart card to unlock the drive ::  استفاده از Smart  card
پیشنهاد ما استفاده از گزینه اول و انتخاب پسورد برای رمز گذاری می باشد.

 

بعد از  این صفحه یک امکان فوق العاده وجود دارد که میتوان رمز مورد نظر را در یکی از درایو ها ذخیره کرد تا در صورت فراموش کردن پسورد بتوان فلش را باز کرد.این قابلیت است ٬که باعث برتری این روش نسبت به روش های رمز گذاری با نرم افزار می شود.

 

 

سپس  بر روی گزینه Next کلیک کنید وبعد از صفحه ظاهر شده گزینه  start Encryption را انتخاب کنید تا عملیات رمز گذاری آغاز شود.

 

 

برای برداشتن قفل به تنضیمات کنتل پنل بروید و گزینه BitLocker Drive Encryption را انتجاب کنید .صفحه ای مانند تصویر زیز ظاهر میشود.در این قسمت علاوه بر برداشتن قفل فلش مموری میتوان برای درایو های خود نیز پسورد بگذارید.

 

 

 

 نکات:

1.دقت داشته باشید که در حین انجام قفل گذاری بر روی پارتیشن ها و فلش مموری هیچ کار دیگری انجام نداده و در حین انجام رمز گذاری،  فلش مموری را از روی دستگاه خارج نکنید بدلیل اینکه در بیشتر مواقع فلش مموری سوخته و دسترسی به اطلاعات غیر ممکن می شود .

2.در صورت فراموش کردن پسورد ، می توانید از فایلی که در حین انجام رمز گذاری در یکی از پارتیشن ها ذخیره می کنید استفاده کنید .

3.این قابلیت بر روی ویندوز XP وجود ندارد اما شما می توانید بعد از رمز گذاری ، فلش مموری خود را در ویندوز XP باز کرده و با وارد کردن پسورد از اطلاعات خودتان استفاده کنید اما به هیچ وجه نمی توانید اطلاعاتی به فلش مموری خود اضافه کنید .



سه شنبه 22 مهر 1393برچسب:, :: 17:58 ::  نويسنده : arman razmbar
چکیده:
صفحه‌ نمایش‌های لمسی سال‌ها قبل وارد بازار فناوری شدند و پس از تلفن‌های هوشمند می‌توان تبلت‌ها را به عنوان اولین میزبانان این نمایشگرها عنوان کرد، با این حال این نمایشگرها با اینکه تجربه‌های محدودی در لپ‌تاپ‌ها داشتند، هیچ‌گاه نتوانستند در نوت‌بوک‌ها توسعه پیدا کنند. محدودیت آن‌ها سیستم عامل و رابط کاربری بود. به همین دلیل است که با ورود ویندوز هشت انواع مختلفی از لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها با صفحه‌نمایش لمسی معرفی شدند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.
 
کدام نمایشگر لمسی را انتخاب کنیم؟!

 

 

 

آنچه از مهندسی جدید لپ‌تاپ‌ها مشخص است، حرکت به سمت نوع جدیدی از طراحی است و محصولات فعلی را می‌توان اولین تجربه‌های دوره گذار معرفی کرد که در آن‌ها علاوه بر صفحه نمایش تاچ، از کیبورد و تاچ پد نیز استفاده شده است. در این مطلب به بررسی چند مدل از نمونه‌های موفق صفحه نمایش لمسی در بازار لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها می‌پردازیم.

 

 

Convertibles

 


تغییر شکل‌دهنده‌ها از سال‌ها پیش در بازار لپ‌تاپ‌ها حضور داشته‌اند ولی در مدل‌هایی که اخیرا معرفی شده‌اند، جزییات جدیدی به این محصولات افزوده شده است. در لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های Convertibles صفحه نمایش چرخیده و روی صفحه کلید قرار می‌گیرد. در واقع دستگاه میان لپ‌تاپ و تبلت‌ جابجا می‌شود. در برخی از این مدل‌ها صفحه نمایش روی یک محور میانی می‌چرخد و در برخی مدل‌های دیگر این محور روی یک فریم در اطراف پنل قرار دارد.
مدل‌های قدیمی معمولا از طریق یک قلم اطلاعات را دریافت می‌کردند ولی در مدل‌های جدید صفحه نمایش تمام لمسی است. این مدل‌ها در حالت عادی مشابه یک لپ‌تاپ هستند و از نظر وزن و اندازه نیز تفاوتی با لپ‌تاپ‌ها ندارند. البته این مدل‌ها بیشتر در سایز 11.6 تا 13.3 اینچ تولید می‌شوند. حالت تبلت این دستگاه‌ها اندکی متفاوت است زیرا نسبت به یک تبلت عادی وزن بیشتری دارند و برای کاربرد مداوم به عنوان تبلت مناسب نیستند.


 

Dockables

 


محصولاتی که تحت عنوان Dockables شناخته می‌شوند از دو قسمت تشکیل شده‌اند، قسمت نخست یک تبلت کامل است که تمام مشخصات فنی اصلی در آن قرار گرفته و می‌تواند به صورت مستقل به عنوان یک تبلت استفاده شود. قسمت دوم معمولا امکاناتی را به بخش اول اضافه می‌کند و ماهیت مستقل ندارد. در این بخش امکاناتی مانند باتری، درگاه USB، پورت‌های تصویری و البته کیبورد و تاچ پد قرار گرفته‌اند. بنابراین بخش دوم یا داک به عنوان یکی از لوازم جانبی تبلت شناخته می‌شود.
این محصولات در اندازه یک تبلت تولید می‌شوند و سایز نمایشگر آن‌ها بین 10.1 تا 12.1 اینچ است. در این مدل‌ها معمولا از سیستم عامل اندروید استفاده می‌شود و به تازگی نسخه‌های مجهز به ویندوز هشت RT آن‌ها نیز معرفی شده‌اند. از میان این مدل‌ها می‌توان به ASUS Vivo Tab و سامسونگ ATIV Smart اشاره کرد.

 

 

Sliders

 


اسلایدرها در واقع تبلت‌هایی هستند که در آن‌ها از صفحه کلید استفاده شده است. نمایشگر تبلت که حاوی تمام اجزای اصلی است روی یک صفحه کلید باریک قرار گرفته و در صورت نیاز برای تایپ راحت می‌توان صفحه کلید را به صورت کشویی از زیر تبلت خارج کرد. این شیوه معمولا برای تبلت‌ها مورد استفاده قرار می‌‌گیرند و نمونه موفق آن Vaio Duo 11 سونی است. البته توشیبا U920t نیز با استقبال روبرو شد.
این تبلت‌ها سایز بزرگی ندارند و بین 10.1 تا 12.5 اینچ هستند. یکی از مهمترین انتقاداتی که به این محصولات می‌شود توانایی تایپ در آن‌هاست، زیرا کیبورد دستگاه به اندازه کافی برای تایپ آسوده نیست و این بخش هم مهمترین مزیت این مدل‌ها نسبت به سایر محصولات صفحه لمسی است. اسلایدرها دارای وزن سبکی هستند و کار با آن‌ها به عنوان یک تبلت آسان است، ضمن اینکه اگر از تایپ فقط در حد ایمیل‌های روزانه استفاده کنید اسلایدر جوابگوی نیاز خواهد بود.

 

 

Swing hinge

 


دسته‌ای از لپ‌تاپ‌های لمسی با قابلیت تغییر شکل هستند که به سختی می‌توان کاربرد تبلت‌ را برای آن‌ها تعریف کرد. در این لپ‌تاپ‌ها معمولا صفحه نمایش از محور لولاها یک چرخش 180 درجه دارد و پشت صفحه کلید قرار می‌گیرد. این مدل‌ها را می‌توان چرخنده نامید و تفاوت آن‌ها با مدل‌های تغییر‌شکل دهنده در شیوه قرار گیری نمایشگر است. در تغییرشکل دهنده‌ها پنل روی کیبورد قرار می‌گیرد و در چرخنده‌ها پنل به زیر کیبورد منتقل می‌شود. این محصولات قیمت مناسبی دارند و اندازه آن‌ها نیز مشابه لپ‌تاپ‌ها است. یکی از مشکلات این مدل‌ها در حالت تبلت، صفحه کلید است. زمانی که نمایشگر به پشت صفحه کلید می‌چرخد کلیدها غیرفعال می‌شوند ولی تماس دست با کلیدها چندان خوشایند نیست. یکی از محصولات شاخص این گروه مدل Yoga از لنوو است.

 

 

Standard touch

 


برای داشتن یک لپ‌تاپ با صفحه نمایش لمسی حتما لازم نیست به سراغ مدل‌های عجیب بروید. می‌توانید یک لپ‌تاپ انتخاب کنید که نمایشگر آن از قابلیت‌ لمس نیز پشتیبانی می‌کند. این مدل‌ها با معرفی ویندوز هشت تنوع قابل قبولی پیدا کرده‌اند و انتخاب از میان آن‌ها ساده‌تر شده است. در این لپ‌تاپ‌ها قابلیت‌های یک تبلت را پیدا نمی‌کنید و نمی‌توانید از آن‌ها مانند یک لوح استفاده نمایید. با این حال تمام ویژگی‌های یک لپ‌تاپ عادی را دارند و از نظر پلتفرم پردازشی نیز دقیقا از همان ساختارهای لپ‌تاپ با پردازنده X86 پیروی می‌‌کنند. این مدل‌ها معمولا بین 100 تا 200 دلار گران‌تر از مدل‌های معمولی هستند که هنگام خرید باید به این نکته توجه داشته باشید که قابلیت لمسی برای یک لپ‌تاپ معمولی بین 300 تا 600 هزار تومان برای شما هزینه اضافه در بر خواهد داشت.



سه شنبه 22 مهر 1393برچسب:, :: 17:56 ::  نويسنده : arman razmbar
چکیده:

اگر شما هم مثل عده اي زيادي از افراد فايل هاي چند رسانه اي زيادي جمع مي كنيد مطمئنا دير يا زود ظرفيت هارد شما پر مي شود . شايد شما 4000 عكس ديجيتالي با كيفيت عالي و مجموعه اي كامل از آهنگ ها و كنسرت هاي خواننده هاي محبوبتان را جمع كرديد يا زمان و هزينه ي زيادي را صرف دانلودشان كرده ايد و ديگر راضي به از دست دادن آن ها نيستيد . يك هارد درايو خارجي يا به قولي اكسترنال مشكل شما را حل مي كند اما قبل از هر چيز خواندن اين مقاله را ادامه دهيد تا بتوانيد درايوي مناسب براي سيستمتان تهيه كنيد .
 
راهنماي جامع خريد اكسترنال درايو



آنچه شما نياز داريد
بك آپ نگرفتن از اطلاعات مهم روي سيستمتان به چند دليل اساسي كار اصلا جالبي نيست, مهم ترين دليل اينكه با يك مشكل كوچكي كه در هاردتان پيش مي آيد ممكن است اطلاعاتتان از بين برود, هيچ وقت از اين مطمئن نباشيد كه متوجه اين حادثه نمي شويد با شما شرط مي بندم كه حداقل يك بار اين مشكل را تجربه مي كنيد .
ولي نگران نباشيد حتي يك هارد ديسك نسبتا كوچك هم مي تواند كار شما را راه بيندازد .


نوع هارد درايو
در حالت كلي دو نوع هارد درايو داريم : SSD يا درايو حالت جامد و HDD يا درايو ديسك سخت . درايو هاي حالت جامد زياد مورد استفاده نيستند, با وجود اين كه سرعت بسيار بالايي دارند اما قيمت بالاي آن ها خريدار را منصرف مي كنند . ممكن است در حجم هاي بالا قيمت يك درايو حالت جامد سه برابر يك درايو ديسك سخت باشد . اگرچه درايو حالت جامد به خاطر نداشتن قطعه ي متحرك امن تر است و از سالم ماندن آن اطمينان بيشتري داريم اما خوب مسايل ديگر ايجاب مي كند كه با همان درايو ديسك سخت بسازيم و تنها به ياد داشته باشيم موقع انتقال فايل از تكان دادنش به شدت بپرهيزيم .
اگر مسئله ي دوام و طول عمر درايو برايتان مهم هست (مثلا زياد سفر مي كنيد و درايو خود را به همراه داريد) به دنبال درايو هاي مستحكم تر بگرديد, اين درايو ها عمدتا از نظر بدنه ي خارجي تقويت شده اند و كمتر ضربه مي بينند .

 

ssd



ظرفيت هارد
چه مقدار ظرفيتي كافي است ؟ خوب اين بستگي به خودتان دارد كه چه مقدار فضايي مي خواهيد . اگر اكثر فايل هاي شما متني و سند و مدرك است خوب به تبع شما نياز به درايو بزرگي نداريد يك حافظه ي 250 يا 320 گيگي مشكل شما را حل مي كند .
اما اگر شما مجموعه ي فيلم و موزيك بزرگي داريد و نمي خواهيد عادت دانلود فايل را از اينترنت به اين زودي ترك كنيد, درايوتان هر چه بزرگتر باشد بهتر است و البته در حافظه هاي بزرگتر قيمت ها به نسبت كاهش مي يابد .


امنيت
برخلاف بعضي از درايو ها كه تنها مانند يك سطل داده مي گيرند و پس مي دهند عده اي ديگر بعضي پارامتر هاي امنيتي را مانند بك آپ گيري اتوماتيك و بازيابي آن در صورت نياز را برايتان فراهم مي كنند, البته داشتن اين ويژگي هزينه ي بيشتري را مي طلبد .


سرعت
وقتي بحث از سرعت به ميان ميي آيد (سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات) بيشترين توجه ما به سمت كابل ارتباط دهنده ي بين سيستم و درايو جلب مي شود, هم اكنون عده ي زيادي از درايو ها از تكنولوژي هاي USB 2.0 يا USB 3.0 و Esata بهره مي برند اما اگر شما از سيستم عامل مكينتاش استفاده مي كنيد حتما دنبال كابل فايرواير(FireWire) باشيد .
Esata سرعت بيشتري نسبت به USB 2.0 دارد اما استفاده از اين نوع كابل نيازمند يك منبع تغذيه ي خارجي است پس شما همزمان با وصل كردن درايو به سيستم بايد آن را به برق هم بزنيد, اگر فايل هاي بزرگي داريد اين تكنولوژي به خاطر سرعت بالايش به درد شما مي خورد  .


امكان به اشتراك گذاري
اگر شما يك كامپيوتر داريد يك هارد ساده براي شما كافي است, اما اگر مدير عامل يك شركت تجارتي چند سيستمه هستيد ديگر دليلي براي به دنبال نرفتن NAS يا شبكه ي دخيره سازي نداريد, در ساده ترين حالت اين پيكر بندي شامل چند درايو شبكه شده است كه به طور اتوماتيك از هاردديسك همه ي سيستم ها بك آپ گيري كرده و طبق مدل شبكه به عده اي اجازه ي دسترسي به فايل ها را مي دهند است . هزينه ي اين كار وابسته به مقدار فضاي لازم و تعداد سيستم ها ممكن است بالا باشد .

 

network attached storage

 


آخرين نكته
هيچ وقت فراموش نكنيد : هزينه ي پشتيبان گيري از فايل هايتان همواره كمتر از هزينه ي بازگرداني اطلاعات درايو ها توسط متخصصين است وبه علاوه در بازگرداني, تضميني بردوباره به دست آوردن فايل هاي مورد نظرتان نيست . پس همين حالا يك اكسترنال درايو تهيه كنيد و با بك آپ گيري فايل هايتان خيالتان را از بابت امنيت آنها راحت كنيد .



سه شنبه 22 مهر 1393برچسب:, :: 17:45 ::  نويسنده : arman razmbar
چکیده:
کلیدهای میان‌بر همواره باعث تسریع در کار با ویندوز شده و علاوه بر آن شما را در کار با کامپیوتر حرفه‌ای‌تر نشان می‌دهند. در ویندوز جدید شرکت «مایکروسافت» با نام «ویندوز 8» نیز کلیدهای میان‌بر جدیدی وجود دارند که موجب تسهیل کار کاربران می‌گردند. در این ترفند قصد داریم به معرفی 30 کلید میان‌بر جدید در «ویندوز 8» بپردازیم.
 
کلید های میانبر


1. Win + Print Screen: گرفتن عکس از صفحه نمایش (تصویر مستقیماً در Pictures Library و با فرمت PNG ذخیره می‌گردد).
2. Win + C: باز نمودن Charms Bar ویندوز.
3. Win + Tab: باز نمودن Switch List ویندوز جهت انتخاب برنامه‌های در حال اجرا.
4. Win + Q: باز نمودن قسمت جستجوی عمومی ویندوز.
5. Win + W: جستجو درون تنظیمات سیستم.
6. Win + F: جستجو درون فایل‌ها.
7. Win + Z: دسترسی به تنظیمات برنامه‌های Metro.
8. Win + I: باز نمودن منوی تنظیمات ویندوز.
9. Win + P: باز نمودن تنظیمات مربوط به صفحه نمایش دوم یا پروژکتور.
10. Win + H: دسترسی به صفحه Share Settings.
11. Win + K: باز نمودن صفحه تنظیمات مربوط به سخت‌افزارهای متصل.
12.Win + X: باز نمودن منوی System Utility Settings در در پایین سمت چپ صفحه.
13.Win + T: پیش‌نمایش پنجره‌های باز در نوار وظیفه ویندوز.
14.Win + U: باز نمودن پنجره Ease of Access Center.
15. Win + E: باز نمودن Windows Explorer.
16.Win + R: باز نمودن پنجره Run.
17. Win + Pause: باز نمودن پنجره System Properties.
18. Win + Enter: باز نمودن Windows Narrator.
19. . + Win + Shift: نمایش پنجره‌های در حال اجرا در سمت راست صفحه.
20. . + Win: نمایش پنجره‌های در حال اجرا در سمت چپ صفحه.
21. , + Win: پیش‌نمایش دسکتاپ (Aero Peek).
22. Win + D: مراجعه به دسکتاپ.
23. Win + M: کمینه‌سازی تمام پنجره‌های باز.
24. Win + B: بازگشت به دسکتاپ.
25. Win + J: جابجایی برنامه کانونی در میان برنامه‌های در حال اجرای Metro.
26: Win + L: قفل صفحه نمایش.
27: Win + Page Up/ Page Down: جابجایی بین صفحه نمایش اصلی و فرعی (در صورت استفاده از صفحه نمایش دوم مانند پروژکتور).
28. Ctrl + غلطک ماوس (صفحه Start): بزرگنمایی صفحه.
29. Ctrl + غلطک ماوس (صفحه Desktop): تغییر اندازه آیکن‌ها.
30. Ctrl + Shift+ N: ایجاد یک پوشه جدید در دایرکتوری کنونی.



سه شنبه 22 مهر 1393برچسب:, :: 17:40 ::  نويسنده : arman razmbar

گویا آی تی: گوگل کروم نام مرورگری قدرتمند و فوق‌العاده که کمتر کسیت تا به حال تجربه کارکردن با آن را ندارد. هرکسی که آن را چه بر روی کامپیوتر خود و یا چه بر روی موبایل تا یبلتش از آن استفاده کرده باشد، قطعاً به سرعت بالای آن، تجربه کاربری فوق‌العاده و قدرتمند بودنش پی برده است. اما این ها همه چیز نیستند؛‌ در این مطلب با ما باشید تا شما را با ۱۰ نکته از مرورگر کروم برای موبایل آشنا سازیم تا لذت استفاده از آن را برای شما دو چندان کنیم!

مرورگر گوگل کروم بر روی دو سیستم عامل Android و iOS قابل نصب و استفاده می‌باشد. کاربران سیستم عامل iOS می‌توانند با مراجعه به App Store مخصوص اپل، آن را دریافت کنند؛ همچنین کاربران Android نیز می توانند با استفاده از Google Play و یا هر نوع نرم افزار مشابه، اقدام به دریافت و نصب آن نمایند.

  حرکت بین سربرگ ها (Tabs)

گوگل کروم به شما این امکان را می دهد که با استفاده از حرکت های خاص، بین تب‌های باز حرکت کنید. این حرکت ها تنها بر روی گوشی‌های Android، iPhone و iPad کار می‌کنند؛ تبلت‌های Android از این امکان بی بهره هستند!

در گوشی‌های Android، انگشت خود را هرکجای Toolbar قرار داده و به سمت راست یا چپ حرکت کنید.

در گوشی‌های iPhone و تبلت‌های iPad، انگشت خود را در گوشی صفحه قرار دهید؛ سپس به سمت داخل حرکت کنید؛ خواهید دید که در داخل تب‌های باز حرکت خواهید کرد.


  استفاده از Tab List – مختص گوشی

هنگامی که گوگل کروم در گوشی شما درحال اجراست،‌ کلید tab را بفشارید تا تمامی تب‌های باز را ببینید، تب مورد نظر را انتخاب کرده تا برای شما باز گردد،‌ روی X بفشارید تا تب مورد نظر بسته شود، انگشت خود را بر روی تب مورد نظر نگه دارید و آن را به سمت چپ یا راست حرکت دهید تا بسته شود. همچنین می توانید با ورود به منو مرورگر کروم، گزینه Close All Tabs را انتخاب کرده تا تمامی تب‌های باز شما، بسته شوند!


  دو ضربه پشت‌ سر هم، فعال شدن بزرگنمایی هوشمند

مرورگر گوگل کروم مجهز به قابلیتی به نام بزرگنمایی هوشمند (Smart Zoom) است؛ برای مثال، فرض کنید شما در حال مشاهده یک وب سایتی هستید که نسخه موبایل ندارد و همان نسخه ی مختص کامپیوترهای شخصی را در گوشی شما به نمایش در آمده؛ ممکن است که محتوایی که قصد خواندن آن را در این وب سایت دارید، در یک ستون باریک قرار داده شده است. شما کافیست که در آن ناجیه، دو ضربه پشت سر هم بر روی صفحه نمایش گوشی خود بزنید تا کروم به صورت خودکار محل را تشخیص داده و آن ستون باریک را طوری برای شما بزرگنمایی می کند که کل عرض گوشی شما را در بر گیرد.

دقت کنید که بزرگنمایی هوشمند در مرورگر کروم تنها بر روی وب سایت هایی  فعال است که نسخه کامپیوتر آن ها برای شما لود شده است؛ این قابلیت برای وب سایت هایی که برای موبایل بهینه سازی شده اند غیرفعال می باشد!


  انتخاب سریع تر یک گزینه در منو – مختص Android

وقتی که قصد انتخاب گزینه ای در بخش منوی مرورگر کروم دارید، ابتدا شما کلید منو را میفشارید، پس از آن که منو به نمایش درآمد، گزینه مورد نظر خود را انتخاب کرده و کارهای مورد نظر خود را انجام میدهید. مرورگر کروم یک روش سریع تری را برای کاربران Android در نظر گرفته، بطوریکه که انگشت خود را بر روی گزینه منوی مرورگر کروم نگه دارید، در همان حال انگشت خود را به سمت گزینه مورد نظر بکشید و سپس رها کنید؛ تنها با یک حرکت، گزینه مورد نظر شما انتخاب شد.


  استفاده از جستجوی صوتی با Google Voice

شما در هر کجای مرورگر کروم که باشید، می توانید به راحتی به Google Voice دسترسی پیدا کنید. کاربرانی که کروم را بر روی تبلت خود نصب کرده اند کافیست که بر روی علامت میکروفون که در کنار Address Bar آن ها قرار دارد یک ضربه بزنند تا Google Voice به نمایش درآید.

اما کاربرانی که کروم را بر روی گوشی خود نصب کرده اند، ابتدا بر روی Address Bar یک ضربه بزنید،‌ سپس X را بفشارید و در نهایت علامت میکروفون را انتخاب کرده تا همانند تبلت، Google Voice به نمایش درآید. شما با استفاده از Google Voice می توانید که جستجو انجام دهید، آدرس یک وب سایت را بگویید و یا حتی سوالی از قبیل وضعیت آب و هوا بپرسید.


  درخواست نسخه کامل وب سایت

بعضی از وب سایت ها با توجه به اینکه از طریق گوشی به آن ها دسترسی پیدا کرده اید، نسخه ی بهینه شده ای را برای شما باز میکنند؛ شما میتوانید به ورود به منوی گوگل کروم و انتخاب گزینه Request Desktop Site، مرورگر کروم خود را به عنوان یک کامپیوتر معمولی جا میزند و برای شما نسخه اصلی یک وب سایت را باز میکند.


  یکپارچه سازی تب‌های باز و اطلاعات مرورگر


مرورگر کروم با استفاده از تکنولوژی Cloud خود، می تواند تب‌های باز فعلی و اطلاعات مرورگر خود را به دیگر دستگاهای شما منقل کند. بدین معنی است که می توانید یک وب سایتی را در گوشی خود باز کرده و سپس آن را به تبلت خود انتقال داده تا آن وب سایت را مطالعه کنید. اولین قدم برای این کار داشتن حساب کاربری در Google است که بعد از ایجاد آن می بایست که در مرورگرهای کروم مربوط به دستگاه های خود Login کنید.

این قابلیت زمانی بدرد شما می خورد که کروم را بر روی تلفن هوشمند خود، تبلت و لپ تاب دارید؛ شما همیشه صفحه‌های باز خود را در دیگر دستگاه ها خواهید دید و می توانید ادامه مطالعه وب سایت مورد نظرتان را به دستگاه دیگری منتقل کنید. همچنین هنگام لوگین در مرورگر کروم با حساب کاربری گوگل خود، اطلاعات مرورگر شما از قبیل پسوردهای ذخیره شده و سایت های مشاهده شده در History نیز Sync می شود.chrome-view-synced-open-tabs


  فعال کردن قابلیت های ذخیره پهنای باند و Pre-Loading

مرورگر کروم با استفاده از دو قابلیت بسیار مفید خود یعنی Bandwidth-reducing (کاهش استفاده از پهنای باند) و Pre-loading (پیش از بارگزاری) به صرفه جویی در وقت و هزینه های شما کمک کند. قابلیت Preloading در مرورگر کروم به صورت پیشفرض فعال هست؛ این قابلیت اینطور عمل می کند که مرورگر کروم پیش از آنکه صفحه ی بعدی‌ را باز کنید، آن را حدس می زند و برای شما در پشت زمینه لود می کند تا هنگامی که خواستید آن را باز کنید،‌ با سرعت باور نکردنی ای برای شما باز کند. دقت کنید قابلیت Preloading تنها در اتصال های Wi-Fi بصورت پیشفرض فعال است تا در هنگام استفاده از ۳G و یا EDGE، باعث اتلاف هزینه و پهنای باند نشود.

قابلیت بعدی که موجب ذخیره سازی پهنای باند می شود، قابلیت Bandwidth Saving می باشد که می بایست آن را بصورت دستی در تنظیمات مرورگر خود فعال کنید. هنگامی که این قابلیت فعال شده باشد، با ارسال درخواست به مرورگر برای باز کردن یک صفحه خاص، آن درخواست ابتدا به سرورهای گوگل منتقل می شود و پس از آن،‌ سرورهای گوگل اقدام به باز کردن صفحه مورد نظر می کند و نتیجه از طریق سرورهای گوگل برای شما ارسال می شود. در میان این راه، صفحات فشرده سازی می شوند تا کاربر حجم و زمان کمتری را برای باز کردن صفحه صرف کند.

برای فعال/غیرفعال کردن این قابلیت ها، کافیست به منوی کروم مراجعه کرده و با انتخاب گزینه Settings، گزینه ای با نام‌های ‌Bandwidth Management (برای کاربران آندروید) و Bandwidth (برای کاربران iOS) مشاهده می شود که با انتخاب آن، وارد تنظیمات مورد نظر می شوید.


  استفاده از Google Cloud Print

مرورگر کروم بصورت یکپارچه در تمامی پلتفرم ها با Google Cloud Print قابلیت کار کردن را دارند؛ وارد منوی مرورگر کروم شوید و Print را انتخاب کنید تا صفحه مورد نظر خود را Print کنید؛ اگر هیچگونه چاپگری که با استفاده از Wireless اقدام به چاب کند در دسترس نداشته باشید، می توانید با استفاده از نسخه گوگل کروم بر روی سیستم خانگی خود و تعریف لپ تاب فعلی شما در مرورگر کروم به سرویس Google Cloud Print،‌ اقدام به پرینت صفحه مورد نظر شما دقیقاً از گوشی یا تبلت نمایید.

دستگاه های اپل دارای سرویسی به نام Apple AirPrint هستند که تنها مختص تعداد محدودی از چاپگرهاست، اما با استفاده از این تکنولوژی گوگل، می توانید از هر نوع پرینتری استفاده کنید.


  Flags

نسخه Desktop مرورگر کروم دارای قابلیت های مخفی و ویژه ای هست که با استفاده از آدرس Chrome://flags قابلیت دسترسی به آن ها مهیا می شود. همین امکان دقیقاً در نسخه Android این مرورگر نیز وجود دارد که متوانید با تایپ عبارت قبلی، به آن ها دسترسی پیدا کنید. شما همچنین به قابلیت های جدیدتری میتوانید دسترسی پیدا کنید که تنها در نسخه های Beta کروم عرضه شده اند که با استفاده از آدرس Chrome://chrome-urls قابل مشاهده و ویرایش هستند.

دقت کنید که تا زمانی از گزینه های موجود در این صفحات اطلاعات کافی ای ندارید‌، نباید آن ها را تغییر دهید؛ در غیر این صورت ممکن است مشکلات غیرقابل پیش بینی ای برای شما بوجود بیاید.chrome-mobile-flags


در این مطلب، با ۱۰ قابلیت و نکته از مرورگر محبوب کروم آشنا شدید. قطعاً کاربران Android لذت بیشتری در استفاده از این مرورگر می برند؛ چرا که کاربران سیستم عامل iOS با استفاده از مرورگر کروم، درواقع از همان Safari با ظاهر متفاوت استفاده می کنند. کسانی که دستگاه های اپل خود را Jailbreak کرده‌اند می‌توانند با استفاده از نرم افزارهای جانبی، اقدام به پیشفرض نمودن مرورگر کروم در دستگاه خود و استفاده از موتور فوق‌العاده جاوا اسکریپت آن نمایند.



چکیده:

در سال های اخیر داغ شدن لپ‌تاپ‌ موضوعی مهم و بحث‌برانگیز شده است. اولین بار که این موضوع توجه ها را جلب کرد سال ۲۰۰۶ بود که چندین لپ‌تاپ در سراسر دنیا آتش گرفت. علت آن اشکال فنی در باتری ها اعلام شد که بسیاری از کارخانه های بزرگ مانند دل، سونی و حتی اپل مجبور به فراخوانی انبوه لپ‌تاپ‌هایشان شدند.
 
دلایل اصلی داغ شدن لپ‌تاپ‌ ها و راه های خنک کردن آن

اما مشکل داغ شدن لپ‌تاپ‌ها چیزی غیر از باتری های خراب بود. منفجر شدن برخی لپ‌تاپ‌ها، سوختن پای افراد و حتی خراب شدن هارد دیسک ها به علت گرمای بیش از حد، از مشکلاتی بود که همچنان وجود داشت.

 

اما اگر ایراد از باتری ها نیست، چه عاملی لپ‌تاپ‌ها را تا این حد داغ می کند؟

حتما متوجه گرم شدن همه دستگاه های الکترونیکی شده‌اید، برای مثال بعد از تماشای یک فیلم می توانید دمای دستگاه پخش دی وی دی خود را حس کنید. همه دستگاه های الکترونیکی در حین کار گرما تولید می کنند و لپ‌تاپ‌ شما هم از این قاعده مستثنی نیست.

می خواهیم بدانیم چرا لپ‌تاپ‌ها تا این حد داغ می شوند و چه راهکارهایی برای حل این مشکل وجود دارد. دو علت اصلی برای داغ شدن لپ‌تاپ‌ها در مقایسه‌ با کامپیوترهای خانگی وجود دارد. اول اینکه لپ‌تاپ کوچکتر است و به تبع قطعاتش هم به هم نزدیکتر. در نتیجه فضای کافی برای عبور حرارت وجود ندارد. علت دوم قدرت پردازشگر(CPU) است، سیستم عامل ها برای اجرا به قدرت زیادی از پردازشگر نیاز دارند که این خود باعث تولید گرما می شود. البته سازندگان نیز این موضوع را می‌دانند و برای همین از راه های مختلفی استفاده کرده‌اند؛ مانند فن‌ها، صفحه‌های آلومینیوم برای انتقال حرارت و شیارهایی که برای عبور هوا طراحی شده‌اند. اما گاهی همه اینها هم کافی نیست. درست کار نکردن فن یا ایرادهایی از این دست می‌تواند لپ‌تاپ‌ را داغ کند. در ادامه به برخی راهکارها برای رفع این مشکل می‌پردازیم.

 

کارهایی که شما می‌توانید انجام دهید

مطمئن شوید که فن دستگاه به درستی کار می‌کند. برای کنترل فن دستگاه بهتر است از نرم افزارهای عیب یابی استفاده کنید، چون باز کردن لپ‌تاپ علاوه بر اینکه کار مشکلی است، ضمانت آن نیز باطل خواهد کرد. نرم افزار عیب یابی معمولا در سایت سازنده لپ‌تاپ‌ها موجود است، اما اگر نبود می‌توانید آن را از سایت های دیگر دانلود کنید.

شیارهای عبور هوا را تمیز کنید. اکثر لپ‌تاپ‌ها برای خنک شدن از فن استفاده می کنند که گرما را از شیارهای هوا خارج می‌کند. گرد و خاک مانع عبور هوا می‌شود. بهتر است هر چند وقت یک بار این مسیرها با پمپ باد تمیز شود. با پارچه ای نمدار هم می‌توان تا حدی این کار را انجام داد، فقط دقت کنید که پارچه خیس نباشد.

تنظیمات بایوس را کنترل کنید. در بایوس تنظیماتی وجود دارد که به کامپیوتر شما اعلام می کند چه دمایی زیاد است و فن ها در چه دمایی سریعتر کار کنند. بروز رسانی بایوس به بهتر خنک شدن دستگاه کمک می‌کند. در وب‌سایت سازنده لپ‌تاپ‌ها جدیدترین نسخه برای بایوس وجود دارد.

علاوه بر اینها، بعضی از عادت‌ها را هم باید ترک کرد. مانند کار کردن با لپ‌تاپ‌ زیر نور آفتاب و کنار رادیاتور یا قرار دادن لپ‌تاپ‌ داخل ماشین در تابستان. و مورد آخر اینکه بهتر است لپ‌تاپ‌ را روی پا نگذارید. زیرا با این کار مانع عبور هوا می‌شوید و زیر دستگاه به شدت داغ  و حتی باعث سوختگی پا می‌شود.

 

لوازم جانبی برای خنک کردن لپ‌تاپ‌

حتی زمانی که لپ‌تاپ‌ روی میز است زیر آن داغ می‌شود که برای آن راهکارهایی وجود دارد، مانند پایه هایی که لپ‌تاپ‌ را روی آن می‌گذارند تا از سطح میز فاصله بگیرد و در زیر دستگاه هوا جریان داشته باشد. برخی از این پایه ها از آلومینیوم ساخته شده‌اند که به راحتی گرما را از لپ‌تاپ‌ خارج می‌کنند.

راه بعدی استفاده از پدهای مختلف است. آنهایی که جنس آلومینیوم هستند کاربردی ترند. برخی از این پدها فن دارند که از برق یو اس بی لپ‌تاپ تغذیه می‌کند و گرما را به بیرون هدایت می‌کند. شما می‌توانید این پدها را از فروشگاه های لوازم کامپیوتر تهیه کنید.

یک نکته هم در نظر داشته باشید؛ دمای لپ‌تاپ شما در تغییر است و ثابت نمی ماند. پس حتی اگر از این روش ها استفاده می‌کنید باز هم بهتر است یک نرم افزار برای کنترل دمای لپ‌تاپ داشته باشید و ببینید چه کارهایی دمای دستگاه را افزایش یا کاهش می‌دهد.



سه شنبه 29 بهمن 1392برچسب:, :: 10:49 ::  نويسنده : arman razmbar

 

جی‌پی‌اس,جی پی اس چیست,جی‌پی‌اس چگونه كار مي كند

جی پی اس چیست و چگونه کار می کند ؟
جی‌پی‌اس یا سیستم موقعیت‌یاب جهانی (Global Positioning Systems)، یک سیستم راهبری و مسیریابی ماهواره‌ای است که از شبکه‌ای با حداقل ۲۴ ماهواره تشکیل شده است. این ماهواره‌ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ساخته و در مدار زمین قرار داده شده‌اند. جی‌پی‌اس در ابتدا برای مصارف نظامی تهیه شد ولی از سال ۱۹۸۰ استفاده عمومی آن آزاد و آغاز شد.
خدمات این مجموعه در هر شرایط آب و هوایی و در هر نقطه از کره زمین در تمام شبانه‌روز در دسترس است و استفاده از آن رایگان است.
علاوه بر جی‌پی‌اس، دو سیستم کمابیش مشابه دیگر نیز وجود دارد: سیستم گلوناس که دولت شوروی ساخته و اکنون به‌دست کشور روسیه اداره می‌شود و سیستم گالیله که کشورهای اروپائی آن را برای وابسته نبودن به سیستم آمریکائی جی‌پی‌اس ساخته اند.
قطب نماهایی که با نیروی مغناطیسی زمین جهت یابی می‌‌کنند، به تدریج جای خود را به گیرنده‌های جی‌پی‌اس خواهند داد؛ جی‌پی‌اس، سامانه‌ ای است که به کمک گروهی از ماهواره‌ها جهت یابی می‌‌کند. ماهواره‌هایی که هرکدام در مدارهای خود به دور زمین در گردشند؛ این ماهواره‌ها با ایستگاه‌های ویژه‌ای بر روی زمین در تماس اند و همواره موقعیت آن‌ها در فضا مشخص است. دستگاه گیرندهٔ جی‌پی‌اس شما، با ارتباط با تعدادی از این ماهواره ها، فاصلهٔ شمارا تا آن‌ها تعین می‌‌کند و سپس موقعیت دقیق شما روی زمین بدست می‌‌آید.
در واقع اساس کار این سامانه، فرستادن سیگنال‌های رادیویی با فرکانس بالا و به طور پیوسته است که زمان و مکان ماهواره را نسبت به زمین مشخص می‌‌کند و یک گیرندهٔ جی‌پی‌اس روی زمین، با گرفتن این اطلاعات از سه ماهواره یا بیشتر، آن‌ها را پردازش می‌‌کند و موقعیت کاربر را در هر نقطهٔ زمین، در هر ساعتی از شبانه روز و در هر وضعیت آب و هوایی به او نشان می‌‌دهد.
با چندین اندازه گیری متعدد، گیرنده به محاسبهٔ سرعت، مدت زمان سفر، فاصلهٔ شما تا مقصد، مختصات جغرافیایی (طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا)، زمان طلوع و غروب خورشید و ماه (در تقویم نجومی)، تعداد ماهواره ها، زمان محلی و ... می‌‌پردازد و آن را در اختیار کاربر قرار می‌‌دهد. به طور میانگین، هشت ماهواره از 24 ماهواره، در اطراف هر نقطه از کرهٔ خاکی که باشید در آسمان گشت می‌‌زنند.
هرچه گیرندهٔ شما به ماهواره‌های بیشتری وصل شود، اطلاعات دقیق تری را برای شما محاسبه می‌‌کند. جی‌پی‌اس، در ابتدا تنها استفادهٔ نظامی داشته است، ولی از سال 1980 به بعد تصمیم گرفته شد تا از آن در فعالیت‌های غیر نظامی هم استفاده شود ؛ تا جایی که امروزه حتی در ماهی گیری و شکار هم مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. این ماهواره‌ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ساخته و در مدار زمین قرار داده شده‌اند.

 جی‌پی‌اس,جی پی اس چیست,جی‌پی‌اس چگونه كار مي كند

 سیستم تعیین موقعیت جهانی GPS متشکل از 24 ماهواره است که درارتفاع 20000 کیلومتری ازسطح زمین قراردارند ودر 6 مدار که هرمدار 4 ماهواره قرارداد وبا زاویه میل 55 درجه وپر یود ساعتی 12 ساعته درگردشند .
هرماهوارهGPS دوموج با دو فرکانس درباند امواج الکترومغناطیسی (L1, L2 ) ارسال می کند موج L1 با فرکانس1575 MHZ  و موج L2 با فرکانس1227 MHZ  می باشد.
ماهواره‌های جی پی اس
۲۴ عدد ماهواره جی‌پی‌اس در مدارهایی بفاصله ۲۴۰۰۰ هزار مایل از سطح دریا گردش می‌کنند. هر ماهواره دقیقاً طی ۱۲ ساعت یک دور کامل بدور زمین می‌‌گردد. سرعت هریک ۷۰۰۰ مایل بر ساعت است. این ماهواره‌ها نیروی خود را از خورشید تأمین می‌کنند. همچنین باتری‌هایی نیز برای زمانهای خورشید گرفتگی و یا مواقعی که در سایه زمین حرکت می‌کنند به‌همراه دارند. راکتهای کوچکی نیز ماهواره‌ها را در مسیر صحیح نگاه می‌دارد. به این ماهواره‌ها NAVSTAR نیز گفته می‌شود.
در اینجا به برخی مشخصه‌های جالب این سیستم اشاره می‌‌کنیم:
* اولین ماهواره جی‌پی‌اس در سال ۱۹۷۸ یعنی حدود ۳۵ سال پیش در مدار زمین قرار گرفت.
* در سال ۱۹۹۴ شبکه ۲۴ عددی NAVSTAR تکمیل گردید.
* عمر هر ماهواره حدود ۱۰ سال است که پس از آن جایگزین می‌گردد.
* هر ماهواره حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد و طول باتری‌های خورشیدی آن ۵.۵ متر است.
* انرژی مصرفی هر ماهواره، کمتر از ۵۰ وات است.
جی‌پی‌اس چگونه کار می‌کند
ماهواره‌های این سیستم، در مدارهای دقیق هر روز ۲ بار به‌دور زمین می‌‌گردند و اطلاعاتی را به زمین مخابره می‌کنند. گیرنده‌های جی‌پی‌اس این اطلاعات را دریافت کرده و با انجام محاسبات هندسی، محل دقیق گیرنده را نسبت به زمین محاسبه می‌کنند. در واقع گیرنده زمان ارسال سیگنال از ماهواره را با زمان دریافت آن مقایسه می‌‌کند. از اختلاف این دو زمان، فاصله گیرنده از ماهواره تعیین می‌‌گردد. این عمل را با داده‌های دریافتی از چند ماهواره دیگر تکرار می‌کند و بدین ترتیب محل دقیق گیرنده را با تقریب ناچیز معین می‌‌کند.
گیرنده به دریافت اطلاعات هم‌زمان از حداقل ۳ ماهواره برای محاسبه ۲ بعدی و یافتن طول و عرض جغرافیایی، و همچنین دریافت اطلاعات حداقل ۴ ماهواره برای یافتن مختصات سه بعدی نیازمند است. با ادامه دریافت اطلاعات از ماهواره‌ها گیرنده اقدام به محاسبه سرعت، جهت، مسیرپیموده شده، فواصل طی شده، فاصله باقی مانده تا مقصد، زمان طلوع و غروب خورشید و بسیاری اطلاعات مفید دیگر، می‌نماید.
امواج ماهواره ها متشکل ازامواج حامل باند L مدوله شده با یک کداستاندار کد (C/A2ویک کد دقیق (کد P(3) ویک کددریانوردی ومختصات ماهواره به صورت توابع زمانی می باشد که دربر آن گیرنده های شخصی تفاوتهای زمانی بین وردوی کدهای C/A را اندازه گیری میکنند اگردراثر دخالت کنترل زمینی درانطباق زمانی خطایی بوجود نیاید گیرنده های شخصی ازدقتی حدود 15 متر برخوردار خواهند شد.
مفهوم کلی ناوبری رادیویی بستگی به انتقال همزمان سیگنالهای رادیویی دارد اگر سیگنالهای رادیویی دقیقاً بطورهمزمان بطور فرستاده نشوند گیرنده نمی تواند بطوردقیق موقعیت را محاسبه نماید کنترل زمینی دراثر تاثیرگذاری بعضی ازماهواره ها درارسال سیگنال های C/A کمی قبل یا بعداز سایر ماهواره ها دخالت می کند دخالت عمدی اصلی , هما ن دسترسی موردی (4) به شمار می رود .
گیرنده های شخصی میزان خطا را تشخیص نمی دهند. بلکه بطورتصادفی بین 15تا 100 متر دقت تغییر می یابد .البته دخالت عمدی برروی گیرنده های نظامی اثر نمی گذارد .
منبع خطای دیگر وجود که برروی فرکانس سیگنال گیرنده های شخصی اثرمی گذارد که دخالت یونسفر نامیده می شود .
زمانی که یک سیگنال رادیویی ازبین الکترونها ی آزاد یونسفر عبورمی کند تاخیر اندکی بوجود می آید برحسب مدت زمانی تاخیر که بوسیله الکترون های آزاد بوجود می آید ماهواره‌های GPS کدP را روی دوموج رادیویی با فرکانس های مختلف ارسال می کند که L1,L2 نامیده می شود .یک سیگنال به هنگام عبور ازیونسفر بیشتر ازدیگری به تاخیر می افتد.
گیرنده های گران قیمت هردوفرکانس را ردیابی می کنند و اختلاف وردی بین L1,L2  اندازه می گیرند مدت زمان تاخیری را محاسبه می کنند که الکترونها ی آزاد ی بوجود می آورند وتصحیحات لازم را برای تاخیر یونسفر انجام می دهند. گیرنده های شخصی نمی توانند تاثیر دخالت یونسفر را تصحیح کنند زیرا کدهای C/A فقط برروی فرکانس L1 فرستاده می شوند نوعی گیرنده های تخصصی وجوددارد که به عنوان گیرنده های بدون کدشناخته شده اند ودقت فوق العاده ای دارند که درآن بطورغیرمستقیم ازکد P استفاده می شود گیرنده ها ارزش کدP را مشابه آنچه که گیرنده های نظامی تشخیص می دهند نمی شناسند بنابراین دقت آنها با استفاده ازروش های خاص پردازش سیگنال بدست می آید آنها کد P رابرای چندروز دریافت کرده وپردازش می نمایند وپس از انجام محاسباتی چندمی توانند موقعیت نقاطی را تهیه کند که با دقت mm 10 با استفاده از3یا4 ماهواره عملی می باشد .
البته این گیرنده بیشتر برای تعیین  موقعیت درکارهای نقشه برداری بکار می رود زیرا بایدچند روزبطور مداوم درآن نقطه اطلاعات دریافت و پردازش شود.
روش تعیین موقعیت توسط GPS
اگرفاصله ما ازماهواره 1 درحدود 10 کیلومتر باشد بنابراین مکان ما درفضا برمحیط کرده به مرکزیت ماهواره اوشعاع 10 کیلومتر منطبق می باشد حال فرض می کنیم فاصله ما ازماهواره 20 درحدود 11 کیلومتر باشد دراین حالت نیز مکان ما درفضا برروی محیط کره ای به مرکز ماهواره 2 وشعاع 11 کیلومتر واقع  است فصل مشترک این دوکره می تواند یک دایره باشد که مکان ما بطورقطع برروی محیط این دایره قراردارد .
حال اگر ماهواره سوم را نیز درنظربگیریم که فاصله اش با ما 12 کیلومترباشد دراین صورت فصل مشترک کره مربوط به ماهواره 3 با فصل مشترک کره های ماهواره ای 1و2 حداکثر دونقطه می باشد که قطعاً یکی ازاین دو مبین مکان واقعی ما خواهد بود.اما بطورقطعی یکی از این دو نقطه نامعقول می باشد .
بطورمثال دارای ارتفاع بیشتری از سطح زمین است . لذا کامپیوترهای داخل گیرنده هایGPS با استفاده ازتکنیک های گوناگون قادر به تشخیص نقطه غلط می باشند.
ازنظر تئوری با استفاده از3 ماهواره می توانیم مکان خودرا به دست آوریم ولی به دلیل فنی اگرچنانچه ماهواره چهارم را همانند ماهواره های 1و2 انتخاب کنیم بطورقطع فصل مشترک این چهار کره یک نقطه خواهد بود واین نقطه مختصات مکانی مارا نشان می دهد استفاده کنندگانی که درارتفاعی مششخص قراردارند (مانندکشتی هایی که درسطح دریا واقع باشند)به سهولت میتوانند با استفاده ازدوماهواره مکان خودرا تعیین نمایند .
دراین حالت کره زمین را می توان جایگزین ماهواره سوم کردوازیک مرحله محاسبه مسافت صرفنظر نمود بدین ترتیب این فرصت جهت انجام سایرمحاسبات قابل بهره برداری بوده وعملاً مکان یابی افزایش می یابد. 
بطورخلاصه می توان بیان کرد که مبنای کار GPS استفاده ازماهواره به عنوان مرجعی جهت یافتن موقعیت درهرنقطه زمین می باشد سایر مسایل این سیستم صرفاً جزئیات تکنیکی هستند که به سرعت و دقت وسهولت عمل موقعیت یابی کمک می کند.
روش محاسبه مسافت ازماهواره
درسیستم موقعیت یاب جهانی GPS قدم اساسی دانستن میزان مسافت ازماهواره است بنابراین استفاده ازتکنیک های پیشرفته به منظور محاسبه مسافت امری اجتناب ناپذیر است ایده اصلی این موضوع براساس همان معادله سرعت نوردرمدت زمان تاخیراستواراست سیستم GPS بدین صورت کارمی کند که گیرنده کاربر مدت زمانی را که طول میکشد تا امواج رادیویی ازماهواره به اوبرسد را اندازه گیری می کند.
همانطورکه می دانید امواج رادیویی با سرعت نورحرکت می کند وبدین ترتیب با حاصلضرب اندزه گیری شده درسرعت نور مسافت خود را تاماهواره بدست می‌آورد و این کارحداقل بایستی برای 3 ماهواره مشخص، صورت گیرد بنابراین باید برای اندزه گیری زمان رسیدن به سیگنال ازساعتهای خیلی کوتاه باشند زیرا امواج با داشتن سرعت نورخیلی سریع حرکت می کنند.
مثلاً اگرماهواره ای دقیقا دربالای سرما باشد حدود 60 میلی ثانیه طول می کشد تا امواج رادیویی آن به ما برسد دقت ساعت گیرنده های GPS حدود نانو ثانیه می باشد. یک اختلاف زمانی بین کپی کدGPS ایجاد شده دربرگیرنده بااصل کد رسیده ازماهواره وجود دارد که با ضرب کردن آن درسرعت نور, شبه فاصله به دست می آید این روش با هردو کد A/C,P امکان پذیرهستند .
کدهای تولیدشده دربرگیرنده ازساعت خودگیرنده منتج می شوند وکدهای ارسالی ماهواره نیز توسط ماهواره ایجاد میشود .
خطای زمانی درهردوساعت گیرنده وماهواره باعث می شود که فاصله اندازه گیری شده با فاصله هندسی بین ماهواره و گیرنده فرق داشته باشد  این ساعتها بسیار دقیق وگران قیمت می‌باشند وماهواره ها جهت قابلیت اطمینان بیشتر دارای 4 ساعت اتمی هستند ولی در گیرنده ها به دلیل گران قیمت بودن این ساعتها نمی توان ازآنها استفاده نمود لذا ازساعتهای ارزانتری استفاده می شود که درعمل ایجاد اختلاف جزئی دراندازه گیری زمان می نمایند .البته با استفاده از راه حلهایی تصحیح صورت می گیرد:
مزایای سیستم GPS
× دقت بسیارزیاددرموقعیت یابی
× داشتن پوشش جهانی
× دارا بودن زمان بندی دقیق
× نداشتن هیچ گونه هزینه برای استفاده کنندگان
× تعیین سرعت درسه محور مختصات
× قابلیت دسترسی همیشگی
× قابلیت کاربردی در هرشرایط آب وهوایی
× عدم محدودیت دربکارگیری همگانی
× دقت نسبی IPPM برای طولهای کوتاه از1 تا 100 کیلومتر.
× تعیین سرعت درسه محور , زمان , تعیین فاصله سمت وگرای ونقطه مبداء .مقصود
× توانایی دید همزمان با یک گیرنده
ماهواره ابتدا اطلاعات وداده های ناوبی رابه پنج ایستگاه کنترل که درمناطق کلردواسپرینگ(5) کو آجالین (6) دیه گوگارسی)(7) آسنشن(8) و هاوایی (9) قراردارند ارسال می کند که درواقع این سیگنال ها ماهواره ها را ردیابی (10) می کنند.
سپس این ایستگاهها اطلاعات خودرا به ایستگاه کنترل ماهواره (ایستگاه اصلی که همان کلرادواسپرینگ می‌باشد) ارسال کنند که وظایف آن پردازش داده ها ارسال به ماهواره و نظارت برکنترل روزانه ماهواره است سپس این داده ها به سه آنت زمینی دیگر ارسال می شود که توسط این آنتها اطلاعات کنترل شده به ماهواره جهت تصحیح جهت ساعت ماهواره وفرامین ودستورات تله منزی ارسال می شود به این کار اصطلاحاً ataupload شدن ماهواره گفته می شود.
ماهواره‌های جی پی اس
۲۴ عدد ماهواره جی‌پی‌اس در مدارهایی بفاصله ۲۴۰۰۰ هزار مایل از سطح دریا گردش می‌کنند. هر ماهواره دقیقاً طی ۱۲ ساعت یک دور کامل بدور زمین می‌‌گردد. سرعت هریک ۷۰۰۰ مایل بر ساعت است. این ماهواره‌ها نیروی خود را از خورشید تأمین می‌کنند. همچنین باتری‌هایی نیز برای زمانهای خورشید گرفتگی و یا مواقعی که در سایه زمین حرکت می‌کنند به‌همراه دارند. راکتهای کوچکی نیز ماهواره‌ها را در مسیر صحیح نگاه می‌دارد. به این ماهواره‌ها NAVSTAR نیز گفته می‌شود.
در اینجا به برخی مشخصه‌های جالب این سیستم اشاره می‌‌کنیم:
* اولین ماهواره جی‌پی‌اس در سال ۱۹۷۸ یعنی حدود ۳۵ سال پیش در مدار زمین قرار گرفت.
* در سال ۱۹۹۴ شبکه ۲۴ عددی NAVSTAR تکمیل گردید.
* عمر هر ماهواره حدود ۱۰ سال است که پس از آن جایگزین می‌گردد.
* هر ماهواره حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد و طول باتری‌های خورشیدی آن ۵.۵ متر است.
* انرژی مصرفی هر ماهواره، کمتر از ۵۰ وات است.
 این بخش همان بخش ماهواره های موجود درفضا می باشد این ماهواره ها سیگنالهایی با مشخصات ذیل ارسال می کند دونوع اطلاعات مربوط به محاسبه نقاط عبارتند از:
 1-اطلاعات تقویم نجومی مربوط به موقعیت تقویمی ماهواره ها می باشد با دریافت این اطلاعات سیستم گیرنده GPS ماهواره‌هایی که بهترین اطلاعات را ارسال می کنند تشخیص می دهد و انتخاب می کند( ازنظر موقعیت هندسی)
2) اطلاعات جدول نجومی برای عملیات ناوبری استفاده می شود و بسیار دقیق است این جداول نیز حاوی مختصات مکانی دقیق ماهواره ای GPS و زمان ساعت ماهواره ها می‌باشد.
دوکدC/A, P دقیق است و مربوط به مسائل نظامی است وکد C/A استفاده عمومی دارد و دقیق نمی باشد ماهواره GPS اطلاعات مذکور را توسط سیگنالهای با فرکانس 1575HZ )L1 و (1227GHZ)  L2 ارسال می کنند هرماهواره دارای آنت هلیکس 12 آراه است قدرت  سیگنال روی آنتن برای سیگنال dbLI 58 . برای سیگنال dbL2 /35 می باشد و قدرت آنت ماهواره بصورت ایزو تدوپیک حداقل db 50 می باشد کدهای C/A,P ازتنوع کدهای شبه تصادفی (13) هستند .
انواع گیرنده‌های جی‌پی‌اس
گیرنده‌های جی‌پی‌اس انواع گوناگونی دارند و انتخاب هرکدام از آن‌ها بستگی به موارد استفادهٔ شما دارد؛ برای نمونه این که می‌‌خواهید در داخل خودرو آن را نصب کنید یا اینکه آن را در کوله پشتی خود قرار دهید گزینه‌های متعددی را پیش روی شما می‌‌گذارد.
گیرندهٔ بیسیک جی‌پی‌اس _ بیسیک: این گیرنده‌ها در واقع از ساده‌ترین و کم قیمت‌ترین گونه‌ها هستند (اغلب کمتر از $100 us) یک گیرندهٔ بیسیک (پایه) می‌‌تواند بسیار دقیق تر از گیرنده‌های گران قیمت باشد، اما باید این مساله را هم در نظر داشت که این گیرنده‌ها بسیاری از ویژگی‌های دستگاه‌های گران قیمت را ندارند. ویژگی قابل توجهی که کمبود آن بیشتر حس می‌شود، نداشتن قابلیت نقشه برداری یا Mapping است که بعدا شرح داده خواهد شد. در زیر تعدادی از امکانات این گیرنده‌های ساده آمده است:
- موقعیت یابی؛ تعیین طول جغرافیایی و عرض جغرافیایی که در واقع ویژگی اصلی یک گیرندهٔ جی‌پی‌اس است.
- تعیین جهت؛ با یک قطب نما ی الکترونیکی. 
- تعیین ارتفاع از سطح دریاهای آزاد؛ البته باید توجه داشت که دقت در اندازه گیری ارتفاع به خوبی دقت در موقعیت یابی نیست. 
- زمان دقیق. 
- موقعیت ماهواره‌ها و قدرت سیگنال ها. 
- توانایی محاسبهٔ مسافت پیموده شده. 
- توانایی ذخیره سازی مسیر پیموده شده ؛ که با استفاده از نقطه گذاری در صفحهٔ نمایشگر انجام می‌شود. 
- توانایی هدایت و مسیر یابی.
- یافتن مسیری که در گذشته آن را پیموده اید.
• گیرنده‌های دستی جی‌پی‌اس _ نقشه بردار: همانطور که از نام این گیرنده بر می‌‌آید گیرندهٔ نقشه بردار از قابلیت نمایش نقشه برخوردار است. این گیرنده‌ها ابعاد بزرگ تری نسبت به گیرنده‌های قبلی دارند. با اتصال این گیرنده به یک رایانه شخصی نقشهٔ دلخواهتان را به گیرنده می‌‌دهید. جزئیات نقشه نیز بستگی به اندازه و نیز رزولوشن نمایشگر دارد. این گیرنده‌ها فشارسنج، قطب نمای الکترونیکی، بازی و سالنامه هم دارند. اگرچه این گیرنده‌ها باید خیلی گران قیمت تر از نمونهٔ قبلی باشند، ولی افزایش قیمت نسبتاً کمی دارند و افزودن یک نمایشگر بزرگ تر برای شرکت تولید کننده هزینهٔ زیادی را در بر ندارد. قیمت این گیرنده‌ها از 150 دلار آمریکا شروع می‌شود. نقشه‌هایی که قابلیت بار کردن (upload) داشته باشند در یک سی‌دی قرار دارند که در هنگام خرید دستگاه به شما داده می‌شود. با استفاده از نصب نرم افزار نقشه در رایانه شخصی خود می‌‌توانید به انتخاب یک یا چند مسیر بپردازید و بعد از علامت گذاری نقشه آن را به گیرندهٔ نقشه بردار خود بدهید. ولی در این میان باید توجه کرد که دستگاه‌های دستی، ظرفیت محدودی دارند و تنها مقدار مشخصی از اطلاعات را می‌‌توانید در آن‌ها ذخیره کنید. مدل‌هایی از این گیرنده‌ها وجود دارند که می‌‌توان به آن‌ها کارت حافظه اضافه کرد (که معمولاً از حافظهٔ SD یا از حافظهٔ CF استفاده می‌شود). پس اگر به ذخیرهٔ مقدار بیشتری از اطلاعات نیاز دارید به یک کارت حافظه هم احتیاج پیدا می‌‌کنید. یک دستگاه پی‌دی‌ای
• گیرنده‌های جی‌پی‌اس برای خودرو: این گیرنده‌ها بزرگ تر از گیرنده‌های دستی هستند و نمایشگری نسبتاً بزرگ دارند تا راننده در هنگام رانندگی به سادگی آن را بخواند. این گیرنده‌ها با استفاده از برق خودرو کار می‌کنند و بنابراین تنها در داخل خودرو قابل استفاده هستند. ویژگی جالبی که معمولاً در این دستگاه‌ها وجود دارد، راهنمایی‌های صوتی دستگاه است و به راننده اجازه می‌‌دهد بدون اینکه چشم خود را از جاده بردارد، با گوش دادن به صدای دستگاه طبق نقشه پیش برود. قیمت این دستگاه از 500 دلار آمریکا شروع می‌شود. بسیاری از کارخانه‌های تولید خودرو با سفارش مشتری، یک دستگاه جی‌پی‌اس بر روی خودروهای فروشی خود نصب می‌‌کنند. آن‌ها ثابت هستند و از زیبایی و نیز ایمنی بیشتری برخوردارند. قیمت تمام شدهٔ آن‌ها بیشتر از گیرندهٔ جی‌پی‌اس ای است که بعدا خودتان در خودرو نصب می‌‌کنید.
• گیرندهٔ جی‌پی‌اس برای یک دستگاه پی‌دی‌ای: برتری استفاده از یک دستگاه پی‌دی‌ای (PDA) به‌عنوان یک جی‌پی‌اس، نمایشگری بزرگ است که افزون بر راحتی در مطالعهٔ نقشه، جزئیات بیشتری را نیز قابل مشاهده می‌‌سازد. همچنین همانند جی‌پی‌اس‌هایی که در داخل خودرو نصب می‌‌شوند، می‌‌توانند به صورت صوتی راهنمایی کنند. برای استفاده از یک دستگاه پی‌دی‌ای به‌عنوان جی‌پی‌اس و اتصال پی‌دی‌ای به گیرندهٔ جی‌پی‌اس چندین راه مختلف وجود دارد:
- استفاده از Sleeve: وسیله‌ای است که با قرار دادن پی‌دی‌ای در آن، عملکردهای متفاوتی را می‌‌توان برای پی‌دی‌ای فراهم ساخت. برای این کار به حافظهٔ CF و یا اسلات PCMCIA هم احتیاج داریم. یک Sleeve می‌‌تواند کارت حافظهٔ اضافی، باتری اضافی، یک دوربین و یک تلفن را به دستگاه شما متصل کند و مهم تر از همه به‌عنوان یک گیرندهٔ جی‌پی‌اس برای دستگاه شما عمل کند. همچنین یک اسلات CF دیگر هم برای شما فراهم می‌‌کند که این اجازه را به شما می‌‌دهد تا بتوانید به کارهای دیگری در کنار استفاده از جی‌پی‌اس بپردازید. عملکرد یک Sleeve جی‌پی‌اس درست همانند عملکرد یک CF جی‌پی‌اس است.
- حافظهٔ CF: یکی از حافظه‌های متداول برای پی‌دی‌ای است که می‌‌تواند مستقیما به‌وسیلهٔ اسلات مخصوص CF که در پی‌دی‌ای وجود دارد یا با استفاده از Sleeve به دستگاه متصل شود. یک کارت CF جی‌پی‌اس انتخاب نسبتاً ارزان قیمتی است. ولی مشکلی در اینجا وجود دارد و آن این است که یک CF جی‌پی‌اس به سرعت باتری‌های پی‌دی‌ای شما را مصرف می‌‌کند و باید به فکر چاره باشید.
- بلوتوث جی‌پی‌اس: فن آوری بلوتوث این اجازه را به ما می‌‌دهد ارتباطی بدون سیم را بین چند دستگاه فراهم کنیم. شما می‌‌توانید پی‌دی‌ای خود را در دست گرفته و به گیرندهٔ جی‌پی‌اس ای که در کوله پشتی تان قرار داده اید بصورت بی سیم متصل شوید. استفاده از یک بلوتوث جی‌پی‌اس همچنین برای داخل خودرو بسیار مناسب است چرا که با قرار دادن آن در جلوی داشبورد دید بهتری از آسمان را برای گیرندهٔ تان فراهم می‌‌کنید. o اتصال پی‌دی‌ای به گیرندهٔ دستی جی‌پی‌اس با استفاده از کابل: به بیشتر گیرنده‌های دستی، کابلی جهت اتصال به پی‌دی‌ای وصل می‌شود. با این روش می‌‌توانید با قیمتی مناسب هم در داخل خودرو و هم در خارج آن از دستگاه موقعیت یاب خود استفاده کنید. دستگاه پی‌دی‌ای با نمایشگر خوب و نسبتاً بزرگی که دارد برای مشاهدهٔ نقشه‌ها مناسب است. 
- اتصال پی‌دی‌ای به گیرندهٔ جی‌پی‌اس خودرو با استفاده از کابل: می‌‌توانید با انتخاب گیرنده‌ها ی موسوم به موشواره (mouse) برای خودرو و یک پی‌دی‌ای از یک جی‌پی‌اس خوب بهره مند شوید. اگر می‌‌خواهید از جی‌پی‌اس خود تنها درون خودرو استفاده کنید، این مورد بهترین انتخاب است. گیرندهٔ موشواره برق خود را از خودرو تأمین می‌‌کند و باتری‌های پی‌دی‌ای شما بیشتر دوام خواهند آورد. همچنین این گیرنده یک کابل دوشاخه (Y) دارد که برق پی‌دی‌ای شما را نیز تأمین می‌‌کند. گذشته از این ها، ویژگی بسیار خوب گیرنده‌های موشواره، حداقل قیمت آن‌ها است.
 • گیرندهٔ جی‌پی‌اس برای رایانه کیفی (لپ‌تاپ): تقریباً همانند یک گیرندهٔ جی‌پی‌اس برای دستگاه پی‌دی‌ای است با این تفاوت که در اینجا دیگر نیازی به استفاده از Sleeve یا چیزی شبیه به آن نیست. بخاطر داشته باشید که اگر شما بخواهیداز یک CF جی‌پی‌اس به‌عنوان گیرندهٔ لَپ‌تاپ خود استفاده کنید، CF جی‌پی‌اس شما با اتصال مستقیم به لپ‌تاپ از آن بیرون می‌‌زند و بنابراین اگر بخواهید در حالی که روی صندلی خودرو نشسته اید از جی‌پی‌اس هم استفاده کنید ،گیرندهٔ جی‌پی‌اس شما دید خوبی از آسمان نخواهد داشت و به خوبی وضعیتی که گیرنده را مستقیما زیر آسمان قرار می‌‌دهید عمل نخواهد کرد.
اصول کارگیری GPS
وظیفه یک گیرنده GPS درست بعداز روشن شدن آن را می توان بصورت زیر خلاصه کرد.
الف) نرم افزار سیستم بایدبتواند ماهواره های موجود دردید کاربر را تعیین کند و سپس ازبین ماهواره ها , چهار ماهواره را که دارای بهترین آرایش هندسی هستند به منظورمینیمم شدن خطای فاصله  منبعی انتخاب کند.
مل تعیین کابل ماهواره های موجود دردید کاربراغلب توسط اطلاعات قبلی موجود درحافظه خراب نشدنی دستگاه (14) انجام می شود اگرچنین اطلاعات معتبری درحافظه نباشد سیستم باید عمل جستجو را برروی تک تک 24 ماهواره GPS انجام داده ولیستی ازماهواره های در دیدتهیه کند که مسلماً این کاروقت زیادی ازگیرنده را پس ازروشن شدن به خوداختصاص می دهد .
ب) پس ازتعیین 4 ماهواره موردنظر بایدسیگنال آنها را بدست آوریم .این کار با ساختن کدشبه تصادفی نظیر کدماهواره موردنظر درگیرنده وانجام عمل همبستگی با سیگنال رسیده انجام می شود .کد داخلی گیرنده را آنقدر شیفت زمانی می دهیم تا خروجی همبستگی‌ساز ماکزیمم گردد. دراین صورت کد بدلی وکد دریافتی ازماهواره کاملاً سنکرون هستند .به این عمل , جستجوی سیگنال ماهواره درحوزه زمان می گویند:
لازم به ذکراست که بایستی عمل جستجو در حوزه فرکانس نیز انجام شود ازآنجا که ماهواره های GPS درمدار زمین ثابت (ژئو سنکرون)قرار نداشته ونسبت به زمین درحال حرکت هستند وهمچنین چون گیرنده نیز معمولاً روی یک جسم متحرک نظیراتومبیل ویا هواپیما نصب می شود درنتیجه فرکانس دقیق کاربر ارسالی به علت اثر دوپلر ,مشخص نیست پس باید فرکانس کاربر محلی را نیز آنقدر تغییر دهیم تا خروجی همبستگی ساز ازحد آستانه ای بیشتر شود.و نهایتاً فرکانس کاربر نیز با فرکانس دریافتی سنکرون شود .
ج) پس از عمل جستجو وارد مرحله ردیابی سیگنال می شویم دراین مرحله اولاً هدف این است که سیگنال سنکرون تولید شده دربرگیرنده همچنان با سیگنال ماهواره سنکرون بماند این عمل توسط یک حلقه کنترلی خاص تحت عنوان COSTASLOOP که درواقع یک نوع خاص (15) VCO انجام می شود .ثانیاً عملیات دمودلاسیون (16) BPSK سیگنال رسیده اطلاعات ناوبری D(t) و عملیات شبه فاصله سنجی (تعین فاصله کاربر وماهواره توسط زمان انتشار سیگنال ) نیز دراین مرحله انجام شود.
د) مراحل بوت بایدعیناً برای 3 ماهواره دیگر انجام شود. درنهایت چهار شبه فاصله که ازمراحل فوق محاسبه شده است دراختیار داریم . حال نرم افزار گیرنده بایدبتواند به کمک این چهارشنبه فاصله یک دستگاه چهار معادله وچهار مجهول را حل کند واین معادلات طول وعرض جغرافیایی, ارتفاع وهمچنین زمان دقیق را بدست آورد ازمراحل چهارگانه فوق مراحل الف و د بیشتر به جنبه های نرم افزاری یک گیرنده برمی گردد.
کاربردهای GPS چیست؟
بطورکلی ازمهمترین زمینه های کاربد GPS می توان به مواردزیر اشاه کرد.
 الف – درزمینه های نظامی
1- کاربردهوایی : ازهدایت موشک ها تا تمام هواپیماهای جنگنده و بمب افکن , هلی کوپتر .موشک کروز , چتر بازی و پروازهای نظامی و ....
2- کاربرد های دریایی: زیردریایی , کشتی و تمام انواع قایق ها ودریانوردی نظامی .
3- کابردهای زمینی :  مکان توپخانه ها, ناوبری خودروها , هدایت پیاده نظام , سیستم موشک زمین به زمین , شناخت نوع وجنس خاک .
ب: کاربرد های نقشه برداری :
 از GPS به طریق مختلف درنقشه برداری می توان استفاده کرد .مهمترین کاربردهای GPS درنقشه برداری عبارتنداز :
1) نقشه برداری هیدرو گرافیک .
2) نقشه برداری سینما تیکی خیلی دقیق برروی زمین .
3) فتو گرامتری بدون کنترل زمینی
4) انبوه سازی شبکه ژئو دتیک
5) نقشه برداری کارامتری
6) فتو گرامتری بصورت REAL .TIME
ج: کاربردهای تجاری :
1)ناوبری هوایی : دردهه هشتاد , چهل سال پس از کنوانسیون شیکاگو که منجر به تأسیس سازمان بین المللی هواپیماهای کشوری ایکائو گردید نگرانی جامعه هواپیمایی ازمحدودیتهای سیستم های ناوبری موجود به طور روزافزونی افزایش یافت .
 پیش بینی های به عمل آمده نیز نشان دهنده رشدسریع مسافرت های هوایی تاسال 2001 خصوصاً درمناطقی مانند آسیا , اقیانوسه بودتعداد 18 میلیارد مسافر وبیش از 10000هواپیما ی درحال تردد درهرلحظه این نگرانی را تایید می نمود .لذا پیشنهاد شد که ازتکنولوژی ماهواره برای مبادله صوتی وداده های موردنیاز با خطوط ارتباطی مستقیم از هواپیمابه ماهواره وازآن طریق به کنترل ترافیک هوایی استفاده شود. دراین حالت محدودیت دید مستقیم درسیستم های (17) VHF و کیفیت درسیستم های (18) HF وجودندارد بعلاوه دریک مجموعه واحد می توان بصورت همزمان داده های ضروری هواپیما مانند مشخصات پرواز, ارتفاع , سرعت و جهت را نیز به کنترلر مراقب پرواز اطلاع داد واز این  طریق خطای انتقال صحیح اطلاعات ناشی از عوامل انسانی دروقوع سوانح را به کلی ازبین برد.
امروزه تئوری پرواز آزاد انقلابی درصنعت حمل ونقل هوایی بوجود آورده است درپرواز های آزاد با توجه به قابلیت انعطاف سیستم های ناوبری ونظارت می توان به جای استفاده ازمسیرهای ثابت هوایی آنها را بصورت کاملاً دینامیکی بهینه نمود این ایده جالب بهره برداری بسیارموثر ازفضا را دارد .بنابراین امروزه شرکت های بزرگ هواپیما سازی مشغول نصب سیستمهای GPS برروی هواپیما ها می باشند .
2- ناوبری دریایی : درناوبری دریایی برای تعیین مسیر , نقاط مبداء ومقصد وغیره از GPS می توان بهره گرفت .
د: کاربردهای همگانی :
سیستم موقعیت یاب GPS  کاربرهای همگانی نیز دارد که ازمهمترین این کاربردها می توان به موارد زیراشاره کرد.
1- حرکت درفضای باز: حرکت درمناطقی که راههای چندان مناسبی ندارد یا به کلی فاقد راه است .گیرنده GPS  بسیارارزشمند خواهدبود.
2- ماهیگیری
3- پروازبا گلایدر .
4- استفاده حرفه ای درعملیات زمینی
5- اسکی , کوهنوردی
6- قایقرانی
7- عملیات جستجو و نجات
8- حرکت اتومبیل درجاده
9- مسابقات اتومبیل رانی رالی
البته کاربرهای GPS روزبه روز بیشتروبیشتر می شود ونیزنباید این نکته را ازنظر دورداشت که این سیستم با تمام مزایای خودممکن است دچار اختلال گردد ویا گیرنده ای که دردست شماست دچارخرابی گردد .پس بایدروشهای موقعیت یابی کلاسیک را که کار با قطب نما ونقشه است ازیادنبرد واول این روش را یادگرفت وبعدبسراغ GPS رفت تا درمواقع نیازدچار وابستگی به سیستم موقعیت یابی جهانی نباشیم .
 البته مطالب گفته شده دراین مقاله بطور کامل تمام جزئیات را موردبررسی قرار نداده .زیرا بسیاری ازموارد مسائل فنی ویا محرمانه سیستم می باشد که کمتر دردسترس افرادعادی می باشد و نیز بررسی آن نیاز به دانستن بساری ازروابط پیچیده فیزیک و.... دارد.



سه شنبه 29 بهمن 1392برچسب:, :: 10:1 ::  نويسنده : arman razmbar

مانیتور ها در سه دسته تقسیم بندی می شوند:


۱) مانیتور های لامپ تصویری یا CRT

۲) مانیتور های LCD

۳) مانیتور های LED

CRT :

اساس کار این صفحات قدیمی بر پایه لامپ اشعه کاتدی (Cathode Ray Tube)  است.مانیتور های لامپ تصویری یا CRT در چند سال اخیر رونق فراروانی در بین کاربران داشته اند . این مانیتور ها در اندازه ۱۲ و ۱۴ اینچ به بازار عرضه شدند ، سپس استفاده اندازه از ۱۵ و ۱۷ اینچ آنها در بین کاربران رونق گرفت که در حال حاضر اندازه ۱۷ اینچ آنها بیشتر مورد استقبال می باشد. در حال حاضر انواع ۱۹، ۲۱ و ۲۲ اینچ نیز ساخته شده اند که به دلیل قیمت نسبتاً بالاتر، کمتر مورد استفاده عموم قرار می گیرند. این نوع مانیتور ها دارای صفحات محدب و تخت هستند که نوع صفحه تخت آنها بین کاربران پرطرفدارتر است. ایجاد تصویر در این مانیتور ها به وسیلهء پرتاب الکترون ها و هدایت آن ها به کمک میدان های الکترومغناطیسی صورت می گیرد .


LCD:

مانیتور های LCD مانیتور هایی هستند با قطر کم و بدون لامپ تصویر و قطر آنها در حدود ۴ سانتی متر است. مانیتور های LCD را با نام کریستال مایع نیز می شناسند، زیرا این مانیتور ها از کنار هم چیدن سلول های کریستال مایع بوجود می آیند. به این مانیتور ها باید از زاویه مستقیم نگاه کرد تا تصویر به خوبی دیده شود.

LCDیاکریستالهای مایع موادی هستند که به طور فیزیکی دارای خاصیتهای جامد و مایع هستند. یکی از خاصیتهای جالب آنها توانایی آنها در تغییر موقعیت بسته به ولتاژ اعمالی به آنها است. اکثر صفحه های LCD با لوله های فلورسنت موجود در آنها که در قسمت بالا، کنار و گاهی اوقات پشت LCD قرار دارند، روشنایی پیدا می کنند. یک صفحه ی سفید پخش کننده ی نور، اشعه های نور را به طور مساوی و یکنواخت هدایت و پراکنده می نماید تا تصویری یکدست ایجاد کند. به این اشعه ها نور زمینه گفته می شود.برای اینکه از یکنواختی صفحه تصویر اطمینان حاصل شود نور بوسیله یک سیستم منعکس کننده شدت یکسانی پیدا می کند اگر چه ممکن است در نگاه اول به نظر نرسد ولی عملکرد این صفحات فوق العاده پیچیده است.

صفحه های نمایش LCD از لامپهای کوچک فلورسنت کاتدی سرد یا CCFL مخففCold Cathode Fluorescent Lampبرای نور زمینه استفاده می کنند.

LED:

مانیتور های LED ؛ مانیتور هایی هستند شبیه به LCDها، که برای نمایش تصویر از دیودهای نوری استفاده می کنند. LED مخفف واژه Light Emitted Diode و به معنای دیود ساطع کننده نوراست.دیودهای ساطع‌کننده نور در واقع جزو خانواده‌ دیودها هستند که دیودها نیز زیر گروه نیمه هادی‌ها به شمار می‌آیند. خاصیتی که LEDها را از سایر نیمه‌‌هادی‌ها متمایز می‌کند این است که با گذر جریان از آنها مقداری انرژی به صورت نور از آنها ساطع می‌شود.

LEDها تا اواخر دهه گذشته فقط می‌توانستند سه نور آبی، سبز و قرمز تولید کنند که این موضوع باعث کاربرد محدود آنها بود، اما این اواخر LEDهایی با رنگ آبی وارد بازار شده‌اند که می‌توانند نور سفید با هاله‌ای از رنگ آبی تولید کنند.

مقایسه LCD و CRT:

مانیتور های LCD دارای روشنایی یا Brightness بین ۲ تا ۴ برابر مانیتور های CRT هستند اما در مورد وضوح تصویری یا Contrast مانیتور های CRT ۲ تا ۴ برابر مانیتور های LCD می باشند . زاویهءدید یا Viewing Angle مانیتور های CRT بیش از ۱۵۰ درجه است درصورتی که در مورد مانیتور های LCD معمولی این رقم حداکثر معادل ۹۰ درجه است. امواج مغناطیسی مانند آهنربا و امواج الکترومغناطیسی مانند موبایل روی مانیتور های CRT ایجاد اختشاش تصویری می کنند ولی مانیتور های LCD از این آسیب در امانند. بدلیل تکنولوژی ساخت هر یک از مانیتور ها، مانیتور های CRT در مرکز بسیار شفاف ترند درصورتی که مانیتور های LCD در گوشه ها روشنتر هستند.

مانیتور ها CRT قدرت و انعطاف بیشتری برای مطابقت با رنگ های قابل دریافت چشم انسان دارند. همچنین مانیتور های CRT نسبت به مانیتور های LCD دارای کیفیت رنگ و خلوص رنگ بیشتری هستند. بزرگترین اشکال مانیتور های LCD احتمال ایجاد پیکسل سوخته یا Defective Pixel بر روی صفحهءنمایش آن ها است. وبزرگترین مشکل مانیتور های CRT لرزش تصویری یا Flickering آنها است، که البته در صورتی که فرکانس ۸۵Hz و بالاتر پشتیبانی شود، این لرزش محسوس نخواهد بود. مانیتور های CRT به طور معمول ۱۲۰watt انرژی مصرف می کنند و این درحالی است که مانیتور های LCD تنها ۴۰watt مصرف انرژی دارند.
همچنین وزن یک مانیتور CRT درحدود ۱۳ کیلوگرم است و یک مانیتور LCD تنها حدود ۳ کیلوگرم وزن دارد. همچنین مهم است که بدانیم؛ مانیتور های LCD علاوه بر تولید گرمای کمتر، آثار سوء بسیار کمتری بر چشم دارند. همچنین یکی از موارد بسیار خطرناک درباره ء مانیتور های CRT انتشار گازهایی است که به واسطهء گرما تبخیر شده و به بیرون متصاعد می شوند . این گازها برای انسان و محیط زیست و بخصوص لایه اُزُن بسیان زیان بار هستند. در آخر باید گفت برای پیروزی مانیتور های LCD بر مانیتور های CRT نیاز به زمان زیادی است، تا نواقصش برطرف شده و از نظر قیمت نیز بتواند با آن رقابت کند.

قسمتهای خارجی مانیتور ها:

مانیتور ها دارای یک کابل برق هستند، که کاملاً شبیه به کابل برق Case می باشد. کابل ارسال داده به مانیتور دارای ۱۵ رشته سیم و یک محل اتصال به کارت گرافیک است که ۱۵ پین دارد. این ۱۵ پین در ۳ ردیف ۵ تایی قرار دارند که به کارت گرافیک وصل شده و دارای پیچ هایی در دو سمت است که به کارت گرافیک پیچ می شوند، تا از جدا شدن و قطع ناگهانی تصویر جلوگیری کنند.

روی قاب مانیتور تعدادی دکمه برای تنظیم نور، اندازه، حاشیه و غیره برای تنظیم تصویر مانیتور وجود دارد. همچنین می توانیم برچسبهایی را روی قاب مانیتور مشاهده نماییم، این برچسبها مربوط به امکانات و استانداردهای مانیتور هاست، مثلاً برچسب با علامت TCO بیانگر وجود استاندارد تصویری TCO در مانیتور است .

درهنگام خرید یک مانیتور باید به چند مورد توجه نمود. ابتدا به شفافیت نور و تصور، سپس به حداکثر مقدار تفکیک پذیری صفحه نمایش یا Resolution و پس از آن به دیگر امکانات آن.

جلوگیری از پخش رنگ در مانیتور و یا تجمع رنگ:



یکی از چیز هایی که شما باید از مانیتور خود دور نگاه دارید بلندگوها و اجسام دارای میدان مغناطیسی هستند. تأثیر مغناطیسی بلندگوها باعث پخش رنگ در مانیتور و یا تجمع رنگ در یک گوشه می گردد. علاوه بر بلندگوها حدالامکان سعی نمایید وسایلی چون تلفن، دستگاه ضبط صوت، اسکنر و چاپگر را نیز از مانتیور خود دور نگه دارید.

حالت های هوشمندی برای کاستن از مقدار برق مصرفی:



امروزه اکثر مانیتور های موجود در بازار دارای حالت های هوشمندی برای کاستن از مقدار برق مصرفی هستند و به صورت اتوماتیک در چهار مرحله فعال می گردند:

۱) استفاده از محافظ صفحه نمایش یا Screen Saver ، که در این حالت از آسیب دیدن مانیتور بر اثر یکنواختی شعاع الکترونی جلوگیری می گردد.

۲) حالت آماده باش یا Stand by ، که در این حالت مانیتور ۵۰ درصد از مصرف برق می کاهد و به سرعت به ورودی ها پاسخ می دهد.

۳) حالت تعلیق یا Suspend ،که در این حالت لامپ تصویر مانیتور در حالت خاموش است و ۸۵ تا ۹۰ درصد از میزان برق مصرفی لازم برای کارکردن مانیتور کاسته می شود. در این حالت پاسخ به ورودی ها مثل ماوس و کیبرد کمی کندتر است.

۴) مرحله خاموشی؛ در این مرحله عمل خاموشی به وسیله کاربر به وسیله کلید روشن، خاموش مانیتور صورت نگرفته بلکه به صورت هوشمندانه این کار توسط مانیتور انجام می گیرد، برق مصرفی در این حالت ۳ تا ۷ وات است.



تفاوت دیودهای LED با لامپ‌های CCFL در نمایشگرهایLCD:



واقعیت این است که تکنولوژی LED چیز عجیب و غریبی نیست و مدت‌هاست به شکل‌های گوناگون در زندگی روزمره با آن برخورد داشته و داریم. نکته مهم این‌جاست که بسیاری از برنامه‌های تحقیقاتی پس از سال‌ها به نتیجه رسیده و کاربردهای جدیدی برای تکنولوژی‌هایی قدیمی پیدا شده که تکنولوژی LED نیز یکی از آن‌هاست. دیودهای نوری را مدت‌هاست که می‌شناسیم.. برای پاسخ به برخی شبهه‌ها،‌ در اینجا قدری درباره تفاوت میان تکنولوژی‌های LED و CCFL صحبت می‌کنیم.

LED:

صورت کلی مسئله این هست که LED های موجود در حقیقت همون LCD پنلهای معمولی هستند. به زبان ساده فقط به جای لامپهای CCFL که به عنوان بک لایت یا نور پس زمینه از اونها در LCD ها استفاده میشد از چندین LED استفاده میشه که علاوه بر پائین آوردن مصرف انرژی در پنلها از انجایی که کنترل شدت نور در LED ها به عنوان بک لایت راحت تر از مجموعه لامپهای CCFL و صفحه یک دست کننده نور هست.

در حال حاضر هر کدام از کمپانی های سازنده LED که عمدتا سه کمپانی سونی, سامسونگ و ال جی هستند از تکونولوژی های منحصر به خودشون برای این پنلها استفاده می کنند که از جمله آنها میشود به تکنولوژی RGB LED سونی اشاره کرد که در سری X این کمپانی در سایزهای 46 و 55 اینچی مورد استفاده قرار گرفته و همونطور که از نام آن پیداست به جای یک LED تک رنگ که قاعدتا سفید است ، در آن از سه LED سبز, آبی و قرمز استفاده شده که باعث ایجاد غنای رنگ بیشتر در این پنلها میشود از طرف دیگر کمپانی های دیگری مثل سامسونگ و ال جی هم هر کدام از شیوه های مخصوص به خود برای تولید پنلهای LED استفاده می کند که بنا بر ادعای آنها شیوه کار آمد تر و بهتری برای ارائه کیفیت تصویر هست ولی نتیجه ای که تا به حال به دست اومده این است که مدل XBR8 سونی که در ایران به عنوان مدل X450 به فروش می رسد پنل موفق تری نسبت به سایر LED ها بوده، هر چند که این پنل هم نقاط ضعف زیادی دارد.

لپ ‌تاپ‌ های :LED

اگرچه تولیدکنندگان در زمینه تولید مانیتور و تلویزیون‌های LED قدری ضعیف عمل کرده‌اند، اما تولیدکنندگان لپ‌تاپ در این زمینه حداکثر استفاده‌ را از این لامپ‌ها کرده و لپ‌تاپ‌هایی را به بازار عرضه کرده‌اند که به صفحه نمایش‌های LED مجهز هستند. فعالان بازار معتقدند، لپ‌تاپ‌هایی که در تولید صفحه‌ نمایش آنها از لامپ‌های LED استفاده شده است طی سه ماه اخیر وارد بازار داخلی شده‌اند اما به دلیل قیمت بالایی که دارند چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرند.

لامپ‌های LED در تمام قسمت‌های صفحه نمایش لپ‌تاپ پخش شده‌اند و به همین دلیل نه تنها تصویر شفاف‌تر و واضح‌تر است؛ بلکه کمتر باعث خستگی چشم می‌شود.

در حالی که در لپ‌تاپ‌هایی که صفحه نمایش آنها به این تکنولوژی مجهز نیستند، لامپ‌های فلورسنت در چهار طرف صفحه نمایش قرار می‌گیرند و نور در چهار گوشه صفحه نمایش شدت بیشتری دارد.

تکنولوژی رایج سابق در صفحه نمایش لپ‌تاپ‌ها، CCFL بود که یک لامپ مهتابی مارپیچ در چهارطرف صفحه نمایش قرار می‌گرفت و نور صفحه را تامین می‌کرد. اما تکنولوژی LED در تمام صفحه پخش شده و وضوح بیشتری را به تصویر می‌دهد.

در حال حاضر اکثر لپ ‌تاپ ‌ها به لامپ‌های LED مجهزند. شدت روشنایی بیشتر، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و از همه مهم‌تر برگشت‌پذیری به چرخه طبیعت از مزایای استفاده از لامپ‌های LED می باشد.

کاربردهای LED:

LEDها که از دهه‌های گذشته در الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گرفتند، عموما برای نمایش خاموش یا روشن بودن نمایشگرها در لوازم مولتی مدیا مورد استفاده قرار گرفتند. اما در‌حال‌حاضر LEDها به نحوی ساخته می‌شوند که نور را در جهت خاصی متمرکز می‌کنند و به صورت چیپ‌های کوچکی هستند که معمولا داخل یک شیشه گنبدی شکل قرار می‌گیرند و دارای سایز چوب کبریت هستند و به سختی می‌شکنند.

لامپ‌ های‌LED همچنین شماره‌ها را روی ساعت‌های دیجیتالی نشان می‌دهند، اطلاعات را از کنترل تلویزیون می‌فرستند و نور آن‌ها نشان می‌دهد که چه زمانی تلویزیون روشن است LED ها همچنین تصاویر را روی تلویزیون‌های پلاسما نشان می‌دهد و با توجه به مصرف پایین و شدت نور بسیار عالی در رنگ‌های مختلف در روشنایی و چراغ‌های خودرو کاربرد وسیعی دارند.

فانوس‌های LED نیز که در چراغ‌های راهنمایی به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق و کاهش خطای دید رانندگان قرار گرفته یکی دیگر از کابردهای لامپ‌های LED است. البته لامپ‌های LED امروزه در لپ‌تاپ‌ها نیز به کار برده می‌شوند و باعث روشنایی و وضوح بیشتر تصویر می‌شوند. شرکت‌های تولید‌کننده مانیتور نیز در این زمینه اقداماتی کرده‌اند.



مقایسه کلی LCD و: LED

در مقایسه کلی میان LCD ها و LED ها می شود گفت که LED پنلها مشکی عمیقتری نسبت به LCD ها تولید می کنند ولی در عوض زاویه دید ضعیف تر و عدم وجود درخشش معروف LCD ها و یک پارچه و یک دست نبودن نور پس زمینه در صفحه نمایش که این مسئله به خصوص در محیطهای تاریک یا زیر نور معمول اتاقها ملموس تر است از نقاط ضعفی هستند که این تکنولوژی با خود به ارمغان آورده البته کمپانی های سازنده این پنل ها ادعا می کنند که در آینده این مشکلات را رفع خواهند کرد که صحت این مسئله را فقط و فقط زمان ثابت خواهد کرد.



دو شنبه 28 بهمن 1392برچسب:, :: 11:14 ::  نويسنده : arman razmbar

 

9 قابلیت پنهان گوگل که باید بدانید

 

بر هیچکسی پوشیده نیست که گوگل از برترین جستجوگر های این دنیای بزرگه و همیشه از گزینه های اصلی برای جستجوکردن به شمار میاد.گوگل علاوه بر مشخصاتی که عموم از اونها استفاده میکنن،ترفند ها و ویژگی های پنهانی داره که ما میخواهیم ۹ تا از اونا رو برای شما روشن کنیم.

 


آب و هوای شهر های مختلف با گوگل

این یکی از جالب ترین ویژگی های پنهان گوگله.شما با استفاده از این خاصیت میتونید با جستجوی عبارتweather tehran درجه و آب و هوای شهر تهران رو ببینید.


برای صورت کلی باید عبارت زیر رو سرچ کنید:

Weather {نام شهر}

 

9 قابلیت پنهان گوگل که باید بدانید

 

ماشین حساب گوگلی

کارهای ساده

 

9 قابلیت پنهان گوگل که باید بدانید


کارهای پیشرفته:

 

9 قابلیت پنهان گوگل که باید بدانید

 


گرفتن اطلاعات برای سایت های مختلف

حالت کلی:

info:{آدرس}

9 قابلیت پنهان گوگل که باید بدانید

 


تبدیل پول ها با گوگل

 

9 قابلیت پنهان گوگل که باید بدانید


تبدیل واحد ها

در حالت کلی:

{واحد دوم} in {واحد اول}

 

9 قابلیت پنهان گوگل که باید بدانید

 


اطلاعات درباره یک کلمه


define: {کلمه}

 

9 قابلیت پنهان گوگل که باید بدانید

 


ساعت یک شهر

در حالت کلی:

time {نام شهر}

 

9 قابلیت پنهان گوگل که باید بدانید


دیدن نقشه یک شهر یا کشور

در حالت کلی:

map{آدرس}

 

9 قابلیت پنهان گوگل که باید بدانید

 



دو شنبه 28 بهمن 1392برچسب:, :: 11:7 ::  نويسنده : arman razmbar

 

ترفند هاي كاربردي در powerpoint

 

مطمئنأ تمامی شما نرم افزار مایکروسافت پاورپوینت را میشناسید. به وسیله پاورپوینت میتوانید اسلایدهایی از ناگفتنی های خود فراهم آورید ، آن را تزئین کنید و در نهایت بر روی صفحه نمایش یا به كمك یك ویدیو پروژكتور بر روی پرده به نمایش درآورید. محیط این نرم افزار بر عكس محیط MS Word جای گزافه گویی نیست ، بلكه شما در آن رئوس مطالب را می گویید و شكلها و نمودارهای خود را در آن نمایش می دهید و در نهایت آنچه در ذهنتان می گذرد و در قالب بیان نمی گنجد را به تصویر میکشید. اسلایدهای حاصل در اصل پوستری از سخنان شما هستند. نکات کلیدی خاصی در پاورپوینت نهفته است که با دانستن آنها میتوانید به این بوم متحرک ، طراوت بیشتری ببخشید. در این ترفند قصد داریم به معرفی این نکات اساسی و کلیدی بپردازیم.


چیدمان داخلی یک اسلاید
سعی کنید اکثر تغییر و تحولات مورد نظر خود را از طریق روشهای کلی و استانداردی که Powerpoint ارائه می نماید انجام دهید. هر چیز در پاور پوینت در قاب مخصوص خود جای می گیرد. همین طوری نمی توان در یک اسلاید شروع به تایپ نمود. باید یک جعبه متنی داشته باشیم و در آن متن یا تیتر مورد نظر خود را بنویسیم. برای ارائه و نمایش مجموعه اسلایدهایتان بدون هول شدن F5 را بفشارید و برای رفتن از یک اسلاید به اسلاید بعدی کافی است یکبار ماوس را کلیک کنید و یا دکمه فلش سمت راست یا بالا را بفشارید. F5 نمایش را از اولین اسلاید شروع می کند.

 

ساختن اسلاید و پنهان کردن آن
گزینه Duplicate silde منوی Insert از اسلاید جاری یک کپی دیگر درست می کند. ترفند کلیک راست روی آیکن اسلاید برای حذف یا پنهان کردن اسلایدها نیز بسیار کارآمد است. امتحانش کنید Hidden یا پنهان بودن یک اسلاید برای اسلایدهای توضیحی که به کمک Hyperlink به سراغشان می رویم. ولی نمی خواهیم در روال عادی نمایش دیده شوند و فقط در صورتی که رویشان کلیک کنیم نشان داده شوند کلی به کار می آید.

 

یا اسلایدها افقی عمودی
می توانید بگویید اسلایدها Lanscape و Portrait باشند. برای این کار سراغ Page Setup از منوی File بروید. نمی توان در آن واحد در یک نمایش هم اسلاید عمودی داشت و هم اسلاید افقی.
برای چنین هدفی بایستی دو نمایش جداگانه بسازید و در اولی یک لینک به دومی ایجاد کنید. نمایش اول دارای تنظیم صفحات افقی و نمایش دوم دارای تنظیم صفحات عمودی می باشد. در خاتمه نمایش دوم درباره آن را لینک به نمایش اول می کنید.
در حین اجرای یک پرزنتیشن برای متوقف ساختن یا ادامه دادن نمایش در پرزنتیشن کلید S و یا علامت بعلاوه را بفشارید برای ختمه نمایش اسلایدها Esc و یا Ctrl + Break را بفشارید.
برای رفتن به یک اسلاید با شماره خاص شماره اسلاید را وارد نموده Enter را فشارید. برای رفتن به اسلاید مخفی بعدی از کلید H استفاده کنید.
برای رفتن به اولین اسلاید 1+Enter را بفشارید و یا آنکه هر دو دکمه ماوس را همزمان دو ثانیه نگهدارید.

 

توقف نمایش اسلایدها
برای آنکه در حین نمایش متوقف شوید و یک صفحه با زمینه مشکی رنگ نشان داده شود کلیه B را بفشارید. برای نمایش یک صفحه یا زمینه سفید کلید W را بفشارید.

 

استفاده از اشاره گر ماوس به عنوان پرینتر
برای نمایش یا مخفی کردن اشاره گر ماوس و همینطور نوار ابزار Slideshow در حین نمایش کلید A و یا علامت مساوی را بفشارید. (بعضی وقتها علامت سفید اشاره گر ماوس روی زمینه نمایش ما خیلی توی چشم می آید) برای تبدیل اشاره گر ماوس به یک نقطه رنگی مثل یک پوینتر Ctrl + P کمک بگیرید.
برای مخفی کردن سریع نوار ابزار Slideshow کلید Ctrl + H و برای خاموش کردن آن ظرف 15 ثانیه Ctrl + U را بفشارید. برای نمایش دوباره اشاره گر ماوس Ctrl + A در خدمت شماست.
برای اجرای انیمیشن بعدی یا رفتن به اسلاید بعدی از N استفاده کنید. برای قبلی هم از P استفاده نمایید.

 

ساختن یک اسلاید خلاصه مطالب

اگر به طور خلاصه در یک اسلاید بخواهید بگویید که در اسلایدهای بعدی چه خواهید گفت یک اسلاید خلاصه مطالب بسیار کارآمد خواهد بود. برای این کار به نمایش Slide Sorter از منوی View بروید و در آنجا اسلایدهای مورد نظر برای خلاصه سازی را با پایین نگهداشتن کلید Shift انتخاب کنید. سپس از نوار ابزار Slide Sorter گزینه Summary Slide را انتخاب کنید. این اسلاید خلاصه به صورت پیش فرض به عنوان دومین اسلاید نمایش قرار می گیرد و حاوی تیتر اسلایدهای منتخب خواهد بود. خلاصه مطالب به طور پیش فرض دارای رئوس مطالب تیترهای اسلایدهای موجود می باشد



دو شنبه 28 بهمن 1392برچسب:, :: 11:5 ::  نويسنده : arman razmbar

 

7 ترفند کاربردی در نرم افزار Word

 

قصد داریم تا هم اکنون 7 ترفند ساده اما کاربردی در نرم افزار Word را به شما معرفی کنیم. با بکار بستن این ترفندها در کار خود با نرم افزار Word سرعت بخشید و همچنین خود را حرفه ای تر نشان دهید.

 

1- با فشردن کلید Shift + F5 می‌توانید به قسمتی از متن که بتازگی تغییری در آن ایجاد کرده اید بروید. فشردن مجدد این کلیدها شما را به قسمت‌های تغییر یافته قبلی متن می‌برد.

 

2- اگر فرمت قسمتی از متن را تغییر داده اید، مثلا رنگ یا نوع فونت آن را عوض کرده اید و حالا می‌خواهید به همان وضعیت پیش فرض Word برگردانید، می‌توانید آن بخش از متن را انتخاب و کلیدهای CTRL + SPACEBAR را فشار دهید.

 

3- وقتی می‌خواهید بخشی از متن را انتخاب نمائید، می‌توانید کلمه ALT را پائین نگه دارید و با ماوس DRAG کنید. این کار باعث می شود عمل انتخاب به صورت مستطیل شکل انجام شود و سرعت شما به طرز چشمگیری افزایش یابد.

 

4- وقتی در حال تایپ کردن یک متن انگلیسی هستیدو به دنبال مترادف یک کلمه خاص می گردید، کافیست نشانگر را در کنار و یا در زیر کلمه مربوطه ببرید و کلیدهای Shift + F7 را فشار دهید. با این کار فهرستی از کلمات مترادف آن کلمه خاص نمایش داده می‌شود.

 

5- در پنجره Print Preview شما می‌توانید پیش از پرینت گرفتن ، پیش نمایشی از فایل خود را ببینید. برای انجام تغییرات در همین صفحه، کافیست روی آیکون Magnifier کلیک نمائید تا اجازه تصحیح در متن به شما داده شود.

 

6- اگر می‌خواهید همزمان دو بخش مختلف از یک Document را ببینید، می‌توانید فایل مربوطه را در نرم افزار Word باز کرده، ماوس را بالای فلش موجود در بالای نوار لغزان نگه دارید تا نشانگر ماوس به شکل دو خط موازی با دو فلش در بالا و پائین آن درآید. آنگاه کلیک کرده و بدون رها کردن ماوس آن را به سمت پائین بکشید. حال صفحه به دو قسمت تقسیم می‌شود که در هر دو بخش همان فایل نمایش داده می‌شود و همزمان می‌توانید دو بخش مختلف فایل را ببینید و ویرایش کنید.

 

7- فرض کنید یک فایل طولانی دارید و پیدا کردن مطالب برایتان دشوار، کافیست گزینه Document Map را از منوی View انتخاب کنید تا فهرستی از عناوین Document شما را نشان دهد. حال با کلیک بر هر عنوان به آن قسمت از فایل خود پرش می‌کنید.



دو شنبه 28 بهمن 1392برچسب:, :: 10:59 ::  نويسنده : arman razmbar

 

5 ترفند حیاتی برای دارندگان پرینتر رنگی

 

در صورتی که شما پرینتر رنگی دارید اکیدأ به شما پیشنهاد میکنیم این 5 نکته اساسی و مهم را مطالعه کنید چرا که در صورتی که به این 5 ترفند اهمیت دهید و به آنها عمل کنید عمر پرینتر و جوهر آن را تضمین خواهید کرد.

 

حذف کردن خطوط اضافی:
مشکل: عکسی را چاپ کرده‌اید ولی می‌بینید که در آن خطوط اضافی دیده می‌شوند. این خطوط از کجا آمده‌اند و چگونه از بین می‌روند؟
راه حل: در هنگام چاپ و عکس بیشترین تعداد سوزن‌های جوهرافشان به کار گرفته می‌شوند. اگر همه آنها درست نباشند، حاصل سریعا مشهود خواهد بود که چشم سریعا به آنها پی خواهد بود. این مشکل وقتی بیشتر خواهد شد که به جای برگه معمولی از برگه‌های مخصوص عکس که چند لایه بوده و جوهر به صورت کنترل شده به آنها وارد می‌شود، استفاده کنید. ایجاد خطوط اضافی را به روش زیر می‌توانید از بین ببرید:
قبل از چاپ عکس، تستی از سوزن‌های جوهرافشان بر روی کاغذ معمولی به عمل آورید. برای این منظور می‌توانید توسط گزینه‌های زیر اقدام کنید:

 

Control Panel->Printers and Faxes->Properties->General->Print Test page

 

به برگه تستی چاپ شده نگاهی بیاندازید، اگر خطوط دارای حفره‌هایی بودند، مجبورید که سوزنهای جوهرافشان را پاک کنید و سپس دوباره تست کنید. "البته فراموش نکنید که تمام اینکارها را قبل از تست کردن بر روی برگه چاپی مخصوص عکس که گران می‌باشد انجام دهید".

 

با وجود پاک کردن سوزن‌ها هنوز کیفیت چاپ بد است. چکار باید کرد؟
مشکل: از پرینتر جوهری خود تنها گاهی وقت‌ها استفاده می‌کنید. متاسفانه هنگام استفاده چنان کیفیت بدی به شما می‌دهد که حتی نمی‌توانید، متوجه چیزی بر روی صفحه چاپ شده شوید. مطمئنا بخاطر مخزن‌های خالی از جوهر نمی‌باشد چرا که آنها را امتحان کرده‌اید.
راه حل: در آن دسته از چاپگرهای جوهری که مغزی و هد چاپگر یک قسمت واحد را تشکیل می‌دهند، مشکل خشک شدن جوهر در هد چاپگر در حالتی که از دستگاه زیاد استفاده نشود، دیده می‌شود.
اگر میزان کثیفی سوزن‌های چاپگر از یک حد مخصوص گذشته باشد، دیگر حتی با پاک کردن سوزن‌ها نیز کاری از دست شما ساخته نیست. در بهترین حالت، کارتریج مورد نظر را از دستگاه خارج کرده و هد چاپگر را با دستمال تمیز و خیسی پاک کنید. برای خیس کردن دستمال از آب معدنی استفاده کنید، چرا که مواد درون آب لوله می‌توانند دوباره باعث گرفتگی سوزن‌ها شوند. اگر این کار هم به شما کمک نکرد، با مسئولیت خودتان می‌توانید کمی خشن‌تر پیش بروید:
دستکاری و پاکسازی درونی با مواد پاک کننده شیشه یا نگه داشتن هد چاپگر در آب گرم.
سوزن‌های جوهرافشان به علت گرما خود را کمی باز کرده و جوهر خشک شده نیز از بین می‌رود.

 

هد چاپگر را شخصأ پاک کنید:
مشکل: فرض کنیم که در چاپگر شما کارتریج و هد چاپگر از هم جدا می‌باشند و به جز آن هم اجازه بیرون آوردن هد از چاپگر به شما داده نمی‌شود. بسیار کثیف شده است و می‌خواهید آنرا تمیز کنید. اما به سوزن‌ها دسترسی ندارید.
راه حل: بعضی از هدهای چاپگر‌ها مثلا در گروه Epson-Stylus در دستگاه به صورت پایدار نصب شده‌اند و پیشنهاد هم نمی‌کنیم آنها را باز کنید. اما باز هم راهی برای تمیز کردن هد از همه کثیفیها وجود دارد. ولی قبل از آن باید از حالتی که در آن ایستاده است خارج شود، چرا که در غیر اینصورت هیچ امکان حرکتی برای آن نخواهد بود. برای باز کردن این قفل، پرینتر را روشن کرده و به محض خارج شدن هد پرینتر از مکان ایستاده خود، پرینتر را از برق بکشید. اکنون دیگر هد چاپگر قابل تکان دادن است.
اکنون دستمال تمیز و خیسی را زیر هد کشیده و با یک دست آن را محکم نگه داشته و با دست دیگر هد را به جهات مختلف حرکت دهید. اگر وقت داشتید مکان اولیه در پرینتر که هد را از آنجا برداشتید، نیزتمیز کنید. بنا به تجربه ما، در این مکان نیز بخشی از جوهرهای خشک شده که با گردو خاک نیز مخطوط شده است وجود دارند.
هنگامی که همه چیز را تمیز کردید، سیم برق را به پریز وصل کنید. چاپگر دوباره روشن می‌شود برای اطمینان می‌توانید برگه‌ای را بصورت تست چاپ کنید.

 

اگر بیش از حد با جوهر اقتصادی رفتار کنید، برایتان گران تمام می‌شود:
مشکل: وقت تمیز کردن هد چاپگر را نداشته و به این علت مجبور به خریدن فشنگ‌های جدید شده‌اید. البته با اینکه هنوز هم جوهر در کارتریج قدیمی شما وجود داشته است. می‌خواهید مانع از تکرار این موضوع شوید.
راه حل: کمتر صرفه‌جویی کرده و بیشتر چاپ کنید تا بتوانید در جوهر صرفه‌جویی کنید. کمی عجیب به نظر می‌رسد اما درست است.
دلیل: کسی که کم چاپ می‌کند، به احتمال زیاد به جوهر بیشتری نیاز خواهد داشت چرا که با هر بار پاک کردن هد و سوزنها، مقداری جوهر نیز تلف می‌شود.
اگر جوهر از زمان چاپ قبلی (ترفندستان) در سوزن‌های جوهرافشان خشک شده باشد، حتی ممکن است که احتیاج به چند بار پاک کردن باشد تا بتوانید کیفیت مطلوب را در چاپ خود ببینید.
ناگفته نماند که چاپگرهای جوهری در حقیقت صرفه‌جو نیستند. بلکه جوهر زیادی را هم مصرف می‌کنند تا بتوانند سوزن‌ها را دوباره خالی کنند. شما در صورتی که مرتبا از پرینتر خود استفاده کنید، مانع از این عمل می‌شوید. حتی چاپ صفحاتی از اینترنت نیز کافی می‌باشد، خوبی این صفحات این است که با توجه به وجود عکس و متن، ترکیب عالی برای تمیز نگهداشتن سوزن‌ها خواهید داشت.

 

مسیر عبور هد چاپگر:
مشکل: شما از چاپ پرینتر خود راضی نیستید. حروف کشیده شده به نظر می‌رسند، عکس‌ها ظرافت مورد نظر را ندارند و خطوط بسیار کثیفند.
راه حل: اگر چنین چیزهایی برای شما مهم می‌باشند، در بیشتر وقت‌ها مسیر گذاری هد چاپگر به شما کمک می‌کند. بنا به مدل پرینتری که استفاده می‌کنید در گزینه‌های زیر مراجعه کنید:

Control Panel->Printers and Faxes->Properties->General

 

بیشتر مدل‌ها احتیاج به چند برگ کاغذ A4 برای این کار دارند. برای مثال مدل Epson Stylus C86 چهار صفحه A4 را احتیاج خواهد داشت تا عمل alignment را انجام دهد. برگه‌ها هم بدون هیچ مشکلی هم در رو و هم در پشت به چاپ می‌رسند . این کار باعث صرفه‌جویی در مصرف کاغذ می‌شود.



دو شنبه 28 بهمن 1392برچسب:, :: 10:54 ::  نويسنده : arman razmbar

 

سایت های اجتماعی, توییتر چیست

توییتر چیست؟

 

توییتر چیست؟ بنیان گذاران آن چه کسانی هستند؟ هدف از راه اندازی این شبکه اجتماعی چه بوده است؟ نقش توییتر در سازمان دهی انقلاب ها و اعتراضات داخلی چیست؟ آیا توییتر به ابزار جاسوسی سرویس های اطلاعاتی تبدیل شده است؟

پس از فیس بوک که به عنوان پرطرفدارترین شبکه اجتماعی شناخته می شود و با افزایش کارکردهای اطلاعاتی، جاسوسی، هک و ... امروزه کاربرد اجتماعی و ارتباطی آن به کارکردی فرعی تبدیل شده است، از توییتر به عنوان دومین شبکه اجتماعی شناخته شده و پرطرفدار در جهان نام برده می شود.

 

توییتر نوعی سرویس شبکه اجتماعی و میکروبلاگینگ آنلاین است که به کاربرانش امکان می‌دهد پست‌هایی متن محور تا ۱۴۰ کاراکتر را، معروف به "توییت"، بفرستند و بخوانند. توییتر را "جک دورسی" در مارس ۲۰۰۶ ابداع و در ژوئیه همان سال راه‌اندازی کرد. این سرویس به سرعت محبوبیتی جهانی پیدا کرد، با بیش از ۱۴۰ میلیون کاربر فعال از سال ۲۰۱۲، که روزانه بیش از ۳۴۰ میلیون توییت پست و بیش از ۶ میلیون مورد جستار می‌کنند. توییتر را "پیامک اینترنتی" توصیف کرده‌اند.

 

شرکت توییتر واقع در سان فرانسیسکو است و سرورها و دفاتر دیگری نیز در نیویورک دارد. سایت توییتر به عنوان یکی از ده سایت‌ پربیننده‌ جهان معرفی شده است.

ابداع توییتر به یک "جلسه طوفان فکری یک‌روزه" میان اعضای هیئت مدیره شرکت "پادکستینگ اودِئو" بازمی‌گردد. در آن جلسه، دورسی طرح ارتباط هر فرد با یک گروه کوچک با استفاده از یک سرویس پیام کوتاه را مطرح کرد. اسم رمز اصلی پروژه برای این سرویس "twttr" بود. طراحان در ابتدا "۱۰۹۸۵" را برای شماره پیامک انتخاب کردند اما مدتی بعد برای "استفاده و به خاطر سپاری آسان‌تر" آن را به "۴۰۴۰۴" تغییر دادند. کار بر روی این پروژه در تاریخ ۲۱ مارس ۲۰۰۶، زمانی که دورسی هنگام راه‌اندازی twttr خود نخستین پیام توییتری را در ساعت ۹:۵۰ شب فرستاد، آغاز گردید.

 

جک دورسی می‌گوید: "خیلی تصادفی واژه توییتر (twitter) به ذهنمان خطور کرد که انتخاب خیلی خوبی هم بود. این واژه به معنای "زنجیره کوتاهی از اطلاعات نامرتبط "و صدای پرنده‌ است. و محصول ما هم دقیقاً همین است."

 

طرح ابتدایی جک دورسی برای راه اندازی توییتر

نمونه اولیه توییتر یک سرویس داخلی برای کارکنان اودئو بود. نسخه کامل در تاریخ ۱۵ ژوئیه ۲۰۰۶ منتشر شد. در اکتبر ۲۰۰۶، بیز استون، اوان ویلیامز، دورسی و دیگر اعضای اودئو شرکت "آبویس" ((Obvious را راه‌اندازی کردند و ادئو و تمام دارایی‌هایش را ، از جمله Odeao.com و Twitter.com، از سرمایه‌گذاران و سهام‌داران آن خریدند. توییتر در آوریل ۲۰۰۷ به شرکتی مستقل تبدیل شد.

 

پیشرفت توییتر

پیشرفت این شرکت بسیار پرشتاب بوده است. در سال ۲۰۰۷ در هر ۱۵ دقیقه ۴۰۰ هزار توییت پست می‌شد. این رقم در سال ۲۰۰۸ به ۱۰۰ میلیون رسید. در فوریه ۲۰۱۰، کاربران توییتر روزانه ۵۰ میلیون توییت می‌فرستادند. تا مارس ۲۰۱۰، آمار application ثبت‌شده این شرکت به بیش از ۷۰ هزار رسید. تا ژوئن ۲۰۱۰، روزانه حدود ۶۵ میلیون توییت پست می‌شد، یعنی حدود ۷۵۰ توییت در ثانیه. تا مارس ۲۰۱۱ تعداد توییت‌ها به ۱۴۰ میلیون در روز رسید. به نقل از سایت compete.com توییتر در ژانویه ۲۰۰۹ به مقام سوم شبکه‌های اجتماعی رسید، حال آن که رتبه پیشینش مقام بیست و دوم بود.

 

منابع مالی توییتر

سرمایه‌ اولیه برای راه‌اندازی توییتر براساس منابع غیررسمی رقمی بین ۱ تا ۵ میلیون دلار بوده است. پس از راه اندازی توییتر، شماری از سازمان‌ها و نهادهای مالی، صنعتی و فناوری، رقمی در حدود ۵۷ میلیون دلار در توییتر سرمایه‌گذاری کردند. یونیون اسکوئر ونچرز (UnionSquare Ventures)، اسپارک کپیتال (spark capital)، اینسایت ونچر پارتنرز (Insight Venture Partners) از جمله سرمایه‌گذاران در توییتر هستند.

 

ویژگی‌های توییتر

توییتر در مقایسه با دیگر شبکه های اجتماعی دسترسی به مراتب راحت تر و سریع تری دارد و کاربران توییتر در کوتاه ترین زمان ممکن می توانند با ارسال توییت، آن را میلیون ها کاربر دیگر در سراسر جهان به اشتراک بگذارند.

 

برخی از ویژگی های توییتر:

۱. توییتر به کاربران امکان می‌دهد تا در زمانی کوتاه توییت های جدید بفرستند و آخرین توییت های کاربران دیگر را نیز بخوانند.

 

۲. هریک از پیام‌های توییتر (توییت) محدود به ۱۴۰ کاراکتر است که به سرعت بر روی سایت توییتر یا تلفن های همراه قابل دریافت است.

 

۳. کاربران می‌توانند به‌روزرسانی توییت‌ها را از طریق سایت توییتر، پیامک، RSS، ایمیل یا نرم افزار‌های کاربردی ارتباطی بفرستند و دریافت کنند.

 

۴. امکان ارسال انبوه پیامک با اهداف سیاسی، سازماندهی اعتراضات داخلی و ایجاد آشوب در کشورهای هدف

 

۵. امکان ایجاد هویت های مجازی برای پرمخاطب نشان دادن یک موضوع خاص با هدف الغای فضای ذهنی مورد نظر به کاربران



دو شنبه 28 بهمن 1392برچسب:, :: 10:50 ::  نويسنده : arman razmbar

 

ترفند کامپیوتر, هارد به هارد کردن اطلاعات

چگونه اطلاعات را هارد به هارد کنیم؟

بعضی اوقات می خواهیم برای محکم کاری اطلاعات مهم و ضروری را روی یک هارد دیگر هم ذخیره کنیم یا این که از اطلاعاتی که روی یک هارد دیگر است خوشمان می آید و می خواهیم آن ها را داشته باشیم ولی با CD یا DVD و یا فلش و چیزهای دیگر به خاطر حجم محدودی که دارد نمی شود .

به همین علت مجبوریم هارد به هارد کنیم. اگر می خواهید این کار را به درستی انجام دهید باید خیلی حواستان را جمع کنید و دقت داشته باشید.

اول برای پارتیشن های موجود در هارد دیسکتان اسم مخصوص بگذارید. برای انجام این کار My Computer را باز کنید و روی پارتیشن کلیک راست کنید.

گزینه ی Properties را انتخاب کنید. حالا در پنجره ای که باز شد، نام پارتیشن را عوض کنید.

حالا با همین روش اسم همه ی پارتیشن ها را عوض کنید و آن ها را به یاد داشته باشید.

حالا کامپیوترتان را خاموش کنید. هارد دیسکی را که می خواهید اطلاعات را از آن کپی کنید بردارید. آن را به دقت بررسی کنید. هارد دیسک ها معمولا با یک کابل به مادربرد وصل می شوند. در کنار محل اتصال کابل به هارد دیسک محلی برای وصل کردن فیش برق یا همان Power قرار دارد.

حالا وقتی کامپیوتر خاموش است درب کیس را باز کنید. در کیس هارد دیسک را پیدا کنید. هارد دیسک با کابلی به مادربردتان وصل است. این کابل معمولا دارای 2 جای اتصال است. ممکن است هم به هارد دیسکتان و هم به CD-Rom تان وصل باشد. شما می توانید به همین روش کابل هارد دیسک دوم را به مادربردتان وصل کنید. برای این کار می توانید جای اتصال دوم را از CD-Rom جدا کنید و به هارد دیسک دوم وصل کنید.

ممکن است CD-Rom یا DVD-Rom شما با یک کابل جداگانه به مادربوردتان وصل شده باشد، به هر حال کافی است این کابل را از سی دی رام یا دی وی دی رام جدا کرده و به هارد مورد نظرتان وصل کنید. حالا شما 2 تا هارد دیسک را به مادربردتان وصل کرده اید.

حالا باید برقی را که هارد دیسک دوم نیاز دارد تأمین کنید برای این امر به نوع فیش برقی که به هارد دیسک متصل است دقت کنید. احتمالا یکی از این نوع فیش های مثل آن در کامپیوترتان هست که به هیچ جایی و هیچ چیزی وصل نشده است. این کابل ها همگی به سیستم اصلی برق کامپیوتر وصل شده اند. یکی از این فیش های آزاد را به هارد دیسک مهمان وصل کنید. یا اگر هیچ فیش برق آزادی وجود نداشت از همان فیش برق متصل به درایو سی دی یا دی وی دی استفاده کنید.
 حالا کامپیوترتان را روشن کنید.

به محض این که روشن شد کلید Delete را فشار دهید تا وارد تنظیمات مادربرد شوید. این منو برای هر نوع مادربردی فرق می کند اما در این منو تنظیمات مربوط به هارد دیسک وجود دارد. به منوی standard Cmos Features بروید. معمولا تنظیماتی در مادربرد های جدید به صورت پیش فرض وجود دارد که هارد دیسک ها را در حالت اتوماتیک شناسایی می کند. اگر به این صورت هارد دیسک را نشناخت شما تنظیم این قسمت را در حالت auto بگذارید تا مادربردتان به صورت خودکار هارد دیسک را شناسایی کند. حالا از منو بیرون بیایید و گزینه ی Save an Exit را بزنید.

اگر تمام مراحل را به درستی انجام داده باشید کامپیوترتان مثل حالت اولش کار می کند. ویندوز بالا می آید. اما وقتی My Computer را باز کنید متوجه می شوید که پارتیشن های جدید اضافه شده است که همان پارتیشن های هارد دیسک مهمان است. حالا اطلاعاتی را که لازم دارید در بین دو هارد دیسک کپی کنید. این کپی هم دقیقا مثل زمانی است که در هارد دیسک خودتان اطلاعات را از جایی در جای دیگر کپی می کنید. بعد از این که کارتان تمام شد، کامپیوترتان را خاموش کنید و همه چیز را به حالت اولش برگردانید. هارد دیسک مهمان را جدا کنید و کابل برق و کابل مادربرد را به حالت اول برگردانید.



دو شنبه 28 بهمن 1392برچسب:, :: 10:47 ::  نويسنده : arman razmbar

دقت کردید از وقتی لپ تاپ ها آمده اند چقدر زندگی راحت تر شده ، حداقل از این همه سیم کشی که کامپیوترهای خانگی دارد راحت شدیم فقط یک سیم شارژر دارد که به آن وصل می شود. در حال حاضر هم نسل جدید ماوس ها و کیبورد هایی وارد بازار شده که بدون سیم (Wireless) هستند و به راحتی هم قابل استفاده و قابل حمل و نقل هستند و برد بیشتری هم دارند.

ماوس بی سیم, اتصال ماوس بی سیم به لپ تاپ

اگر شما همیشه مسافرت می روید و مجبورید که همه جا از لپ تاپتان استفاده کنید، ماوس بی سیم (Wireless) بهترین وسیله ی جانبی است. من در این مقاله به شما می گویم که چطوری ماوس بی سیم را به لپ تاپتان وصل کنید.

تکنولوژی روز به روز پیشرفت می کند، و وسایل جانبی کامپیوتر را طوری می سازند که بدون سیم کار کنند. بهترین وسیله برای کسانی که همیشه مسافرت می کنند و از لپ تاپ استفاده می کنند ماوس بی سیم است. البته از این ماوس برای کامپیوترهای رومیزی هم استفاده می شود که به شما کمک می کند که همیشه میزتان بدون سیم و مرتب باشد. ماوس بی سیم هم مثل بقیه وسایل بدون سیم کار می کند، سیگنال های فرکانس رادیویی را به یک دستگاه فرستنده و گیرنده می فرستد و می گیرد.

بخش هایی از یک ماوس بی سیم (Wireless)
وصل کردن یک ماوس بی سیم به لپ تاپ در نگاه اول ممکن است خیلی پیچیده به نظر برسد، اما خیلی آسان است. بخش هایی مثل فرستنده و گیرنده دارد. دستگاه فرستنده در داخل ماوس قرار دارد و قابل مشاهده نیست. دستگاه گیرنده در شکل های مختلفی وجود دارد بعضی ها خیلی کوچک هستند و مثل قلم اند. در اکثر بسته های ماوس بی سیم یک CD وجود دارد که برنامه هایی دارد که به سیستم عامل کمک می کند تا ماوس را بشناسد.

ماوس بی سیم, اتصال ماوس بی سیم به لپ تاپ

چگونگی اتصال یک ماوس بی سیم (Wireless) به لپ تاپ
بسته را باز کنید و باتری ها را درون ماوس قرار دهید. مراقب باشید که باتری ها حتما سر جایشان قرار بگیرند. حالا، شما باید دستگاه فرستنده و گیرنده را از بسته پیدا کنید که معمولا شبیه یک قلم یا حتی USB در مدل های ماوس جدید است. دستگاه فرستنده و گیرنده را در یک port خالی USB قرار دهید، بعد دکمه ی "ON" که روی آن قرار دارد را پیدا کنید. دکمه ی "ON" روی ماوس بسیار کوچک است و باید مطمئن بشویم که حتما روشن است. شما باید هر دو دستگاه ماوس و فرستنده و گیرنده را فعال کنید. دکمه ی "ON" هر دو وسیله را فشار دهید و سیستمتان را restart کنید.

ماوس بی سیم, اتصال ماوس بی سیم به لپ تاپ

اگر بسته یک CD داشت، CD را در دستگاه قرار دهید و برنامه هایش را روی کامپیوتر نصب کنید. برنامه ها بین ماوس، دستگاه فرستنده و گیرنده و سیستم عامل ارتباط برقرار می کند. بعد از این که CD را در دستگاه گذاشتید شما را راهنمایی می کند که برنامه را چگونه Install کنید. بعد از اینکه برنامه ها Install شد سیستم را restart کنید. ماوس وقتی کار می کند دستگاه فرستنده و گیرنده را به طور خودکار پیدا می کند. نباید فاصله ی بین دستگاه و ماوس بیشتر از 9 قدم باشد. این فاصله ی نرمال یک ماوس بی سیم است. اما نسل جدید ماوس های بی سیم با تکنولوژی 2.4 گیگا هرتز وارد بازار شده که فاصله اش 30 قدم پا است.

اگر شما دوست دارید که از سیم های اضافی متصل به کامپیوتر راحت شوید، یک بسته ی ترکیبی ماوس و کیبورد را خریداری کنید. اگر نگران کمبود port های USB برای اتصال وسایل جانبی هستید می توانید از یک USB external استفاده کنید. این ماوس ها برای حمل و نقل راحت تر هستند و کوچک تر از نوع معمولی می باشد.



دو شنبه 28 بهمن 1392برچسب:, :: 10:40 ::  نويسنده : arman razmbar

راستش اولین باری که می خواستم یک سیستم را مونتاژ کنم چیزی در مورد اسمبل قطعات کامپیوتری نمی دونستم، اصلا قطعات را لمس هم نکرده بودم. رفتم داخل یک شرکتی برای کارآموزی و روز اول قطعات و کیس را گذاشتن جلوی من و یک توضیح مختصری دادن گفتن شروع کن. اولش ترسیدم که قطعات را اشتباه جا بزنم ولی بعدش همه را سر جاشون گذاشتم و خدا را شکر اتفاقی هم نیفتاد. حالا برای شما توضیح می دهم که چطوری این کار را انجام دهید و ببینید که چقدر راحت انجام می شود.

 نصب مادربورد, پردازنده ی مرکزی

بهترین بخش درباره ی سخت افزار کامپیوتر این است که آن ها سر جای خودشون نصب شده باشند، آنها جاهای مشخصی دارند که نصب بشوند؛ مگر اینکه شما بخواهید آزمایش کنید که جاهایشان را تغییر دهید. من در این مقاله، سعی می کنم به شما بگویم که چگونه مهم ترین قطعه ی سخت افزاری یعنی مادربورد را نصب کنید و به شما توصیه می کنم که هر قطعه را حتما سر جای خودش نصب کنید.
حالا می بینیم که چه چیزهایی لازم داریم. روشن است که ما برای شروع یک مادربورد نیاز داریم. نیازهای بعدی ما یک جعبه (کیس) و یک پردازنده ی مرکزی (CPU) است.
برای این که شما خودتان بتوانید کامپیوترتان را مونتاژ کنید، باید یک مجموعه ی کامل از پیچ گوشتی هایی را که لازم دارید داشته باشید. برای اینکه از مادربوردتان قبل از شروع نصب مراقبت کنید 2 مورد مهم را باید رعایت کنید که عبارتند از:

  • باید چک کنید که آیا CPU شما با مادربوردتان سازگار است.
  • باید چک کنید که آیا اندازه ی کیس تان برای مادربورد مناسب است.

یکبار دیگر مواردی را که در بالا نامبرده شد را بررسی کنید، حالا شما آماده هستید که مونتاژ را شروع کنید.

پنل محافظ اصلی ورودی/خروجی
اجازه دهید که با پَنِل محافظ اصلی ورودی/خروجی شروع کنم. اول، ما نیاز داریم که پَنِل اصلی محافظ ورودی/خروجی را که فقط در جعبه ی مادربورد وجود دارد را بررسی کنیم، باید ببینیم که آیا سوکت های پورت ورودی/خروجی با مادربورد سازگار است یا نه.
مادربوردهایی که توی بازار مشتری بیشتری دارند، معمولا مثل یک بازی کامپیوتری کامل یا پورت های صدای کامل ویژگی های جدیدی دارند. پس، احتمال دارد که پَنِل محافظ ورودی/خروجی که توی جعبه ی مادربوردتان است با سوکت های پورت ورودی/خروجی یکی نباشد. فقط پَنِل محافظ ورودی/خروجی که در جعبه ی مادربوردتان است می تواند مادربورد را در کیس ثابت نگه دارد. مطمئن باشید وقتی که مادربورد و پَنِل محافظ ورودی/خروجی در جعبه ی مادربورد قرار دارند هیچ فشاری به آن ها وارد نمی شود. فقط در صورتی فشار به آن ها وارد می شود که یا در بیرون از جعبه باشند و یا به طور صحیح در جعبه قرار نگرفته باشند.

 نصب مادربورد, پردازنده ی مرکزی

پردازنده (CPU)
مرحله ی بعدی که بسیار مهم هم هست نصب پردازنده (CPU) روی مادربورد است. این کار بسیار ساده ای است، در موقع نصب پردازنده دقت بیش تری داشته باشید چون پردازنده یک شیء خیلی حساس است. سوکت پردازنده را در مادربورد به راحتی می توانیم تشخیص بدهیم. معمولا در کنارش یک گیره ی پلاستیکی دارد. به راحتی بازوی پلاستیکی را بلند کنید و گیره ی سوکت را باز کنید، این تمام کاری است که شما باید برای نصب پردازنده انجام دهید. حالا، باید پردازنده تان را چک کنید. پردازنده ی خوب پین هایی دارد که در زیر آن قرار دارد، ولی یک گوشه از آن معمولا پین ندارد که با یک نشانه ی مثلثی شکل نشان داده شده است. پردازنده را با سوکتش جفت کنید و آن را روی سوکت قرار دهید. باید درست روی سوکت قرار بگیرد، حالا گیره ی پلاستیکی را برای قفل کردن CPU پایین آورید. این نکته را یادتان باشد که قبل از این که مادربرد را روی کیس نصب کنید حتما پردازنده را جا بزنید بعد مادربرد را روی کیس نصب کنید.

 نصب مادربورد, پردازنده ی مرکزی

کیس (Case)
مرحله ی بعدی جاسازی مادربرد روی کیستان است. کیس ها توسط شرکت های گوناگونی ساخته شده اند که معمولا پیچ هایی دارند که با مادربورد جور است. پایه ی مادربورد در کیس، به درستی با پَنِل ورودی/خروجی تنظیم شده است. یکبار دیگر بعد از اینکه به درستی مادربورد را تنظیم کردید مادربورد را نصب کنید. باید بدانید که کیس یک کلید پاور دارد که برق را به تمام اجزاء گوناگون کامپیوتر می رساند. مادربوردهای قدیمی شبیه ATX، معمولا یک کانکتور (بست) 20 پین ATX دارند، در حالی که مادربوردهای جدید از کابل های هادی و برق 12 ولت استفاده می کنند و از اتصالات مخصوص ساخته شده اند که به مادربوردتان اجازه می دهد که از منبع تغذیه به درستی استفاده کند.

 نصب مادربورد, پردازنده ی مرکزی

هم چنین شما به یک کلید برای منبع تغذیه نیاز دارید که کانکتور اختصاصی آن معمولا با PW-SW نشان داده می شود و روی مادربورد قرار دارد. در نهایت پاور را به مادربورد متصل کنید و وقتی که از درست کار کردن آن مطمئن شدید، پیچ های روی مادربورد را محکم ببندید تا در جای خودش ثابت شود. توجه داشته باشید که قبل از اینکه مادربورد را روی کیس محکم کنید از درست کار کردن آن مطمئن باشید.

مونتاژ کردن همه ی قطعات سخت افزاری روی کیس کار سختی نیست، فقط باید با دقت زیاد انجام دهید. حواستان باشد که کابل های پاور و داده (DATA) را در جاهای خودشان نصب کنید.
خوب ، ملاحظه کردید که چقدر راحت می توانید یک مادربورد یا هر قطعه ی سخت افزاری دیگر را روی کیس نصب کنید و کار مونتاژ یا ارتقاء کامپیوترتان را خودتان انجام دهید.



دو شنبه 28 بهمن 1392برچسب:, :: 10:33 ::  نويسنده : arman razmbar

 

یکی از مشکلات شایع کاربران کامپیوترهای رومیزی و یا لپ‌تاپ‌، عدم شناسایی سخت‌افزار بلوتوث توسط ویندوز است. این موضوع می‌تواند از در دسترس نبودن درایور سخت‌افزار و یا سازگار نبودن درایور با نسخه‌ی ویندوز رخ دهد. در این ترفند قصد داریم به معرفی یک راه حل جامع بپردازیم که به وسیله‌ی آن می‌توانید این مشکل را حل کنید.

 

بدین منظور:
نیازمند یک ابزار کوچک رایگان و کم‌حجم به نام Bluetooth Driver Installer هستیم.
Bluetooth Driver Installer را می‌توانید از سایت سازنده دانلود کنید:

http://bluetoothinstaller.com

این برنامه در دو نسخه 32 بیتی و 64 بیتی عرضه شده است که بسته به نوع ویندوز خود بایستی نسخه مورد نظر را دانلود نمایید.
پس از دریافت این ابزار، آن را اجرا کنید.

 

در پنجره‌ی باز شده، گزینه‌ی I accept the terms and conditions above را فعال نموده و بر روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.
در مرحله‌ی بعد، نرم‌افزار به جستجوی سخت‌افزار بلوتوث شما پرداخته و در صورت یافتن نتیجه‌ای آن را برای شما نمایش می‌دهد.

 

پس از پایان جستجو و نمایش نتیجه، چنانچه از صحت سخت‌افزار شناسایی شده اطمینان دارید برای نصب درایور، روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.
عملیات نصب درایور سخت‌افزار بلوتوث شما آغاز می‌شود. این کار با ایجاد یک نقطه‌ی بازگردانی (Restore Point) نیز همراه است.

 

پس از پایان عملیات نصب درایور، بر روی دکمه‌ی Next کلیک کنید تا نرم‌افزار به تست سخت‌افزار شما بپردازد.
در صورت موفقیت‌آمیز بودن عملیات نصب درایور، با پیغام Your Bloutooth adapter was succeessfully installed روبرو خواهید شد.



یک شنبه 27 بهمن 1392برچسب:, :: 11:29 ::  نويسنده : arman razmbar

 

صفحه فیس بوک, ترفند فیس بوک

 

امروزه خیلی ها از شبکه های بزرگ اجتماعی همانند twitter و facebook و myspace استفاده میکنند و به دلیل گستردگی این شبکه ها یادگیری آنها بسیار جذاب میباشد خوب امروز میخوام ویژگی هایی از فیس بوک را برای شما شرح بدم که ممکنه از همه انها مطلع نباشید.

 

1.چگونه چت فیسبوک را در ساید بار فایرفاکس قرار دهیم؟

اگر از فایرفاکس استفاده میکنید میتوانید چت فیس بو ک را در سایدبار خود قرار دهید

 

صفحه فیس بوک, ترفند فیس بوک

 

 

2.چگونه آلبوم های عکس فیس بوک را دانلود کنیم؟

FacePAD: Facebook Photo Album Downloader به شما این اجازه را میدهد تا بتوانید آلبوم های فیس بوک و رویداد ها و همچنین گروه های دوستان خود را با یک کلیک دانلود کنید

 

صفحه فیس بوک, ترفند فیس بوک

 

 

3.چگونه عکس های فلیکر را در فیس بوک به نمایش بگذاریم؟

Flickr2Facebook یک آپلودر غیر رسمی فلیکر به فیس بوک است که به شما اجازه آپلود عکس از فلیکر را میدهد

 

صفحه فیس بوک, ترفند فیس بوک

 

 

4.چگونه فیس بوک را بدون استفاده از فیس بوک آپدیت کنیم؟

hellotxt و Ping.fm هردو طرح های معرفی سده ای هستند که به مدیران فیس بوک اجازه آپدیت صفحات را میدهند

 

صفحه فیس بوک, ترفند فیس بوک

 

 

5.چگونه پیغام های فیس بوک را زمانبندی کنیم؟

Sendible به شما اجازه زمانبندی پیام ها را میدهد بنابر این شما میتوانید در آینده به دوستان و مشتریان خود پیام ارسال کنید

 

صفحه فیس بوک, ترفند فیس بوک

 

 

6.چگونه با کسی در فیس بوک دوست شویم و او را در قسمت حالات افراد پنهان کنیم؟

Makeuseof شما را راهنمایی میکند که چگونه باید استچو های افراد را در فیس بوک پنهان کرد

 

صفحه فیس بوک, ترفند فیس بوک

 

 

7.چگونه میتوانیم یک آلبوم عکس دانشکده ای از عکسهای فیس بوک دوستان خود در این سایت بسازیم؟

برای این کار روی تب دوستان کلیک میکنیم و بعد در قسمت باز شده روی بیشتر کلیک میکنیم از قسمت انتخاب تنظیمات دراپ داون وحالا آلبوم عکس دانشکده ای شما آماده است

 

صفحه فیس بوک, ترفند فیس بوک

 

 

8.چگونه بفهمیم که دوستان فیس بوکیمان ما را به صورت مهرمانه پاک یا بلاک کرده اند؟

X-Friends یک ابزار منحصر به فرد برای دنبال کردن دوستانی است که از فیس بوک ناپدید شدند

 

صفحه فیس بوک, ترفند فیس بوک

 

 

9.چگونه فقط عکس های انتخاب شده را در صفحه پروفایل نمایش دهیم؟

برای این کار میتوانید از مداد کنار عکس ها کمک بگیرید و اسم دوستانی را که میخواهید در صفحه نمایش داده شوند را در آن تایپ کنید

 

صفحه فیس بوک, ترفند فیس بوک

 

 

10.چگونه میتوان تبلیغات فیس بوک را حذف کرد؟

با Facebook: Cleaner میتواند همه تبلیغاتی را که به صورت اجباری مشاهده میکنید پاک کند

 

صفحه فیس بوک, ترفند فیس بوک

 

 

11.چگونه به طور همزمان عکس های فیس بوک روستان را در مایکروسافت اوتلوک داشته باشیم؟

OutSync برنامه رایگانی است که به شما این امکان را میدهد

 

صفحه فیس بوک, ترفند فیس بوک

 

 

12.چگونه حالت فیس بوکی خود را در وردپرس نکایس دهیم؟

برای این کار باید از فیس بوک اتچو فید و آر اس اس وردپرس کمک بگیریم

 

صفحه فیس بوک, ترفند فیس بوک

 

 

13.چگونه پست های وبلاگ خود را در صفحه فیس بوکمان پست کنیم؟

Wordbook به شما این اجازه را میدهد که پست های وبلاگ خود را در صفحه فیس بوک نمایش دهید

 

صفحه فیس بوک, ترفند فیس بوک

 

 

14.چگونه از چت فیس بوک در دسکتاپ خود بهره ببریم؟

Gabtastik و digsby دو مسنجری هسنتد که به شما این اجازه را میدهند

 

صفحه فیس بوک, ترفند فیس بوک

 

 

15.چگونه میتواتن به راحتی یک تست را در فیس بوک ساخت؟

با استفاده از برنامه LOLapps میتوانید تست های فیس بوک را ساخته و به اشتراک بگذارید

 

صفحه فیس بوک, ترفند فیس بوک

 

 

16.چگونه خود را از دید دوستان در چت فیس بوک مخفی کنیم؟

میتوانید برای این کار به قسمت دوستان آنلاین رفته و خود را مخفی کنید

 

صفحه فیس بوک, ترفند فیس بوک

 

 

17.چگونه آپدیت های فیس بوک را با ایمیل دریافت کنیم؟

NutshellMail به شما کمک میکند تا این مار را انجام دهید

 

صفحه فیس بوک, ترفند فیس بوک

 

 

18.چگونه استچو فیس بوک خود را از فایرفاکس به روز کنیم؟

FireStatus یک ابزار برای آپدیت استچو میباشد

 

صفحه فیس بوک, ترفند فیس بوک

 

 

19.چگونه فیس بوک را در دسکتاپ خود داشته باشیم؟

Seesmic Desktop, Facebooker, Xobni, Facebook Sidebar Gadget, Scrapboy و Facebook AIR application برنامه هایی هستند مه به شما کمک خواهند کرد

 

صفحه فیس بوک, ترفند فیس بوک

 

 

20.چگونه اکانت فیس بوک خود را پاک یا غیر فعال کنیم؟

 

صفحه فیس بوک, ترفند فیس بوک

 

 

 

21. افزودن Dislike به پیامتان
دکمه لایک به صورت خودکار زیر تمام مطالبی که در فیس بوک منتشر می کنید وجود دارد اما اگر خواستید مطلبی را منتشر کنید و به دوستانتان اجازه دهید تا با کلیک بر روی لینکی بتوانند اعلام کنند که از مطلب شما خوششان نیامده، باید از نرم افزار Status Magic استفاده کنید.

 

22. چگونه مطالب منتشر شده را از دید افراد خاصی پنهان کنیم
گاهی ممکن است بخواهید مطلبی را در فیس بوک منتشر کنید اما عده خاصی نتوانند انرا ببینند. با کلیک کردن بر روی account و انتخاب تنظیمات عمومی حریم خصوصی یا همان general privacy settings می توانید تعیین کنید که مطالب را که منتشر می کنید برای چه گروهی قابل مشاهده باشد.

 

اما می توانید کنترل بیشتری بر روی مطالب منتشر شده و خوانندگان آنها داشته باشید.پس از کلیک کردن در جعبه تایپ متن که بر روی دیوارتان در فیس بوک قرار دارد یک علامت قفل ظاهر می شود که با کلیک بر روی آن گزینه Customize می توانید نام یک لیست از دوستان و یا حتی نام یک نفر را وارد کنید تا مطلب شما تنها برای آنها قابل مشاهده باشد و یا تنها این افراد نتوانند آنرا ببینند.

 

23. ارسال مطالب در زمان تعیین شده به صورت خودکار
یکی از ساده ترین ابزارها برای انتشار یک مطلب در زمان مشخص سرویس ساده Later Bro است. کافیست با اکانت خود وارد این سایت شده، منطقه زمانی خود را انتخاب کرده و ساعت و تاریخ انتشار را نیز تعیین کنید.

 

24. چگونه افراد را در مطالب منتشر شده تگ بزنیم
برای این کار کافیست هنگام علامت @ را تایپ کرده و بلافاصله شروع به تایپ نام دوستتان همانگونه که در فیس بوک آمده کنید. لیست دوستانی که نامشان با حرف تایپ شده شروع می شود نیز در همین هنگام به شما نمایش داده می شود.  پس از انتشار مطلب نام دوست شما تبدیل به لینک خواهد شد و اشاره به پروفایلش خواهد داشت. علاده بر این نشان @ را هم نخواهید دید.

 

25. مشاهده تمام مطالب عمومی منتشر شده در فیس بوک
اگر دوست دارید ببینید چه مطالبی در سراسر دنیا در فیس بوک منتشر می شود می توانید از سایت Open book استفاده کنید. این سایت تمام مطالب منتشر شده که با تنظیم حریم خصوصی everyone منتشر شده اند را نمایش می دهد.

 

26. آمار در فیس بوک
اگر علاقه دارید بدانید تا به حال چند مطلب در فیس بوک منتشر کرده اید؟ نرم افزار Status Statistics علاوه بر این، اطلاعات دیگری را هم در اختیار شما قرار می دهد. با این نرم افزار خواهید توانست لیست کاملی از مطالبی را که منتشر کرده اید را خواهید داشت و به راحتی می توانید در این لیست به جستجو بپردازید و مطالب قبلی منتشر شده خودتان را بیابید. همین طور این سایت نموداری را در اختیارتان می گذارد که توسط آن می توانید اطلاعات آماری کاملتری را داشته باشید.

27. Status خود را برعکس بنویسید
Status در اینجا به معنی نوشته ای است که در مورد وضیعت خودتان مینویسید
اگر شما مدت زیادی در فیس بوک حضور دارید حتما Status برعکس بعضی از دوستان خود را مشاهده کرده اید،خب برای اینکار نیازی نیست شما از هوش بالا و مهارتی خاصی برخوردار باشید،شما میتوانید از app های فیس بوک استفاده کنید،اما اگر علاقه به نصب app ندارید، یک راه آسان تر استفاده از سایت FlipText است.

فیس بوک, آموزش فیس بوک, ترفند فیس بوک

پس از ورود به سایت در  کادر اول جمله مورد نظرتان تایپ نمایید و در کادر پایین جمله برعکس را مشاهده و کپی نمایید،و در Status فیس بوک یا هر جا دیگز از آن استفاده نمایید.

28. ویدیو های فیسبوک را دانلود کنید
میتوانید برای دانلود ویدیو های یک صفحه در فیس بوک، از سرویس های SpeedBit و DownFacebook استفاده کنید.

فیس بوک, آموزش فیس بوک, ترفند فیس بوک

29. از حساب فیس بوک خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید
اگر در اکانت فیس بوک خود اطلاعاتی ارزشمندی دارید،بهتر است از آنها یک نشسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورتی که اکانت شما هک یا مورد سو استفاده قرار گرفت بتوانید اکانت فیس بوک خود را بازیابی نمایید.

برای اینکار در حساب کاربری فیس بوک خود،از منو (حساب کاربری)Account گزینه (تنظیمات حساب کاربری) Account Settings را انتخاب کنید،در پایین صفحه باز شده گزینه  (دریافت یک نسخه‏ از اطلاعات فیسبوکتان)Download your information را انتخاب کنید.

فیس بوک, آموزش فیس بوک, ترفند فیس بوک

فیس بوک, آموزش فیس بوک, ترفند فیس بوک

در صفحه بعد بر روی گزینه Start My Archive کیک کنید،فیس بوک پیام مبتنی بر اینکه لینک دانلود اطلاعات شما از پس ایجاد آرشیو شخصی شما به ایمیلتان فرستاده میشود نشان میدهد.

فیس بوک, آموزش فیس بوک, ترفند فیس بوک

پس از ایجاد آرشیو میتوانید از لینک دانلودی که فیس بوک به ایمیلتان ارسال میکند همه ی اطلاعات خود را دریک فایل zip دانلود کنید.
پس از دانلود و extract کردن فایل zip ، بر روی فایل index.html کلیک کنید تا همه اطلاعات اکانت خود را مشاهد کنید.

30. Status خود را همیشه آپدیت کنید
دوست دارید همیشه Status شما آپدیت شود اما امکان همیشه آنلاین بودن در فیس بوک را ندارید،بهترین راه حل استفاده از app مفید Sendible است که به شما امکان زمانبندی برای آپدیت status را میدهد.

 

 

 



یک شنبه 27 بهمن 1392برچسب:, :: 11:14 ::  نويسنده : arman razmbar


همگی این ترفندها از طریق رجیستری ویندوز صورت میگیرد اما نتیجه نهایی در درون قسمت های مختلف ویندوز مشاهده میشود. این ترفندها تمامی قسمتهای ویندوز را شامل میشود و بسیار کاربردی هستند.


برای استفاده از تمامی ترفندها از منوی Start به Run رفته و در آن عبارت regedit را تایپ کنید تا ویرایشگر رجیستری باز شود.

غیر فعال کردن تنظیمات System Restore:
اگر میخواهید دسترسی به تنظیمات System restore را در Control Panel غیر فعال کنید رجیستری را باز و به مسیر زیر بروید .


HKEY-LOCAL-MACHINE/Software/Microsoft/WindowsNT/SyetemRestore


در این مسیر مقداری با نام DisableConfig را بیابید .اگر وجود ندارد آن را از نوع DWORD Value بسازید . سپس مقدار آنرا به یک تغییر دهید .

منوی Start کلاسیک:
در ویندوز XP شکل منوی شروع تغییر کرده است . هر کاربری می تواند آن را به حالت قبلی کلاسیک بر گرداند . اگر میخواهید این منو همیشه در حالت کلاسیک بماند و نتوان آن را به شکل جدیدش تغییر داد در رجیستری به مسیر زیر بروید.


HKEY-CURRENT-USER/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Policies/Explorer


در این مسیر مقداری به نام NoSimpleStarMenu را بیابید . اگر وجود ندارد آن را از نوع DWORD بسازید و مقدار آن را به یک تغییر دهید .

حذف برنامه های بیشتر اجرا شده از منوی Start:
در ویندوز XP برنامه هایی که اخیرا اجرا شده اند در ستون سمت چپ آن قرار می گیرد . اگر می خواهید این برنامه ها را حذف کنید به مسیر زیر بروید .


HKEY-CURRENT-USER/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Policies/Explorer


در این مسیر مقداری به نام NoStartMenuMFUprogramsList را اگر وجود ندارد بسازید . این مقدار باید از نوع DWORD باشد . سپس مقدار آنرا به یک تغییر دهید .

مخفی کردن نام برنامه در لیست Add/Remove:
اگر می خواهید یکی از برنامه های نصب شده روی ویندوز را از لیست Add/Remove Programs در Control Panel حذف کنیدرجیستری را اجرا و به مسیر زیر بروید .


HKEY-LOCAL-MACHINE/software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Uninstall


در قسمت سمت چپ برنامه مورد نظر خود را پیدا کنید و روی ان کلیک کنید . در قسمت سمت راست Display Name را بیابید روی ان کلیک راست کرده و Rename را انتخاب کنید. به اول آن Quiet را اضافه کنید . به این ترتیب این برنامه از لیست خارج شده است .

جلوگیری از تغییر تصویر Desktop:
برای اینک تصویر دسکتاپ ثابت و بدون تغییر بماند و نتوان آن را تغییر داد رجیستری را اجرا وبه مسیر زیر بروید.


HKEY-CURRENT-USER/software/microsoft/windows/Policies/ActiveDesktop


مقداری به نام NoChangingWallpeper از نوع DWORD ایجاد کنید و مقدار ان را به یک تغییر دهید .

نمایش پیغام در شروع ویندوز:
اگر میخواهید هنگامی که ویندوز بالا می آید یک پیغام در یک پنجره نمایش داده شود رجیستری را اجرا و به مسیر زیر بروید .


HKEY-LOCAL-MACHINE/Software/Microsoft/WindowsNT/CurrentVersion/Winlogon


در این قسمت legalnoticecaption را به مقدار دلخواه ( نام پنجره ای که پیغام در آن نمایش داده میشود )تغییر دهید.
همچنین مقدار legalnoticetext را به متن پیغامی که میخواهید نشان داده شود تغییر دهید. ویندوز را دوباره راه اندازی کنید تا تغییرات اعمال شوند.

حذف شاخه My Pictures از منوی شروع:


HKEY-CURRENT-USER/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Explorer


مقداری به نام NoSMMyPictures رابیابید و مقدار آن را به یک تغییر دهیید .
(اگر وجود نداشت آن را از نوع DWORD بسازید )

حذف ساعت ویندوز:
اگر میخواهید زمان و تاریخ نشان داده شده در سمت راست پایین صفحه ویندوز حذف شوند به مسیر زیر در رجیستری بروید .


HKEY-LOCAL- MACHINE/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Policies/Explorer


در این مسیر مقداری به نام HideClock را بیابید اگر این مقدار وجود ندارد آن را از نوع DWORD بسازید .
برای این کار در قسمت سمت راست کلیک راست کنید و New وسپس DWORDرا انتخاب نمایید .سپس این مقدار را به یک تغییر دهید .

تغییر عنوان INTERNET EXPLORER:
اگر میخواهید عنوان بالای پنجره برنامه IE را تغییر دهید به مسیر زیر در رجیستری بروید.


HKEY-CURRENT-USER/Software/Microsoft/InternetExplorer/Main


در این مسیر مقداری به نام Window Title را از نوع String Value بیابید .
اگر وجود نداشت آن را از نوع String بسازید .
سپس مقدار آن را به متنی که می خواهید در بالای پنجره IE نشان داده شود تغییر دهید .

روشن یا خاموش کردن NumLock:
اگر میخواهید در هنگام ورود به ویندوز مشخص کنید که numlock روشن یا خاموش باشد رجیستری را باز کنید و به مسیر زیر بروید.


HKEY-CURRENT-USER/ControlPanel/Keyboard


در این مسیر مقداری به نامInitialKeyboardIndicators را بیابید . اگر وجود ندارد ان را از نوع Dword بسازید .
برای ساختن مقدار جدید روی قسمت سمت راست کلیک کنید New وسپس dword را انتخاب کنید . اگر این مقدار را به صفر تغییر دهید numlock غیر فعال مشود.

فعال کردن Administrator در صفحه ورود:
برای اینکه کاربر Administrator در صفحه اولیه ورود به ویندوز xp نمایش داده شود رجیستری را اجرا کنید و به مسیر زیر بروید .


HKEY-LOCAL-MACHINE/Software/Microsoft/WindowsNT/CurrentVersion/WinLogon/SpecialAccounts/UserList


سپس در قسمت سمت راست کلیک راست کنید و یک مقدار DWORD جدید بسازید .
نام آن را همانند نام کابری که می خواهید نشان داده شود (Administrator) بگذارید.

تغییر مسیر فولدرهای خاص:
با استفاده از رجیستری می توانید مسیر بعضی از فولدرهای خاص در ویندوز نظیر My Documents,My Pictures,… را تغییر دهید . برای این کار در منوی Run برنامه Regedit را اجرا کنید و به مسیر زیر بروید .


HKEY-CURRENT-USER/Software/Microsoft/Windows/Current version/Explorer/Usershellfolders


بر روی هر مسیری که میخواهید تغییر دهید دو بار کلیک کنید و مسیر دلخواه خود را وارد کنید. برای اعمال تغییرات یا Logoff کنید و یا اینکه سیتم را Restart نمایید .

پسوند های ناشناخته:
برای اینکه هنگامی که می خواهید یک فایل ناشناخته را در ویندوز xp باز کنید و مستقیما به لیست برنامه ها بروید و از شما سوال نشود .رجیستری را باز وبه مسیر زیر بروید .


HKEY-CURRENT-USER/Software/Microsoft/windows/CurrentVersion/Explorer


سپس یک مقدار جدید Dword به نام Internetopenwith ایجاد و مقدار آن را صفر قرار دهید . به این ترتیب هنگام اجرای یک فایل ناشناخته مستقیما به لیست برنامه ها خواهید رفت.

 


حذف کردن Help از منوی Start
کلید زیر را در ریجستری بیابید 

[HKEY_CURRENT_USERSsoftwaremicrosoftwindowscurr entversionpoliciesexplorer] 
یک مقدار از نوع DWORDبنام NoSMHelpرا چنانچه وجود ندارد ایجاد کنید جهت حذف کردن مقدار ان را برابر 1 و در غیر این صورت مقدار ان را برابر 0 قرار دهید
با بوت مجدد تغییرات اعمال خواهد شد

 

تغییر دادن Wallpaperنمایش قبل از ورود ویندوز(LOGON)
کلید زیر را در ریجستری بیابید 

[HKEY_USERS_DEFAULTControlPanelDesktop] 
یک مقدار از نوع رشته بنام Wallpaperموجود میباشد این مقدار را برابر مسیری که فایل گرافیکی قرار دارد قرار دهید
با بوت مجدد تغییرات اعمال خواهد شد
توجه : در این کلید باید متوجه باشید که pattern = noneو TileWallpaper = 0تنظیم شده باشد


اجتناب کردن از Import تصادفی در ریجستری 
سلام امروز میخوام یه ترفند اموزش بدم که خیلی بدرد میخوره 
بطور پیش فرض اگر شما بروی فایلی با پسوند REG.کلیک کنید این فایل در ریجستری Importخواهد شد با استفاده از این نکته می توان این حالت پیش فرض را تغییر داد بطوری که با کلیک کردن بجای Importشدن فایل مذکور بتوان ان را جهت ویرایش باز نمود
My Computerیا Explorerباز کنید و از منوی Viewبر گزینه Folder Optionرا کلیک کنید
برگه File Typeرا انتخاب کنید و Registration Entriesرا یافته و انتخاب کنید
بردکمهEdit کلیک کنید و در بخشAction سه عمل Editو MergeوPrint موجود است گزینه را انتخاب کنید
بر دکمه Set Defaultکلیک کنید باید گزینه Blod,Editباشد
دفعه بعدی که روی فایلی با پسوند REG.کلیک کنید باید بجای Importشدن ان فایل از Notepadبرای باز شدن استفاده شود البته هنوز فایل مربوطه را با کلیک راست بروی ان و انتخاب گزینه Mergeمیتوان Importنمود


فعال سازی اعلان محافظت سیستمی از فایلها
با استفاده از این نکته می توان کنترل کرد که هر گاه محافظت سیستم فایلی (SFP) عملی انجام دهد در این زمینه پیغامی داده شود یا نه 
کلید زیر را در ریجستری بیابید.
[HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftWindownsCur rentVersionSystemFileProtection]
یک مقدار از نوع dword بنام ShowPopupsرا چنانچه وجود ندارد ایجاد کنید و جهت فعال سازی نمایش پیغام مقدار 1 و در غیر این صورت عدد 0 را وارد کنید
برای اعمال تغییرات ممکن است لازم باشد lOG oFFنموده یا ویندوز را بوت نماییداگه نخواین نظر بدین ممکنه دیر دیر اپ کنم

غیر فعال کردن نوشتن بر روی سی دی (cd burning)
کلید زیر را در ریجستری بیابید 

[HYEY_CURRENT_USERsoftwaremicrosoftwindowcurren tversionpoliciesexplorer]
یک مقداراز نوع DWORDبنام NoCDBurningرا چنانچه وجود ندارد ایجاد کنید و جهت فعال سازی مقدار ان را برابر 0 در غیر این صورت برابر 1 
قرار دهید


پاک کردن حافظه cache گزینه run از منوی start 
درگزینه تعدادی از دستوراتی که قبلا وارد کرده ایم بصورت یک تاریخچه وجود با استفاده از این نکته می توان تمام دستوراتی مه در ان لیست موجود است را پاک کنید 

در کلید زیر هر مدخل مطابق با دستوری که مورد نظرتان است را پاک کنید بعد از انجام این عملیان سیستم را بوت کنید
[HYEY_CURRENT_USERsoftwaremicrosoftwindowcurren tversionpoliciesexplorer unmru


بوت مجدد ویندوز در هنگام Crash شدن ویندوز
کلید زیر را در ریجستری بیا بید 
[HKEY_LOCAL_MACHINEsystemcurrentcontrolsetcontro lcrashcontrol]
یک مقدار از DWORDنوع بنام AutoRebootرا چنانچه وجود ندارد ایجاد کنید جهت بوت خودکار بعد از crashشدن ویندوز مقدار ان را برابر 1 و در غیر این صورت مقدار ان ار برابر 0 قرار دهید
با بوت مجدد تغییرات اعمال خواهد شد

مخفی نمودن گزینه Set Program Access and Defaults در اپلت add/remove program
کلید زیر را در ریجستری بیابید

[HYEY_CURRENT_USERsoftwaremicrosoftwindowcurren tversionpoliciesunistall] 
یک مقدار از نوع بنام را چنانچه وجود ندارد ایجاد کنید جهت مخفی کردن این قسمت مقدار ان را برابر 1 و در غیر این صورت عدد 0 را وارد کنید
با بوت مجدد تغییرات اعمال خواهد شد


مخفی نمودن اپلت های داخل کنترل پانل
با استفاده از این تکنیک می توان اپلتهای شناخته شده در کنترل پانل را فعال یا غیر فعال کرد 
کلید زیر را در ریجستری بیابید
[HKEY_CURRENT_USERControl Paneldont load]
یک مقدار از نوع Stringبر اساس گزینه های زیر ایجاد کنید جهت نمایش اپلت مورد نظر مقدار Yesو مخفی کردن اپلت مورد نظر مقدار Noرا وارد کنید
برای مثال اگر بخواهیم add/remove programsرا مخفی کنیم باید بنویسیم
appwiz.cplو مقدار ان را برابرno قرار دهیم
لیست زیر تمامی اپلتهای کنترل پانل را که می توان مخفی یا اشکار کرد را نشان می دهد
` access.cpl - Accessibility Applet
` appwiz.cpl - add/remove programs applet
` console.cpl - console applet
` timedate.cpl - date and time applet
` desk.cpl - display applet
` fax.cpl - fax applet
` hdwwiz.cpl - hardware wizard applet
` irprops.cpl - infrared port applet
` intl.cpl - international and regional applet
` inetcpl.cpl - internet settings applet
` joy.cpl - joystick applet
` liccpa.cpl - licensing applet
` main.cpl - mouse and keyboard applet
` mlcfg32.cpl - mail applet
` mmsys.cpl - sound and multimedia applet
` modem.cpl - modem and phone applet
` ncpa.cpl - netword and connectivity applet
` netcpl.cpl - network and dial-up connectivity applet
` nwc.cpl - netware client applet
` odbccp32.cpl - odbc applet
` devapps.cpl - pc card applet
` ports.cpl - ports applet
` powercfg.cpl - power manager applet
` sticpl.cpl - scanner and camera applet
` srvmgr.cpl - server manager applet
` sapi.cpl - speech properties applet
` sysdm.cpl - system applet 
` telephon.cpl - telephony applet
` tweakui.cpl - tweakui applet
` nusrmgr.cpl - user manager applet
` wspcpl32.cpl - wsp cient applet
` quicktime.cpl - quicktime applet
` s32lucp1.cpl - norton live update applet
` cpqmgmt.cpl - compaq insight agents applet

مخفی نمودن درایوها در My Computer
کلید زیر را در ریجستری بیابید 

[HYEY_CURRENT_USERsoftwaremicrosoftwindowcurren tversionpoliciesexplorer]
یک مقدار از نوع DWORDبنام NoDrivesرا چنانچه وجود ندارد ایجاد کنید که این مقدار مشخص می کند که چه درایوهایی قابل نمایش باشند کم ارزش ترین بیت از سمت راست جهت درایو Aو بیست ششمین بیت جهت درایو Z و به همین ترتیب بیتهای دوم تا بیست و پنجم جهت درایوهای BتاY می باشند جهت پنهان کردن هر درایو بیت مربوط به ان را ست کنیداگر مایل به استفاده از عداد مبنای شانزده نیستید میتوتنید از لیست زیر هر چند تا از دایو های مورد نظرتان که می خواهید پنهان شود را انتخاب نموده و اعداد مربوط به انها را جمع بزنید و حاصل جمع را در مقدار NoDrivesقرار دهید 


حذف گزینه Properties درMy Computer
کلید زیر را در ریجستری پیدا کنید 

[HKEY_LOCAL_MACHINEsystemcurrenycontrolsetcontro llsa]
یک مقدار از نوع DWORDبنام NoPropertiesMyComputerرا چنانچه وجود ندارد ایجاد کنیدجهت فعال کردن System Properties مقدار ان را برابر 0 و در غیر این صورت مقدار 1 را وارد نمایید
سیستم را دوباره بوت کنید
مخفی نمودن فولدر Links از منوی Favorites

در ایترنت اکسپلوریر به طور معمول یک پوشه Linksدر منوی Favoritesوجود دارد این تکنیک به شما اجازه مخفی نمودن ان را می دهد 
وارد پوشه Favoritesدر پوشه ویندوز شوید پوشه Linksرا انتخاب نمایید و روی ان کلیک راست کنید و گزینه Propertiesرا انتخاب کنید
در قسمت صفات (Attributes) روی خصیصه (Hidden) کلیک کرده و را بزنید
توجه : این کاربرای تمام پوشه ها یا لینکهایی که در منوی Favoritesوجود دارند صادق است

غیر فعال کردن MS-DOS Prompt
جهت انجام این کار مراحل زیر را طی کنید 

کلید زیر را در ریجستری بیابید و گزینه WinOldAppرا چنان چه وجود ندارد ایجاد کنید
[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindownsCurr entVersionPoliciesWinOldApp]
یک مقدار از نوع DWORDبنام Disabledرا چنانچه وجود ندارد ایجاد کنید جهت غیر فعال کردن اعلان DOSمقدار ان را برابر 1 در غیر این صورت برابر 0 قرار دهید
سیستم را دوباره بوت کنید



غیر فعال کردن گزینه Shut Down

جهت انجام این کار مراحل زیر را طی کنید 
کلید زیر را در ریجستری بیابید
[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindownsCurr entVersionPoliciesExplorer]
یک مقدار از نوع DWORDبنام NoCloseرا چنانچه وجود ندارد ایجاد کنید جهت غیر فعال کردن گزینه Shut Downمقدار ان را برابر 1 در غیر این صورت برابر 0 قرار دهید
سیستم را دوباره بوت کنید

حذف کردن گزینه Run از منوی Start

جهت انجام این کار مراحل زیر را طی کنید 
کلید زیر را در ریجستری بیابید
[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindownsCurr entVersionPoliciesExplorer]
یک مقدار از نوع DWORDبنام NoRunرا چنانچه وجود ندارد ایجاد کنید جهت حذف گزینه Runمقدار ان را برابر 1 در غیر این صورت برابر 0 قرار دهید
سیستم را دوباره بوت کنید
اگه نظرهه بالا باشه جلوگیری از اضافه شدن سندهایی که اخیرا باز شده به زیر منویDocuments را براتون میزارم

 

غیر فعال کردن کلیک راست در محیط Explorer و Desktop
کلید زیر را در ریجستری بیابید 

[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurre ntVersionPoliciesExplorer]
یک مقرار از نوع DWORDبنام NoViewContextMenuرا چنان که وجود ندارد ایجاد کنید 
جهت فعال فعال کردن کلیک راست عدد 1 و جهت غیر فعال کردن عدد 0 را وارد نمایید
سیستم را دوباره بوت کنید


فعال کردن کلمه رمز در حالتهای Hibernate و Suspend 
سلام امروز میخواهم چند تا ترفند دیگه اموزش بدم که شاید بدردتون بخوره 

برای فعال کردن رمز در حالتهای HibernateوSuspend مراحل زیر را طی کنید
این کلید را در ریجستری بیابید و چنان که وجود نداشت ان را ایجاد کنید 
[HKEY_CURRENT_USERSoftwarepoliciesMicrosoftWind ownsystaempower]
یک مقدار از نوع DWORD بنامPromptPasswordOnResumeرا چنانچه وجود ندارد ایجاد کنید 
جهت فعال کردن روز مقدار ان را برابر 1 در غیر این صورت عدد 0 را وارد کنید 
سیستم را دوباره بوت کنید


تغییر دادن ایکون Recycle Bin
گر مایل باشید ایکون را به ایکونهای دیگر تغییر دهید مراحل زیر را طی کنید 

این کلید را در ریجستری بیابید
[HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{645FF040-5081-101B-9F08-00AA002F954E}DefaultIcon]
در این کلید سه مقدار Default وEmpty وFull وجود دارند مقادیر این کلید ها را برابر با ایکونهای مختلفی که میخواهید تغییر دهید

مثال "c:icons oxic.ico"
سپس سیستم را دوباره بوت کنید


حذف فلش در شورت کات
شا ید مایل باشید که فلش های کنار شورت کات ها را پاک کنید برای این کار سه کلید زیر را در ریجستری پیدا کرده و ان را حذف نمایید بعد از دوباره بوت شدن سیستم میبینید که ... 
[HKEY_CLASSES_ROOTInkfile]
[HKEY_CLASSES_ROOTpiffile]
[HKEY_CLASSES_ROOTInternetSHortcut

 


یک شنبه 27 بهمن 1392برچسب:, :: 10:53 ::  نويسنده : arman razmbar

 

 pdf چیست؟, ساخت فایل pdf

PDF چیست؟
PDF فرمتی است که برای کتاب های الکترونیکی استفاده می شود و نسبت به فرمت های دیگر مثل Doc برتری دارد چون وقتی از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر انتقال می یابد نظم نوشته های آن به هم نمی ریزد.
به هر حال، در بسیاری از مواقع کسانی که فایلی را می گیرند ترجیح می دهند که فایل را به صورت PDF بگیرند، چون ممکن است در کامپیوتری که می خواهند از آن فایل استفاده کنند نرم افزار سازنده ی فایل وجود نداشته باشد.

 چگونه PDF بخوانیم؟
برای این که بتوانیم یک فایل PDF را بخوانیم باید از نرم افزار Adobe Acrobat Reader استفاده کنیم. این نرم افزار را می توانیم از سایت www.Adobe.com/acrobat به راحتی download کنیم.
برای download کردن یک فایل PDF به جای آن که روی لینک آن کلیک کنیم، بهتر است ابتدا کلیک راست کنیم و بعد Save target as را انتخاب کنیم تا فایل بر روی کامپیوترمان ذخیره شود تا به راحتی بتوانیم آن فایل را باز کنیم و اطلاعات درونی اش را ببینیم.

 

چگونه فایل PDF بسازیم؟
چند راه برای ساختن فایل PDF داریم. هر فایلی که بتوانیم چاپ کنیم را می توان به PDF تبدیل کرد. بنابراین می توانیم فایل های مختلف را به PDF تبدیل کنیم تا دیگران برای دیدن فایل های ما نیازی نداشته باشند که نرم افزارهای مختلف را نصب کنند. یکی از راه های ساختن PDF استفاده از نرم افزار  Adobe Acrobat است. توجه کنید که این نرم افزار با Adobe Acrobat Reader تفاوت دارد. Reader فقط می تواند فایل PDF را بخواند ولی Adobe Acrobat که بعضی اوقات Adobe Acrobat Writer هم نامیده می شود، هم می تواند فایل های PDF را بخواند، هم می تواند ویرایش کند و هم فایل های PDF ایجاد کند.

اگر فایل های PDF را با نرم افزار Adobe Acrobat باز کنیم می توانیم آن ها را تغییر بدهیم. برای ساختن فایل PDF و تبدیل فایل های دیگر به PDF از Adobe Distiller که به همراه Adobe Acrobat نصب می شود هم می توانیم استفاده کنیم.
البته نرم افزار Adobe Distiller بدون Adobe Acrobat هم نصب می شود و می توانیم فقط از آن استفاده کنیم در این صورت برای خواندن فایل های PDF باید Adobe Acrobat Reader را هم نصب کنیم.

اگر نرم افزار Adobe Distiller را نصب کنیم چاپگری با همین نام بر روی کامپیوتر نصب می شود که هر فایلی را که می خواهیم به PDF تبدیل کنیم باید اول با نرم افزار مربوط به خودش باز کنیم و بعد فایل را چاپ کنیم. چاپگر Adobe Distiller را به جای چاپگر پیش فرض خودمان انتخاب کنیم تا مسیر ذخیره ی فایل را از ما بپرسد و فایل PDF ذخیره شود. این روش اگرچه بسیار راحت و ساده است ولی بعضی از وقت ها با مشکل مواجه می شود و ممکن است فایل PDF مان درست کار نکند. مثلا بعضی وقت ها این روش نمی تواند با فونتی که ما توی فایلمان استفاده کردیم کار کند و پیغام Error می دهد.

 pdf چیست؟, ساخت فایل pdf

راه دیگر استفاده از نرم افزار PDF995 است. این نرم افزار را می توانیم از سایت www.pdf995.com دانلود کنیم. حجم این نرم افزار بسیار کم است و وقتی روی سیستم مان نصب می شود یک چاپگر با همین نام بر روی ویندوزمان نصب می شود که می توانیم با انتخاب این چاپگر به عنوان چاپگر پیش فرض در هنگام چاپ، فایل PDF بسازیم.

راه مطمئن تر برای ساخت فایل PDF استفاده از چاپگر Postscript است که دردسر بیشتری دارد. برای نصب چنین چاپگری در Control Panel، Printers را باز می کنیم بر روی Add Printer دو بار کلیک می کنیم و در مرحله ی بعد Local Printer را انتخاب می کنیم در قسمت Select the Printer Port از بین فهرست نمایش داده شده، آخرین گزینه یعنی File: Print to file را انتخاب می کنیم. در مرحله ی بعد یک چاپگر Postscript را به عنوان چاپگر انتخاب می کنیم. اگر می خواهیم این چاپگر پیش فرض باشد Yes و اگر نه No را انتخاب می کنیم و Next را می زنیم تا نصب ما کامل شود.
حالا برای ساختن PDF باید در نرم افزار مورد نظرمان فایل را با استفاده از چاپگر که نصب کردیم چاپ کنیم، اول باید مسیر و نام فایل دخیره شده را مشخص کنیم تا یک فایل PRN بر روی هارد کامپیوترمان ذخیره شود و  بعد این فایل را با نرم افزار Acrobat Distiller باز می کنیم و سپس با استفاده از Drag کردن، فایل PRN را بر روی نرم افزار قرار دهیم.
Distiller، یک فایل PDF در کنار فایل PRN ما می سازد که می توانیم آن را باز کنیم و ببینیم. سایت هایی هم مثل www.pdfconverter.com وجود دارند که به صورت online بعضی از فایل هایمان مثل Word و html را به PDF تبدیل می کنند. البته این سایت ها معمولا با فایل های فارسی سازگار نیستند. در آخر بعضی از نرم افزار ها امکانات خاصی را برای ساختن فایل های PDF دارند که در قسمت Save As و یا Export آن ها می توانیم فایل PDF بسازیم.



یک شنبه 27 بهمن 1392برچسب:, :: 10:50 ::  نويسنده : arman razmbar

 

پروتکل, فناوری های اینترنت

تفاوت بین پروتکل POP3 و IMAP

حتی اگر شما از کاربران حرفه ای کامپیوتر نباشید مطمئنا حداقل یکبار نام POP3 یا IMAP را شنیده اید. از پروتکل های POP3 و IMAP برای اتصال ایمیل سرورها به ایمیل کلاینت ها استفاده می شود. یا به عبارتی دیگر، این دو متد مختلف به شما اجازه می دهند تا ایمیل های خود را بر روی کامپیوتر، موبایل یا تبلت دانلود کنید. هر دوی این پروتکل ها قابل اطمینان هستند و هر دو اجازه دسترسی به ایمیل را به شما می دهند. اما این دو پروتکل تفاوت کوچکی نیز با یکدیگر دارند که در این مقاله سعی کرده ایم به آن اشاره کنیم.

زمانی که یک ایمیل برای شما ارسال می شود، ابتدا به یک سرور ابری منتقل خواهد شد. سپس شما می توانید با اتصال به این سرور ایمیل های خود را مشاهده کنید. قطعا ذخیره اطلاعات کاربران بر روی سرورهای خارجی از لحاظ امنیتی مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. همانطور که می دانید این روزها هم بحث اینترنت ملی مطرح است و چندین سرور ایمیل نیز در داخل کشور راه اندازی شده اند. راه اندازی ایمیل سرورهای داخلی باعث افزایش امنیت اطلاعات کاربران خواهند شد.

اگر شما قصد دارید ایمیل های خود را از طریق یک سرویس ابری مانند جی میل چک کنید، می توانید این کار را بدون کمک از پروتکل های POP3 و IMAP انجام دهید. اما اگر قصد دارید ایمیل های خودتان را از طریق تلفن یا یک برنامه کلاینت مانند Outlook یا Thunderbird مشاهده کنید، شما به یک راه برای متصل کردن سرور راه دور به موبایل یا کامپیوتر خود نیاز خواهید داشت. پروتکل های POP3 و IMAP مانند یک پل ارتباطی عمل کرده و برنامه کلاینت (Outlook یا Thunderbird) شما را به سرورهای ایمیل متصل می کنند.

برنامه های کلاینت ایمیل
همانطور که قبلا اشاره کردیم هر دوی این پروتکل ها قابل اطمینان هستند اما تفاوتی با یکدیگر دارند. پروتکل POP3 مانند یک مسیر یکطرفه است. ایمیل می تواند از طریق این پروتکل به برنامه کلاینت شما منتقل شود اما بعد از آن، اتصال شما با سرور راه دور قطع خواهد شد. به زبان ساده، تغییراتی که شما بعد از دریافت ایمیل اعمل می کنید (مانند حذف ایمیل) بر روی سرور تاثیری نخواهد داشت. برای مثال، اگر شما از طریق تلفن همراه خود و پروتکل POP3 ایمیلی را بررسی کرده و سپس آن را حذف کنید هنوز هم آن ایمیل در سرور موجود خواهد بود. زیرا پروتکل POP3 قابلیت Sync با سرور را ندارد و فقط می تواند ایمیل ها را به برنامه کلاینت شما منتقل کند.

در دست دیگر، پروتکل IMAP قرار دارد که مانند یک خیابان دو طرفه است. شما می توانید از طریق این پروتکل ایمیل های خود را بر روی برنامه کلاینت مشاهده کنید. همچنین اگر تغییری بر روی ایمیل انجام دهید (مانند حذف ایمیل) بلافاصله در سرور نیز اعمال خواهد شد.

شاید این سوال برایتان مطرح شود که از کدامیک از این دو پروتکل استفاده کنیم؟ پاسخ این سوال بستگی به چگونگی استفاده شما از ایمیل دارد. اگر شما نمی خواهید که تلفن همراهتان با کلود Sync شود، پروتکل POP3 انتخاب مناسبی است اما اگر نیاز دارید که همزمان سازی در هر محلی انجام شود بهتر است که از پروتکل IMAP استفاده کنید.



یک شنبه 27 بهمن 1392برچسب:, :: 10:48 ::  نويسنده : arman razmbar

 

فلش ممـوری, پارتیشن بندی دیسک سخت

فلش مموری ها راهی ارزان و ساده برای پشتیبان گیری از اطلاعات و جابجایی داده ها بین کامپیوترها هستند. اما از آنجایی که روزانه استفاده از پردازش ابری و اینترنت بیسیم گسترش پیدا می کند، فلش مموری ها آن استفاده گذشته خود را از دست می دهند. احتمالا شما هم الان در کشوی میزتان چند فلش مموری دارید که چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند؟ اگر می خواهید نفس تازه ای به فلش مموری های خود بدهید، در پست امروز چند روش استفاده غیرمعمول اما مفید را بشما آموزش خواهیم داد ...

1. نصب توزیعی از لینوکس
اگر از استفاده کنندگان یا دوستداران لینوکس باشید می دانید که اغلب توزیع های لینوکس را می توان از طریق دیسک زنده یا Live CDs بدون نیاز به نصب کامل و تنها از طریق بوت از روی لوح فشرده اجرا کرد. در سال های اخیر این روند به سوی ساخت USB ها به جای CD ها رفته است. شما می توانید برنامه ها و توزیع لینوکس دلخواهتان را انتخاب کرده و آنها را دانلود و برروی فلش مموری خود انتقال دهید و از طریق آن به تست و یا نصب و ایجاد سیستم عامل لینوکس برروی کامپیوترتان اقدام کنید. این کار سریع تر و لذت بخش تر از نصب از طریق CD هاست. فلش مموری ها حجم بیشتری از اطلاعات را می توانند در خود جای دهند و برای نصب توزیع های حجیم بسیار مناسب می باشند.

2. بوت یک سیستم عامل پایدار
اگر چیزی بیش از یک سیستم عامل زنده برروی فلش مموری خودتان نیاز دارید تا تمامی تغییرات را برروی دیسک قابل حمل خود داشته باشید، می توانید چندین توزیع را مستقیما برروی فلش مموری خود نصب کنید. از این طریق می توانید سیستم عامل خودتان را برروی کامپیوتر دیگران بالا آورده و استفاده کنید، همچنین به اطلاعات و فایل هایی که ایجاد کرده اید بعلاوه برنامه هایی که برروی سیستم عاملتان نصب کرده اید دسترسی داشته باشید. Pen Drive Linux یکی از این گزینه هاست که می‌توانید از طریق آن به این کار اقدام کنید. هرچند اکنون بسیاری از توزیع های عمده مانند اوبونتو این امکان را به شما داده اند که سیستم عامل را برروی فلش مموری خود نصب و استفاده کنید.

3. اجرای نرم افزارهای قابل حمل
درباره نرم افزارهای قابل حمل بارها شنیده اید. برنامه هایی که بدون نیاز به نصب برروی سیستم عامل قابل اجرا می باشند. سایت Portable Apps به کاربران ویندوز این اجازه را می دهد که برنامه های مورد علاقه خودشان را بدون نیاز به نصب و بوت ویندوز خودشان اجرا نمایند. از دیگر سرویس هایی که به ارائه نرم افزارهای قابل حمل می پردازند می توان به Liber Key و Win Pen Pack اشاره کرد.

4. استفاده به عنوان رم
در مواردی که کامپیوتر شما سرعت نامناسبی به دلیل کمبود رم دارد و فلش یا فلش مموری هایی با فضای آزاد بسیاری در اطراف شما هست می توانید از این فلش مموری ها به عنوان رم کامپیوتر استفاده نمایید تا سرعت کامپیوتر شما تا حدودی افزایش یابد و در مدیریت نرم افزارها بهتر عمل کنید. مایکروسافت Ready Boost را برای اینکار فراهم آورده تا بتوانید فلش مموری خودتان را به عنوان رم به کامپیوتر اضافه کرده و از آن استفاده کنید.

فلش ممـوری, پارتیشن بندی دیسک سخت

5. پارتیشن بندی دیسک سخت
نصب نرم افزار Parted Magic برروی فلش مموری به شما این امکان را می دهد که از طریق USB درایو خود بتوانید به پارتیشن بندی و تغییر سایز پارتیشن ها بپردازید. پارتیشن بندی در حال اجرای سیستم عامل کار نسبتا خطرناکی است و ممکن است باعث ازبین رفتن برخی اطلاعات شما گردد اما پارتیشن بندی از طریق بوت و بدون اجرای سیستم عامل این ریسک را از بین خواهد برد. (البته همیشه باید مراقب اطلاعات در حین پارتیشن بندی بود و نمی توان احتمال از بین رفتن اطلاعات را صفر دانست)

6. بازی ها
نصب بازی برروی فلش مموری را نمی توان به عنوان نرم افزارهای قابل حمل یاد کرد، برخی از بازی ها را می توانید بر روی فلش مموری نصب کنید و بدون در نظر گرفتن خرابی سیستم عامل و ترس از دست دادن مراحل ذخیره شده بازی کنید. (به یاد داشته باشید که سیستم عامل ها باید یکی باشند) همه بازی ها این قابلیت را ندارند، یکی از بازی های موفق که این امکان را ارائه داده است Minecraft است.

7. فایل ها را امن و خصوصی نگه دارید
شما می توانید کل فلش مموری خودتان را به پارتیشنی رمزگذاری شده تبدیل کنید تا بتوانید فایل ها و اطلاعات مهم خودتان را درون آن بصورت امن نگهداری کنید. همچنین می توانید بر روی فایل هایتان رمزعبور گذاشته تا دسترسی به آنها تنها با وارد کردن رمزعبور امکان پذیر باشد.

8. رمزگذاری برای ورود به سیستم عامل
اگر فکر می کنید که رمز عبور گزینه امنی برای کامپیوترتان نیست و برای امن کردن بیشتر اسکنر بیومتریک نیز ندارید، نگران نباشید، گزینه های جایگزینی نیز وجود دارد. تنها کار مورد نیاز این است که فلش مموری خودتان را به کلید تبدیل کنید! با اینکار بدون اتصال فلش مموری شما به کامپیوتر امکان ورود به سیستم عامل وجود نخواهد داشت. اگر از ویندوز استفاده می کنید می توانید از predator استفاده کنید. البته این نرم افزار تنها راه تبدیل فلش مموری به کلید ویندوز نیست.

9. نجات کامپیوتر آلوده
این امکان نیز وجود دارد که بر روی فلش مموری آنتی ویروس نصب کنید تا از طریق آن ویروس ها، نرم افزارهای مخرب و تروجان ها را شناسایی و از بین ببرید. برای اینکار پیشنهاد ما استفاده از AVG یا Kaspersky است.

10. همگام سازی خودکاری فایل ها
احتمالا شما نیز مانند اغلب کاربران فایل ها را با کپی و پیست به فلش هاستان منتقل می کنید. Sync Toy و Sync Back SE دو نرم افزاری ویندوزی برای این کار هستند. Good Sync 2 Go هم برای سیستم عامل های مک قابل استفاده است.

نتیجه گیری
با اینکه استفاده از فلش مموری ها برای جابجایی اطلاعات به دلیل استفاده از اینترنت و پردازش های ابری کمتر شده است اما این قطعات، ابزاری فوق العاده برای بوت سیستم عامل های دلخواه، نصب آنها و همچنین تعمیر کامپیوتر می باشند. این ابزار هرساله با کاهش قیمت در برابر افزایش حجم ذخیره سازی ابزاری مناسب برای این فعالیت ها هستند.



 

بازي‌های کامپيوتری, خرید یک کامپیوتر برای بازی

بازی های کامپیوتری جزو رایج ترین نرم افزارهایی هستند که یک کاربر کامپیوتر می خواهد روی کامپیوترش اجرا کند. بازی های مدرن توانایی استفاده از رشته های پردازنده چندگانه (Multiple processor threads) و فشار آوردن بر عملکرد کارت های ویدئوی  (Video card) پیشرفته را دارند. زیباترین بازی ها قادرند با وضوح تصاویر بالا(High resolution) و تنظیمات دقیق، کامپیوترهای قدرتمند را به زانو در آورند .

 

اگر به دنبال یافتن بهترین کامپیوتر برای بازی هستید باید نیازهای سیستم بالای برخی از بازی های مدرن را مد نظر قرار دهید. شرکت هایی که کامپیوترهای مخصوص بازی تولید می کنند دایره بازاریابی دارند، و آنها می خواهند شما بیشترین مبلغ ممکن را برای این کامپیوترها پرداخت کنید. شما ممکن است به راحتی گول تبلیغات فریبنده را بخورید و این واقعیت را فراموش کنید که کامپیوترها مجموعه ساده ای از اجزاء مختلف هستند- مهم چیزی است که در درون کامپیوتر قرار دارد.

 

بگذارید نگاهی به مشخصاتی بیاندازیم که به هنگام خرید بهترین کامپیوتر برای بازی باید بدان ها توجه نمائید.

 

بازي‌های کامپيوتری, خرید یک کامپیوتر برای بازی

 

پردازنده CPU
CPU اولین جزئی است که به چشم اکثر خریداران می آید. اکثر کامپیوترهای مخصوص بازی- اغلب چندین بار- با مارک پردازنده داخل شان برچسب می خورند. این مساله ممکن است شما را به این فکر اندازد که پردازنده مهم ترین جزء در یک کامپیوتر مخصوص بازی است. اما اینچنین نیست- مهم ترین جزء کارت گرافیک است اما پردازنده از لحاظ اهمیت در رتبه دوم قرار دارد

 

پردازنده ها دو خصوصیت مهم دارند. اولی سرعت ساعت (Clock speed) است که برحسب گیگاهرتز (یعنی ۲٫۶۶ GHz ) بیان می شود. دومی تعداد هسته هاست، که بین ۲ تا ۶ هسته متغیر است. که البته در بازی ها  مقدار Clock speed پردازنده بسیار موثر است در واقع هرچه بیشتر باشد بهتر خواهد و البته تعداد هسته لازم برای بازی حداقل 2 هسته است 

 

چه تعداد هسته پردازنده برای بازی کردن نیاز است ؟
مواظب باشید در دام قیمت بالای ارتقاء (upgrade )بیش از حد کامپیوترتان نیافتید. اغلب قیمت ارتقاء پردازنده بسیار بالاست پردازندهای دو هسته ای موجود اغلب بهترین گزینه برای انتخاب است.

 

بازي‌های کامپيوتری, خرید یک کامپیوتر برای بازی

 

مادربرد
برای انتخاب مادربرد مهمترین فاکتور چیپست شمالی ( north bridge )  آن می باشد که پل ارتباطی قطعات دیگر با یکدیگر می باشند به طور حتم هرچه توانایی  چیپ شمالی در برقرار کردن ارتباط قوی باشد کارائی کلی بالاتر خواهد رفت توجه نمائید که هر کمپانی تولید کننده مادربرد ، مادربردهای مختلف با یک چیپ شمالی ارائه میدهند که عمده تفاوت آنها در توانائی اوورکلاک میباشد پس برای انتخاب یک ماردبرد جهت بازی لازم نیست شما قیمت بالاتری برای پرداخت کنید (در حالتی که چند مادربرد از یک چیپ شمالی استفاده میکنند) اما تفاوت چندانی در فریم و راون اجرا شدن بازی نداشته باشید .

 

بازي‌های کامپيوتری, خرید یک کامپیوتر برای بازی

 

کارت گرافیک
انتخاب یک کارت ویدئوی بسیار خوب برای کامپیوتر مخصوص بازی تان بسیار مهم است. کارت های گرافیک تنها جزء کامپیوتر هستند که مختص نمایش تصاویر گرافیکی با جزئیات و وضوح بالا طراحی شده اند. حتی قدرتمندترین کامپیوترها نیز اگر کارت ویدئوی خوبی نداشته باشند به هیچ وجه برای بازی مناسب نخواهند بود.

 

برای سنجش قدرت یک کارت گرافیک مهمترین خوصیت داشتن پردازنده گرافیکی (GPU) قوی است که تولید کنندگان این پردازنده ها ( ATI& NVIDIA ) نامگذاری های خاص خود را دارند  البته برای سنجش قدرت کارت های گرافیک در درجه بعد میزان رم گرافیکی  اهمیت بسزایی دارد که چنانچه  دو کارت گرافیک با یک پردازنده گرافیکی مشابه هر کدام که دارای رم گرافیکی بیشتری باشند داری قدرت بیشتری خواهند بود البته بحث سنجش قدرت کارتهای گرافیک به همین خوصیت ها محدود نمی شود و اغلب کاربران حرفه ای برای درک درست سنجش قدرت کارتهای گرافیک به سایتهایی که کارتهای گرافیک را نقدها و بررسی میکنند سر میزنند.

 

ممکن است بسیاری از کامپیوترهای مخصوص بازی امکان استفاده از دو کارت گرافیک را در اختیار شما قرار دهند. این مساله در ظاهر خوب است، اما این گزینه چندان ارزشمند نیست. معمولا صرف هزینه مشابه برای خرید یک کارت گرافیک سریع تر ارزش بیشتری دارد.

 

بازي‌های کامپيوتری, خرید یک کامپیوتر برای بازی

 

RAM
برای اجرای روان بازی ها ابتدا مقدار رم و سپس سرعت رم و سپس خوصیات دیگر رم همچون تایمینگ رم مهم هستن در کل برای خرید رم بهتر است همیشه مقدار رم در اولویت قرار قرار گیرد پیشنهاد بنده به شما این است که در خرید رم خسیس باشید چه برای کارهای نرم افزاری و چه برای بازی البته شما رم هایی با قیمت بالا و خنک کننده خواهید یافت که توان اوورکلاک بالاتری دارند .

 

بازي‌های کامپيوتری, خرید یک کامپیوتر برای بازی

 

منبع تغذیه
قلب یک سیستم کامپیوتری منبع تغذیه آن است که هرچه بقیه قطعات شما قوی باشند اما به خوبی تغذیه نشوند به طور حتم کارائی خود را نخواهند داشت البته قسمت تاسف بار این است که چنانچه قطعه به خوبی تغذیه نشود در دراز مدت قطعه با مشکل مواجه خواهد شد برای مثال بعد مدتی سیستم کامپیوتری هر از چند گاهی ریست خواهد همچنین اگر خازنهای مادربرد شما از نوع دی الکتریک مایع  باشند به طور حتم با مشکل مواجه خواهند شد که نشان بارز آن باد کردن این خازنها خواهد بود .

 

بازي‌های کامپيوتری, خرید یک کامپیوتر برای بازی

 

هارد دیسک
میتوان در یک تقسیم بندی خاص هاردها را به دو دسته تقسیم کرد:

1- هارهایی برای دسترسی به اطلعات با سرعت بالا

2-هاردهایی برای ذخیره سازی اطلاعات

 

گروه دوم که برای ذخیره سازی اطلاعات همچون فیلم و موسیقی و.... میباشد که معمولا کمپانی های تولید هارد این هاردها را در گروه سبز خود قرار میدهند اما گروه اول که برای دست رسی سریع به اطلعات میباشند کارائی همچون کارهای محاسباتی و بازی دارند.

 

به هنگام بازی مهمترین عامل دسترسی سریع به اطلعات میباشد که بهتر است از دسته اول استفاده شوند سوای مقدار ذخیره سازی آن اما باید توجه کرد که هارد تاثیر بسزایی در بازی ها ندارد در عوض، تنها تفاوت محسوس در زمان بارگذاری خواهد بود.

 

بازي‌های کامپيوتری, خرید یک کامپیوتر برای بازی

 

کیس
متاسفانه برای انتخاب کیس اغلب کاربران زیبایی آن را در نظر میگیرند در صورتی که هیچ توجهی به  توانایی خنک کنندگی آن ندارند ، در یک سیستم کامپیوتری به ویژ سیستم گیم قطعات کارت گرافیک و پردازنده دمای بالایی را تولید میکنند که اگر به درستی این گرما به بیرون هدایت نشود در دراز مدت تاثیر منفی بر عملکرد قطعات خواهد گذاشت.

 

بازي‌های کامپيوتری, خرید یک کامپیوتر برای بازی

 

کیبورد و موس
انتخاب کیبورد و موس مناسب برای بازی کردن لذت خوشی را به شما خواهد داد هرچند که در عملکرد بازی تاثیری ندارد اما در عملکرد شما به هنگام بازی تاثیر خواد داشت .

 

سایر اجزا
عمده خصوصیات دیگری که یک بازی مدرن نیازمند آنهاست، از قبیل یک کارت صدا و اتصال به اینترنت، تقریبا در تمامی کامپیوترهای مدرن وجود دارند. اغلب تولید کنندگان نسخه های ارتقاء یافته زیادی برای صدا و ارتباط اینترنتی و … ارائه می دهند. در استفاده از این ها باید احتیاط زیادی به خرج داد البته این ها هرچند گاهی سودمند خواهند بود .

 

نتیجه گیری
برای خرید یک سیستم گیم مهمترین قطعه کارت گرافیک است که توانایی آن سیستم در درجه اول به توانائی این قطعه بستگی دارد و سپس به قطعاتی همچون پردازنده و رم ، همچنین به هنگام خرید تا حد امکان نباید به برند توجه کرد برای مثال در یک کارت گرافیک که مهمترین عضو آن GPU یا همان پردازنده گرافیکی است چنانچه این عضو در هم کارتهای انتخابی شما یکی باشه خواهید دید که برندهای مختلف قیمتهای مختلفی برای کارت خود در نظر گرفته اند حتی بعضی از برند ها برد مرجع کارت را هم دست نمی زنند اما به خاطر داشتن نام خوش قیمت بالاتری دارند.



DNS یکی از سیستم‌های مرکزی در ارتباط اینترنتی است و به همین دلیل بیشتر کاربران اینترنت سر و کار چندانی با آن ندارند. کار اصلی این سیستم این است که به دنبال آدرس IP Domain‌های می‌گردد؛ برای نمونه، اگر شما در نوار آدرس مرورگر خود tabnak. ir را وارد کنید، DNS به دنبال IP وب سایت تابناک گشته و این نام را به آن IP ترجمه می‌کند تا ارتباط با وب‌سایت برقرار شود. 


بیشتر کاربران از‌‌ همان DNS‌‌هایی که از سوی خدمات‌رسان اینترنت یا‌‌ همان ISP تنظیم شده و ارائه می‌شود، استفاده می‌کنند. این امر بیشتر اوقات بدون هیچ اشکالی است؛ اما گاه‌ نیز این DNS دچار مشکل است. از جمله: 

ـ شاید سرعت آن پایین باشد (در جستجو به دنبال IP آدرس‌ها تنبل باشد!) 

ـ شاید منجر به فرستادن درخواست‌های اشتباه یا ناخواسته شده و در نتیجه صفحه Error یا صفحه‌ای آکنده از تبلیغات را برای شما نمایش دهد. 

ـ همچنین شاید برخی از وب سایت‌ها را بنا به دلایلی پیدا نکند. 

البته در جایی که شما DNS دیگری را تجربه نکرده باشید، شاید به هیچ وجه متوجه این مشکلات نشوید؛ بنابراین، تغییر DNS یکی از راهکارهایی است که برای بهبود سرعت و کیفیت اینترنت می‌توان از آن بهره گرفت.

چگونه DNS خود را برای بهبود سرعت اینترنت تغییر دهیم؟

در واقع از آنجا‌ که تغییر DNS یکی از‌ ساده‌ترین امور ممکن است، می‌توان گفت که این کار، ساده‌ترین کاری است که برای بهبود سرعت وب‌گردی خود می‌توانید انجام دهید‌ و البته در برخی مواقع کارساز‌ترین راه. 

البته بهترین راه برای تغییر DNS ‌این است که نخست بهترین سرورهای DNS را فهرست کرده و از بین آن‌ها بهترین DNS Server را برای وب‌گردی خود برگزینید. خوشبختانه در بازار نرم‌افزار‌ها، نمونه‌های بسیاری برای ‌این کار در ویندوز وجود دارد. DNS Jumper و QuickSetDNS از این نمونه‌ها هستند. 

اما در اینجا می‌خواهیم شما را با ChrisPC DNS Switch آشنا سازیم که تفاوت اصلی آن با دیگر نمونه‌های مشابه‌ در پایگاه داده عظیمی است که از DNS Server‌ها ‌دارد.

چگونه DNS خود را برای بهبود سرعت اینترنت تغییر دهیم؟

این ابزار همچنین به کاربران این امکان را می‌دهد که خدمات دهندگان DNS جدید را خود به فهرست پایگاه داده‌ها بیفزایند. حجم فایل نصب نرم‌افزار اندک است و مراحل نصب آن ساده. وقتی برای اولین بار اقدام به اجرای نرم‌افزار می‌کنید، تنظیمات کنونی سیستم شما را نمایش می‌دهد. این تنظیمات عبارتند از آداپتور اصلی شبکه، DNS ترجیحی فعلی و DNS جایگزین:

چگونه DNS خود را برای بهبود سرعت اینترنت تغییر دهیم؟

برای تغییر DNS خود نخست باید از فهرست ارائه دهندگان DNS در پایگاه داده این نرم‌افزار، گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید. البته نرم‌افزار در نخستین اجرا، خود یکی از این گزینه‌ها را برمی‌گزیند:

چگونه DNS خود را برای بهبود سرعت اینترنت تغییر دهیم؟

در این فهرست، شما سرورهایی همچون Google Public DNS و Open DNS، Norton DNS و Comodo DNS و مانند آن را خواهید یافت که بر پایه طبقه بندی عمومی و امنیتی و... ارائه شده‌اند. 

البته پیشنهاد می‌کنیم پیش از آنکه یکی از این سرور‌ها را ‌انتخاب ‌کنید، کمی درباره ارائه‌دهندگان آن جستجو ‌کرده و اطلاعات به دست آورید، زیرا از آنجا‌ که هر تلاشی از سوی شما برای ارتباط با اینترنت از درگاه DNS منتقل می‌شود، شاید چنانچه DNS سرور انتخابی گزینه مطمئنی نباشد، منجر به ضبط فعالیت اینترنتی شما شود. 

سپس باید بر ‌دکمه Change DNS کلیک کنید که در این حالت نرم‌افزار با نمایش پیامی، شما را از تغییر وضعیت به DNS جدید آگاه می‌سازد.

چگونه DNS خود را برای بهبود سرعت اینترنت تغییر دهیم؟

در هر صورت برای بازگرداندن تنظیمات DNS به حالت اولیه، کافی است بر ‌دکمه Restore DNS کلیک کنید تا ‌تنظیمات اصلی ISP در خصوصDNS فعال شود.

چگونه DNS خود را برای بهبود سرعت اینترنت تغییر دهیم؟

در پایان باید گفت، این نرم‌افزار با ‌داشتن یک پایگاه داده خوب و طبقه‌بندی مشخص از DNS Server‌ها به یک ابزار خوب و مطمئن برای تغییرDNS تبدیل می‌شود. همان گونه که گفته شد، تغییر DNS در بیشتر موارد ضروری نیست، ولی چنانچه از سرعت اینترنت خود گلایه دارید، می‌توانید این راه را برای بهبود سرعت اینترنت بیازمایید؛ افزون بر اینکه تجربه تغییر DNS به خودی خود، تجربه‌ای سودمند است.



یک شنبه 27 بهمن 1392برچسب:, :: 10:13 ::  نويسنده : arman razmbar
امروزه هر دو واژه Wi-Fi و Wireless خیلی مورد استفاده قرار می گیرند و بسیاری از کاربران هنگام خرید موبایل و مودم ADSL با آنها مواجه می شوند. واقعیت آن است که هنوز بیشتر افراد نمی دانند که اینترنت بیسیم (Wireless Internet) چیست و چه تفاوتی با Wi-Fi دارد! 
امروزه اتصال به اینترنت به دو صورت با سیم و بی سیم انجام می‌شود: 
* انواع اتصال باسیم: 
انواع اتصال با سیم، ADSL، کابل، و فیبر نوری می‌باشد. این نوع اتصال به اینترنت هم ارزان است و هم پرسرعت و غالبا در مکانهایی که امکان اتصال تجهیزات به وسیله‌ سیم به سرویس دهنده‌ اینترنت وجود دارد مانند خانه ها و ... مورد استفاده قرار می گیرد. 
* انواع اتصال بدون سیم: 
در مکان های دور افتاده که امکان اتصال باسیم وجود ندارد می توان از اینترنت ماهواره‌ای استفاده کرد. این نوع اینترنت سرعت کمتر و محدودیت هایی نسبت به اتصال باسیم دارد ولی در جایی که امکان اتصال باسیم نیست ممکن است بهترین راه همین باشد.
اینترنت بی سیم از سیگنال های تلفن همراه برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کند و در دستگاه های قابل حمل استفاده می‌شود. فناوری های مختلفی در این نوع اتصال استفاده می شود که با نام های 3G و 4G یا اینترنت نسل سوم و چهارم شناخته می شوند. این نوع اتصال به اینترنت از نوع با سیم، کندتر و گران‌تر است.
* وای-فای (Wi-Fi)
 وای- فای، مخفف عبارت Wireless Fidelity است و کارکرد آن مانند Bluetooth  است یا به عبارتی یکی از استانداردهای Bluetooth به شمار می آید. ارتباط Wi-Fi برای کاربران جذابیت بیشتری دارد چرا که بر پایه اینترنت بی سیم کار می کند و موجب می شود تا کاربران بتوانند در هر مکانی از طریق Laptop به اینترنت متصل شوند. به تعریفی دیگر  Wi-Fi یک فناوری شبکه بیسیم است که برای اتصال رایانه ها و دستگاه های دیجیتالی از آن استفاده می کنند.
در قدیم تنها راه اتصال رایانه ها به یکدیگر استفاده از کابل شبکه بود که علاوه بر زحمات زیاد، محدودیت های فیزیکی زیادی برای کاربران ایجاد می کرد اما به وسیله‌ فناوری Wi-Fi می توان رایانه ها و دیگر دستگاه های دیجیتالی، مثل تلفن همراه، تبلت، دوربین دیجیتال، تلویزیون، چاپگر، و … را بدون سیم به یکدیگر متصل کرد و یا به عبارتی می توان  یک شبکه بی سیم ایجاد کرد.

 

البته روش های دیگری هم برای ایجاد شبکه بیسیم وجود دارد مانند Bluetooth. 
برای ایجاد یک شبکه Wi-Fi غالبا از دستگاهی به نام Router استفاده می شود. اگر Router به اینترنت متصل شود می تواند اتصال اینترنت را در شبکه ای که خود ایجاد کرده به اشتراک بگذارد و دیگر دستگاه ها را نیز به اینترنت متصل کند. نکته ای که در این قسمت قابل توجه است این است که مدیریت شبکه ای که توسط Router ایجاد می‌شود در دست صاحب دستگاه است و او می تواند برای اتصال به شبکه رمز تعیین کند و یا تنها به دستگاه های خاصی اجازه دسترسی به شبکه‌ را بدهد.
 
*Wireless
 Wireless تکنولوژی ارتباطی است که در آن از امواج رادیویی، مادون قرمز، به جای سیم و کابل، برای انتقال سیگنال بین دو دستگاه استفاده می شود. از جمله این دستگاه ها می توان پیغامگیرها، تلفن های همراه، کامپیوتر های قابل حمل، شبکه های کامپیوتری، دستگاه های مکان یاب، سیستم های ماهواره ای و PDA ها را نام برد.
تکنولوژی Wireless به کاربر این امکان را می دهد تا با استفاده از دستگاه های متفاوت، بدون نیاز به سیم یا کابل و حتی در حال حرکت از امکانات مختلف استفاده کنید. شما می توانید ایمیل های خود را بررسی کنید، اجناس مورد نیاز را خریداری کنید و یا حتی برنامه تلویزیون مورد علاقه خود را تماشا کنید. حتی بسیاری از کارها از جمله مراقبت های پزشکی به تجهیزات Wireless نیاز دارند.
امکانات Wireless به شما کمک می کند تا تمامی کارهای خود را در حال حرکت به سادگی به روز رسانی کنید. تکنولوژیWireless هر روزه در حال گسترش است تا بتواند علاوه بر کاهش هزینه ها، به شما امکان کار راحت تر در هنگام حرکت را نیز بدهد.
در مقایسه با شبکه های سیمی، هزینه نگهداری شبکه های Wireless  کمتر است. شما می توانید از شبکه های Wireless برای انتقال اطلاعات از روی دریاها، کوه ها و... استفاده کنید و این در حالی است که برای انجام کار مشابه توسط شبکه های سیمی، کاری مشکلی خواهد بود. امروزه بیشتر اسمارت فون ها قابلیتی دارند که علاوه بر اینکه به اینترنت بی سیم از طریق شبکه موبایل متصل می‌شوند، تبدیل به Router شوند و اینترنت را توسط شبکه Wi-Fi با دستگاه‌های دیگر به اشتراک می گذارند. این قابلیت را می‌توانید با نام های Wi-Fi Tethering یا Wi-Fi Hotspot در تلفن همراه خود تنظیم کنید.


یک شنبه 27 بهمن 1392برچسب:, :: 10:9 ::  نويسنده : arman razmbar

شاید شما این نام را به تعداد دفعات فراوان شنیده باشید ! "Service Pack" که با شماره های مختلف عنوان می شود برای مثال سرویس پک 1،2 و یا 3 عموما این عناوین برای ویندوز مطرح می گردد.

اما به طور کلی سرویس پک به مجموعه به روز رسانی های برنامه های شرکت مایکروسافت گفته می شود البته تمامی شرکتها برای نام گذاری های خود بر اساس تفاوت هر ورژن با ورژن قبل عددی را به آن اضافه می کنند و یا چیزی مثل سرویس پک دارند، مثلا در مورد ویندوز ، ویندوز 3 ، قابلیت هایی داشت که ویندوز بعدی که ارائه شد تفاوت هایش با آن زیاد نبود اما در حدی بود که می توانستند آن را با نام دیگری عنوان نمایند مثل 3.1 این عدد 0.1 هم محاسبه داشت

 

 

حتی شما این نام گذاری ها را بر روی اجناس و اشیاء تولیدی دیگر هم به راحتی مشاهده خواهید کرد مانند دوربین ها مانند Canon G10 ، که ورژن بعدی آن canon G11 بود.

 

 

اما اصولا سرویس پك مجموعه‌ای از بروز رسانی‌های نرم‌افزاری است که امنیت، ثبات و سازگاری ویندوز را بهبود می‌بخشد. 2 مثلا سرویس پک 2 ویندوز XP به طور کلی و تا حد زیادی به مبحث امنیت می‌پردازد همچنین تغییرات در سیستم عامل مرتبط با امنیت كامپیوتر و شبكه در آن اعمال شده بود.

 

 

اما علاوه بر نسخه های ویندوز برنامه هتی دیگر مایکروسافت هم دارای سرویس پک های است مثلا هفته گذشته شرکت مایکروسافت اولین سرویس پک آفیس 2010 را منتشر کرد البته پیش از این هم این موضوع اعلام شده بود که احتمالا پیش از پایان July اولین سرویس پک نسخه office 2010 ارائه می گردد.

 

حال سرویس پک آفیس چه قابلیت هایی دارد؟

• اولین و مهمترین موضوع پک های امنیتی است

• هات فیکس ها است (hotfix patches)

• همچنین مزایای ویژه ای برای Office web Application ( OWA ) دارد یا به بیانی کاربردهای آفیس در وب

• از دیگر موارد نام برده شده برای آن می توان به استفاده آنلاین ورژن های Online word ، excel ، powerpoint ، OneNote اشاره نمود.

• این مرژن به طور رسمی از مرورگر کروم حمایت می کند.

• شما می توانید برای نسخه 32 بیتی و یا 64 بیتی این نرم افزار را دانلود کنید:

سایت مایکروسافت

• البته این ورژن همچنین که از سایت مایکروسافت مشاهده می کنید به صورت آزمایشی 30روزه نیز وجود دارد که شما می توانید آن را دانلود کنید لینک دانلود نسخه های 32بیتی و 64 بیتی هم وجود دارد

دانلود 32 بیتی

دانلود 64 بیتی


شما می توانید با این نسخه جدید در حالت ویرایش آنلاین در web application های powerpoint پرینت تهیه کنید.

• در صورت نیاز می توانید سرویس پک را Uninstall کنید.

 

برای اینکه بدانید سیستم شما 32 بیتی است یا 64 بیتی به روش زیر عمل کنید:

اگر ویندوز شما xp یا windows sever یا چیزی شبیه این است از منوی Start گزینه Run را می‌زنیم و در کادر مربوطه تایپ می‌کنیم dxdiag. پنجره‌ای مانند پنجره زیر نشان داده می‌شود که روبروی Operating System، اگر 64 بیتی باشد می‌نویسد. به عکس دقت کنید.

سرویس پک چیست؟

اگر ویستا یا Seven دارید به ترتیب روند زیر را می‌رویم. دقیقا جلوی System type 32 بیتی بودن یا 64 بیتی بودن را مشخص می‌کند:

Start -> Control Panel -> System and Maintenance -> System

 


شنبه 12 بهمن 1392برچسب:, :: 13:9 ::  نويسنده : arman razmbar

هر روزه اخبار جدیدی در مورد حملات و تهدیدات کامپیوتری در رسانه های مختلف انتشار می یابد. این تهدیدات شامل ویروس های جدید و یا انواع هک و نفوذ در سیستم های کامپیوتری است. انتشار این گونه اخبار باعث شیوع اضطراب و نگرانی در بین کاربرانی می شود که به صورت مستمر از کامپیوتر بهره می گیرند و یا اطلاعاتی ارزشمند بر روی کامپیوترهای خود دارند. 
در این مقاله سعی شده چند نکته که در رابطه با امنیت کامپیوتر اهمیت اساسی دارند به صورت مختصر شرح داده شوند. یک کاربر در صورت رعایت این نکات می تواند تا حدود زیادی از حفظ امنیت سیستم کامپیوتری خود مطمئن باشد. در رابطه با بعضی از نکات که توضیحات بیشتری لازم بوده، مقالات جامع تری معرفی گردیده اند. 

1. استفاده از نرم افزارهای محافظتی (مانند ضدویروس ها) و به روز نگه داشتن آنها 

از وجود ضدویروس بر روی دستگاه خود اطمینان حاصل کنید. این نرم افزارها برای محافظت از کامپیوتر در برابر ویروس های شناخته شده به کارمی روند و در صورت استفاده از آنها کاربر نیاز به نگرانی در مورد ویروس ها نخواهد داشت. در شرایطی که روزانه ویروس های جدید تولید شده و توزیع می شوند، نرم افزارهای ضدویروس برای تشخیص و از بین بردن آنها باید به صورت منظم به روز شوند. برای این کار می توان به سایت شرکت تولید کننده ضدویروس مراجعه کرد و اطلاعات لازم در مورد نحوه به روز رسانی و نیز فایل های جدید را دریافت نمود. عموما نرم افزارهای ضدویروس ابزار های به روز رسانی و زمان بندی این فرایند را در خود دارند. برای مطالعه بیشتر در مورد ویروس ها و آشنایی با طرز کار و قابلیت های ضدویروس ها به سایت گروه امداد امنیت کامپیوتری ایران مراجعه نمایید. 

2. باز نکردن نامه های دریافتی از منابع ناشناس 

این قانون ساده را پیروی کنید، «اگر فرستنده نامه را نمی شناسید، نسبت به نامه و پیوست های آن بسیار با دقت عمل نمایید». هرگاه یک نامه مشکوک دریافت کردید، بهترین عمل حذف کل نامه همراه با پیوست های آن است. 

برای امنیت بیشتر حتی اگر فرستنده نامه آشنا باشد هم باید با احتیاط بود. اگر عنوان نامه نا آشنا و عجیب باشد، و بالاخص در صورتی که نامه حاوی لینک های غیرمعمول باشد باید با دقت عمل کرد. ممکن است دوست شما به صورت تصادفی ویروسی را برای شما فرستاده باشد. ویروس “I Love You” دقیقا به همین صورت میلیون ها کامپیوتر را در سراسر دنیا آلوده نمود. تردید نکنید، نامه های مشکوک را پاک نمایید. 

مقالات محافظت در برابر خطرات ایمیل 1 و 2 به صورت مفصل در رابطه با این موضوع نگاشته شده است. 

3. استفاده از گذرواژه های مناسب 

گذرواژه تنها در صورتی دسترسی غریبه ها به منابع موجود را محدود می کند که حدس زدن آن به سادگی امکان پذیر نباشد. گذرواژه های خود را در اختیار دیگران قرار ندهید و از یک گذرواژه در بیشتر از یک جا استفاده نکنید. در این صورت اگر یکی از گذرواژه های شما لو برود، همه منابع در اختیار شما در معرض خطر قرار نخواهند گرفت. قانون طلایی برای انتخاب گذرواژه شامل موارد زیر است: 

• گذرواژه باید حداقل شامل 8 حرف بوده، حتی الامکان کلمه ای بی معنا باشد. در انتخاب این کلمه اگر از حروف کوچک، بزرگ و اعداد استفاده شود (مانند xk27D8Fy) ضریب امنیت بالا تر خواهد رفت. 

• به صورت منظم گذرواژه های قبلی را عوض نمایید. 

• گذرواژه خود را در اختیار دیگران قرار ندهید. 

در مقاله انتخاب و محافظت از کلمات عبور نکات دقیق تری در این رابطه بیان شده است. 

4. محافظت از کامپیوتر در برابر نفوذ با استفاده از حفاظ(Firewall) 

حفاظ دیواری مجازی بین سیستم کامپیوتری و دنیای بیرون ایجاد می کند. این محصول به دو صورت نرم افزاری و سخت افزاری تولید می شود و برای حفاظت کامپیوترهای شخصی و نیز شبکه ها به کار می رود. حفاظ داده های غیر مجاز و یا داده هایی که به صورت بالقوه خطرناک می باشند را فیلتر کرده و سایر اطلاعات را عبور می دهد. علاوه بر این حفاظ در شرایطی که کامپیوتر به اینترنت وصل است، مانع دسترسی افراد غیرمجاز به کامپیوتر می شود. 

مقاله مقدمه ای بر فایروال به معرفی نحوه عملکرد حفاظ ها می پردازد و یکی از رایج ترین حفاظ های شخصی در مقاله حفاظ شخصی ZoneAlarm معرفی شده است. 

5. خودداری از به اشتراک گذاشتن منابع کامپیوتر با افراد غریبه 

سیستم های عامل این امکان را برای کاربران خود فراهم می آورند که با هدف به اشتراک گذاری فایل، دسترسی دیگران را از طریق شبکه و یا اینترنت به دیسک سخت محلی فراهم آورند. این قابلیت امکان انتقال ویروس از طریق شبکه را فراهم می آورد. از سوی دیگر در صورتی که کاربر دقت کافی را در به اشتراک گذاشتن فایل ها به عمل نیاورد، امکان مشاهده فایل های خود را به دیگرانی که مجاز نیستند ایجاد می کند. بنابراین درصورتی که نیاز واقعی به این قابلیت ندارید، به اشتراک گذاری فایل را متوقف نمایید. 

6. قطع اتصال به اینترنت در مواقع عدم استفاده 

به خاطر داشته باشید که بزرگ راه دیجیتال یک مسیر دوطرفه است و اطلاعات ارسال و دریافت می شوند. قطع اتصال کامپیوتر به اینترنت در شرایطی که نیازی به آن نیست احتمال اینکه کسی به دستگاه شما دسترسی داشته باشد را از بین می برد. 

7. تهیه پشتیبان از داده های موجود بر روی کامپیوتر 

همواره برای از بین رفتن اطلاعات ذخیره شده بر روی حافظه دستگاه خود آمادگی داشته باشید. امروزه تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری متنوعی برای تهیه نسخه های پشتیبان توسعه یافته اند که با توجه به نوع داده و اهمیت آن می توان از آنها بهره گرفت. بسته به اهمیت داده باید سیاست گذاری های لازم انجام شود. در این فرایند تجهیزات مورد نیاز و زمان های مناسب برای تهیه پشتیبان مشخص می شوند. علاوه بر این باید همواره دیسک های Start up در دسترس داشته باشید تا در صورت وقوع اتفاقات نامطلوب بتوانید در اسرع وقت سیستم را بازیابی نمایید. 

8. گرفتن منظم وصله های امنیتی(Patches) 

بیشتر شرکت های تولید کننده نرم افزار هر از چند گاهی نرم افزارهای به روز رسان و وصله های امنیتی جدیدی را برای محصولات خود ارائه می نمایند. با گذر زمان اشکالات جدید در نرم افزارهای مختلف شناسایی می شوند که امکان سوءاستفاده را برای هکرها بوجود می آورند. پس از شناسایی هر اشکالی شرکت تولید کننده محصول اقدام به نوشتن وصله های مناسب برای افزایش امنیت و از بین بردن راه های نفوذ به سیستم می کنند. این وصله ها بر روی سایت های وب شرکت ها عرضه می شود و کاربران باید برای تامین امنیت سیستم خود همواره آخرین نسخه های وصله ها را گرفته و بر روی سیستم خود نصب کنند. برای راحتی کاربران ابزارهایی توسعه داده شده اند که به صورت اتوماتیک به سایت های شرکت های تولید کننده محصولات وصل شده، لیست آخرین وصله ها را دریافت می نمایند. سپس با بررسی سیستم موجود نقاط ضعف آن شناسایی و به کاربر اعلام می شود. به این ترتیب کاربر از وجود آخرین نسخه های به روز رسان آگاه می شود. 

9. بررسی منظم امنیت کامپیوتر 

در بازه های زمانی مشخص وضعیت امنیتی سیستم کامپیوتری خود را مورد ارزیابی قرار دهید. انجام این کار در هر سال حداقل دو بار توصیه می شود. بررسی پیکربندی امنیتی نرم افزارهای مختلف شامل مرورگرها و حصول اطمینان از مناسب بودن تنظیمات سطوح امنیتی در این فرایند انجام می شوند. 

10. حصول اطمینان از آگاهی اعضای خانواده و یا کارمندان از نحوه برخورد با کامپیوترهای آلوده 

هر کسی که از کامپیوتر استفاده می کند باید اطلاعات کافی در مورد امنیت داشته باشد. چگونگی استفاده از ضدویروس ها و به روز رسانی آنها، روش گرفتن وصله های امنیتی و نصب آنها و چگونگی انتخاب گذرواژه مناسب از جمله موارد ضروری می باشد. 



شنبه 12 بهمن 1392برچسب:, :: 13:0 ::  نويسنده : arman razmbar

کامپیوتر های نسل اول :

     بعد از جنگ جهانی دوم جنبش و تحرک جدیدی برای ساختن ماشین های سریعتر و قوی تر به وجود آمد و این بخاطر درگیری روز افزون بشر به کارهای اداری و تجاری با حجم زیاد و محاسبات پیچیده و وسیع علمی بود .

      اولین ماشین محاسبه به نام کامپیوتر در سال 1944 در دانشگاه هاروارد توسط هاوارد آیکن و در سال 1946 نوع کاملتر آن در دانشگاه پنسیلوانیا بنام ایناک برای حل مسائل مربوط به انفجار جهت اداره ی اردنانس ارتش آمریکا توسط دکتر ماچلی و اکرت ساخته و تکمیل شد . در این ماشین 19000 لامپ خلاء استفاده شده بود و برای انرژی مصرفی لامپ ها و همچنین دستگاه های تهویه و خنک کننده ماشین حدود 130 کیلو وات انرژی الکتریکی مصرف می شد . ماشین دارای حجم زیادی بود و سطحی معادل 9015 متر مربع را اشغال می کرد لیکن سرعت زیادی داشت و 5000 جمع و 350 ضرب را در مدت 1 ثانیه انجام می داد .

     در سال 1952 اولین کامپیوتری که قادر به ذخیره کردن برنامه بود به نام ادواک توسط دکتر نیومن ساخته شد که اساس کامپیوتر های امروزی قرار گرفت . در سال 1948 کامپیوتر تازه ای توسط شرکت IBM  در آمریکا ساخته شد که سرعت عمل زیادی داشت . در سال 1954 یک کامپیوتر کوچک به نام IBM650  به بازار آمد که در ظرف 5 سال 2000 دستگاه آن به فروش رفت و ماشین دیگری به نام UNIVAC4  نیز به مقدار زیادی تولید گردید .

مشخصات کلی کامپیوتر های نسل اول :

1 – سرعت عمل آن ها حدود یک هزارم ثانیه بود .

2 – حافظه ی آنها دارای ظرفیت 2000 تا 4000 کلمه بود .

3 – دارای کاربرد های ویژه ی تک منظوره بودند .

4 – کلیه ی برنامه ها به زبان ماشین نوشته می شد .

5 – لامپ خلاء و رله در آن ها به عنوان حافظه به کار رفت .

کامپیوتر های نسل دوم :

     در اوایل دهه ی 1950 با ورود ترانزیستور به بازار و استفاده از آن در کامپیوتر و به کار بردن حلقه های کوچک مغناطیسی به عنوان حافظه ی ماشین ها تغییرات عمده ای در آن

ها ایجاد گردید . ترانزیستور ، کامپیوتر های جدید را کوچکتر ، سبک تر و قابل اعتماد تر کرد و مصرف برق آن را نیز به مقدار زیاد کاهش داد و کاربرد حلقه های مغناطیسی به عنوان حافظه نیز سرعت فراوانی به آن بخشید . از آن زمان به بعد شرکت های سازنده تلاش کردند کامپیوتر هایی به بازار عرضه کنند که جواب گوی اغلب امور در زمینه های تجاری و علمی یا همه منظوره باشند . اولین سری این کامپیوتر ها که ترانزیستور در آن ها به کار رفت در سال 1959 عرضه شد . این سری از کامپیوتر ها به کامپیوتر های نسل دوم معروف شدند . از ماشین های معروف این نسل ، می توان از IBM 1401  و IBM 620  و IBM 7000  نام برد .

مشخصات کلی کامپیوتر های نسل دوم :

1 – ترانزیستور در آن ها به کار برده شد .

2 – سرعت آن ها حدود یک میلیونیم ثانیه بود .

3 – ظرفیت حافظه ی آن ها حدود 3000 کلمه بود و حافظه های کمکی نیز به وجود آمدند .

4 – دارای جنبه ی کاربرد های عمومی یا همه منظوره بودند .

5 – زبان های برنامه نویسی آن ها بسیار آسان بود .

6 – دارای حجم بسیار کمتری بودند .

7 – از حلقه های کوچک مغناطیسی به عنوان حافظه در آن ها استفده شد .

کامپیوتر های نسل سوم :

     برای ساختن کامپیوتر های سریع تر و قوی تر کوشش ها همچنان ادامه داشت تا در اوایل سال 1960 اولین کامپیوتر نسل سوم به بازار عرضه شد . این کامپیوتر از سری IBM 360  بود که برای ساختن آن پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری شد و بزرگ ترین پروژه ی مالی بخش خصوصی تا آن زمان بود . این کامپیوتر ها که مدل های گوناگونی از نظر

سرعت و ظرفیت کار داشت ، در هر دو امور تجاری و علمی قابل استفاده بود . جدید ترین تحول در تکامل کامپیوتر ها در این نسل ساختن وسایل ضبط اطلاعات با قابلیت دسترسی مستقیم بود . به این ترتیب که کامپیوتر قادر شد به هر یک از اجزاء اطلاعات ذخیره شده در یک مجموعه ی عظیم اطلاعاتی در کسری از ثانیه به اطلاعات دسترسی پیدا کند . علاوه بر آن در این نسل کامپیوتر ها سعی شده که قطعات مدارها را هر چه کوچکتر و کم حجم تر سازند و برای این منظور از مدارهای مجتمع استفاده کردند .

مشخصات کلی کامپیوتر های نسل سوم :

1 – پیشرفت های سخت افزار :

الف ) مینیاتوری کردن ( تقلیل حجم و اندازه ی دستگاه ها و اجزاء آن ها )

ب ) افزایش ظرفیت حافظه به چندین برابر قبل

ج ) استفاده از دستگاه های واسطه با قابلیت دسترسی مستقیم

د ) قدرت ارتباط با نقاط دور و متعدد

2 – پیشرفت های نرم افزار :

الف ) هماهنگی بسشتر با سخت افزار

ب ) هماهنگی بیشتر با سیستم عامل

ج ) پیشرفت در زبان های برنامه نویسی و به کار گیری زبان های سطح بالای برنامه نویسی

3 – عملیات و بهره برداری :

الف ) استفاده از روش ها ی پیوسته و بازده فوری

ب ) اجرا همزمان چند برنامه با یکدیگر

کامپیوتر های نسل چهارم :

     در اوایل سال 1970 تکنیک های جدید تری در ساخت و بهره گیری از کامپیوتر ها به کار گرفته شد که بسیاری از دست اندر کاران آن را نسل چهارم نامیدند . مهمترین تغییرات سخت افزار چهارم به کار گرفتن مدار های مجتمع با تراکم زیاد و خیلی زیاد بود . در نسل سوم از تراکم SSI و MSI یعنی تراکم کم و تراکم متوسط و اما در نسل چهارم از تراکم LSI و VLSI و ULSI یعنی تراکم بالا ، خیلی بالا و فوق العاده بالا بهره می گیرند . نسل چهارم همچنین از حافظه ی نیمه هادی ، میکرو پروسسور ، سیستم محاوره ای ، پردازش با ارتباط مستقیم و شبکه های کامپیوتری بهره جست .

مشخصات کلی کامپیوتر های نسل چهارم :

1 – استفاده از تراکم بالا و خیلی بالا و فوق العاده بالا

2 – استفاده از حافظه ی نیمه هادی

3 – به کار رفتن میکرو پروسسور

4 – استفاده از سیستم محاوره ای

5 – پردازش با ارتباط مستقیم

6 – به وجود آمدن شبکه های کامپیوتری

 

کامپیوتر های نسل پنجم :

     نسل پنجم کامپیوتر ها که ایده ی آن اولین بار توسط ژاپنی ها در سال 1980 مطرح شد ، ساخت کامپیوتر هایی را پیشنهاد می کنند که می توانند بیاموزند ، استنباط کنند و تصمیم بگیرند و به عبارت دیگر رفتاری داشته باشند که معمولاً  در حوزه ی منطق و استدلال خاص انسان قرار دارد و یا به عبارت ساده تر هوشمند باشند . در این نسل از مدارهای مجتمع با مقیاس فوق العاده بالا استفاده خواهد شد .

کامپیوتر های نسل ششم :

     بعد از تحقق بشر در ساخت کامپیوتر های هوشمند ایده ی آتی انسان ، طراحی کامپیوتر هایی خواهد بود که مدار های داخلی شان کپی برداری عینی از مغز انسان خواهد بود .

 

در ساخت و توسعه و تکمیل کامپیوتر ها دو عامل مهم نقش به سزایی داشته اند که عبارتند از

1 – ریاضیات

2 – الکترونیک

که بدون وجود آن ها امکان پیشرفت در زمینه ی مهندسی کامپیوتر به وجود نمی آمد.

 



چكيده چه چيز مي‌تواند يك پروسه توليد نرم‌افزار را توصيف كند؟ آيا منظور از پروسه، آماده‌سازي نرم‌افزار صرفاً براي ارائه در بازار است؟ مسلماً در هر كاري وجود يك سامانه و فرايند كاري ضروري است؛ ولي چه چيزي مي‌تواند موجب ايجاد سرعت و كيفيت در فرايند توليد يك نرم‌افزارشود؟ لزوماً طراحي و پياده‌سازي يك فرايند يكپارچه و منطقي مي‌تواند چنين نتيجه‌اي در بر داشته باشد. بدين منظور امروزه از روشي استفاده مي‌شود كه اصطلاحاً RUP ناميده مي‌شود. به حداقل رساندن حجم پروسه توليد يك نرم‌افزار همزمان با حفظ كيفيت و صرفه‌جويي در زمان از مهمترين ويژگي‌هاي اين روش مي‌باشند. معمولاً براي يك شركت توليد نرم‌افزار، سرعت عمل به موقع براي پاسخ‌گويي به تقاضا و شرايط اجتماعي اهميت دارد، اما گاهي اين شتابزدگي سبب فدا شدن كيفيت مي‌گردد. RUP با ارائه يك چارچوب منطقي علاوه بر تعيين زمانبندي مناسب، كيفيت مورد نظر توليد كننده و استفاده كننده نرم‌افزار را تأمين مي‌نمايد. در اين مقاله ضمن مروري بر RUP به عنوان روش يكپارچه توليد نرم‌افزار، قابليت‌هاي آن در افزايش سرعت توليد نرم‌افزار و حفظ كيفيت آن برشمرده مي‌شوند. 

1- مقدمه

يك پروسه چابك، پروسه‌اي است كه هميشه آماده در آغوش كشيدن درخواستهاي جامعه بوده و اين درجه از سازگاري را دارا باشد. بنابراين منظور از سرعت عمل، فقط كاستن از حجم پروسه توليد نرم‌افزار يا سرعت ارائه آن به بازار نيست؛ بلكه منظور، انعطاف‌پذيري و حفظ کيفيت است. مطلبي كه در اين مقاله قصد توضيح آن را داريم اين است كه RUP 1 ساختاري پروسه‌اي (چيو 2000) است كه امكان انعطاف‌پذيري را براي توليد‌كنندگان نرم‌افزار فراهم مي‌آورد.

منظور از RUP چيست؟ در اين مقاله از چند منظر به RUP خواهيم پرداخت:

 

  • RUP يك پروسه توليد نرم‌افزار است.
  • RUP مجموعه‌اي از تجربيات بسيار عالي توليد نرم‌افزار را كه در عمل با آنها برخورد شده است، در خود دارد.
  • RUP همانند يك محصول نرم‌افزاري به بازار ارائه شده و به فروش مي‌رسد با اين تفاوت كه RUP اولين ساختار توليد نرم‌افزار را ارائه داده و گام نخست را در اين زمينه برداشته است.

2- RUP چيست؟

با پيشرفت تكنولوژي‌هاي مرتبط با كامپيوتر، نياز هر چه بيشتر به گسترش علم نرم‌افزاري نيز احساس مي‌شد كه با پيدايش متدولوژيهاي همانند SSADM 2 و روش آبشاري3 (چيو 2000) ‎آغاز شد. در ابتدا، اين روشها مناسب بود و جوابگوي نيازهاي آن زمان بودند ولي با افزايش داده‌ها و پيدايش مفاهيمي همچون شبكه، وب و غيره ديگر كارآيي لازم را جهت پياده‌سازي و هدايت پروژه‌هاي نرم‌افزاري نداشتند. پس مفاهيم برنامه‌نويسي شيءگرا پا به عرصه وجود گذاشتند و در سال 1991 بطور جدي مورد مطالعه و بحث قرار گرفتند. استفاده از اين روشها و متدهاي برنامه‌نويسي، قدرت و انعطاف بسياري را به برنامه‌ها داد و شركتهاي نرم‌افزاري توانستند با كاهش هزينه‌ها و بهينه‌سازي كدهاي خود، نرم‌افزارهاي قويتري را به بازار عرضه كنند ولي اين روش جديد نيز نياز به مديريت و يكپارچگي داشت. پس روشها و متدولوژيهاي جديدي مطرح شد كه شامل Booch، OMT، OSE و ... مي‌باشند. در سال 2000 شركت Rational روشي را تحت عنوان RUP مطرح ساخت (گروه كاسميك 2003ب) كه بعد از روش MSF شركت مايكروسافت به دنياي نرم‌افزار عرضه شد و امروزه از طرفداران بسياري برخوردار است. فرايند يكپارچه Rational در اصل يك متدولوژي است كه در جهت كنترل و انجام پروژه‌هاي نرم‌افزاري در نظر گرفته شده است. در اصل اين چارچوبي در جهت انجام صحيح و موفق پروژه‌هاي نرم‌افزاري مي‌باشد كه كليه مراحل انجام يك پروژه كه با معماري و آناليز سازمان شروع شده و به تست نرم‌افزار و ارائه Gold Release ختم مي‌شود را در بر مي‌گيرد (گروه كاسميك 2003 الف).

چرا RUP را يک فرايند يکپارچه مي‌گويند؟ به سه علت RUP را يكپارچه مي‌نامند:

  • اين متدولوژي از يكپارچه‌سازي سه متدولوژي معروف ديگر بوجود آمده است كه شامل Booch، OMT و OSE مي‌باشد.
  • از UML4 در جهت كارهاي خود استفاده مي‌كند. در واقع مي‌توان گفت UML خود ثمره RUP مي‌باشد و اين خود بسيار خوب است كه متدولوژيي با خودش گسترش يابد (گروه كاسميك 2003الف). مفاهيمي از قبيل Object، Class و ... مفاهيم ساده و ثابتي هستند ولي قبلاً متدولوژيها علامتهاي خاصي داشتند كه اكنون همه آنها يكسان شده‌اند.
  • در داخل RUP يك چارچوب توليد نرم‌افزار است كه ما آنرا براي سازمان و پروژه خود بومي مي‌كنيم و مي‌توان گفت كه در واقع يك قالب فرايند5 است.

شكل 1 ساختار اصلي RUP را مشخص مي‌كند. اگر در بعد زمان به آن نگاه كنيم شامل 4 فاز مي‌باشد و اگر در هر لحظه به آن نگاه كنيم شامل 9 قالب خواهد بود.





شکل 1. ساختار اصلي RUP

3- خصوصيات RUP چيست؟

  • RUP مبتني بر نوعي معماري است كه به اجزاء اصلي مي‌پردازد ولي طراحي به جزئيات نيز وارد مي‌شود. همچنين مي‌توان گفت معماري يكسري اجزا و ارتباط بين آنها است كه سيستم را مي‌سازد و ما را به سمت توسعه مؤلفه‌محور6 راهنمايي مي‌كند.
  • ويژگي Usecase Driven: يكي از مشكلات OOA اين بود كه مي‌گفتند با هر روشي تبديل و كار كنند و بعد بتوان آنرا به شيءگرا تبديل كرد. يعني مثلاً پروژه SSADM را طراحي كرده و بعداً به شيءگرا تبديل نمود. ولي آن عقيده اشتباه بود و حتماً تحليل شيءگرا بايد صورت بگيرد. خصوصيت خوب شيءگرا كه در ديگر روشها نمي‌باشد اين است كه نوتاسيوني كه استفاده مي‌شود (بوچ، رامباق و جاكوبسون 1999) در همه مراحل يكي است يعني مفاهيمي از قبيل شيء، كلاس، روابط كلاسها و ... در تمامي مراحل يكي است. اهميتي كه Usecase Driven دارد اين است كه با زبان مشتري نوشته مي‌شود. مشتري مي‌تواند آنرا بفهمد و بسيار مناسب براي تشخيص نيازمنديهاي سيستم مي‌باشد. در بخش تحليل و طراحي از روي Usecaseها تحليل و طراحي انجام مي‌دهيم و مسائلي مانند مديريت پروژه نيز تحت تاثير Usecaseها هستند كه ما آنها را دسته‌بندي كرده و مديريت مي‌كنيم. همچنين راهنماهاي سيستم هم تحت تاثير Usecaseها (كراچتن 2000، 298) ايجاد مي‌شوند.
  • ويژگي Incremental: به معني آن است که پروژه بصورت چهار مرحله حلقه‌اي جلو مي‌رود ولي در هر مرحله چرخش يك دسته از Usecaseها كامل و آماده استفاده مي‌شود و كليه اين كارها در 9 جريان كار7 كه در شكل 1 مشخص شده بود، قابل مشاهده است.

4- ديدگاه اوليه درباره RUP

ديدگاهي كه RUP بر اساس آن طراحي شده، به گونه‌اي است كه محدوده وسيعي از اهداف را پوشش دهد تا ضمانت اجرايي جهت انطباق با موارد زير حاصل شود (كراچتن 2003):

  • ابعاد پروژه
  • حوزه كاربردي برنامه (سيستمهاي تجاري يا سيستمهاي فني)
  • زمينه‌هاي تجارت (توسعه خانگي، توسعه محصولات، فروشندگان نرم‌افزار مستقل، توسعه قراردادي).

همانند هر ساختار پروسه‌ ديگري، RUP نيز روش سيستماتيكي را براي به دست آوردن، سازماندهي و ارائه راهكارهاي مهندسي نرم‌افزار در اختيارتان قرار مي‌دهد. RUP براي سازماندهي راهكارها، بر يك مدل پروسه‌ ساده و کاملاً زيربنايي استوار شده است كه توضيح اين امر در قالب چند مقاله يا كتاب نمي‌گنجد.

با اين وجود، ساختار پروسه مزبور را نمي‌توان به يك ظرف خالي تشبيه نمود. اين ساختار از قبل توسط حجم عظيمي از پروسه‌هاي راهكاري كه قبلاً در پانزده سال گذشته توسط مليت‌هاي مختلف تحصيل شده است و با شركت Rational ارتباط داشته‌‌اند (افرادي كه قبلاً اين شركت آنها را به خود جذب كرده و برخي از شركاي اين شركت نظير IBM ، HP و BEA (كراچتن 2003)) انباشته گرديده‌ است. RUP مجموعه محدود و بسته‌اي نيست كه به منظور كاربردهاي عمومي منتشر شده باشد و پاسخ يا راه‌حل تمامي مشكلات توسعه نرم‌افزاري را دربرگيرد؛ بلكه ساختار RUP ساختار بازي است كه به منظور استنتاج بايد شاخه‌هاي آنرا دنبال كنيد و اين ساختار سالانه دوبار روزآمد مي‌گردد. ساختار RUP تصفيه شده است و پشتيباني ابزاري و مندرجات آن نيز توسعه يافته‌اند.

از يك سو، گروه توسعه پروسه شركت Rational، امر به روز سازي محتويات RUP را همگام با مقتضيات فن‌آوري و بازخوردهايي كه كاربران اين ساختار ارائه مي‌دهند، به عهده دارند و از سوي ديگر شركاي متعدد اين شركت و افرادي كه RUP را براي استحصال و سازماندهي فرايندهاي راهكاري خود پذيرفته‌اند و از آن براي اهداف مربوط به خود استفاده مي‌كنند، ساختار ارائه شده توسط شركت Rational را تبليغ نموده و آنرا را تكميل مي‌كنند.

ساختار RUP پيرامون چند منطق ساده و مرتبط به هم سازمان‌دهي شده است:

  • RUP نقشهايي را تعريف مي‌كند كه بايد در پروسه وجود داشته باشد و بر مبناي آن، صلاحيتها، تخصصها و مسئوليتهاي افرادي كه بايد پيشرفت پروژه را محقق سازند، مشخص مي‌شود.
  • RUP كارهايي را كه هر يك از افراد بايد در عمل انجام دهند، به طور گام به گام تشريح مي‌كند.
  • اين عمليات با استفاده از ابزارهايي واقعي مانند مدل‌ها، كدها، اسناد و گزارشها اداره مي‌شوند.
  • در RUP به وفور با راهنماييهاي مربوط به نقش‌هايي كه افراد بايد به عهده بگيرند، فعاليتهايي كه بايد انجام شوند و مصنوعات مورد نياز برخورد خواهيد نمود كه در قالب خطوط راهنما، الگوها، مثالها و معلمهاي ابزاري ارائه مي‌شوند كه چگونگي به وقوع پيوستن دسته‌اي از فعاليتها توسط يك ابزار بخصوص را شرح مي‌دهند.
  • تمامي اين المانهاي توصيف پروسه در قالب سامانه‌هايي سازماندهي شده‌اند.

RUP مقدماتي نه سامانه، بيش از چهل نقش و صد محصول را تعريف مي‌كند و حاوي بيش از هزار صفحه راهنما است. همچنين مي‌توانيد به پروسه‌هاي الحاقي متعددي كه وظايف و مندرجات بيشتري را به RUP اضافه مي‌كند، دسترسي پيدا كنيد. برخي از منتقدين RUP آنرا پروسه‌اي بسيار سنگين تصور نموده و آنرا به كرگدني تشبيه مي‌كنند كه توان انجام تعداد نامحدودي عمل غير معمول را براي شما فراهم مي‌آورد؛ با اين وجود نگاه ما به RUP همانند لوح باشكوهي از معارف است كه مي‌توانيد آنچه را كه نياز داريد، از داخل آن برگزينيد.

اجازه بدهيد مقايسه‌اي انجام دهيم. اگر فرهنگ لغات مناسبي از 800 لغت را انتخاب كرده باشيد، مي‌توانيد در خيلي از نقاط دنيا و در بسياري شرايط، گليم خود را از آب بيرون بكشيد؛ ولي با انتخاب فرهنگ لغات حجيمي چون Webster ، اولاً هيچ‌كس شما را مجبور به استفاده از لغاتي كه در فرهنگ لغات وجود دارد نمي‌كند، ثانياً مي‌توانيد سطح لغات محفوظي خود را براي انطباق با وضعيتهاي مختلف ارتقا ببخشيد و ثالثاً مي‌توانيد فرهنگ لغات خود را بهبود دهيد. فرهنگ لغت800 لغتي بايد فقط زيرمجموعه‌اي از يك فرهنگ لغات باشد.

5- انعطاف‌پذيري RUP و انطباق با آن

RUP يك اصل عقيدتي يا يك آيين مذهبي نيست. ساختار RUP ساختار خشكي نيست كه بخواهد همه چيز را براي توليد نرم‌افزار در قالب خود درآورد. نيازي نيست كه حداقل چهل نفر را براي تكميل پروسه‌اي كه چهل نقش در آن تعريف شده است، به خدمت بگيريد و نيازي نداريد كه بيش از صد محصول مختلف را پرورش دهيد. اگر سعي خود را به انجام اين كار معطوف سازيد، خيلي زود در معرض آشفتگي قرار خواهيد گرفت. اين المانها در RUP و در فرم الكترونيكي (كراچتن 2003) براي فراهم‌آوردن انعطاف‌پذيري مورد نياز براي انطباق با تقاضايي ارائه شده‌اند كه به شرايط محيطي كه درآن به سر مي‌بريد، بستگي دارد.

RUP تمرينات توليد نرم‌افزار ثابت شده فراواني را در بردارد. شركت Rational ميدان ديد بالايي را براي موارد زير، ارائه مي‌دهد:

  • توسعه مكرر
  • مدل‌سازي بصري
  • مديريت ملزومات تغييرات كنترل
  • بازبيني مداوم كيفيت
  • استفاده از معماري بر مبناي اجزا

همچنين URP بر مبناي ديگر اصول كليدي ديگري كه كمتر قابل مشاهده هستند و ساده‌تر به محاق فراموشي سپرده مي‌شوند، استوار شده است كه فقط براي يادآوري اشاره‌اي به آنها مي‌نماييم (جنر 2002):

  • منحصراً آنچه را كه مورد نياز است، پرورش دهيد.
  • روي نتايج ارزشمند تمركز كنيد، نه روي چگونگي حصول نتايج
  • كاغذبازي را به حداقل برسانيد.
  • انعطاف‌پذير باشيد.
  • از اشتباهات خود عبرت بگيريد.
  • به طور منظم، مخاطرات محتمل را مورد بازبيني قرار دهيد.
  • براي پروسه موردنظر معيارهاي قابل اندازه‌گيري و علمي را بدون موضع‌گيري شخصي استوار كنيد.
  • از گروه‌هاي كوچك و توانمند استفاده كنيد.
  • طرحي را در ذهن داشته باشيد.

ذهنيت كليدي در سازگار شدن و سازگار كردن RUP قالب توسعه8 مي‌باشد. يك قالب توسعه نمونه‌اي از RUP است كه براي پروژه ويژه‌‌اي كه مد نظرتان است، مناسب باشد. با مراجعه به ساختار RUP به توضيح پروسه‌اي دست‌ مي‌يابيد كه موارد زير را تعريف نموده و شناسايي مي‌كند (جنر 2002):

  • چه چيزي توسعه داده خواهد شد؟
  • به چه مصنوعاتي واقعاً نياز داريم؟
  • چه الگوهايي بايد مورد استفاده قرار بگيرند؟
  • كدام مصنوعات در حال حاضر وجود دارند؟
  • به چه نقش‌هايي نياز داريم؟
  • چه فعاليتهايي انجام خواهند شد؟
  • كدام خطوط راهنما، استانداردهاي پروژه و ابزارهايي مورد استفاده قرار خواهند گرفت؟

6- نتيجه گيري

از آنچه گذشت در مي‌يابيم اولاً در حال حاضر تنها روش توسعه نرم‌افزاري که مورد پذيرش در عرصه جهاني است، RUP مي‌باشد. ثانياً اين روش علاوه بر ساماندهي به فرايند توليد نرم‌افزار از دو بعد زمان و کيفيت، به لحاظ برخورداري از انعطاف‌پذيري بالا در صورت کاربرد و پياده سازي صحيح مي‌تواند سبب تسريع فرايند توليد و توسعه نرم‌افزار و تأمين کيفيت مورد نظر در نرم‌افزار گردد و نهايتاً اين که يکي از مهم ترين ويژگي‌هاي RUP اين است که قابليت توسعه و تغيير نرم‌افزار ها را بر اساس تغيير نيازهاي کاربران و نيز تغيير فناوري، از قبل پيش بيني نموده است.



شنبه 12 بهمن 1392برچسب:, :: 12:37 ::  نويسنده : arman razmbar

ابتدا در RUN کلمه dxdiag را تایپ می کنیم

 

با فشردن کلید اینتر پنجره DirectX diagnostic tools باز میشود

dxdiag+sun73

در بخش system شما میتوانید مشخصاتی از قبیل مقدار رم ، قدرت سی پی یو یا پروسسور یا پردازشگر ، نوع ویندوز ، نام کامپیوتر ، نام شرکت تولید کننده کامپیوتر را مشاهده کنید. در بخش Display  هم میتوانید جزئیات کارت گرافیک خود را مشاهده کنید. در بخش های بعدی هم میتوان مشخصات کارت صدای خود را ببینید.

برای دیدن حافظه کارت گرافیک کامپیوتر خود در ویندوز ویستا کافی هست تا روی صفحه دسکتاپ کلیک راست کنید و گزینه personalize را انتخاب کنید سپس روی display settings کلیک کنید. در پنجره باز شده روی Advanced settings کلیک کنید و سپس به بخش Adapter بروید. در بخش Video memory مشاهده خواهید کرد که حافظه اصلی کارت گرافیک شما که برای اجرای بازی های کامپیوتر بسیار مهم است چقدر است. اگر در این بخش چیزی ندیدید به این معنا هست که کارت گرافیک شما درست روی کامپیوترتان نصب نشده که باید سی دی مربوط به کارت گرافیک را درون کامپیوترتان قرار دهید و درایور آن را نصب نمایید.

راه دیگر دیدن مشخصات کامپیوتر کلیک راست کردن روی Computer و زدن دکمه Propertise میباشد که البته در اینجا مشخصات قسمت های اصلی کامپیوتر را خواهید دید و خیلی وارد جزئیات نمی شود.



شنبه 12 بهمن 1392برچسب:, :: 12:35 ::  نويسنده : arman razmbar

با انجام چند کار مي‌توان ويندوز xp را به‌صورت خودکار برروي سيستم نصب کرد به گونه‌اي که در حين نصب سوالي از کاربر نپرسد، حتي شماره سريال ويندوز! 

مسلم عزتي - کارشناس مهندسي نرم‌افزار، با بيان اين مطلب اظهار كرد: هنگامي که قصد نصب ويندوز را داريد، در حين نصب لازم است سوالاتي پيرامون نام رايانه، نوع رزولوشن، کلمه عبور Admin، شماره سريال ويندوز و ... را پاسخ دهيد که اين مساله باعث مي‌شود، دقايقي طولاني را کنار سيستم باشيد تا نصب ويندوز به مراحل نهايي نزديک شود. 

وي افزود: با استفاده از ابزاري که در سي دي ويندوز xp در فولدر support قرار داده شده، آن هم در يک فايل Cab به راحتي نسبت به نصب خودکار ويندوز اقدام کنيد. 

1- در سي دي ويندوز xp به مسير زير مراجعه کنيد؛ support\tools\ 

2- فايل deploy.cab را برروي يکي از درايوهاي هارد کپي كنيد. سپس آن را باز کرده (از طريق برنامه zip magic يا winzip يا در خود ويندوز xp اگر برروي فايل کليک کنيد باز مي‌شود) و فايل setupmgr.exe را از درون اين فايل cab کپي کرده و درون يک درايو از هارد کپي کنيد. 

3- برروي setupmgr.exe کليک کنيد. پنجره‌اي باز مي‌شود؛ آنرا next کنيد. سپس گزينه زير را انتخاب کرده و next کنيد: Create a new answer file 

4- مطمئن شويد که گزينه installation windows unattended علامت زده شده باشد سپس next کنيد. 

5- در اين صفحه نوع ويندوز خود را انتخاب كنيد؛ در اينجا ويندوز xp پروفشيونال را انتخاب کنيد، سپس next کنيد. 

6- گزينه Fully automated را علامت بزنيد و next کنيد. 

7- در اينجا صفحه Distribution Folder نمايش داده مي‌شود. در اين صفحه به شما اجازه داده مي‌شود که تعيين كنيد که آيا ويزارد يک پوشه توزيعي را برروي کامپيوترتان بسازد يا پوشه توزيعي را برروي درايو شبکه‌اي که شامل سورس فايل‌هاي ويندوز است ايجاد كند. 

وي يادآور شد: ساخت يک پوشه توزيعي نه تنها به شما اجازه نصب ويندوز بدون استفاده از cd را مي‌دهد بلکه اجازه افزودن فايل‌هاي اضافي (همانند درايورهاي قطعات) براي انجام يک نصب سفارشي را نيز مي‌دهد. اگر قصد انجام نصب خودکار را به دفعات زياد داريد و درايور يا پوشه مناسب را در اختيار داريد، مي‌توانيد از اين گزينه استفاده کنيد که مي‌توان گزينه زير را انتخاب کرده سپس next نماييد: No, this answer file will be used to install from a CD 

8- در اين صفحه گزينه مربوط به I Accept … را علامت زده و next کنيد. 

9- حال شما صفحه‌اي را مشاهده مي‌کنيد که با کمي دقت متوجه مي‌شويد گزينه هايي درون اين صفحه وجود دارند که شما در حين نصب ويندوز با آن برخورد مي‌کنيد. شروع به تکميل گزينه‌ها به دلخواه خود کنيد. 

10- بعد از اتمام کار گزينه finish را فشار دهيد، در اين قسمت مسيري براي ذخيره تنظيماتي که انجام داده‌ايد، در قالب يک فايل پرسيده مي‌شود. شما بايد نام فايل را که به‌صورت UNATTEND.TXT انتخاب شده به WINNT.SIF تغيير دهيد و يک نسخه برروي يک فلاپي ذخيره كنيد. 

11- از منوي FILE گزينه EXIT را انتخاب كنيد. 

12- اکنون شما فايل اصلي را ساخته‌ايد؛ فايل براي انجام عمليات نصب آماده شده اما ممکن است قبل از شروع عمليات مايل باشيد که نگاهي به محتويات فايل بيندازيد. (ممکن است بخواهيد پارامترهاي اضافه‌تري را نيز به فايل بيفزاييد. در صورت امکان با بخش HELP برنامه SETUP MANAGER مشورت‌هاي لازم را انجام دهيد.) 

او ادامه داد: براي اين کار فايل ساخته شده را در برنامه NOTEPAD باز نماييد. شما مي توانيد خطوط ديگري را نيز برحسب نياز براي فعاليت‌هاي ديگر مثل تعيين پارتيشن نصب ديسک سخت يا تبديل سيستم فايل به NTFS معين كنيد. جزئيات مربوط به چگونگي انجام اين کارها را مي‌توانيد در داخل فايل‌هاي کمکي موجود در داخل Deploy.CAB مشاهده كنيد. اگر در داخل فايل هرگونه تغييري را اعمال کرديد، فايل را ذخيره کرده و آن را ببنديد. 

13- فايل را برروي فلاپي ديسک کپي كنيد. سپس رايانه را از طريق سي دي راه‌اندازي کرده و فلاپي را در داخل درايو فلاپي قرار دهيد. ويندوز به‌صورت خودکار تنظيمات معين شده را مورد استفاده قرار مي‌دهد.



ابتدا Autoruns را با حجم تقريبي 600 کيلوبايت از آدرس زير در سايت مايکروسافت دانلود كنيد:

http://technet.microsoft.com/en-au/sysinternals/bb963902.aspx

 پس از دانلود فايل، آن را از حالت فشرده خارج کرده و برنامه را با دو بار کليک بر روي فايل autoruns.exe اجرا کنيد. 

پس از اجراي برنامه برروي دکمه Agree کليک کنيد تا وارد محيط برنامه شويد، اين برنامه داراي چندين تب است که در هر تب فايل‏هاي اجرا شده مربوط به هر مورد قابل مشاهده است. 

در تب Everything تمامي برنامه‏ها و فايل‏هاي فعال قابل مشاهده هستند، روش کار کلي نرم‏افزار به اين صورت است که اگر مي‏خواهيد يک نرم‏افزار و يا فايل، تنها در راه‏اندازي مجدد سيستم اجرا نشود تيک کنار آن را برداريد، دقت کنيد که در همان لحظه فعاليت برنامه متوقف نمي‏شود و پس از اولين Restart سيستم، فايل اجرا نخواهد شد. 

اما اگر مي‏خواهيد که فايل به هيچ وجه اجرا نشود و کاملا از ليست Autoruns پاک شود بر روي آن راست کليک کرده و سپس Delete را انتخاب کنيد. 

براي پي بردن به برنامه‏هاي ويروسي و تفکيک آن‏ها از برنامه‏هاي مربوط به ويندوز و برنامه‏هاي سالم ديگر، ذکر چند نکته ضروري است: 

اصولا برنامه‏هايي که در ستون‏هاي Publisher و Description داراي اطلاعاتي نباشند بسيار مشکوک به ويروس هستند، چرا که داراي هويت نيستند. 

اگر نام برنامه براي شما آشنا بوده با اطمينان نمي‏شود گفت که ويروس نيست. در بيشتر مواقع ويروس‏ها با نام‏هايي ظاهر مي‏شوند که بخشي از تشکيلات ويندوز تصور مي‏شوند، مانند Diskfix ،SearchHelper و …. 

ويروس‏ها معمولاً در تب Logon قرار مي‏گيرند (اما نه هميشه!)، پس همواره به تاريخ ايجاد و تغيير فايل‌ها که در Properties هر فايل در قسمت Modified درج مي شود توجه کنيد، اگر تاريخ ايجاد آن به چند روز پيش برگردد، بايد تا حد زيادي به آن مظنون شويد. 

به مسير فايل نيز نگاه کنيد، در اکثر مواقع ويروس‏ها در مسير C:\WINDOWS و يا C:\WINDOWS\system32 ذخيره مي‏شوند. به آيکون فايل در سمت چپ نام برنامه نيز نگاه کنيد، ويروس‏ها معمولا داراي آيکون‏هاي ويندوزي آشنا هستند. 

در پايان اگر هنوز مشکوک هستيد برروي آيتم مورد نظر در نرم‏افزار راست کليک کرده و برروي گزينه Search Online کليک کنيد تا هويت فايل به صورت آنلاين از طريق اينترنت بررسي شود. وقتي شما مطمئن شديد که مظنونتان ويروس است به ترتيب زير عمل کنيد؛ 

آيتم مورد نظر را در نرم‏افزار Autoruns پاک (Delete) کنيد. 

پروسه‏هاي مربوطه را در Task Manager با فشردن کليد End Proccess قطع کنيد. 

فايل‏هاي EXE و يا DLL که مسيرشان را قبلاً مشاهده کرديد، پيدا و پاک کنيد و يا به صورتي قرنطينه کنيد که نتوانند به صورت خودکار اجرا شوند؛ سيستم را Restart کنيد. 

هم‌چنين پس از Restart سيستم موارد زير را چک کنيد: 

در نرم‏افزار Autoruns ببينيد که آيتم‏هاي مورد نظر دوباره برگشتند يا خير. 

در Task Manager ببينيد پروسه‏هاي مربوط به ويروس وجود دارند يا نه. 

آيا رفتارهايي که شما را به ويروسي بودن سيستم‏تان مظنون کرد هنوز وجود دارند؟ (مانند ارورهاي مختلف). 

اگر پاسخ سوال‏هاي بالا منفي باشد بايد خوشحال باشيد که خودتان بدون آنتي ويروس سيستم‏تان را پاک‏سازي کرديد!



شنبه 12 بهمن 1392برچسب:, :: 12:31 ::  نويسنده : arman razmbar

به طور کلي در زمان برنامه نويسي در شرکتهاي معتبر که نرم افزار آنها مي تواند در کشورهاي مختلف فروش داشته باشد، از استانداردهايي استفاده مي کنند که توسط آن مي توان به راحتي زبان يک برنامه را به دلخواه تغيير داد. 
به طور مثال يکي از معروفترين برنامه ساخته شده به اين روش، يا بهتر است بگوييم سيستم عامل، همان ويندوز مي باشد. مايکروسافت با بهره گيري از قانون Resource String تمامي فايلهاي ويندوز را به اين روش کامپايل کردند که در زماني که احتياج به يک زبان خاص بود، تنها با عوض کردن جملات و نوشته ها، آن فايل از نظر زبان تغيير کند. 

به طور کلي ويندوز و يا اکثر برنامه هاي معروف از فايلهاي با پسوند DLL جهت ذخيره اطلاعات لازم برنامه استفاده مي کنند. البته اين نوع فايلها توضيحات بسيار مفصلي دارند که ما فقط به بحث زبان آن مي پردازيم. 
يکي از قسمتهايي که در اين فايلها مي شود ذخيره ساخت، همان نوشته ها و جملات برنامه هستند. حال فکر کنيد يک برنامه 5 فايل DLL دارد که هر کدام داراي يک زبان مختلف مي باشند. البته اين بحث فقط مربوط به فايلهاي DLL نمي باشد و فايلهايي نظير EXE را نيز شامل مي شود. 

حال اگر بتوانيم به روشي اين نوشته ها را به زبان فارسي تبديل کنيم، فايل مورد نظر به زبان فارسي مي شود. البته فارسي ساختن يک فايل به همين راحتي هم نيست. چون همان طوري که ميدونيد زبان فارسي از سمت راست به چپ است در حالي که اکثر زبانهاي دنيا از سمت چپ به راست مي باشند. (غير از ژاپني) 
حال بياييد ببينيم چگونه ميتونيم با ساده ترين روش اين جملات رو فارسي کنيم؟ خوب مسلما” راحت ترين راه، استفاده از يک برنامه آماده مي باشد. 
برنامه Resource Hacker را از آدرس زير دانلود و نصب کنيد: 
http://www.soft32.com/Download/Free/Resource_Hacker_340/4-3568-1.html 
اين برنامه بسيار سودمند است. بسياري از برنامه نويسان جهان جهت ساخت فايلهاي Resource خود از اين برنامه استفاده مي کنند. پس از نصب اين برنامه آن را باز کنيد و کار خود را با فارسي کردن اولين فايل ويندوز شروع مي کنيم. به خاطر داشته باشيد که شما مي بايست يک ويندوز جهت تايپ فارسي براي اين قسمت داشته باشيد. برنامه Resource Hacker به لحاظ 32 بيتي بودنش ميتونه تقريبا” 90 درصد فايلهاي ويندوز رو ويرايش کنه. پس اعمال زير را يک به يک انجام دهيد: 

1) برنامه Resource Hacker را اجرا کنيد. 
2) سپس از منوي File گزينه Open را انتخاب نماييد تا پنجره مربوط به گشايش فايل ظاهر شود. 
3) سپس به شاخه ويندوز (به طور مثال C:Windows) برويد و يکي از فايلهاي اجرايي، مانند ماشين حساب ويندوز را باز کنيد. اين فايل با نام Calc ديده مي شود. (در برخي از ويندوزها مانند ويندوز XP اين فايل در شاخه سيستمي ويندوز قرار دارد، به طور مثال C:WindowsSystem32) 
4) حال در سمت چپ، گزينه String Table را باز کنيد. اين همان قسمتي است که شما مي بايست در تمامي برنامه ها، جهت فارسي کردن فايلها ويرايش نماييد 
5) يکي ديگر از قسمتهايي که مي توان تغيير داد، منوي برنامه ها مي باشد که به راحتي مي توانيد از سمت چپ انتخاب نماييد. حال کار خود را با فارسي کردن يک منو ادامه مي دهيم. پس از انتخاب Menu از سمت چپ، گزينه با کد 307 را فارسي مي کنيم. در انتها دکمه Compile Script را فشار دهيد و فايل را ذخيره نماييد 
6) حال برنامه ماشين حساب ويندوز خود را اجرا کنيد و نتيجه را ملاحظه فرماييد. 

خوب اين روش بسيار ساده و مقدماتي براي فارسي کردن فايلها مي باشد. به خاطر داشته باشيد اين برنامه، و برنامه هاي شبيه اين مي توانند فايلهاي کامپايل شده به صورت Resource را ويرايش کنند که معمولا” با پسوندهايEXE ، DLL ،OCX ،CPL ،SCR و … شناخته مي شوند. اين را هم بدانيد که بسياري از فايلهاي ديگر نيز از اين نوع فايلها مي باشند و تنها با تغيير دادن پسوند آنها مي توان اين نوع فايلها را نيز ويرايش کرد. به طور مثال فايلهاي Theme ويندوز از نوع همان DLL مي باشند. 

البته به ياد داشته باشيد که اين برنامه همه فايلها را نمي تواند فارسي کند، مثلا خيلي از بازيها. 
ضمنا” به عنوان يک خواهش جدي از شما مي خواهم قبل از فارسي کردن هر فايل، از آن ، يک فايل Backup تهيه کنيد و در صورتي که آشنايي بسيار کم به کامپيوتر داريد، از ويرايش فايلهاي ويندوز جدا” خودداري کنيد. 
در صورتي که فايلهاي ويندوز را به اشتباه فارسي کنيد، ويندوز ديگر قادر به شناسايي آنها نمي باشد لذا ويندوز درست اجرا نمي شود و در برخي مواقع مجبور به نصب دوباره ويندوز مي شويد!



شنبه 12 بهمن 1392برچسب:, :: 12:4 ::  نويسنده : arman razmbar

 حافظه‌های فلش با اندازه‌ها و طرح‌های بسیار متنوع به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده ‌است. این وسایل کوچک و بسیار کاربردی به لطف فراگیر بودن پورت USB در همه جا کاربرد دارد؛ خانه، محل کار، داخل خودرو، دانشگاه و خلاصه هر جای دیگری می‌توان از این حافظه‌ها استفاده کرد و بیراه نیست اگر بگوییم این حافظه‌ها تا حد زیادی نیاز ما به دیسک‌های CD و DVD را برطرف کرده‌ است.

نوع USB فقط یکی از مدل های موجود برای حافظه های فلش بوده و دوربین های دیجیتال و گوشی های موبایل نیز از کارت های حافظه فلش بهره مند شده اند. پس بد نیست کمی بیشتر با حافظه های فلش آشنا شده و با ساختار آنها آشنا شویم. قبل از هر چیز خوب است بدانید واژه «کول دیسک» که برخی برای اشاره به حافظه های فلش به کار می برند، در واقع نام تجاری یکی از اولین حافظه های فلشی بود که وارد بازار ایران شد و شهرت خوبی یافت، اما اکنون از صحنه روزگار محو شده است! پس سعی کنید از عبارت حافظه فلش USB برای این محصولات استفاده کنید.


 

ساختار

ابعاد کوچک حافظه های فلش نشان دهنده این است که این وسایل نباید ساختاری پیچیده داشته باشد. به طور کلی و به زبان ساده، یک حافظه فلش دارای چیپست حافظه، کنترلر و پورت اتصال است.

پورت شما می تواند USB یا از اتصالات مخصوص کارت های حافظه SD،microSD ،MMC یا مدل های دیگر باشد. کنترلر، پلی میان پورت و حافظه بوده و مدیریت نقل و انتقال اطلاعات را به عهده دارد. حافظه ذخیره سازی نیز که به آن حافظه NAND Flash می گویند، محل ذخیره سازی اطلاعات است. این حافظه دارای ظرفیت های مختلفی است و سرعت انتقال اطلاعات در آن می تواند، متغیر باشد. در برخی موارد، کنترلر و حافظه با یکدیگر جمع شده و در برخی دیگر از حافظه های فلش که از فناوری COB (Chip On Borad) در آنها استفاده شده است، همه چیز روی یک بورد جمع می شود.

حافظه های ساخته شده با این فناوری عموما اندازه ای بسیار کوچک و ضخامتی کم دارد، پس انتظار سرعت انتقال اطلاعات بالا از آنها نداشته باشید! سرعت انتقال اطلاعات به سه جزء اصلی ذکر شده وابسته است. اگر حافظه ذخیره سازی سریع باشد، کنترلر قدرتمندی با قابلیت پشتیبانی از فناوری های جدید انتقال اطلاعات داشته و از پورت سریع USB 3.0 نیز پشتیبانی کنید، می توانید سرعت انتقال اطلاعات بالا (و البته قیمت بالاتر) را انتظار داشته باشید.

در مورد حافظه های سریع، عموما سازندگان حداکثر سرعت انتقال اطلاعات را روی محصولات خود ذکر می کنند که البته ممکن است در عمل به دست نیاید در مورد حافظه های USB 2.0 سریع، سرعت خواندن و نوشتن می تواند به حدود 10 تا 35 مگابایت در ثانیه برسد. در مورد حافظه های معمولی USB 2.0 و مدل های COB، سرعت خواندن و نوشتن به ترتیب حدود 20 و 5 مگابایت در ثانیه است که برای انتقال فایل های حجیم اصلا مناسب نخواهد بود. در مورد حافظه های USB 3.0 نیز می توانید سرعتی بین 50مگابایت در ثانیه تا بیش از صد مگابایت در ثانیه را تجربه کنید.

باکلاس، بی کلاس


در مورد کارت های حافظه نیز ساختاری مشابه با حافظه های فلش USB وجود دارد، اما برای این سری از محصولات استانداردی به نام Class تعیین شده تا به شکل بهتری بیانگر سرعت انتقال اطلاعات در این محصولات باشد. حافظه Class 10 سریع ترین حافظه در میان کلاس های عرضه شده است و در مقایسه با یک حافظه معمولی کلاس 4 قیمتی بالاتر دارد.

بتازگی استاندارد جدیدتری به نام UHS نیز معرفی شده است که بیانگر سرعت بالاتر برای کارت های حافظه است و با نشان U روی کارت های حافظه نمایان می شود. استاندارد UHS مخفف عبارت Ultra High Speed بوده و اکنون نسخه UHS-I ارائه شده است که سرعت انتقال اطلاعات در آن می تواند حداکثر به 104 مگابایت در ثانیه برسد. (رسیدن به این سرعت به اجزای داخلی کارت حافظه و دستگاهی که از آن استفاده می کنیم بستگی دارد)

نشان دیگری که ممکن است روی کارت حافظه ببینید SDHC و SDXC است. در ابتدای ورود کارت های حافظه به بازار حجم آنها کم بود و دستگاه ها نیز با همین حجم کم روزگار سپری می کردند. با استانداردهای قدیمی امکان استفاده از کارت های حافظه با ظرفیت بیشتر (مانند 4 گیگابیت) وجود نداشت و به همین دلیل استاندارد SDHC معرفی شد که هم سرعت بالاتر و هم ظرفیت بیشتر را پشتیبانی می کرد. برای پشتیبانی از این کارت های حافظه دستگاه (مانند دوربین دیجیتال) شما باید از آن پشتیبانی کنید. SDXC نیز همانند SDHC برای پشتیبانی از حافظه های با سرعت و حجم بالاتر معرفی شده است. اگر یکی از دستگاه های دیجیتالی جدید را دارید، خیلی نباید نگران این دو عبارت باشید، زیرا به احتمال زیاد دستگاه شما از آن پشتیبانی خواهد کرد.

چه حافظه ای، چه کاری


همان طور که اشاره کردیم، انواع و اقسام حافظه های فلش موجود در بازار ممکن است خرید آنها را دشوار کند، اما در واقع انجام این کار چندان هم مشکل نیست و تنها کاری که باید انجام دهید، خرید آنها بر اساس نیازتان است. اگر یک دوربین دیجیتال قدیمی دارید که حجم هر عکس آن چندان زیاد نیست، نیازی هم به خرید یک کارت حافظه پرسرعت نخواهید داشت. کسانی که می خواهند عکس های پی درپی با دوربین گرفته و حجم اطلاعات بالایی را در هر لحظه به دوربین خود انتقال دهند به کارت های حافظه پرسرعت نیاز دارند. دارندگان گوشی های موبایل هوشمند پیشرفته نیز باید پول بیشتری خرج کرده و یک کارت حافظه سریع خریداری کنند تا با مشکل کند شدن گوشی در دسترسی به اطلاعات ذخیره شده روی کارت حافظه برخورد نکنند.

در مقابل اگر دانشجو هستید و کل کاری که انتقال می دهید انتقال فایل های مرتبط با درس و پروژه های دانشگاهی است، چندان به یک حافظه سریع و گرانقیمت نیاز ندارید و می توانید با یک نمونه معمولی نیز سر کنید. همچنین اگر حافظه فلش شما قرار است در خودرو مورد استفاده قرار بگیرد و موسیقی از روی آن پخش شود، بهتر است سراغ یک نمونه کوچک از سری حافظه های COB بروید. سرعت انتقال اطلاعات این حافظه ها برای پخش موسیقی در خودرو کاملا مناسب خواهد بود.

اصل، شبه اصل


خوشبختانه قیمت حافظه فلش یکی از مواردی است که می تواند راهنمای خوبی برای خرید این محصولات باشد. یک حافظه فلش سریع، گران قیمت است و یک حافظه فلش معمولی قیمت پایینی دارد. ظرفیت نیز روی قیمت تاثیرگذار است و با کمی گشت و گذار در قیمت ها بخوبی این مسأله را درک خواهید کرد. پس هیچ گاه به دستفروشی که در حال فروش یک حافظه 32 گیگابایتی به قیمت یک حافظه هشت گیگابایتی است اعتماد نکنید! این حافظه های فلش معمولا دارای ظرفیت 2 یا 4 گیگابایت است که با دستکاری نرم افزاری ظرفیت بالاتری را نمایش می دهد، اما یک بار نوشتن حجم زیادی از اطلاعات روی این حافظه فلش به طور کامل آن را از کار خواهد انداخت و شما هم پول و هم اطلاعات ارزشمند خود را از دست خواهید داد.

حفاظت و نگهداری


از آنجا که حافظه های فلش فاقد قطعه مکانیکی است، مقاومت بسیار بیشتری در برابر سقوط یا ضربه دارد. با این حال اتصالات داخلی آنها همچنان آسیب پذیر بوده و در برابر ضربات شدید ممکن است آسیب ببیند. در این میان حافظه های COB به علت ساختاری که دارد مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد. (با این حال خم شدن همچنان می تواند به این سری نیز آسیب برساند) از دیگر توصیه هایی که شاید کمی عجیب به نظر برسد، توصیه به عدم اتصال حافظه فلش به پورت های USB جلوی کیس است. این توصیه از آنجا نشات می گیرد که بسیاری از کیس های ارزانقیمت (که خیلی از کاربران در اختیار دارند) دارای بورد بی کیفیت و اتصالات ضعیف در پورت های جلو بوده یا اتصال آن به مادربورد به درستی صورت نگرفته است. به همین دلیل ممکن است در زمان انتقال برق مورد نیاز برای حافظه های فلش، ثبات کافی وجود نداشته باشد و به اطلاعات و حافظه فلش آسیب برسد.

در نهایت فراموش نکنید قبل از جدا کردن حافظه فلش از سیستم از گزینه Safe Remove استفاده کنید یا مطمئن شوید که اطلاعات در حال رد و بدل شدن نیست. انجام ندادن این کار و جدا کردن حافظه فلش در حالی که اطلاعات در حال انتقال است می تواند به اطلاعات ذخیره شده روی حافظه فلش آسیب برساند و ممکن است مجبور به فرمت کردن حافظه فلش شوید.



شنبه 12 بهمن 1392برچسب:, :: 10:59 ::  نويسنده : arman razmbar

 

پردازنده یا واحد پردازنده مرکزی (CPU) اصلی ترین بخش کامپیوتر است. اولین ریزپردازنده در سال 1971 با نام Intel 4004 به بازار عرضه شد. این ریزپردازنده تنها قادر به انجام عملیات جمع و تفریق 4 بیتی بود.

 

پردازنده مانند قلب رایانه است و از طریق کابلهای موجود با واحدهای دیگر مرتبط می شوند. اولین نوع ریزپردازنده که بر روی کامپیوتر خانگی نصب شد 8080 بود. پردازنده ها هر روزه جدیدتر می شوند اما باید به این نکته نیز دقت داشت که با سریعتر شدن آن ها گران تر هم می شوند.

افزایش سرعت با cpu - آکا

افزایش سرعت با CPU

 

CPU مخفف Central Processing Unit به معنای واحد پردازش مرکزی می‌باشد و به اختصار به آن پردازنده اصلی و یا پردازنده هم می‌گویند. کارآیی رایانه ها بوسیله پردازنده آن مشخص می شود. به این معنی که پردازنده تنها کیفیت را نشان می دهد نه کارآیی کل رایانه.

مهمترین تولید کنندگان CPU عبارتند از AMD و Intel. AMD پردازنده های خود را به گونه ای ساخته است که اجرای عملیات در 9 مرحله انجام می شود در حالی که Intel فقط 6 عمل را می تواند انجام دهد.

پردازنده ها بر روی مادربرد قرار می گیرند به همین علت می بایست هماهنگی بین این دو برقرار باشد چرا که در صورتی عدم وجود این هماهنگی سرعت رایانه شما به صورت چشمگیری پایین می آید.

از جمله وظایف پردازنده ها می توان به موارد زیر شاره کرد:

*دریافت داده ها از دستگاه های ورودی

*انجام عملیات و محاسبات و کنترل و نظارت بر آن ها

*ارسال نتایج عملیات با دستگاه های خروجی

CPU نیز مانند تمامی ابزارهای دیگر برای خود مراحل کاری خاصی را دنبال می کند تا بتواند کار خود را به درستی انجام دهد.

*زمانی که شما بر روی یک برنامه کلیک می کنید و می خواهید آن را اجرا کنید، CPU اقدام به کار می کند و برنامه مورد نظر را از هارد و در بعضی مواقع از RAM فراخوانی شده و به CPU فرستاده می شود. هر برنامه هنگام اجرا میلیونها دستور برای CPU حاضر می کند که هر یک در آدرسی ذخیره شده‌اند CPU واحدی به نام program counter یا شمارنده‌ برنامه دارد که وضعیت پردازنده را در اجرای دستورات نرم‌افزار پیگیری می کند.

اما باید به این نکته توجه داشت که با ارتقاء CPU نمی توان به تنهایی سرعت و کارآیی رایانه رو افزایش داد و برای بالا بردن سرعت رایانه در حد ماکزیمم خود باید مواردی مانند سرعت فراخوانی اطلاعات و یا سرعت رسیدن به اطلاعات از هارد و RAM و ... را نیز زیاد کرد

* وقتی که CPU اطلاعات را دریافت می کند، شروع به انجام کار می کند. در CPU قسمتی به نام کامپایلر وجود دارد چرا که برنامه ها علاوه بر این که به زبان های مختلف نوشته شده اند می بایست قبل از اجرا شدن رمزگشایی شوند این کار به کمک کامپایلر انجام می‌گیرد و در نهایت کار، کدهایی به زبان اسمبلی ظاهر می شود. به عبارتی کد اسمبلی زبان ماشین است و پردازنده می تواند آن را بفهمد. سپس یک اسمبل ‌کننده وارد عمل می شود و زبان اسمبلی را به کدهای باینری تبدیل می کند چرا که پردازنده قادر به استفاده از کدهای باینری است.

*پردازنده با توجه به اینکه چه دستوری دریافت کرده است یا محاسبات ریاضی را با استفاده از واحد محاسبه و منطق خود (ALU) انجام می دهد یا این که داده را از مکانی به مکان دیگر در حافظه منتقل می کند و در نهایت این که با توجه به تصمیماتی که خود پردازنده گرفته است به آدرس های مختلف مراجعه می کند. زمانی که کار پردازنده تمام می شود می بایست یک خروجی را که مورد نظر است را انتخاب کند به عنوان مثال اگر خروجی نمایش یک عدد باشد خروجی مرتبط با آن را انتخاب می کند.

 

 

اما باید به این نکته توجه داشت که با ارتقاء CPU نمی توان به تنهایی سرعت و کارآیی رایانه رو افزایش داد و برای بالا بردن سرعت رایانه در حد ماکزیمم خود باید مواردی مانند سرعت فراخوانی اطلاعات و یا سرعت رسیدن به اطلاعات از هارد و RAM و ... را نیز زیاد کرد.

برخی از عوامل تاثیرگذار وجود دارد که می توانند بر کارایی CPU  و افزایش آن تاثیر بگذارند.

* زمانی که CPU کاری انجام داده و آن را پردازش می کند نیاز به یک زمان مشخص دارد و یا این که زمانی طول می کشد تا کار مورد نظر را انجام دهد این زمان را در اصطلاح سرعت ساعت CPU یا سرعت کلاک می نامند. این سرعت معمولا به صورت مگاهرز یا گیگاهرتز بیان می شود. منظور از مگاهرتز و گیگاهرتز به ترتیب بدین معناست که CPU می تواند 1 میلیون دستور را در ثانیه پردازش کند و گیگاهرتز یعنی CPU می تواند 1میلیارد دستور را در یک ثانیه پردازش کند. البته امروزه همهCPU ها براساس گیگاهرتز پردازش انجام می دهند.

*در قسمت بالا به این نکته اشاره داشتیم که برای بالا بردن سرعت رایانه و اجرای کارها باید سرعت رسیدن به اطلاعات را نیز افزایش داد. این کار با یک مشکل مواجه است و آن فاصله زیاد سرعت عملکرد CPU نسبت به سرعت RAM  است به همین علت CPU مدت زمان زیادی را باید منتظر بماند تا اطلاعات از RAM به قسمت پردازش برود. برای کاهش این مدت انتظار و افزایش سرعت سیستم، حافظه ای به نام حافظه کش را درCPU تعبیه کرده اند. وظیفه حافظه کش ذخیره آخرین دستورات و فرمانهای کاربر در خودش است و از آنجایی که سرعت کش برابر با سرعت CPU است، اطلاعات سریعا به CPU می رسد و نیازی به فراخوانی دوباره اطلاعات از RAM نیست.  به همین علت با افزایش حافظه کش اطلاعات آماده بیشتری در کش قرار می گیرد و CPU می تواند سریعا به اطلاعات مورد نظر خودش دسترسی داشته باشد.

 

*اگر اطلاعات توسط CPU سریع تر پردازش شود موجب می شود تا چندین کار به صورت موازی و هم زمان انجام شود. به همین خاطر شرکت های سازنده ی CPU چند هسته را با هم در یک CPU قرار داده اند که می تواند باعث افزایش سرعت شود.



شنبه 12 بهمن 1392برچسب:, :: 10:52 ::  نويسنده : arman razmbar

فارنت: هارد درایوها هر روز بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند و با این وجود همواره این ترس را داریم که حافظه دائمی رایانه ما در حال پر شدن است و چند روز دیگر باید دیگر قید ذخیره کردن فایل در رایانه را بزنیم.

 
 

حتی اگر هاردی با بیشترین اندازه بازار را در اختیار داشته باشیم مطمئنا روزی فرا خواهد رسید که باید به فکر یک هارد دیگر باشیم اما واقعا راهی برای فرار از آن روز هست؟ اگر یک کاربر با حجم ذخیره‌سازی و دریافت فایل‌های متعدد روزانه از اینترنت باشید راه فراری برای آن روز نیست اما مطمئنا می‌توانید زمان آن را به تاخیر بیندازید، تا آنجا که حتی با آن روبرو نشوید.

مطمئنا راه‌هایی را که در مطلب این هفته برای باز کردن جای بیشتر در هارد رایانه شما به شما معرفی خواهیم کرد به کار شما خواهد آمد مخصوصا اگر از محدودیت‌هایی خاص برخوردار باشید مثلا لپ‌تاپی داشته باشید که هاردی کوچک‌تر از تصور این روزها داشته باشد.

ابتدائی‌ترین راه: Disk Cleanup

استفاده از قابلیت تمیز کردن دیسک در ویندوز یا همان Disk CleanUp است. سیستم عامل ویندوز بهترین و شاید راحت‌ترین راه را برای این موضوع در درون خود به کار گرفته است که می‌تواند فایل‌های غیرضروری را پیدا کرده و از بین ببرد.

 

برای دسترسی به این ابزار کافیست بر روی هر کدام از پارتیشن‌های خود در My Computer که نیاز به انجام این اقدام را در آن احساس می‌کنید کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید. سپس باید به سراغ دکمه Disk Cleanup بروید و با کلیک کردن آن به پنجره جدیدی که برای شما باز می‌شود توجه کنید.

 

گاهی اوقات باز شدن پنجره جدید امکان دارد چند لحظه‌ای طول بکشد چون به طور معمول ویندوز برای محاسبه مقدار فضایی که می‌تواند بر روی این پارتیشن برای شما خالی کند زمان نیاز دارد که این زمان به اندازه فضایی که در حال کار بر روی آن هستید بستگی دارد. خب بعد از باز شدن پنجره کافیست از میان لیست مواردی را که این ابزار در اختیار شما قرار داده بر حسب شرایط خود انتخاب کنید. چون در میان ان‌ها فایل‌هایی قرار دارند که احتمال دارد شما میلی به پاک کردن آن‌ها نداشته باشید.

 

البته عموما این فایل‌ها فایل‌های غیرضروری و کم اهمیت هستند و مواردی مانند فایل‌های در اصطلاح تمپ در میان آن‌ها دیده می‌شود. شما حتی می‌توانید مستقیم سراغ پاک‌کردن فایل‌های سیستمی غیرضروری سیستم خود بروید و با کلیک کردن بر روی دکمه Clean up system files فایل‌هایی که ویندوز سیستم شما حضور آن‌ها را غیرضروری تشخیص داده پاک کنید.


اگر هر دوی این موارد را انجام دادید می‌توانید سراغ فایل پشتیبان ویندوز هم بروید که برخی اوقات حجم بزرگی را اشغال می‌کند. این فایل یا فایل‌ها همان فایل‌های پشتیبانی هستند که سیستم در حال در اصطلاح Restore خود از آن‌ها استفاده می‌کند. اگر از کارکرد خوب سیستم خود مطمئن هستید می‌توانید با کلیک بر روی تب یا نوار More Options به سراغ این فایل‌ها بروید. در این برگه دو گزینه در اختیار شما قرار می‌گیرد که اولی برای پاک کردن برنامه‌هایی که به آن‌ها نیاز ندارید و گزینه دوم هم به پاک کردن همان فایل یا فایل‌های پشتیبان اختصاص دارد. اینجا دیگر تصمیم با خود شماست.

 

البته پیشنهاد مرتبط دیگر ما این است که اگر به داشتن چنین فایل‌های پشتیبانی واقعا نیاز دارید می‌توانید میزان فضایی را که به آن‌ها اختصاص می‌دهید کمتر کنید تا فضای کمتری از هارد شما اشغال شود. برای رسیدن به تنظیمات لازم در این خصوص می‌توانید با کلیک راست بر روی آیکون Computer گزینه Properties را انتخاب کنید و بعد به سراغ گزینه System Protection در کادر سمت راست و سپس دکمه Configure در پنجره باز شده بعدی بروید.

برنامه‌های همیشه گرسنه را پاک کنید

برخی اوقات برای استفاده چند ساعته و حتی یک باره از قابلیت‌های یک برنامه آن را نصب کرده‌اید و دیگر هیچ‌گاه سراغ آن برنامه‌ها نرفته‌اید. پیشنهاد ما این است که یک بار دیگر لیست برنامه‌های خود را در کنترل پنل و در برگه Program and features بروید. در این برگه با کلیک بر روی سرستون Size می‌توانید برنامه‌های خود را بر حسب اندازه مرتب کنید تا این برنامه‌ها را راحت‌تر شناسایی کنید. اگر این ستون را نمی‌بینید بر روی دکمه آپشن در قسمت بالا و سمت راست لیست کلیک کرده و گزینه Details view را کلیک کنید.

 
 

نکته اینکه برخی برنامه‌ها اندازه واقعی اشغال شده توسط خود را گزارش نمی‌کنند و احتمال اینکه فضایی بیشتر از فضای اعلام شده در این لیست را به خود اختصاص داده باشند و یا اینکه شما اصلا چیزی در ستون اندازه در برابر نام آن‌ها نبینید وجود دارد. این را گفتم حواستان باشد.

اندازه موجود بر روی هارد خود را آنالیز کنید!

برای اینکه دقیقا بدانید که این مقدار فضای اشغال شده بر روی هارد دیسک شما دقیقا به چه چیزهایی اختصاص پیدا کرده می‌توانید از برنامه‌های آنالیز هارد دیسک استفاده کنید. این برنامه‌ها هارددرایو شما را اسکن کرده و دقیقا به شما می‌گویند که چه فایل‌ها و یا فولدرهایی بیشترین فضا را به خود اختصاص داده‌اند. برنامه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد اما ما به شما برنامه WinDirStat را پیشنهاد می‌کنیم که می‌توانید ان را از این لینک دریافت کنید.


 


بعد از اینکه هارد خود را با این برنامه اسکن کردید به شما دقیقا خواهد گفت که کدام فایل یا فولدر بیشترین فضا را بر روی هارد دیسک شما اشغال کرده است. بعد از شناسایی این فایل‌ها اگر فایل شخصی بود که می‌توانید مستقیما به سراغ ان فایل اشغالگر رفته و آن را پاک کنید اما اگر برنامه بود باید به سراغ حذف برنامه مورد نظر و Uninstall کردن آن از پنجره کنترل پنل بروید. این برنامه دقیقا می‌تواند بگوید که برنامه‌ها چه حجمی را اشغال کرده‌اند و بر خلاف قابلیت قبلی هیچ راه فراری از دست آن نیست.

پاک کردن حافظه موقت برنامه‌ها (Temporary Files)

استفاده از قابلیت Disk Cleanup همانطور که گفتیم ابتدائی‌ترین راه است اما بهترین راه نیست. این برنامه تنها می‌تواند به سراغ پاک کردن فایل‌های غیرضروری خود ویندوز و برنامه‌های پیش‌فرض آن برود اما از عهده پاک کردن حافظه موقت و فایل‌های غیرضروری برنامه‌های نصب شده شما مانند مرورگر اینترنتی فایرفاکس و یا کروم که استفاده از آن‌ها در میان کاربران هر روز در حال افزایش است برنخواهد آمد که ممکن است فضای بسیار زیادی در حد گیگابایت را دور از چشم شما به خود اختصاص دهند. (البته مرورگرها معمولا این فضاها را برای دسترسی هر چه راحت‌تر و سریع‌تر شما به وب‌سایت‌های اینترنتی در خود ذخیره می‌کنند اما خب وقتی چاره‌ای نباشد باید این راحتی را فعلا نادیده گرفت!).

 

برای پاک کردن این حافظه موقت و فایل‌های اضافی برنامه‌های زیادی موجود است اما ما به شما برنامه CCleaner را پیشنهاد می‌کنیم تا این اقدام با آسودگی خاطر و به طور کامل انجام شود. این برنامه فایل‌های اضافی برنامه‌هایی که شما خود آن‌ها را نصب کرده‌اید و ابزار Disk Cleanup ویندوز به آن‌ها دسترسی ندارد را پاک کرده و حافظه‌ای تر و تمیز به شما تحویل دهد. این برنامه که هفته‌های بعد در مورد آن بیشتر خواهیم نوشت را می‌توانید از این لینک دریافت کنید.

پاک کردن فایل‌های تکراری

برای اکثر ما پیش آمده که ناآگاهانه از برخی از فایل‌های درون رایانه خود چندین نسخه یکسان داشته‌ایم که در بیشتر واقع فراموش کرده‌ایم پس از انتقال آنها به جای جدید نسخه قبلی را پاک کنیم. پیشنهاد ما استفاده از برنامه‌هائیست که می‌توانند این فایل‌ها را پیدا کرده و شما را سر وقت آن‌ها بفرستند تا تصمیم مقتضی را در مورد آن‌ها بگیرید. در این خصوص برای فایل‌های عکس که معمولا بیشترین فضا را در رایانه‌ها اشغال کرده‌اند برنامه VisiPics را پیشنهاد می‌دهم که می‌توانید از این لینک دریافت کنید.

 
 

اما گاهی اوقات تنها مشکل ما در فایل‌های تصاویر نیست و دیگر فایل‌ها مانند فایل‌های موزیک نیز به قدر کافی در این زمینه مقصرند. در این زمینه یعنی یافتن فایل‌های تکراری در انواع مختلف می‌توانید روی برنامه dupeGuru حساب کنید که نسخه رایگان آن می‌تواند در یک زمان ۱۰ فایل تکراری را برای شما حذف و یا جابجا کند. این برنامه رایگان البته فایل‌های تکراری را به شما به صورت کامل نشان می‌دهد. این برنامه را می‌توانید از این لینک دریافت کنید.

حرف آخر: این‌ها گزینه‌هایی بود که به نظرمان رسید می‌تواند گزینه‌های خوبی برای رهایی شما از دست فایل‌های اشغالگر باشد. البته گزینه‌های دیگری هم وجود دارد که به مثابه یک حمله اتمی است که از جمله آن‌ها می‌توان به غیرفعال کردن قابلیت Hibernation و همان قابلیت پشتیبان گیری از ویندوز است که واقعا تنها در شرایط اضطراری به کار می‌آید.



صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد

 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب