درباره وبلاگ


به وبلاگ آشنایی با کامپیوتر خوش آمدید
موضوعات


<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 37
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 42
بازدید ماه : 42
بازدید کل : 85297
تعداد مطالب : 72
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


عینک خلبانی شیشه آبی _ خرید اینترنتی عینک آفتابی ریبن _ عینک آفتابی ریبن _ دوش ال ای دی دار _

<-PollName->

<-PollItems->

Tropik
چهار شنبه 28 فروردين 1392برچسب:, :: 18:16 ::  نويسنده : arman razmbar
Blu-Ray (بلو-ری) چیست؟
BD یا همان Blu-Ray Discs نسل آینده ی تکنولوژی دیسک های نوری است که با همکاری بزرگ ترین شرکت های IT به تولید رسیده است. برخلاف دستگاه های رایت دیسک های DVD که از نور مادون قرمز استفاده می کنند دیسک های بلوری به وسیله ی نور فرا بنفش (که دارای طول موج کمتری است) نوشته می شوند. این موجب می شود تا علاوه بر کیفیت و دقت بالاتر در مراحل رایت حجم دیسک ها به میزان قابل توجهی افزایش یابد؛ به گونه ای که یک دیسک DVD یک لایه ۴٫۷ گیگابایت و دو لایه ۸٫۵ گیگابایت اطلاعات ذخیره می کند در حالی که دیسک های جدید بلوری یک لایه ۲۵ گیگابایت و دولایه ۵۰ گیگابایت توانایی ذخیره اطلاعات را دارا می باشند.

 

اما این فضای وسیع ذخیره سازی به چه کار می اید؟ همانطور که می دانید رابطه ای مستقیم بین کیفیت تصاویر ویدئویی و حجم انها برقرار است. پس برای داشتن فیلم هایی با کیفیت تر نیاز به فضایی بیشتر خواهیم داشت که با تشکر از تکنولوژی بلوری این فضا مهیا گردیده است. فیلم های سینمایی غالبا به وسیله دوربین های ۳۵ میلی متری فیلم برداری می شوند. اما فرمت ۳۵ میلی متری به گونه ای نیست تا بتوان فیلم ها را در قالب ان توزیع کرد. تنها راه ممکن تبدیل نگاتیو های اصلی به فرمتی رایج تر و ارزان تر است. در جریان این تبدیل بخشی از جزئیات تصاویر از بین خواهند رفت چرا که تبدیل فرمت فیلم با فشرده سازی آن همراه است. با افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات نیاز به فشرده سازی کاهش می یابد و این به معنای افزایش کیفیت و جزئیات تصاویر است. ظهور دیسک های بلوری این امکان را فراهم کرده است تا فیلم های سینمایی در قالب فرمت وضوح بالا (High Definition) ارائه گردند.

سایزهای استاندارد BD-Rip ها عبارتند از:

۷۲۰p : 1280×۷۲۰
۱۰۸۰p: 1920×۱۰۸۰

در حالیکه ابعاد استاندارد DVD عبارتند از:

۴۸۰p: 720×۴۸۰
۵۷۶p: 720×۵۷۶

» «وضوح بالا» (HD) چیست؟
تصاویر ویدئویی با حاصلضرب پیکسل های تشکیل دهنده ی شان شناخته می شوند. به عبارت ساده تر حاصلضرب پیکسل های موجود در طول و عرض یک تصویر (رزولیشن) بیانگر میزان دقت و کیفیت ان است. رزولیشن تصاویر تبدیل شده به فرمت DVD معادل ۷۲۰*۴۸۰ می باشد در حالی که رزولیشن تصاویر “وضوح بالا” که روی دیسک های بلوری عرضه می گردند تا ۱۹۲۰*۱۰۸۰ قابل دسترسی است. و این به معنای کیفیتی چندین برابر است. وقتی شما فیلمی را با فرمت “وضوح بالا” می بینید جزئیاتی را مشاهده خواهید کرد که قبلا به هیچ وجه تجربه نکرده اید، چرا که هیچ دستگاهی توان نشان دادن ان ها را نداشته است.

» برای دیدن یک فیلم بلوری به چه امکاناتی نیاز داریم؟
دیسک های بلوری نیاز به دستگاه های پخش کننده ی خاص خود دارند. این دستگاه ها در حال حاضر در مقایسه با دستگاه های پخش DVD از قیمت بالایی برخوردارند. اما نگران نباشید شما هم با DVD درایو خود می توانید فیلم بلوری ببینید. کافی است تا یک فیلم با فرمت BD-Rip تهیه کنید. این فرمت نسخه کپچر شده ی دیسک های بلوری می باشد. که به نسبت دارای همان کیفیت می باشد ولی به راحتی روی دیسک های DVD قابل ذخیره سازی است.
یکی از بهترین نرم افزار هایی که می توانند در پخش فیلم های BD-Rip به کمک شما بیایند VLC است. این نرم افزار را از اینجا می توانید دریافت کنید.
علاوه بر امکان مشاهده فیلمهای BD-Rip با کامپیوتر، تعدادی از دستگاه های پخش نیز این فرمت را پشتیبانی می کنند که در اکثر آنها باید هارددیسک یا فلش مموری به دستگاه پخش کننده متصل شود. WD TV و Seagate FreeAgent Theatre دو نمونه از این دستگاه ها هستند.

» جمع بندی:
اگر یک بار فیلمی را با فرمت “وضوح بالا” و روی دیسک های بلوری ببینید؛ اگر یکبار شعله های اتش انفجار را از نزدیک لمس کنید و وحشت کنید؛ و اگر یکبار با دور شدن قطار قرار گرفتن چین و چروک اندوه را روی چهره مادری که در ایستگاه دست تکان می دهد ببینید و اشک در چشمان تان حلقه بزند دیگر تجربه ی دیدن فیلم های “وضوح بالا” را فراموش نخواهید کرد



چهار شنبه 28 فروردين 1392برچسب:, :: 23:55 ::  نويسنده : arman razmbar
دیسک چند منظوره دیجیتالی دی وی دی.

 

انواع دی وی دی و مزایای استفاده از هر یک دی وی دی‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها بسته به نیاز مشتری مزایایی دارد. این انواع عبارت‌اند از DVD-RAM , که در کامپیوتر های مختلف استفاده می شود.DVD-R, DVD-RW,DVD+RW,DVD+R


از دی وی دی بیشتر برای بکاپ گیری استفاده می شود. با این حال در نوع دی وی دی رام و رایتر ها بهترین نمونه دی وی دی رام است زیرا به وسیله آن می توان فقط خواند و با این موضوع می توان دید که بیشتر موارد پک از این مورد استفاده می شود.برای این موضوع می توان دید که در کم کوردرها استفاده می شود. تکنولوژی دی وی دی همانند هارد و فلاپی دیسک می باشد.و همانند آنها اطلا عات را در سکتور ها ذخیره می کند. در این جا به توضیحی کوتاه در مورد هر نوع می‌پردازیم: DVD-RAM مخفف:DVD Random Access Memory, در هر طرف ۴٫۷ گیگابایت ظرفیت ثبت اطلاعات را دارد. همچنین یک DVD-RAM میتواند دو رویه باشد و ظرفیتی برابر ۹٫۴ گیگابایت فضا برای ذخیره داشته باشد و قابلیت overwritting را تا ۱۰۰۰ بار دارا میباشد. DVD-R: خود بر دو نوع است Autuering و General use DVD-R ظرفیتی برابر ۴٫۷ گیگابایت در هر طرف دارد. نوع Authering آن برای پاسخ به نیاز حرفه‌ای‌ها و پدید آورندگان نرم افزارها به وجود آمد و نوع General آن برای تجارت و استفاده مصرف کنندگان به وجود آمد. DVD-R تنها یک بار رایت می‌شود و هر دو نوع آن توسط اکثریت DVD Playerها پشتیبانی می‌شود. این استاندارد توسط شرکت‌های ،DVD-RW این نوع از دی وی دی نوع قابل رایت مجدد میباشد و ظرفیت آن ۴٫۷ گیگابایت در هر طرف است و قابلیت رایت مجدد تا ۱۰۰۰ بار را داراست. عمر اطلاعات ذخیره شده روی این نوع از دی وی دی بین ۳۰ تا ۵۰ سال میباشد. قابل ذکر این که استفاده اصلی این نوع دی وی دی‌ها برای ضبط ویدئو‌ها است. DVD +R: این نوع نیز مانند حالت DVD-R است ر تولیدکنندگان DVD پشتیبانی می‌شود. DVD+RW این نوع شباهت زیادی با DVD-RW دارد اما مورد مصرف آن video فایلها یا DATA از هر نوع یا ترکیبی از این دو است. DVD+R تنها یک بار رایت می‌شود اما در بقیهٔ خصوصیات با DVD+RW مشترک است

3 .انواع مدل ها از نظر اتصال


Size Bare Disc Non-removable Cartridge Removable Cartridge Empty/No Cartridge sides single double single double single double single double 12 cm yes (type 0) none type 1 type 1 type 2 type 4 type 3 type 5 8 cm yes (type 0) none none none type 7 type 6 type 9 type 8


مشخصات : از زما نی که شرکت بین المللی یک فروشگاه را برای استاندارد سازی بوجود آورده .تمامی شرکت ها مانندشرکتهای فیلیپس، سونی، هیولت پاکارد، بل، ریکو، یاماها و سایر تولیدکنندگان در رده های زیر مشخص کرده است . DVD-RAM version 1.0, recording speed 1x Single-sided, one layer discs with a capacity of 2.58 GB Double-sided one layer discs with a capacity of 5.16 GB DVD-RAM version 2.0, recording speed 2x Single-sided, one layer discs with a capacity of 4.7 GB Double-sided one layer discs with a capacity of 9.4 GB DVD-RAM version 2.1/Revision 1.0, recording speed 3x DVD-RAM version 2.2/Revision 2.0, recording speed 5x DVD-RAM version 2.3/Revision 3.0, recording speed 6x max DVD-RAM version 2.4/Revision 4.0, recording speed 8x max DVD-RAM version 2.5/Revision 5.0, recording speed 12x max DVD-RAM version 2.6/Revision 6.0, recording speed 16x max دیسک ها در قطر های 88 میلیمتری ساخته می شوند.یعنی اندازه آن کوچکتر شده.دیسک هایی با حجم 1.43 نیز به طور غیر معمول دو طرفه نیز دیده می شود.

سازش پذیری

با تمامی موارد مانند مکینتاش و ویندوزها سازگاری دارند البته این مورد در بیشتر موارد درست است اما در سیستم عامل های جدید دیده ی شود . بر روی این نوع دی‌وی‌دی، می‌توان صرفاً یک مرتبه اطلاعاتی را ذخیره نمود (نوشتن یک مرتبه). از رسانه ذخیره سازی فوق، بمنظور ذخیره داده‌های گرافیکی با ظرفیت بالا، ویدئوهای موزیک، صوت و فیلم استفاده می‌گردد. امکان نوشتن اطلاعات بر روی این نوع دی‌وی‌دی صرفاً یک مرتبه وجود دارد. خصوصیات دی‌وی‌دی-R : بمنظور نوشتن اطلاعات بر روی این نوع دی‌وی‌دی می‌بایست از درایوهائی با نوع R - وبرای خواندن اطلاعات از درایوهای R - و R + استفاده گردد. خصوصیات دی‌وی‌دی+R : بر روی این نوع دی‌وی‌دی می‌توان یک ویدئو به مدت دو ساعت در حالت SP و یا چهار ساعت در حالت EP را ذخیره نمود. بمنظور نوشتن بر روی رسانه ذخیره سازی فوق، می‌بایست از درایوهائی با نوع R + و برای خواندن اطلاعات از درایوهای R - و یا R + استفاده گردد..

جدیدترین دی وی دی رام ها نمونه یرای آنها را میتوان دی وی دی 2 را نام برد.


ارزیابی • می‌توان بیش از یکصد هزار مرتبه اطلاعات را بر روی آنان نوشت (بازنویسی مجدد) • عمر مفید آنان یکصد سال برآورد می‌شود. • بمنظور خواندن و نوشته اطلاعات بر روی این نوع دی‌وی‌دی، می‌بایست از درایوهای دی‌وی‌دی-R/RAM استفاده گردد. • داشتن یک مورد برای اطمینان از رایت نشدن تصادفی . • پشتیبانی از اکثر موارد ویدویی • نگهدلری لطلاعات بیشتر زمانی که می خواهیم از دی وی دی های در دو لبه استفاده کنیم • اطلاعات با اتصال یا بدون اتصال در دیسک موجود می باشند. • کمتر از 2 کیلو بایت در دیسک به طور اضافی استفاده می شود وقتی قصد رایت کردن فایل کوچک داریم • .... • ...



چهار شنبه 29 فروردين 1392برچسب:, :: 21:54 ::  نويسنده : arman razmbar

CD چیست؟
CD مخفف عبارت Compact Disc یا دیسک فشرده است که حدود ۲۰ سال قبل اختراع شد تا رقیبی برای محیط‌های ضبط مغناطیسی باشد. امروزه CD به عنوان اولین انتخاب برای ضبط موسیقی، ویدیو و دیتا درآمده است. نام اولیه برای CD عبارت بود از CD-ROM که معادل بود با Compact Disc-Read-Only Memory اما حضور تکنولوژی‌های جدیدتر در ساخت CD، نام‌های دیگری مانند CD-R یا CD-RW را به میدان آورد. یک CD قادر به ذخیره‌سازی ۷۴ دقیقه (۸۰ دقیقه) موزیک است.
ظرفیت دیسک‌های فوق بر حسب بایت معادل ۶۶۵۶۰۰ بایت (و در مدل ۸۰ دقیقه‌ای۷۱۶۸۰۰ بایت) است. قطر این دیسک‌ها دوازده سانتیمتر است. CD دارای یک شیار حلزونی (مارپیچ) داده است. دوایر از قسمت داخل دیسک شروع و به سمت بیرون دیسک ختم می‌شوند. با توجه به اینکه شیار مارپیچ از مرکز آغاز می‌گردد، بنابراین قطر یک CD می‌تواند کوچک‌تر از ۱۲ سانتیمتر باشد. اگر داده‌هایی که بر روی یک CD ذخیره می‌گردد را استخراج و جملگی آنها را در یک سطح مسطح قرارد دهیم، پهنائی به اندازه نیم میکرون و طولی به اندازه پنج کیلومتر را شامل خواهند شد!

 تاریخچه سی دی CD
تاریخچه ساخت CDها زیاد طولانی نمی‌باشد. دیسک‌های فشرده ابتدا در سال ۱۹۸۰ مطرح شدند و ایده ساخت آنها ظاهراً از صفحات گرامافون گرفته شده است. دیسک‌های فشرده یکی از منابع ذخیره اطلاعات مانند فلاپی دیسک‌ها می‌باشند با این تفاوت که ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات در دیسک‌های فشرده بسیار بیشتر می‌باشد. دیسک‌های فشرده، منتخب غالب افراد راغب موزیک بود. به دلیل ثبت دیجیتالی آن، محصولات امنیتی در بالاترین سطح کیفی خود هستند و نیز احتمال از بین رفتن آن بسیار کم است.
تکنولوژی‌های مشابه، CD را به عنوان یک واسطه جاذب برای حمل انواع اطلاعات دیجیتالی ساخته‌اند. با اینکه CDهای فشرده به قدر کافی قابل اعتماد نیستند اما کمیت حجیم آن می‌تواند برای ما سریع و مقرون به صرفه باشد. انحصار تولید دیسک‌های فشرده در ابتدا در دست دو شرکت PHILIPS وSONY بود. ولی در آن زمان استاندارد خاصی برای تولید این CDها وجود نداشت و نیز این مشکل نیز وجود داشت که هر کسی می‌خواست از این دیسک‌های فشرده استفاده نماید می‌بایست فقط از دیسک‌ها و دیسک‌خوان‌های مربوط به یکی از این دو شرکت استفاده می‌نمود.
در حال حاظر تمامی CDها با استفاده از یک استاندارد جهانی (ISO) ساخته می‌شوند و در هر جایی می‌توان از این دیسک‌های فشرده استفاده نمود و به راحتی در سرتاسر دنیا این دیسک‌های فشرده در دسترس می‌باشند. به خاطر رشد فوق‌العاده و کامل CDها و تکنولوژی، در حال حاضر CDها تکامل یافته و کامل شده‌اند. استانداردهای اساسی CD و قانون‌های مرتبط به آن در کتاب قرمز (Audio) ، کتاب زرد (CD ROM)، کتاب نارنجی (CD-R) ، کتاب سبز (CD-I) و سایر تکنولوژی‌ها معین و جمع‌آوری شده است. به هر حال هر استاندارد رسمی و غیررسمی از این قوانین معین شده در کتاب‌های صنعتی اصلی تبعیت می‌کنند.

 طرز ساخت لوح فشرده – سی دی CDها
سی دی ها CD از جنس پلاستیک بوده و دارای ضخامتی معادل چهار صدم یک اینچ (۲/۱ میلیمتر) است. بخش اعظم یک CD شامل یک نوع پلاستیک پلی کربنات تزریقی است. در ابتدا قالب ابتدایی یک CD پلی کربنات گداخته شده است. هنگامی که این پلی‌کربنات به نقطه ذوب خود نزدیک می‌شود، پلاستیک فوق نشانه‌گذاری شده و یک شیار حلزونی (مارپیچ) پیوسته از داده، ایجاد می‌گردد. برای انجام این کار از ضربه‌‌های میکروسکوپی استفاده می‌شود. این ضربه‌‌ها پیت‌ها و لند‌ها را به وجود می‌آورند که اطلاعاتی هستند که لیزر آنها را می‌خواند.
بعد از این مرحله، لایه بازتابی تراشه‌ای، برای استفاده در فرآیندی به نام sputtering و یا wet silvering آماده می‌شود. علت درخشان به نظر آمدن یک دیسک نیز همین مرحله است و به این دلیل استفاده می‌شود که لیزر را به پخش‌کننده انتقال دهد، بنابراین بی‌عیب بودن آن بسیار اهمیت دارد. جنس این لایه اصولا از نقره است، اما می‌تواند از موادی مانند طلا یا پلاتین و در موارد تجاری‌تر آلومینیوم ساخته شود و یا حاوی لایه‌های حساس به نور اضافی باشد که وضعیت دیسک‌های با قابلیت ثبت دوباره اینگونه است.
در ادامه یک لایه آکریلیک به منظور حفاظت بر روی سطح آلومینیومی پخش می‌گردد. این پوشش لاکی برای مهر کردن لایه بازتابی و جلوگیری از اکسید شدن آن، وارد عمل می‌شود. این لایه باریک است و طوری عرضه شده است که کوچک بوده و در مقابل خراشیدگی مقاوم نیست. آخرین مرحله کار بر روی یک CD، screen-printed در قسمت بالای آن است و CD آماده بسته‌بندی، عرضه به کاربر و در نهایت رایت می‌شود.
نتیجتاَ هر CD حاوی ۹۹% پلی کربنات و در نهایت ۱% اطلاعات ذخیره شده، تراشه لایه بازتابی و مرحله آخر است. لیزر استفاده شده توسط کاربر، از میان دیسک پلاستیکی عبور می‌کند، به اطلاعات برخورد کرده، سپس به لایه انعکاسی برخورد کرده و بعد به پخش کننده برگشت داده می‌شود. اختلافات جزئی میان انواع دیسک وجود دارد برای مثال دیسک‌های پلی‌استیشن از یک نوع پلی کربنات ارغوانی تیره تشکیل یافته‌اند، اما دقیقاً مانند سایردیسک‌ها عمل می‌کنند. دیسک‌های نگارنده و دوباره نگارنده (Re-Writable)، لایه مهر شده اطلاعات را ندارند در عوض هنگامی که در نور معینی قرار می‌گیرند از لایه‌های حساس به نور استفاده می‌کنند و اطلاعات را در داخل لایه‌ها حکاکی می‌کنند.

 عملکرد یک لوح فشرده – سی دی CD
اطلاعات بر روی یک CD با استفاده از یک درایو قابل نوشتن، ثبت می‌گردند. در صورتی که قصد ایجاد یک CD صوتی و یا یک CD داده را داشته باشید، می‌توان با استفاده از نرم‌افزارهای مربوط به نوشتن بر روی CD، این کار را انجام داد. فرمت ذخیره‌سازی داده‌ها توسط نرم‌افزار مربوطه تعیین خواهد شد. فرآیند فرمت داده‌ها بر روی CD بسیار پیچیده است. به منظور شناخت نحوه ذخیره‌سازی داده‌ها بر روی CD، لازم است که با تمام شرایط ممکن برای رمزگشائی داده‌ها را که مورد نظر طراحان مربوطه است، شناخت مناسبی پیدا شود.
- با توجه به اینکه لیزر با استفاده از Bumps ، داده‌های مارپیچ را دنبال می‌نماید، نمی‌تواند فضای خالی اضافه (Gap) در شیار وجود داشته باشد. به منظور حل مشکل فوق از روش رمزگشائی EFM)eight-fourteen modulation) استفاده می‌شود. در روش فوق هشت بیت به چهارده بیت تبدیل شده و این تضمین توسط EFM داده خواهد شد که برخی از بیت‌ها یک خواهند بود.
- با توجه به اینکه لازم است لیزر بین «آهنگ‌های متفاوت» حرکت نماید (حرکت بر روی شیارها)، داده‌ها نیازمند روشی هستند که با استفاده از آن به صورت موزیک رمزگشائی شده و به درایو اعلام نمایند که موقیت هر کدام کجاست؟ به منظور حل مشکل فوق از روشی با نام Sub code Data استفاده می‌شود. کدهای فوق قادر به رمزگشائی موقعیت نسبی و مطلق لیزر در شیار خواهند بود.
- با توجه به اینکه لیزر ممکن است یک Bumps را نخواند، روشی برای مشخص نمودن خطای مربوط به خواندن یک بیت می‌بایست استفاده گردد. به منظور حل مشکل فوق باید بیت‌های بیشتری اضافه گردد. بدین ترتیب درایو مربوطه امکان تشخیص و تصحیح خطاهای مربوط به تک بیت‌ها را پیدا خواهد کرد.

 انواع CD و فرمت‌های آن
CD نیز مانند هارددیسک که با یکی از فرمت‌های FAT۱۶ ، FAT۳۲ و یا NTFS کار می‌کند، نیاز به فرمت خاصی دارد که بتواند کار کند. اولین فرمت CD ، فرمت CDهای موسیقی، به نام CD-DA یا CD-Digital Audio می‌باشد که موسیقی را به نحو خاصی روی CD می‌نویسد، به این فرمت CD-Audio هم می‌گویند. این فرمت برای هر آهنگ یک تراک (track) روی CD باز می‌کند که طول آن بستگی به طول آهنگ دارد و متغیر می‌باشد.
پس هر آهنگ یک تراک می‌گیرد. CD-Audio روشی عالی برای ذخیره موسیقی است اما چون روشی برای کنترل خطا ندارد، اصلاً به درد ذخیره دیتای کامپیوتری نمی‌خورد. اگر چند بیت از موسیقی هنگام پخش خراب شود، تاثیر زیادی در آنچه می‌شنوید نخواهد داشت. اما چند بیت خراب در یک فایل کامپیوتری exe، به معنای کار نکردن آن است. برای ذخیره دیتا روی CD نیاز به کنترل خطاست. بدین ترتیب فرمت جدیدی برای آن به نام ISO-۹۶۶۰ به میدان آمد.
این فرمت به نام High Sierra هم شناخته می‌شود اما نام معروف‌تر آن که عامه‌پسند هم می‌باشد فرمت CD-ROM است. اکثر CDهای دیتا، از این فرمت استفاده می‌کنند. یک فرمت مخلوط بین صدا و فیلم هم به نام CD-I یا CD-Interactive وجود دارد که هدف آن بوده تا روی یک CD بتوان صدا و قیلم را با هم ذخیره کرد تا بعد با هم پخش شوند و ساخت درایوهایی برای کامپیوتر مورد نظر بوده است که بتواند CDهای انواع CD-I را پخش کند. فرمت دیگر، CD-ROM/XA است که آن هم چیزی مانند CD-I می‌باشد و با وجودی که CDهای کمی از آن پیروی می‌کنند، اما اکثر درایوها آنرا ساپورت می‌نمایند.
CD-ROM که از طرف کارخانه پر می‌شد، امکانی هم به کاربر خانگی نمی‌داد تا CD خود را پر کند. در این مسیر تکنولوژی با ارئه نوع بخصوصی CD به نام WORM که مخفف Write Once Read Many است به کاربران خانگی امکان داد تا CD خود را در منزل پر کنند اما به علت استفاده از دستگاه‌های گران قیمت خیلی زود منسوخ شد. در اواسط دهه ۱۹۹۰ استاندارد CD-R یا CD-Recordable معرفی شد.
بدین ترتیب پای درایوهای ارزان قیمت CD Burners به میان آمد که می‌توانست دیتا را به دیسک‌های مخصوص CD-R اضافه کند. هر درایوCD-ROM هم قادر بود که CD-R را بخواند و تمام درایوهای CD-R نیز می‌توانستند CD-ROMها را بخوانند. CD-Rها در دو نمونه عرضه می‌شود: دیسک ۷۴ دقیقه‌ای که می‌تواند ۶۵۰ مگابایت دیتا نگه دارد و دیسک‌های ۸۰ دقیقه‌ای که می‌تواند ۷۰۰ مگابایت دیتا را نگه دارند.
درایوهای CD-R هم باید نوع دوم یعنی دیسک ۸۰ دقیقه‌ای را ساپورت کنند اما در عمل اینطور نیست. عملکرد دیسک‌های CD-R مانند CD-ROMهای معمولی است ولی به علت مواد شیمیائی خاص براق‌تر است. چون لیزری که در CD-I می‌نویسد از لیزر خواننده ۱۰ بار قوی‌تر است می‌توان به راحتی اختلاف نوری را بین نقاطی که دیتا نوشته شده و نقاطی که دیتا وجود ندارد تشخیص داد. روی CD-R فقط یک بار می‌توان نوشت.
درایوهای قدیمی CD-R در یک بار نوشتن روی آن، تمام فضا را مصرف می‌کرد و امکان نوشتن روی فضای خالی را نمی‌داد. اصطلاحاً در یک Session کار را تمام می‌کرد و گاهی فضای بسیار زیادی از بین می‌رفت. این درایوها به Single-Session Drives معروف بودند. درایوهای جدید Multi Session هستند که به شما امکان می‌دهند تا زمانی که فضای خالی روی دیسک قرار دارد طی مراحل مختلف، دیتا را در آن بنویسید.
البته در این درایوها هم اگر بخواهید می‌توانید در هر مرحله عمل نوشتن را ببندید و دیگر اجازه نوشتن روی دیسک را ندهید. هر چند CD-R بسیار مورد توجه قرار گرفت اما نقطه ضعف بزرگی داشت، شما نمی‌توانید اطلاعات آنرا پاک کرده و آن را مجددا مورد مصرف قرار دهید. بدین ترتیب فرمت CD-RW یا CD-ReWrite ظاهر شد که به قول بعضی‌ها یک فلاپی دیسک ۶۵۰ مگابایتی است. سرعت Write در این CDها نیز متفاوت است و بستگی به حساسیت جنس ورقة آلومینیومی CD دارد.
هر چه این لایه حساس‌تر باشد. سرعت Write بالاتر خواهد بود. هر چند که دیسک‌های اولیه CD-RW در درایوهای معمولی CD-ROM قابل خواندن نبود اما این نقطه ضعف به سرعت برطرف شد. با ظهور درایوهای CD-RW که می‌توانستند روی دیسک‌های CD-R هم بنویسند، عمر درایوهای CD-R به سر آمد.

 درایوهای سی دی CD یا سی دی پلایر CD playerها
مسئولیت یافتن و خواندن اطلاعات ذخیره شده بر روی یک CD بر عهده CD Player یا درایو CD است. یک CD player دارای سه بخش اساسی است:
۱) یک موتور که باعث چرخش دیسک می‌گردد. چرخش موتور فوق با توجه به شیاری است که می‌بایست خوانده شود و بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ دور در دقیقه می‌باشد.
۲) یک لیزر و یک سیستم لنز که برآمدگی‌های موجود بر روی CD را خواهند خواند.
۳) یک مکانیزم ردیابی به منظور حرکت لیزر به گونه‌ای که پرتو نور قادر به دنبال نمودن شیار حلزونی باشد.

 فن آوری درایوهای سی دی CD یا سی دی پلایر CD playerها
CD Player یک نمونه مناسب از آخرین فناوری‌های موجود در زمینه کامپیوتر است. در سیستم فوق داده‌‌ها به شکل قابل فهم و به صورت بلاک‌هائی از داده شکل‌دهی شده و برای یک مبدل دیجیتال به آنالوگ (زمانی که CD صوتی باشد) و یا یک کامپیوتر (زمانی که یک درایو CD-ROM باشد) ارسال خواهد شد.
پس از تابش نور بر روی سطح دیسک (برآمدگی‌ها)، بازتابش آن از طریق یک چشم الکترونیکی کنترل می‌گردد. در صورتی که بازتابش نور دقیقاً بر روی چشم الکترونیکی منطبق گردد، عدد یک تشخیص داده شده و در صورتی که بازتابش نور منطبق بر چشم الکترونیکی نباشد، عدد صفر تشخیص داده خواهد شد. پس از تشخیص فوق (صفر و یا یک) اطلاعات به صورت سیگنال‌های دیجتال شکل‌دهی خواهند شد.
در ادامه سیگنال‌های فوق در اختیار یک تبدیل کننده قرار خواهند گرفت. تبدیل کننده سیگنال‌های دیجیتال را به آنالوگ تبدیل خواهد کرد. اگر CD مورد نظر حاوی اطلاعات صوتی (موزیک) باشد، در ادامه سیگنال‌های آنالوگ در اختیار یک تقویت کننده آنالوگ قرار گرفته و پس از تقویت سیگنال مربوطه امکان شنیدن صوت از طریق بلندگوی کامپیوتر به وجود خواهد آمد. وظیفه اولیه CD player تمرکز لیزر بر روی شیار حاوی برآمدگی‌های ایجاد شده است.
پرتوهای نور از بین لایه پلی‌کربنات عبور و توسط لایه آلومینیم بازتابش خواهند شد. یک چشم الکترونیکی (Opto-electronic) از تغییرات به وجود آمده در نور استنباطات خود را خواهد داشت. با توجه به برآمدگی‌های موجود در سطح دیسک، بازتابش نور منعکس شده تفاوت‌های موجود را مشخص و چشم الکترونیکی تغییرات حاصل از انعکاس را تشخیص خواهد داد. الکترونیک‌های موجود در درایو، تغییرات نور منعکس شده را به منظور خواندن بیت‌ها، تفسیر می‌نماید.
مشکل‌ترین بخش سیستم فوق نگهداری پرتوهای نور در مرکزیت شیارهای داده است. عملیات فوق بر عهده «سیستم ردیاب» است. سیستم فوق مادامی که CD خوانده می‌شود، به صورت پیوسته لیزر را حرکت و آن را از مرکز دیسک دور خواهد کرد. به موازات حرکت خطی فوق، موتور مربوطه (Spindle motor) می‌بایست سرعت CD را کاهش داده تا در هر مقطع زمانی، اطلاعات با یک نسبت ثابت از سطح دیسک خوانده شوند.
اکثر درایوهای CD-RW امروزی با تکنیک Packet writing از فرمت UDF یا Universal Data Format استفاده می‌کنند. این درایوها با سه عدد مشخص می‌شوند مانند ۱۲x۱۰x۳۲ عدد اول معرف سرعت نوشتن CD-R است. عدد دوم سرعت بازنویسی روی CD-RW را نشان می‌دهد و سومین عدد معرف سرعت خواندن است.



چهار شنبه 28 فروردين 1392برچسب:, :: 17:45 ::  نويسنده : arman razmbar

نحوه نصب قالب‏های جدید بر روی مرورگر Google Chrome

 

دیگر مدت زمان زیادی از عرضه مرورگر گوگل با نام Chrome می‏گذرد. کاربران زیادی در این مدت با این مرورگر کار کرده‏اند و برای بسیاری، کروم به مرورگر پیش‏فرض آن‏ها تبدیل شده است. کروم نیز همانند فایرفاکس امکان نصب قالب جدید (Theme) و تغییر ظاهری را داراست، اما بسیاری از کاربران از این قابلیت این مرورگر بی‏خبرند. در این ترفند به معرفی نحوه نصب قالب‏های جدید بر روی مرورگر Google Chrome می‏پردازیم. همچنین نحوه یافتن این قالب‏ها در اینترنت که تعداد آن‏ها نیز بسیار زیاد است را بازگو خواهیم کرد.


برای این کار:
ابتدا اطمینان پیدا کنید مرورگر Google Chrome کاملأ بسته است.
سپس از طریق My Computer به مسیر زیر بروید:
C:\Documents and Settings\Username\Local Settings\Application Data\Google\Chrome\Application\1.0.154.53\Themes

دقت کنید در این مسیر، منظور از C، درایوی است که ویندوز در آن نصب شده است و منظور از Username، حساب کاربری فعال شما در ویندوز است.
همچنین 1.0.154.53، نسخه نصب شده از مرورگر کروم بر روی سیستم شماست که ممکن است متغیر باشد.
پس از ورود به فولدر Themes، فایلی با نام default.dll به چشم می‏خورد.
نام این فایل را با راست کلیک و انتخاب Rename تغییر دهید، به عنوان مثال نام آن را default_original.dll بگذارید.
حال، فایل فشرده مربوط به قالب جدید که از اینترنت دریافت کرده‏اید را از حالت فشرده خارج کنید. سپس فایل موجود به نام default.dll را Copy کرده و در مسیری که در بالا ذکر شد Paste نمایید.
کار نصب قالب تمام شد.
اکنون با باز نمودن Google Chrome میتوانید قالب جدید را مشاهده کنید.
برای بازگردادن به قالب پیش فرض و حذف قالب جدید نصب شده، کافی است فایل default.dll را حذف کنید. سپس فایل default_original.dll را مجددأ به default.dll تغییر نام دهید.

برای پیدا کردن قالب‏های این مرورگر در اینترنت، کافی است عبارتی نظیر Google Chrome Themes را در یکی از موتورهای جستجو نظیر گوگل جستجو کنید تا به سایت‏های فراوانی که این قالب‏ها را به رایگان برای دانلود قرار داده‏اند دست پیدا کنید.
سایت‏هایی نظیر http://www.freechromethemes.com و http://www.themesforchrome.com. همان طور که ذکر شد، تعداد این سایت‏ها و وبلاگ‏ها بسیار است که با کمی جستجو می‏توانید قالب‏های زیبایی برای مرورگر خود بیابید.

لازم به ذکر است این ترفند بر روی نسخه 2.0.169.1 و نسخه‏های پس از آن امکان‏پذیر نیست. البته این نسخه‏ها آزمایشی هستند و استفاده از آنها توصیه نمیشود. آخرین نسخه پایدار عرضه شده در حال حاضر 1.0.154.53 است.

دسترسی و مدیریت ایمیل‌های Hotmail ،MSN و Live از طریق Gmail

 

امروزه داشتن یک ایمیل مناسب، لازمه زندگی در دنیای مجازی است. سرویس‏های ایمیل متعددی نظیر Live.com ،Gmail.com ،Yahoo.com و... وجود دارد که افراد مختلفی بنا به سلیقه خود از آنها استفاده می‏کنند. اما در سال‏های اخیر، در میان کاربران اینترنت -به ویژه کاربران ایرانی- استفاده از سرویس Gmail بسیار رواج یافته است. این سرویس ایمیل که متعلق به شرکت گوگل است به خاطر انعطاف‏پذیری بالا، راحتی استفاده و رابط کاربری مناسب، برای بسیاری از کاربران به سرویس ایمیل اصلی آنها تبدیل شده است.

ممکن است شما نیز چندین ایمیل مختلف داشته باشید؛ مثلاً یک حساب Live.com و یک حساب Gmail. طبعاً مدیریت این ایمیل‌ها کاری زمان بر است و همچنین ممکن است در مواردی شما را سردرگم نیز بکند. در اینجا ما به معرفی ترفندی می‏پردازیم که به وسیله آن می‏توانید تمامی ایمیل‌هایی که به حساب شما در Hotmail ،MSN و یا Live میرسد را به Gmail خود منتقل کنید و آنها را بخوانید، مدیریت کنید و حتی از جانب حساب دیگر ایمیل ارسال کنید. لازم به ذکر است این کار بر روی سرویس ایمیل یاهو هم امکان پذیر است، به شرطی که ایمیل شما در یاهو رایگان نباشد و پولی باشد.

برای اینکار:
ابتدا به ایمیل خود در Gmail وارد شوید.
اطمینان پیدا کنید که قالب Gmail شما بصورت Standard است. برای اطمینان از این موضوع مطمئن شوید که در پایین صفحه، گزینه Gmail view بر روی standard تنظیم شده باشد.
اکنون از بالای صفحه بر روی Settings کلیک کنید.
سپس به تب Accounts بروید.
از قسمت Get mail from other accounts بر روی Add a mail account you own کلیک کنید. خواهید دید که پنجره جدیدی باز خواهد شد.
در قسمت Email address آدرس ایمیل خود با پسوند live.com ،msn.com و یا hotmail.com را وارد کنید.
بر روی دکمه Next Step کلیک کنید.
در صفحه بعد، در قسمت Password، رمز عبور ایمیلی که در صفحه قبل وارد نمودید را وارد نمایید (منظور پسورد ایمیل شما در Hotmail ،MSN یا Live است).
همچنین تیک دو گزینه دوم و سوم یعنی Always use a secure connection (SSL) when retrieving mail و Label incoming messages بایستی در حالت فعال باشد.
نیازی به دستکاری سایر قسمت ها نیست.
بر روی دکمه Next Step کلیک نمایید.
مشاهده پیغام Your mail account has been added به معنای آن است که از این پس ایمیل های حساب دیگر شما بر روی Gmail قابل دریافت است.
اما هنوز امکان ارسال ایمیل از Gmail از طرف حساب دیگرتان نیست.
برای فعال سازی آن، در حالی که تیک گزینه Yes, I want to be able to send mail as فعال است، بر روی دکمه Next Step کلیک کنید.
در صفحه بعدی مجدداً بر روی دکمه Next Step کلیک نمایید.
سپس در صفحه بعد بر روی دکمه Send Verification کلیک کنید. (ترفندستان)
در صفحه بعد، از پایین صفحه بر روی Close Window کلیک کنید تا پنجره بسته شود.
اکنون در مرورگر به ایمیل خود در Hotmail ،MSN یا Live وارد شوید.
ایمیلی با عنوان Gmail Confirmation در Inbox موجود خواهد بود.
وارد ایمیل دریافتی شوید. بر روی لینکی که در خطوط بالایی صفحه وجود دارد کلیک کنید.
صفحه جدیدی باز خواهد شد. مشاهده پیغام Confirmation Success به معنای انجام موفقیت آمیز عملیات است.
از این پس می‏توانید از طریق Gmail خود از جانب ایمیلی که در حساب دیگر دارید ایمیل بفرستید. برای اینکار هم کافیست به Compose بروید و از قسمت From ایمیل مورد نظر را انتخاب کنید. از قسمت Settings > Accounts هم می‏توانید ایمیل پیش‏فرض را انتخاب کنید.

این کار به صورت بلعکس نیز امکان‏پذیر است. به طوری‏ که به حساب خود در Gmail از طریق سرویس Live دسترسی داشته باشید. برای این کار هم کافی است به حساب خود در Live.com لوگین کنید. از منوی سمت چپ صفحه بر روی Add an e-mail account کلیک کنید. باقی مراحل مانند بالا است.
همان طور که در ابتدا نیز ذکر شد، در صورتی که از سرویس ایمیل پولی سایت یاهو یعنی Yahoo! Mail Plus استفاده می‏کنید، می‏توانید عملیات فوق را برای یک ایمیل یاهو نیز صورت دهید.

5 ترفند کوچک در مرورگر Google Chrome


مرورگر شرکت گوگل به نام «کروم» هم اکنون بیش از 2 در صد از بازار مرورگرهای اینترنتی را در کنترل خود دارد و ظرف یک سال اخیر با اقبال عمومی نسبتاً مناسبی از جانب کاربران روبرو شده است. ظرافت و سرعت بالای این مرورگر در باز نمودن صفحات اینترنتی مهم‏ترین ویژگی آن است. هم اکنون به معرفی 5 ترفند کوچک در این مرورگر خواهیم پرداخت.


1- برای باز کردن یک لینک در یک تب جدید می‏توانید لینک را با استفاده از ماوس گرفته و در نوار بالایی تب‏ها رها کنید.
2- با نگه داشتن کلید Ctrl کیبورد و فشردن اعداد 1 تا 8 می‏توانید بین تب ها به ترتیب گردش نمایید. با فشردن Ctrl+9 به تب آخر خواهید رفت.
3- با استفاده از ماوس می‏توانید تب‏ها را گرفته و آن‏ها را در نوار بالای صفحه جابجا کنید. بر خلاف مرورگر فایرفاکس این کار خیلی هموارتر انجام می‏گیرد.
4- با استفاده از کلید ترکیبی Ctrl+Shift+T می‏توانید آخرین تب بسته شده را مجدداً فراخوانی نمایید. کروم تا 10 تب بسته شده را می‏تواند در حافظه خود ذخیره نماید.
5- کلیدهای ترکیبی بسیاری که در فایرفاکس و محیط ویندوز عمل می‏کنند در کروم عملکرد مشابهی دارند. Ctrl+W برای بستن یک تب، Ctrl+Tab برای گردش میان تب‏ها و Ctrl+Shift+Tab برای گردش از عقب در میان تب‏ها، نمونه‏هایی از این دست هستند.

ضمیمه کردن سریع‏تر فایل‏های ارسالی در Gmail

 

در صورتی که از سرویس‏دهنده ایمیل Gmail برای ارسال و دریافت ایمیل‏های خود استفاده می‏کنید، حتماً می‏دانید که به هنگام ارسال ایمیل، می‏توانید با کلیک بر روی گزینه Attach a file فایل یا فایل‏هایی را همراه ایمیل ارسالی خود ضمیمه کنید. اما در صورتی که تعداد فایل‏های شما زیاد باشد، هر بار انتخاب این گزینه و سپس انتخاب فایل مورد نظر از روی هارد زمان زیادی را صرف می‏کند. در این ترفند قصد داریم نحوه Attach نمودن سریع‏تر فایل‏ها را در Gmail برای شما بازگو نماییم.

بدین منظور:
دقت کنید که بایستی از مرورگرهای فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده کنید. در حال حاضر این ترفند بر روی سایر مرورگرها نظیر مرورگر Internet Explorer عمل نمی‏کند.

در ابتدا توسط مرورگر فایرفاکس یا کروم، وارد ایمیل خود در Gmail شوید.
سپس بر روی Compose Mail جهت ارسال ایمیل جدید کلیک کنید.
اکنون در محیط ویندوز به فولدری که فایل مورد نظر شما در آن قرار دارد بروید.
حال (ترفندستان) فایل را با استفاده از ماوس بگیرید و در پنجره مرورگر و در تبی که صفحه Campose Mail باز است و در قسمت Attach a file رها کنید. خواهید دید که هنگامی که ماوس را بر روی این قسمت از صفحه ایمیل می‏برید، یک کادر رنگی با عنوان Drop files here نمایان می‏شود که با رها کردن ماوس در این کادر، فایل شروع به آپلود شدن می‏کند.
شما می‏توانید بیش از یک فایل را نیز انتخاب کنید و با انجام عمل Drag&Drop به صورتی که توضیح داده شد چندین فایل را به طور همزمان ضمیمه کنید.

تنها دقت کنید که این روش در حالت نحوه مشاهده Standard محیط Gmail امکان پذیر است.

مشاهده نتایج و برنامه بازی‏های جام‏جهانی فوتبال به وسیله گوگل

 

این روزها با شروع جام‏جهانی 2010 فوتبال در آفریقای جنوبی، همه در تب‏و‏تاب این رقابت‏ها هستند. بسیاری از کاربران نیز برای کسب آخرین نتایج و برنامه بازی‏‏ها از محیط اینترنت استفاده می‏کنند. در این ترفند قصد داریم به معرفی یک ترفند ساده اما کاربردی بپردازیم که با استفاده از آن می‏توانید بدون نیاز به مراجعه به سایت خاصی و تنها از طریق موتور جستجوی گوگل به نتایج و برنامه بازی‏های جام‏جهانی پی ببرید.

برای این کار:
کافی است در موتور جستجوی گوگل، عبارت World Cup را جستجو نمایید.
در بالاترین قسمت لیست نتایج، برنامه و نتایج آخرین مسابقات قابل مشاهده است.

ورود به Gmail با چند حساب کاربری به صورت همزمان


شاید شما نیز به مانند بسیاری از کاربران دارای بیش از یک حساب کاربری در سرویس‏دهنده ایمیل Gmail هستید. در این صورت پیش از این برای چک کردن ایمیل‏های خود، ناچار بودید پس از وارد شدن به هر یک از ایمیل‏های خود، برای چک کردن ایمیل دیگر، از حساب خود خارج شوید و با وارد کردن مجدد ایمیل و پسورد به حساب دیگر خود بروید. یا نهایتاً چند مرورگر مختلف را همزمان باز کرده و یا از افزونههای مخصوص این کار استفاده کنید. اما با استفاده از قابلیتی جدیدی که به تازگی به Gmail اضافه شده است، در صورت داشتن چند حساب در Gmail می‏‏توانید به طور همزمان و چندگانه وارد آنها شوید و ایمیل‏های خود را چک کنید. در این ترفند قصد داریم به معرفی روش انجام این کار بپردازیم.


بدین منظور:
ابتدا وارد یکی از حساب‏های کاربری خود در Gmail شوید.
اکنون از بالای صفحه بر روی Settings کلیک کنید.
حال به تب Accounts and Import بروید و بر روی Google Account settings کلیک نمایید.
در صفحه جدید در کنار گزینه Multiple sign-in، بر روی Edit کلیک کنید.
در صفحه بعد، گزینه On - Use multiple Google Accounts in the same web browser را به حالت انتخاب دربیاورید و تیک کلیه گزینه‏های موجود در آن را بزنید.
در نهایت بر روی دکمه Save کلیک کنید.
اکنون قابلیت ورود چندگانه همزمان در حساب های کاربری گوگل -که Gmail نیز یکی از آنهاست- فعال شده است.

برای وارد شدن با حساب دیگر به طور همزمان، مجدد وارد Gmail خود شوید.
در بالای صفحه در محلی که آدرس ایمیل شما درج شده است، یک فلش کوچک رو به پایین وجود دارد.
بر روی آن کلیک کنید و گزینه Sign in to another account را انتخاب کنید.
در صفحه باز شده بایستی نام کاربری و رمز عبور حساب دیگرتان را وارد کنید.
پس از وارد کردن اطلاعات، خواهید دید که مجدد به صندوق ایمیل خود باز می‏گردید.
اکنون با انتخاب مجدد فلش بالای صفحه، می‏توانید ایمیل دیگر خود را انتخاب کنید تا وارد آن شوید.

نابودی غدد سرطانی موجود در لیست نتایج گوگل

قطعاً برای شما نیز پیش آمده است که در موتور جستجوی گوگل در جستجوی یک مطلب خاص بوده‏اید، اما با کلیک بر روی نتیجه ظاهر شده، سر از یک وب‏سایت تبلیغاتی درآورده‏اید. این روزها رشد قارچ‏گونه سایت‏های اسپم در مورتورهای جستجو به ویژه گوگل، به یکی از مصائب ایرانیان در محیط اینترنت تبدیل شده است. این گونه سایت‏ها با استفاده از یک الگوریتم خاص، هر آنچه که شما در جستجوی آن هستید را به عنوان یک نتیجه در صفحه نتایج گوگل نمایش می‏دهند.

پس از ورود به این گونه سایت‏ها نیز نتیجه‏ای خلاف آنچه انتظار داشتید مشاهده خواهید کرد. معمولاً صفحه‏ای پر از تبلیغ که مجدد آن چه شما جستجو کرده‏اید را تحویل‏تان خواهد داد. با توجه به این الگوریتم، چنین سایت‏هایی خیلی زود دارای یک بازدید پوشالی خواهند شد و در موتورهای جستجو در نتایج اولیه قرار می‏گیرند. اما راه مقابله با این گونه سایت‏ها و حذف آنها از گوگل راه چندان سختی نیست، به ویژه اگر از مرورگر فایرفاکس استفاده می‏کنید. در این ترفند قصد داریم به نحوه حذف این غدد سرطانی از لیست نتایج گوگل بپردازیم.

 


بدین منظور:
بهترین راه استفاده از مرورگر فایرفاکس و بهره‏گیری از یک افزونه خاص است.
این افزونه که OptimizeGoogle نام دارد امکانی را در اختیار شما قرار می‏دهد که با استفاده از آن می‏توانید این سایت‏های اسپم را از لیست نتایج گوگل حذف کنید. به این صورت که با قرار دادن آدرس هر یک از سایت‏های اسپم در آن، دیگر خبری از نتایج مربوط به آن سایت در لیست نتایج گوگل نخواهد بود.
برای نصب این افزونه از لینک زیر اقدام نمایید:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/52498
پس از نصب افزونه، در فایرفاکس از منوی Tools به Add-ons بروید. سپس بر روی دکمه Options مربوط به این افزونه کلیک کنید. حال با ورود به قسمت Filter میتوانید آدرس سایت‏های اسپم را در هر سطر وارد نمایید.
با انتخاب دکمه OK، از این پس سایت‏های وارد شده، در لیست نتایج گوگل نمایش داده نخواهد شد.

در این خصوص به نکات زیر نیز توجه داشته باشید:
● سایت‏های اسپم با توجه به استفاده از اسکریپت‏های یکسان با کمی تبحر در همان نگاه اول در لیست نتایج، قابل شناسایی هستند. به این صورت که همگی، آنچه که شما جستجو کرده‏اید را عیناً در آدرس خود دارند و عناوینی نظیر src و search در آدرس‏های آنها قابل مشاهده است.
● شما می‏توانید این گونه سایت‏ها را به گوگل گزارش دهید تا خود گوگل آنها را پس از بررسی از لیست نتایج خود حذف کند. بدین منظور می‏توانید از فرم زیر استفاده نمایید:
https://www.google.com/webmasters/tools/spamreport?hl=fa
● آنتی‏ویروس‏های مختلف نیز معمولاً قسمت‏هایی جهت اضافه کردن سایت‏های بلوکه شده در موتورهای جستجو دارا هستند.

8 راه غیر متعارف برای دسترسی به Gmail

 

یکی از مشکلاتی که کاربران ایرانی به دلیل سرعت پایین اینترنت خود زیاد با آن برخورد میکنند استفاده از سیستم ایمیل Gmail است؛ به طوریکه به دلیل تکنولوژی های به کار رفته در Gmail لود صفحات آن با سرعت بسیار کندی صورت میگیرد و یا اصلأ گاهی پیغام های خطایی نظیر 502 (temporary) نمایش داده میشود. اما شما برای دسترسی به Inbox خود در Gmail راه های دیگری نیز دارید! راه هایی که به وسیله آنها میتوانید به Gmail با سرعتی بسیار بالاتر دسترسی پیدا کنید. در این ترفند به معرفی 8 راه غیر متعارف برای دسترسی به سرویس Gmail میپردازیم.



بدین منظور شما میتوانید از هر یک از 8 آدرس مخصوص زیر به دلخواه استفاده نمایید.
هر صفحه دارای ویژگی های خاص خود است:

حالت پایه:
http://mail.google.com/mail/?ui=html

ورژن قدیمی:
http://mail.google.com/mail/?ui=1

حالت Secure یا امن:
https://mail.google.com

حالت Safe یا ایمن:
http://mail.google.com/mail/?labs=0

حالت موبایل:
http://mail.google.com/mail/?ui=mobile یا http://m.gmail.com

حالت آیفون:
http://mail.google.com/mail/x/gdlakb-/gp

:iGoogle gadget
http://www.google.com/ig/gmailmax

حالت عدم چک نمودن نوع مرورگر:
http://mail.google.com/mail?nocheckbrowser
(این حالت مخصوص زمانی است که نمیخواهید Gmail اتوماتیک نوع ورودی شما را تشخیص دهد و خود را با آن تطابق دهد).

تشخیص Invisible بودن افراد در پیام‌رسان Google Talk و Gmail Chat

 

اگر از علاقه‌مندان شرکت گوگل باشید حتماً با نرم افزار پیام‌رسان Google Talk و همچنین قابلیت چت در محیط Gmail آشنایی دارید. Google Talk که از نظر محبوبیت پس ازYahoo Messenger و Live Messenger قرار دارد از قابلیت‌های خوب و از همه مهم‌تر حجم بسیار کمی برخوردار است، از این روی می‌توان از آن به عنوان یک مسنجر کاربردی بهره برد.

همچنین چت موجود در محیط Gmail که به نوعی یک پل ارتباطی با Google Talk است این قابلیت گوگل را کاربردی‌تر نیز کرده است. این پیام‌رسان به مانند سایر نرم افزارهای نظیر خود از قابلیت مخفی شدن یا Invisible نیز برخوردار است. به طوریکه می‌توانید در حالت مخفی وارد مسنجر شوید تا سایر دوستان موجود در لیست شما متوجه حضور و آنلاین بودنتان نشوند. هم اکنون قصد داریم ترفندی ساده را معرفی کنیم که به وسیله آن می‌توانید مچ دوستان خود در محیط چت گوگل را بگیرید و به این موضوع پی ببرید که دوست شما Invisible است یا واقعأ در حالت آفلاین قرار دارد! آن‌ هم بدون استفاده از هیچ‌گونه ابزار جانبی و در هر دو محیط Google Talk و Gmail Chat.

بدین منظور:
ابتدا به Google Talk خود لوگین کنید.
سپس بر روی یکی از افراد موجود در لیست دوستان خود کلیک کنید تا پنجره ارسال پیام نمایان شود.
اکنون پیامی را با هر مضمونی برای کاربر مورد نظر ارسال کنید.
حال اگر پس از ارسال پیام، عبارت زیر را مشاهده کردید:
.username> is offline and can't receive messages right now>
در این حالت فرد مورد نظر قطعأ آفلاین است و مخفی نیست.
اما اگر پس از ارسال پیام هیچ پیغامی معادل پیغام بالا دریافت نکردید در این صورت فرد 100% آنلاین است و خودش را Invisible کرده است.

به همین ترتیب در قسمت Chat موجود در Gmail همانند روش بالا می‌توان به مخفی بودن کاربر پی برد.

لازم به ذکر است اگر شما در Google Talk خود امکان Invisible شدن را ندارید این به دلیل استفاده از نسخه قدیمی و کلاسیک Google Talk است.
شما بایستی از نسخه Google Talk Labs Edition که امکان مخفی شدن را نیز به شما می‌دهد استفاده کنید.
Google Talk Labs Edition از خود گوگل قابل دریافت است:
http://www.google.com/talk/labsedition

البته با توجه به اینکه این باگ، یک باگ خیلی ابتدایی می‌باشد حتماً در نسخه های بعدی این پیام‌رسان، گوگل فکری به حال آن خواهد کرد.



چهار شنبه 28 فروردين 1392برچسب:, :: 17:39 ::  نويسنده : arman razmbar
رفع محدودیت تایپ در یاهو مسنجر

 

این کار بصورت ۱۰۰٪ امکان پذیر نیست ولی میتونید با زدن یک حقه کوچیک به یاهو درحدود ۲۰سطر متن

 تایپ کنید برای این کار:

messanger

۱-وارد یاهو مسنجر شده و با آی دی خودتون Sign In کنید.

۲-روی New Status Messege کلیک کنید.

۳-پس از نوشتن متنی (تا حدی که سطر اول پر شود) به جای ok یا Enter دکمه:

Ctrl+Enter رو همزمان با هم فشار دهید تا به سطر بعدی بروید . در این سطر هم متنی تایپ کنید و به

 همین ترتیب میتوانید تا ۲۰ سطر ادامه دهید ولی به این نکته توجه کنید که کل متن در یاهو مسنجر نشان

 داده نمیشود و برای دیدن آن باید موس را روی ای دی خودتون چند لحظه نگه دارید تا کل متن نشان داده

 شود .

فراز و نشیب یاهو

 

از روزگاری كه دو دانشجوی دوره دكترای دانشگاه استنفورد تصمیم گرفتند كه لینك های مورد علاقه خود در اینترنت را در صفحه ای مخصوص نگهداری كنند، تا دورانی كه حاصل كار آنان برای میلیون ها كاربر اینترنتی مرجع مطمئنی محسوب شد، زمان زیادی نگذشت. شاید حداكثر سالیانی به تعداد انگشتان یك دست؛ و این ایام برای تبدیل یك پروژه دانشجویی به شركتی بزرگ و چندملیتی، بسیار سریع و برق آسا به حساب می آید؛ تا آنجا كه اگر عده ای آن را غیرقابل باور بدانند، شاید حق داشته باشند.

 

فراز و نشیب یاهو


• آغاز ماجرا
در سال ،۱۹۹۴ درست یازده سال پیش، دو دانشجوی دوره دكترای مهندسی مكانیك و الكترونیك در دانشگاه استنفورد، شروع به جمع آوری لینك های مورد نظر خود در اینترنت كردند و برخی راهكارهای ساده را برای دسترسی سریع و آسان از این فهرست به سایت های اصلی ابداع كردند. ابداعات آنها بیشتر در آن جهت بود كه به صفحات حاوی لینك های مورد نظر آنها «عمق» بیشتری داده شود، چرا كه مدت ها قبل، آنها لینك های مورد علاقه خود را در فهرستی جمع آوری كرده بودند ولی به مرور زمان این لیست بسیار بلند و «سطحی» شده بود. در فهرستی كه آنها تهیه كرده بودند، لینك های جالب اما نامربوط در كنار هم نشسته بودند و این مانند آن بود كه در یك دفتر تلفن، تمامی نام ها و شماره های مورد نیاز، بدون هیچ ترتیبی در كنار هم قرار گیرند. آنها برای حل این مشكل شاخه هایی (categories) را تشكیل دادند تا جست وجو آسان تر باشد و به تدریج كه این شاخه ها هم شلوغ شدند، به زیرشاخه ها (Subcategories) تبدیل شدند. بدین ترتیب، هسته وب سایت معظمی كه امروزه به نام yahoo! شناخته می شود، متولد شد، هرچند كه در آن سال نه به این نام، بلكه با عنوان خودمانی «راهنمای تار جهان گستر جری و دیوید» شناخته می شد. نام yahoo، كه بعداً برای این راهنمای تار جهان گستر انتخاب شد، برخلاف گمان بسیاری، نه یك اصطلاح یهودی یا ژاپنی، بلكه تركیبی از حروف اول كلمات (acronym) تركیب نامتعارف
(Yet Another Hierarchical Officious Oracle) است. «یاهو» كه مشخص بود قرار نیست صرفاً یك راهنمای تار جهان گستر باشد و مبدل به پایگاهی برای داده ها (database) شده بود نخستین بار فقط بر روی دو كامپیوتر، به عنوان ایستگاه های كاری (workstation) راه اندازی شد، اما در مدتی كوتاه مورد توجه و استقبال قرار گرفت و تمام این اتفاقات در عرض كمتر از یك سال به وقوع پیوستند. اكنون دیگر ثابت شده بود كه علاقه به یك فهرست منظم از لینك ها و آدرس های اینترنتی یك علاقه عمومی در فضای وب است و ابتكار فیلو و یانگ هر روز بیش از پیش، كاربران را به خود جذب می كرد. افزایش تعداد بازدیدكنندگان از یاهو چنان سیری تصاعدی به خود گرفت كه در پاییز سال ،۱۹۹۴ یعنی فقط چند ماه پس از راه اندازی آزمایشی «راهنمای تار جهان گستر جری و دیوید»، شمارشگر هیت (hit) این سایت از مرز یك میلیون گذشت و نشان داد كه دست كم ۱۰۰ هزار بازدیدكننده (visitor) طی این مدت به این سایت مراجعه كرده اند.
• سال های پرماجرا
پدیدآورندگان یاهو، در موقعیتی بسیار جدی و امیدواركننده قرار گرفته بودند. آنها دریافته بودند كه محصول علمی و تكنیكی آنها توانایی بالقوه ای در جذب سرمایه و در نتیجه توسعه دارد و از این موقعیت به خوبی استفاده كردند. مارك اندرسون از كمپانی معروف «نت اسكیپ» از آنها دعوت كرد تا با توجه به رشد بی وقفه مراجعان یاهو، پایگاه داده های خود را به سرورهای بزرگ تری در كالیفرنیا منتقل كنند و این شروع یك سری تعامل های ارزشمند میان نت اسكیپ و یاهو بود. اما یانگ و فیلو كه موقعیت منحصر به فرد یاهو را درك كرده بودند، به این قناعت نكردند و با صاحبان صنایع مهمی چون اپل، آتاری، اوراكل و سیسكو دیدار و برای همكاری های گوناگون گفت وگو كردند. حاصل این رایزنی ها، سرمایه ای دو میلیون دلاری بود كه باعث رشد كمی و كیفی یاهو شد و حتی فیلو و یانگ را به صرافت اجیر كردن تیمی برای «مدیریت» یاهو انداخت، كه به تبع آن، تیم كوگل (Tim koogle)، یكی از دانش آموختگان گروه مهندسی استنفورد و یكی از خبرگان موتورولا و جفری مالت، یكی از موسسان ناول به عنوان مدیران اجرایی به استخدام یاهو درآمدند. در پاییز ۱۹۹۵ سرمایه گذاران موسسه رویترز و سافت بانك هم در یاهو سرمایه گذاری كردند. در سال ۱۹۹۶ یاهو با ۴۹ كارمند، یك شركت موفق و بزرگ ارزیابی می شد.
• تنوع خدمات
از آن سال ها به بعد، اضافه شدن خدمات مفید و عمدتاً رایگان به یاهو به صورت امری معمول درآمد و همین امر، به علاوه سادگی، جامعیت و كم حجمی صفحه اول سایت یاهو، باعث شد كه بیشتر كاربران اینترنت صفحه پیش فرض مرورگران اینترنت خود را هم به آدرس این سایت تغییر دهند. امكانات ارزشمندی چون چت، پست الكترونیكی، اخبار، پیش بینی وضع هوا، گالری عكس، راهنما، بازی و ده ها مورد دیگر كه همگی توسط یاهو فراهم شدند و در صفحه اول این سایت لینك آنها به صورت متنی و یا با نماد گرافیكی بسیار ساده ای در دسترس قرار گرفتند، به علاوه موتور جست وجوی قدرتمند یاهو، باعث شد، این سایت انتخاب اول بسیاری از كاربران اینترنت باشد. با این حال، خدمات یاهو منحصر به امكانات تحت وبی كه نام برده شد، نماند و برخی از نرم افزارهای كاربردی آن نیز محبوبیت های ویژه ای داشتند كه مشهورترین آنها مسنجر یاهو
(yahoo messenger) بود كه در نوع خود، انقلابی در زمینه تسهیل ارتباطات اینترنتی محسوب می شد و یكی از پركارترین نرم افزارهای دنیای كامپیوتر در سایه همین خدمات متنوع، ساده و غالباً رایگان است كه تعداد مراجعان به یاهو آنچنان بالاست كه آگهی دهندگان را به سمت خود كشیده و سود هنگفتی را نصیب صاحبان آن كرده و می كند. وقتی كه فقط در آوریل ،۱۹۹۷ یك میلیارد بازدید از صفحات مختلف این سایت صورت گرفته باشد، تكلیف در سال های بعد كه به شدت به تعداد كاربران اینترنت افزوده شد، روشن است و چنین واقعیتی یعنی هجوم آگهی دهندگان و اسپانسرها.
• دست بالای دست
هرچند كه كمپانی های عظیمی قصد رقابت با یاهو را داشتند و در این راه سرمایه هنگفتی را نیز هزینه می كردند، اما هیچیك نتوانستند فاصله خود را با یاهو از میان بردارند. به عنوان مثال مایكروسافت، با تمام تلاشی كه به مدد سرمایه، اعتبار و دیگر رانت هایی كه همواره از آن برخوردار بود (نظیر مرورگر IE) به كار برد، هرگز نتوانست به موقعیت یاهو دست یابد. صفحه اول سایت آن (www.msn.com) نسبتاً سنگین و شلوغ بود، موتور جست وجوی آن در مقایسه با موتور جست وجوی یاهو كند می نمود و پست الكترونیك آن نیز قابلیت ها و سرعت پست الكترونیك یاهو را نداشت. حتی جالب آنكه در زمینه نرم افزارهای كاربردی (كه مایكروسافت متخصص آن بود) نیز، مسنجر مایكروسافت (msn messenger) هرگز نتوانست به جایگاه منحصر به فرد مسنجر یاهو نزدیك شود.
قاعدتاً، وقتی مایكروسافت در این زمینه توان رقابت با یاهو را نداشت، تكلیف سایر رقبا روشن بود. اما اوضاع بر همین منوال نماند و یك رقیب تازه نفس، در كمال حیرت، توانست در طول مدت كوتاهی در مقابل یاهو قد علم كند و آن چیزی نبود مگر google! گوگل سادگی و سرعت را به كمال رسانده و به جرات می توان گفت سریعترین و بهترین موتور جست وجویی است كه تاكنون در فضای اینترنت ظهور كرده است. علاوه بر این چیزی كه گوگل را به سرعت محبوب كرد نه به دلیل جمع آوری مجموعه ای از لینك ها بود (مثل یاهو) بلكه دقیقاً خلاف آن، یعنی عاری بودن صفحه اصلی آن از هرگونه لینك و یا تبلیغ بود. چیزی كه تا به امروز نیز باقی مانده و هرچند امكانات فراوانی به گوگل اضافه شده، ولی صفحه اول آن همچنان عریان می نماید!
• تلنگر
بی شك سرازیر شدن بسیاری از مراجعان یاهو به گوگل، مسئولان این سایت را نگران ساخته و آن را در پی چاره جویی واداشته است. یكی از نمونه های این ادعا، رقابت در افزایش گنجایش میل باكس پست های الكترونیك رایگان بود كه پس از آنكه گوگل، برای كاربران Gmail (پست الكترونیكی رایگان گوگل منتها با دعوتنامه) یك گیگابایت درنظر گرفت، یاهو نیز سریعاً اعلام كرد كه میل باكس پست های الكترونیك رایگان خود را افزایش می دهد و در دو مرحله تا ۵۰۰ مگابایت را برای هر كاربر درنظر گرفت، كاربرانی كه قبلاً ۴ یا ۶ مگابایت فضا در اختیار داشتند! در آخرین اقدام یاهو موتور جست وجوی خود را بهسازی اساسی كرده است و امید آن دارد تا بخش دیگری از كاربران را به خود جذب كند. كاربرانی كه گوگل اصلاً قصد رها كردن آنها را ندارد!

ارسال پیام برای چند نفر به طور همزمان در یاهو مسنجر

 

شاید شما هم گاهی دیده باشید که فردی یک پیام برای شما در یاهو مسنجر میفرستد و در پایین آن نوشته Send To ALL را ذکر می کند. این بدان معناست که این پیام علاوه بر شما به افراد دیگری هم که در لیست دوست شما بوده اند نیز فرستاده شده است. با استفاده از ترفندی که هم اکنون به شما آموزش خواهیم داد می توانید شما نیز علاوه بر یک شخص، یک پیام را برای چندین نفر بفرستید.
 


همان طور که می دانید در هنگام ارسال ایمیل برای چند نفر می بایست بعد از تایپ ایمیل شخص اول یک کاما (,) تایپ کنید و سپس ایمیل نفر بعدی را تایپ کنید و به همین ترتیب ادامه دهید.
اما در یاهو مسنجر قضیه اندکی فرق می کند برای ارسال PM به چند نفر می بایست کلید Ctrl را گرفته و تک تک بر روی ID افراد مورد نظر کلیک کنید. پس از انتخاب افراد بر روی Enter کلیک می کنید (ترفندستان) و در پنجره باز شده پیام خود را می نویسید و سپس بر روی Send کلیک می نمایید.
دقت کنید اگر می خواهید برای کلیه افراد لیست خود یک پیام بفرستید کلید Shift را نگه دارید و ابتدا بر روی ID نفر اول و سپس بر روی ID نفر آخر کلیک کنید. پس از انتخاب افراد بر روی Enter کلیک می کنید و در پنجره باز شده پیام خود را می نویسید و سپس بر روی Send کلیک می نمایید.
همچنین شما میتوانید با راست کلیک بر روی گروهی که لیست دوستان در آن قرار دارد و انتخاب Send Instant Message to All in Group، پیام را برای افراد حاضر در این گروه ارسال نمایید.

آبی کردن Status در یاهو مسنجر
 

 

اگر از کاربران پیغام رسان محبوب Yahoo Messenger باشید حتماً میدانید که Status پیغامی است که در جلوی ID شما هنگامی که آنلاین هستید نمایان میشود. اما آیا دوست دارید که Status شما آبی رنگ شود؟! این کار با ترفندی ساده امکان پذیر است.



برای اینکار:
ابتدا به یاهو مسنجر با ID خود لوگین شوید.
سپس از منوی Messenger و سپس My Status بر روی New Status Message کلیک کنید.
اکنون (ترفندستان) پیغامی که دوست دارید نمایش داده شود را تایپ کنید.
حال برای آبی شدن Status در انتهای پیام عبارت .www یا //:http را وارد کنید.
دقت کنید عینأ به شکل بالا آن را تایپ کنید (Copy و Paste نکنید).
با فشردن OK خواهید دید واژه بالا نمایش داده نمیشود و تنها پیام شما آبی میشود.

بازیابی پسورد هک شده یا فراموش شده در یاهو

 

یکی از مشکلاتی که تقریبأ گریبانگیر تمامی کاربران اینترنت است هک شدن ID آنها توسط هکر هاست. این مشکل بیشتر به دلیل عدم آشنایی کاربران مبتدی با مسائل امنیتی پیش میاید و هکرها از این موضوع سوء استفاده میکنند. اما پس از هک شدن ID یاهو چه باید کرد؟! جالب است بدانید فقط یک راه منطقی برای اینکار وجود دارد! که هم اکنون به توضیح آن خواهیم پرداخت. در صورتی که پسورد ID خود را نیز فراموش کرده اید این ترفند چاره شما خواهد بود.
 


هنگامی که ID کاربر هک میشود ، پس گرفتن ID بسیار ساده است ، به شرطیکه شما به هنگام ثبت این ID دقت کافی به خرج داده باشید!
به هنگام ثبت ID و ایمیل ، در فرم ثبت نام از شما درخواست ثبت سه گزینه میشود: تاریخ تولد ، کشور و کدپستی.
اگر این اطلاعات ورودی را به یاد داشته باشید کافی است به آدرس https://edit.yahoo.com/forgot مراجعه کنید.
سپس در فیلد اول آیدی خودتان که پسورد آن هک شده یا فراموش کرده اید را وارد نمایید.
در فیلد بعدی نیز کد امنیتی داخل عکس را وارد کرده و Next بزنید.
در صفحه بعدی نیز اطلاعات خود را به ترتیب تاریخ تولد ، کشور و کدپستی وارد کنید و Next بزنید.
اگر از کاربران اخیر یاهو باشید به جای سوال فوق ، پاسخ سوال امنیتی که هنگام ثبت نام انتخاب کرده بودید را بایستی وارد کنید.
اگر اطلاعاتتان قابل تأیید باشد امکان تعریف پسورد جدید برایتان میسر خواهد شد.

حذف کامل ID و ایمیل در یاهو

 

گاهی به واسطه ساخت یک اکانت جدید در یاهو یا به هر دلیل دیگر ممکن است دوست داشته باشید اکانت خود شامل ID و ایمیل خود را در یاهو پاک کنید. یاهو این امکان را به شکلی مخفی برای شما فراهم کرده است.



بدین منظور:

کافی است به آدرس زیر بروید:
https://edit.yahoo.com/config/delete_user
سپس یوزر و پسورد مربوط به ID که قصد پاک کردن آن را دارید را وارد کنید.
در صفحه بعدی به پایین صفحه بروید.
در فیلد بالایی یکبار دیگر پسورد خود را وارد نمایید و در فیلد پایینی حروف موجود در تصویر را وارد نمایید.
سپس بر روی دکمه Yes Terminate this Account کلیک کنید.
ایمیل شما پاک خواهد شد.

حذف کامل ID و ایمیل در یاهو دقت کنید با این کار ایمیل و ID شما کاملأ پاک خواهد شد و به هیچ وجه امکان بازگردانی آن وجود ندارد. طبعأ تمامی محتویات آن نیز از بین خواهد رفت پس از اینکار اطمینان کامل حاصل کنید. پس از پاک کردن ID تا 6 ماه امکان ساخت مجدد آن وجود ندارد.

فعال کردن یک امکان جالب در نرم افزار Yahoo Messenger

 

اگر از کاربران همیشگی مسنجر محبوب ، یاهو مسنجر باشید ، حتماً به این موضوع پی بردید که نمایش PM ها گاهی چه آزارهنده میشود؟ به ویژه وقتی مشغول کاری هستید و با ارسال PM از جانب دوستانتان پنجره PM به طور مزاحمی ظاهر میشود. به خصوص وقتی شخصی در کنار شما حضور دارد این موضوع آزاردهنده تر نیز میشود. پس علاوه بر این موضوع برای تنوع هم که شده خوب است با استفاده از این ترفند نوع نمایش پنجره PM به هنگامی که دوستانتان به شما پیام میدهند را عوض کنید. مطمئن باشید از این تغییر رویه پشیمان نخواهید شد. لازم به ذکر است این نوع نمایش در مسنجر Windows Live Messenger به طور پیش فرض فعال است.
 


بدین منظور:

نرم افزار Yahoo Messenger را اجرا کنید.
از منوی Messenger به Preferences بروید.
در لیست Category گزینه Messages را انتخاب کنید.
اکنون تنظیمات مربوط به این قسمت را در بخش دیگر پنجره مشاهده میکنید.
حال تیک گزینه Minimize the message window to the taskbar را از قسمت When I recive a new message بزنید.
در زیر مجموعه آن تیک گزینه Show messages at the bottom right of screen را نیز بزنید.
دکمه OK را بزنید تا تنظیمات ذخیره شود.
اکنون منتظر بمانید تا دوستی به شما PM دهد ، سپس خواهید دید پیام او در پنجره کوچکی ابتدا نمایش داده میشود و خودتان میتوانید با باز کردن پنجره PM در Taskbar ، پیام او را بخوانید.
دقت کنید اگر گزینه Show messages at the bottom right of screen را نزنید ، این پنجره کوچک هم دیگر نمایش داده نمیشود.

تبدیل متن به تصویر به وسیله سایت یاهو!

 

شاید زمانی پیش آمده باشد که قصد داشته باشید متن خود را سریعأ تبدیل به یک تصویر کنید. برای اینکار معمول ترین کار استفاده از نرم افزارهای گرافیکی نظیر Paint یا Photoshop است تا با وارد کردن متن ، آن را با فرمت تصویری ذخیره کرد. اما شما میتوانید خیلی ساده و از طریق یک روش مخفی در سایت یاهو ، متن خود به تصویر تبدیل نمایید!
 


برای اینکار:
مرورگر اینترنتی خود را اجرا کنید:
سپس آدرس زیر را در نوار آدرس وارد کنید:
http://l.yimg.com/img.sports.yahoo.com/static/bir/headline?txt=tarfandestan

در آدرس بالا ، در انتهای آن به جای عبارت tarfandestan در جلوی علامت مساوی ، بایستی عبارتی که دوست دارید به تصویر تبدیل شود را وارد کنید.
سپس Enter بزنید تا متن خود را به شکل تصویری مشاهده کنید.

کلیدهای میانبر کاربردی در Yahoo Mail جدید

 

کلید های میانبر همواره موجب سهولت کاربران در استفاده از کامپیوتر و برنامه های جانبی آن بوده است. همگی ما حداقل با تعدادی از این کلید های میانبر در ویندوز و نرم افزارهای دیگر آشنایی داریم. اما این کلیدها تنها به محیط ویندوز و یا نرم افزارهای تحت آن محدود نمیشود ؛ بلکه کاربردهای دیگری نیز دارد. در نسخه جدید سرویس ایمیل یاهو ، کلیدهای میانبر متعدد و کاربردی گنجانده شده است که سرعت کارکرد شما را افزایش میدهد. در این ترفند به معرفی این کلیدهای میانبر در محیط یاهو میل جدید خواهیم پرداخت.
 


پیش از هر کاری وارد http://mail.yahoo.com شوید.
نام کاربری و رمز عبور سرویس ایمیل یاهوی خود را وارد کرده و لوگین کنید.
اکنون دقت نمایید یاهو میل شما در حالت نسخه جدید قرار گرفته باشد.
اگر اینگونه نیست و همچنان در حالت Classic قرار دارد (در این حالت در پایین لوگوی اصلی یاهو ، عبارت Classic درج شده است) ، کافی است از بالای صفحه و سمت راست بر روی All-New Mail کلیک کنید تا یاهو میل شما به نسخه جدید تغییر پیدا کند. اگر اصلأ All-New Mail را نمیبینید ، نسخه یاهو میل شما جدید است.

پس از ورود موفقیت آمیز به ایمیل با استفاده از کیبورد از کلیدهای تکی یا ترکیبی زیر در محیط اصلی یاهو میل یا در درون هر میل استفاده کنید:

کلید M : چک کردن ایمیل ها
کلیدهای Shift + M : چک کردن همه ایمیل ها
کلیدهای \ + Ctrl : بستن زبانه (Tab) جاری
کلید N : ارسال ایمیل جدید
کلیدهای Shift + N : ارسال ایمیل جدید در همان پنجره
کلید C : ایجاد یک چت جدید (همچنین کلیدهای Ctrl + Shift + C)
کلید R : پاسخگویی به ایمیل
کلید A : پاسخگویی به ایمیل همه افرادی که در قسمت To قرار دارند
کلیدهای Shift + A : پاسخگویی به ایمیل همه افرادی که در قسمت To قرار دارند در پنجره جدید
کلید F : ازجاع دادن (Forward) ایمیل
کلیدهای Shift + F : ازجاع دادن (Forward) ایمیل در پنجره جدید
کلید K : علامت گذاری ایمیل به عنوان خوانده شده
کلیدهای Shift + K : علامت گذاری ایمیل به عنوان خوانده نشده
کلید L : نشانه گذاری ایمیل (Flag)
کلیدهای Shift + L : برداشتن نشانه ایمیل
کلید Delete : پاک کردن (ایمیل ، مخاطبین و ...)
کلید P : پرینت گرفتن (همچنین کلیدهای Ctrl + P)
کلیدهای Ctrl + S : ذخیره کردن به عنوان پیش نویس (Draft)
کلیدهای Ctrl + Enter : ارسال ایمیل (همچنین کلیدهای Alt+ S)
کلید V : نمایش یا عدم نمایش محتوای ایمیل های دریافتی در قسمت پایین پوشه جاری
کلیدهای [ + Ctrl : حرکت بین Tabها از راست به چپ
کلیدهای ] + Ctrl : حرکت بین Tabها از چپ به راست
کلید Enter (در لیست ایمیل های دریافتی) : باز کردن ایمیل در پنجره جدید
کلید Enter (در لیست مخاطبین) : باز کردن صفحه ویرایش مخاطب
کلیدهای Ctrl + F : جستجوی کلمه یا عبارتی خاص در متن ایمیل
کلید D : انتقال ایمیل به یک پوشه
کلید F11 : گسترش پنجره به صورت بیشترین ارتفاع
کلید Esc : بستن پنجره ایمیل در حال مطالعه
کلیدهای . + Ctrl : ایمیل بعدی (هنگام باز بودن یک ایمیل)
کلیدهای , + Ctrl : ایمیل قبلی (هنگام باز بودن یک ایمیل).

ربودن تصاویر نمایش داده شده افراد در یاهو مسنجر

 

اگر از کاربران مسنجر محبوب یاهومسنجر باشید حتماً با قابلیت Display Image به هنگام ارتباط با دوستانتان آشنا هستید. توسط این قابلیت میتوانید به هنگام چت با افراد تصویر یا آواتاری را برای ID خود قرار دهید که در پنجره چت و در لیست دوستان قابل مشاهده است. اما همانطور که میدانید امکان ذخیره این تصویر بر روی هارد به طور مستقیم وجود ندارد، بلکه تنها میتوانید تصاویر افراد را مشاهده کنید.

راه هایی نظیر عکس گرفتن از صفحه یا سایت های جانبی نیز وجود دارد که آنها نیز تا حدودی دردسر ساز هستند. اما هم اکنون ترفندی را به شما معرفی میکنیم که به سادگی آب خوردن و بدون استفاده از هیچ ابزار جانبی تصاویری که دوستانتان در یاهومسنجر استفاده میکنند را بر روی هارد ذخیره و مشاهده کنید. جالب اینکه در این روش کلیه تصاویری که تاکنون توسط دوستانتان در یاهو مسنجر از قدیم تا به حال مشاهده کردید قابل بازیابی است.

ابتدا بایستی بدانید که شما نیاز به کار خاصی ندارید!
چرا که به طور اتوماتیک هر تصویری که تاکنون در یاهو مسنجر دوستانتان قرار داده اند و شما آن را مشاهده کرده اید به طور اتوماتیک بر روی هارد ذخیره میشود.
تنها بازیابی آن بر عهده شما خواهد بود.

بدین منظور:
My Computer را باز نمایید.
سپس به مسیر C:\Program Files\Yahoo!\Messenger\cache\Icon مراجعه کنید (منظور از C پوشه ای است که ویندوز در آن نصب است).
هم اکنون شما فایل هایی با عناوین مختلف مشاهده میکنید.
حال ابتدا اطمینان پیدا کنید قابلیت نمایش فرمت فایلها در ویندوز شما فعال است. بدین منظور از منوی Tools وارد Folder Options شوید. سپس به تب View رفته و تیک گزینه Hide extensions for known file types را بردارید و OK کنید.
سپس در مسیری که وارد شده اید فایلی را به دلخواه انتخاب کرده و بر روی آن راست کلیک نموده و Rename را برگزینید.
در انتهای آن عبارت jpg. را وارد نمایید.
خواهید دید که فایل شما تبدیل به یک تصویر شده است.
این تصویر یکی از آواتارهایی است که قبلأ در یاهو مسنجر مشاهده کردید.
اکنون میتوانید تک تک فایلهای موجود در این پوشه را به همین ترتیب تبدیل به عکس کنید.

تنها به این نکته دقت کنید که ممکن است بعضی از تصاویری که شما مشاهده میکنید تا حدودی سوخته به نظر بیایند. این موضوع تنها به هنگام نمایش توسط نمایشگر پیش فرض ویندوز اینگونه به نظر میرسد و در اصل تصویر سوخته نیست. اگر آن را توسط یک نمایشگر پیشرفته تر نظیر ACD See یا Photoshop باز کنید آن را به طور واضح مشاهده خواهید کرد. و طبعأ اگر یکی از این تصاویر به ظاهر سوخته را به عنوان My Display Image خود در یاهو مسنجر انتخاب کنید آن نیز به طور صحیح قابل مشاهده است.

همچنین شما به جای jpg. میتوانید از سایر فرمتهای تصویری نظیر bmp، gif و png نیز در انتهای عنوان فایل خود استفاده کنید.

دو ترفند جالب و کاربردی به وسیله آدرس‌های مخفی یاهو

 

"مشاهده کلیه لوگوهای آنلاین و آفلاین کاربر در یاهو‌مسنجر" و همچنین "مشاهده تصویر آواتار افراد در یاهو بدون Add کردن آن‌ها"، دو ترفندی هستند که هم‌اکنون قصد داریم آن‌ها را برای شما بازگو کنیم. جالب اینکه بدانید این دو ترفند هر دو، از آدرس‌های مخفی و متفاوت در خود سایت یاهو نشأت میگیرد و منبع آن خود سایت یاهو است!



مشاهده کلیه لوگوهای آنلاین و آفلاین کاربر در یاهو‌مسنجر
حتماً شما نیز تاکنون در وبلاگ‌های مختلف تصاویری از لوگوهای یاهو مبنی بر آنلاین یا آفلاین بودن مدیر وبلاگ را دیده‌اید. حالا جالب است بدانید منبع تمامی این تصاویر و لوگوها خود سایت یاهو است.
برای کشف این هفده تصویر، آدرس زیر را در نوار آدرس مرورگر وارد کرده و Enter بزنید:
http://mail.opi.yahoo.com/online?u=TARFANDESTAN&m=g&t=0

در عبارت فوق به جای واژه TARFANDESTAN، می‌توانید آی‌دی خودتان را بنویسید.
خواهید دید که یکی از تصاویر آنلاین یا آفلاین یاهو نمایان می‌شود.
اکنون به انتهای آدرس فوق دقت کنید. می‌بینید که عدد 0 وجود دارد. به جای 0، عدد دیگری مانند 1 را وارد کنید و Enter بزنید.
این بار تصویر متفاوت دیگری را مشاهده خواهید کرد.
اکنون می‌توانید باز هم عدد انتهای آدرس را تغییر دهید و تصاویر دیگری را مشاهده کنید.
این کار تا عدد 16 امکان‌پذیر است و شما می‌توانید جمعأ 17 لوگو را مشاهده کنید.
دقت کنید در ترفند بالا، اگر آی‌دی که وارد کرده‌اید آنلاین باشید همه لوگوها آنلاین خواهند بود و اگر آیدی آفلاین باشد تصاویر یاد شده نیز همگی نشان دهنده آفلاین بودن کاربر هستند. در نتیجه مجموعأ 34 تصویر را خواهید دید. البته ممکن است یاهو تصاویر جدیدی را نیز اضافه کند که طبعأ در شماره 17 به بعد جای خواهند گرفت.
شما با استفاده از این ترفند می‌توانید آی‌دی دوستان‌تان را نیز وارد کنید و پی ببرید کاربر مورد نظر اصلأ آنلاین است یا خیر. البته اگر کاربر Invisible باشد تصویری که نشان داده می‌شود آفلاین خواهد بود.

مشاهده تصویر آواتار افراد در یاهو بدون Add کردن آن‌ها

 

شاید شما نیز دوست داشته باشید که آواتار کاربران مختلف در یاهومسنجر را ببینید، بدون اینکه آن‌ها را به لیست دوستان خود اضافه کنید.
برای این‌کار باز هم از یکی دیگر از آدرس‌های مخفی یاهو بهره می‌بریم.


آدرس زیر را در نوار آدرس مرورگر وارد کرده و Enter بزنید:
http://img.msg.yahoo.com/avatar.php?yids=tarfandestan

در آدرس فوق به جای tarfandestan، آی‌دی مورد نظر را وارد کنید.
شما بلافاصله پس از اینکار، تصویر آواتار کاربر را مشاهده خواهید کرد.

پاک کردن ID خودتان از Add List افراد دیگر در یاهو مسنجر

 

اگر از کاربران یاهو مسنجر باشید، حتماً برای شما نیز پیش آمده است که پس از اینکه فردی ID شما را Add می‏کند، پشیمان شده ‏اید و دیگر دوست ندارید فرد مورد نظر شما را در لیست دوستان خود داشته باشد. اما دیگر خودتان نمی‏توانید جهت پاک کردن IDتان از لیست فرد مورد نظر اقدامی کنید. می‏توانید فرد را Ignore کنید اما نمیتوانید ID خود را از لیست دوستانش حذف کنید و به نوعی گرفتار می‏شوید.

در گذشته، برنامه‏های مختلفی جهت انجام این کار ساخته شده‏اند، اما همگی مشکلاتی داشته و یا در حال حاضر از کار افتاده‏اند. اما هم اکنون در این ترفند قصد داریم نحوه پاک نمودن ID خودتان از Add List افراد دیگر در یاهو مسنجر را به روشی بسیار ساده بیان کنیم. بدون نیاز به نرم‏افزار و بدون اینکه فرد مورد نظر بویی از این موضوع ببرد، مگر اینکه خودش دقت کند و ببینید دیگر شما در لیست دوستانش نیستید!

برای اینکار:
کافی است به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید:
http://www.vizgin.com/remover.php
پس از باز شدن صفحه، سه فیلد مشاهده می‏کنید.
در فیلد اول، ID خودتان را که قصد دارید از لیست فردی پاک کنید را وارد نمایید.
همچنین در فیلد دوم، پسورد ID خود را وارد کنید.
نهایتأ در فیلد سوم یعنی ID، Victim's ID فرد مورد که قصد دارید خود را از Add Listش پاک کنید را وارد نمایید.
در پایان بر روی آیکون سطل آشغال کلیک کنید.

پس از چند ثانیه، در صورتی که پیغامی با عنوان Your ID has been successfully removed from victim's addlist دریافت کردید، ID شما با موفقیت از Add List فرد مورد نظر پاک شده است.

اما به چند نکته مهم دقت کنید:
در صورتی که با پیغام Victim should be offline روبه‏رو شدید، بدین معنی است که فرد مورد نظر در حال حاضر آنلاین است و امکان پاک کردن ID شما از لیست او در حالی که آنلاین است وجود ندارد. در نتیجه این کار را در زمان دیگری که فرد آفلاین است انجام دهید.
اگر با پیغام Your Username or password is wrong روبرو شدید، ID و پسوردی که وارد کرده اید غلط بوده است. مجدد آن را به شکل صحیح وارد نمایید.
ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چه نیازی به وارد کردن ID و پسورد خودتان است؟ با کمی تأمل متوجه خواهید شد قطعأ سیستم برای اینکه بتواند ID شما را از لیست فرد پاک کند بایستی به حساب کاربری شما لوگین کرده و سپس اقدام نماید. در غیر این صورت هر ID که وارد می‏کردید از لیست فرد حذف می‏شد! که قطعأ امنیت یاهو انقدر پایین نیست. در نتیجه نگرانی امنیتی از وارد کردن پسورد خود نداشته باشید.
همچنین پیش از انجام اینکار، در صورتی که با ID خود در یاهو مسنجر لوگین هستید از آن Sign Out کنید.

در پایان جهت فهم بیشتر مثالی می‏زنیم.
فرض کنید ID ما tarfandestan و پسورد آن iran است و قصد داریم ID خود را از Add List فردی با ID به نام persia پاک کنیم. اطلاعاتی که بایستی در http://www.vizgin.com/remover.php وارد کنیم از بالا به پایین اینگونه است:
Your Username: tarfandestan
Your Password: iran
Victim's ID: persia
با کلیک بر روی آیکون سطل آشغال، آی‏دی tarfandestan که ID ما است، از لیست دوستان persia حذف می‏شود.

نحوه اسباب‏کشی از Yahoo 360 به Yahoo Profiles!

 

حتماً شما نیز با Yahoo 360 آشنایی دارید. سرویسی از جانب یاهو که از سال 2005 به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد و توانست طرفدارانی به ویژه در میان کاربران ایرانی دست‏و‏پا کند. اما باید گفت با توجه به اعلام رسمی یاهو، 360 در تاریخ 13 جولای 2009 (22 تیر 1388)، برای همیشه بسته خواهد شد. پروژه 360 یکی از سرویس‏هایی بود که به عقیده بسیاری از کارشناسان یک شکست برای یاهو تلقی می‏شد. 360 ابتدا حرکت خود را با تمرکز بر روی بلاگ‏نویسی و ارتباطات اجتماعی آغاز کرد، اما خیلی زود به دلیل عدم هدف‏مندی در برنامه خود دچار آشفتگی شد.

به طوری که پس از 2 سال، یاهو کاملاً از پشتیبانی 360 دست کشید و 360 تبدیل به یک سرویس پر از باگ و ایراد شد و در نتیجه در طول 4 سال فعالیت خود هیچگاه از حالت Beta یا آزمایشی خارج نشد. در حیطه شبکه‏های اجتماعی، Facebook با بیش از 200 میلیون کاربر جایی برای عرض اندام یاهو 360 با تنها 13.9 میلیون کاربر باقی نگذاشت و سایت‏هایی نظیر وردپرس نیز با قابلیت‏های فراوان خود در بلاگ‏دهی باعث عقب ماندن 360 شدند. یاهو مدت زمان زیادی بود که قصد داشت تا 360 را تعطیل کند اما احداث جایگزینی برای آن باعث این تأخیر شد. حتی در این میان پروژه‏ای به نام Mash نیز مطرح شد که آن نیز خیلی زود تعطیل شد. اکنون یاهو تمام تلاش خود را برای توسعه Yahoo Profiles که جایگزین 360 محسوب می‏شود صرف می‏کند. Yahoo Profiles را می‏توان یک شبکه اجتماعی و یک سیستم بلاگ‏دهی جدید دانست که سیاست‏های نوین یاهو را در آن می‏توان مشاهده کرد. در این ترفند قصد داریم نحوه انتقال اطلاعات و وبلاگ 360 به Profiles و همین‏طور نحوه گرفتن پشتیبان از مطالب وبلاگ در 360 را به طور کامل بازگو نماییم. در صورتی که از 360 استفاده می‏کردید، عجله کنید، چرا که زمان زیادی برای گرفتن پشتیبان از اطلاعات‏تان وجود ندارد و در تاریخ 22 تیر 88، سرویس یاهو 360 دیگر در دسترس نخواهد بود.

بدین منظور:
ابتدا در صورتی که هنوز صفحه مخصوص به خود در Yahoo Profiles را فعال نکرده‏اید به آدرس http://profiles.yahoo.com بروید.
در صورتی که در یاهو لوگین نکرده‏اید، Yahoo! ID و Password خود را وارد نمایید و دکمه Sign In را بزنید.
در صفحه بعدی، در صورت تمایل تیک دو گزینه موجود را بزنید و بر روی دکمه Continue کلیک کنید.
اکنون در صفحه بعدی، بایستی اطلاعات موجود در رابطه با خودتان را در فرم مربوطه تکمیل نمایید.
در این صفحه اطلاعات موجود در 360 که قبلاً وارد کرده‏اید به طور اتوماتیک در فیلدهای مشابه وجود دارد. می‏توانید آن‏ها را تغییر دهید یا همان‏گونه ذخیره کنید.
البته این صفحه بعداً نیز قابل ویرایش است.
با این کار پروفایل شما در یاهو فعال و ذخیره شده است.
شما می‏توانید دوستان خود را Invite کنید تا به لیست دوستان‏تان اضافه شوند و فعالیت در یک شبکه اجتماعی جدید را تجربه کنید.

حال در صورتی که قبلاً در یاهو 360 وبلاگ داشتید بایستی مطالب وبلاگ خود را از 360 به پروفایل منتقل نمایید.
برای اینکار، در قدم اول به http://download.360.yahoo.com بروید.
در صورت نیاز، مجدداً Yahoo! ID و Password خود را وارد کنید و دکمه Sign In را بزنید.
اگر با پیغام You do not have a verified email address with Yahoo روبرو شدید به http://360.yahoo.com/edit/identity.html بروید و یک ایمیل معتبر برای حساب خود تعریف نمایید.
حال چنانچه قصد دارید مطالب بلاگ 360 شما مستقیماً به طور کامل به Profiles منتقل شود بر روی دکمه Move my blog to my profile کلیک کنید.
مشاهده پیغام Your archive is being created به منزله موفقیت آمیز بودن این کار است.
بسته به حجم اطلاعات وبلاگ شما این انتقال مدت زمان اندکی طول می‏کشد. در صورت اتمام کار یک ایمیل با این موضوع دریافت خواهید کرد.
در صورتی که اکنون به پروفایل خود در یاهو بروید می‏توانید مطالب بلاگ خود را مشاهده کنید و آن‏ها در یک ویرایشگر جدید و پیشرفته‏تر ویرایش کنید.

اما جهت دانلود مطالب وبلاگ بر روی هارددیسک و سپس انتقال آن‏ها به یک سرویس دهنده دیگر نظیر Wordpress بایستی به این صورت عمل کنید:
در http://download.360.yahoo.com از قسمت پایین صفحه، بر روی دکمه Prepare my download کلیک کنید. (ترفندستان)
حال منتظر باشید تا ایمیلی برایتان ارسال شود که حاوی لینک دانلود مطالب وبلاگ‏تان است.
با استفاده از لینک مربوطه، فایل حاوی مطالب وبلاگ را دانلود نمایید. حجم این فایل به میزان محتویات موجود در مطالب بستگی دارد.
در صورتی که از Wordpress جهت وبلاگ‏نویسی استفاده می‏کنید با استفاده از گزینه Import your Yahoo! 360 content در پنل مدیریت وبلاگ، می‏توانید با انتخاب و آپلود فایلی که دانلود کرده‏اید، مطالب وبلاگ را همان طور که بود، مستقیماً به وبلاگ خود در وردپرس وارد کنید.

جهت مشاهده اطلاعات بیشتر در خصوص این تغییر و تحولات به http://help.yahoo.com/l/us/yahoo/360 مراجعه نمایید.

رفع مشکل نمایش پیام های رد و بدل شده در یاهو مسنجر

 

یاهو مسنجر یکی از پرطرفدارترین برنامه‏های چت و گفتگوی آنلاین است که با وجود معرفی سرویس‏های مشابه هنوز از محبوبیت آن کاسته نشده است. اما یکی از مشکلاتی که اخیراً در بین کاربران این برنامه شایع شده است مشکل نمایش پیام‏های رد و بدل شده در محیط یاهو مسنجر است.


به این صورت که در پنجره چت، جملات ارسالی و دریافتی دیده نمیشود و صفحه خالی باقی می‏ماند. باید بدانید که این مشکل نه به دلیل وجود ویروس است و نه با کارهایی نظیر پاک کردن و نصب مجدد یاهو مسنجر حل می‏شود، چرا که مشکل از جایی آب می‏خورد که فکرش را نمی‏کنید. در این ترفند قصد داریم به معرفی نحوه رفع این مشکل بپردازیم.

پیش از هر کار بایستی بدانید این مشکل پس از نصب نسخه آزمایشی مرورگر Internet Explorer 9 به وجود می‏آید. اما با حذف کردن این مرورگر از روی ویندوز هم مشکل حل نمی‏شود.

اما جهت رفع این مشکل:
ابتدا به منوی Start بروید و عبارت cmd را وارد نمایید.
حال بر روی cmd.exe راست کلیک کنید و گزینه Run as administrator را انتخاب نمایید (این کار را بایستی حتماً انجام دهید).
اکنون در پنجره Command Prompt ابتدا دستور زیر را وارد کرده و Enter بزنید:
regsvr32 jscript.dll
سپس دستور زیر را وارد نموده و Enter بزنید:
regsvr32 vbscript.dll
مشکل با انجام این کار حل خواهد شد.

دقت کنید که در صورتی که مشکل حل نشد، دو دستور زیر را نیز در محیط CMD وارد کنید:
regsvr32 msxml3.dll
regsvr32 scrrun.dll

در صورتی که مشکل باز هم حل نشد، آخرین نسخه Java Runtime Environment را از سایت www.java.com دانلود نموده و نصب کنید. سپس دستورات فوق را مجدداً وارد نمایید.



چهار شنبه 28 فروردين 1392برچسب:, :: 17:34 ::  نويسنده : arman razmbar

تبدیل سطر به ستون و بلعکس در نرم‏افزار اکسل

 

فرض کنید در محیط نرم‏افزار Microsoft Excel با استفاده از سلول‏های موجود یک ستون تشکیل داده‏اید. حال اگر قصد بخواهید این ستون را مستقیماً تبدیل به یک سطر کنید چه می‏کنید؟ یا فرض کنید قصد دارید محتویات یک سطر را به یک ستون تبدیل کنید. در این ترفند قصد داریم نحوه انجام این کار را که بسیار ساده انجام می‏شود را برای شما بازگو نماییم. این ترفند بر روی کلیه نسخه‏های Excel امکان‏پذیر است.

برای این کار:
ابتدا Microsoft Excel را اجرا نمایید.
سپس سلول‏های مربوط به ستون یا سطر را با استفاده از ماوس به حالت انتخاب دربیاورید.
بر روی یکی از سلول‏های انتخاب شده راست کلیک کنید و Copy را انتخاب نمایید (می‏توانید از کلیدهای ترکیبی Ctrl+C نیز استفاده کنید).
اکنون بر روی یک سلول خالی راست کلیک کنید و گزینه Paste Special را انتخاب نمایید.
در پنجره باز شده، تیک گزینه Transpose را بزنید و بر روی دکمه OK کلیک کنید.
خواهید دید که در محلی که سلول خالی را انتخاب کرده بودید سلول‏ها از سطر به ستون (یا بلعکس) تغییر حالت داده‏اند.
در صورت لزوم می‏توانید ستون یا سطر قبلی را پاک کنید، یا در مرحله اول به جای Copy گزینه Cut را انتخاب نمایید.

نحوه استفاده از ابزار Goal Seek در اکسل

 

فرض کنید در محیط نرم‏افزار Microsoft Excel پس از اعمال محاسبات بر روی اعداد، به نتیجه‌ای نهایی دست پیدا کردید. اما عدد نهایی آنچه که ما انتظار داریم نیست (یا به عبارت دیگر آنچه که ما دوست داریم باشد، نیست). حال برای رسیدن به عدد مورد نظر بایستی در میان انبوهی از اعداد و محاسبات، تغییر کوچکی دهیم. چنین کاری طبعاً آسان نیست.

به عنوان مثال فرض کنید ما در امتحانات پایان ترم، نمرات 17، 18، 19، 15، 18 و 17 را کسب کرده‏ایم و آخرین امتحان هنوز باقی مانده است. اکنون می‏خواهیم بدانیم در امتحان آخر باید چه نمره‏ای بگیریم تا معدل ما 18 شود؟ در این زمان است که ابزار Goal Seek در اکسل به داد ما می‏رسد و این کار را انجام می‏دهد.به طور کلی این ابزار جهت تنظیم یک مقدار به گونه‏ای که نتیجه انتخابی ما حاصل شود مورد استفاده قرار می‏گیرد.

بدین منظور:
ابتدا Microsoft Excel 2007 را اجرا نمایید.
حال فرض می‏کنیم قصد داریم همانند مثال بالا، بفهمیم چه نمره‏ای باید در امتحان کسب کنیم تا معدل‏مان 18 شود.
ابتدا اعداد (در اینجا نمرات) را در سلول‏های یک ستون وارد می‏کنیم (مثلاً 6 نمره‏ای که در بالا داریم را در سلول‏های A1 تا A6 وارد می‏کنیم).
سپس یک سلول خالی را انتخاب می‏کنیم (مثلاً B7) و فرمول (AVERAGE(A1:A7= را در این سلول وارد می‏کنیم (دقت کنید ما اطلاع داریم که سلول A7 در این مثال خالی است و آن را عمداً خالی نگه داشتیم و در معدل گیری نیز لحاظش کردیم. با مطالعه ادامه ترفند دلیل انجام این کار را خواهید فهمید).
اکنون در نوار بالای صفحه به تب Data بروید.
از قسمت Data Tools بر روی What-If Analysis کلیک کرده و سپس Goal Seek را انتخاب نمایید.
در قسمت Set cell بایستی سلولی که نتیجه نهایی در آن درج شده است را وارد نمایید (در اینجا B7).
همچنین در قسمت To value بایستی مقدار نتیجه مطلوب خود که در این مثال عدد 18 است را وارد نمایید.
در قسمت By changing cell نیز سلولی که برای قرار دادن آخرین عدد از ابتدا خالی نگه داشته بودیم را را وارد می‏کنیم (در این مثال سلول A7).
با فشردن دکمه OK محاسبه آغاز می‏شود و نتیجه نهایی در درون سلول خالی قرار می‏گیرد. به تبع آن معدل نیز تغییر میکند و به آنچه که مورد رضایت ما بوده است تبدیل می‏شود.
در این مثال نمره‏ای که باید در امتحان آخر بگیریم تا معدل ما 18 شود برابر با 22 درخواهد آمد! به این معنا که محال است با این نمرات معدل ما 18 شود!

نحوه افزودن امضا به ایمیل در Outlook 2010

 

همانطور که احتمالاً می‏دانید، امضا (Signature) امکانی است که در کلیه سرویس‏دهنده‏های ایمیل در نظر گرفته شده است. با استفاده از امضا، می‏توان همواره یک متن یا تصویر را به انتهای کلیه ایمیل‏های ارسالی خود اضافه کنید. این محتوا می‏تواند شامل نام شما یا یک پیغام تشکر‏آمیز باشد که در پایین کلیه ایمیل‏های ارسالی‏تان درج شود. در نرم افزار Microsoft Outlook که یکی از برنامه‏های بسته نرم‏افزاری آفیس جهت مدیریت ایمیل‏های دریافتی و ارسالی است نیز چنین امکانی در نظر گرفته شده است. در نسخه جدید این برنامه با نام Microsoft Outlook 2010 که همراه با آفیس 2010 عرضه شد، این امکان با کمی تغییرات نسبت به نسخه‏های قبلی برنامه وجود دارد. در این ترفند قصد داریم نحوه افزودن امضا به ایمیل‏های ارسالی در Outlook 2010 را برای شما بازگو نماییم.

بدین منظور:
ابتدا Microsoft Outlook 2010 را اجرا نمایید.
بر روی دکمه آفیس، در بالا سمت چپ محیط برنامه کلیک نمایید و سپس بر روی دکمه Options کلیک کنید.
در پنجره Outlook Options، از قسمت سمت چپ، بر روی Mail کلیک نمایید.
حال (ترفندستان) بر روی دکمه Signatures کلیک کنید تا پنجره Signatures and Stationary باز شود.
در این پنجره امکان ساخت و اضافه کردن امضا به ایمیل‏‏های ارسالی خود را خواهید داشت.
با فشردن دکمه OK امضای شما ذخیره خواهد شد و از این پس به هنگام ارسال ایمیل در محیط برنامه، می‏توانید آن را به انتهای ایمیل خود اضافه کنید.

مقایسه محتوای دو فایل Word با یکدیگر

 

فرض کنید دو فایل Word در اختیار دارید و می‏خواهید بدانید که محتوای این دو فایل چه تفاوت‏هایی با یکدیگر دارد. این موضوع زمانی کاربرد بیشتری دارد که قصد دارید تفاوت‏های نسخه اصلی و یک نسخه اصلاح شده یک متن را دریابید. به ویژه در کارهای گروهی این موضوع بیشتر نیاز می‏شود. جالب است بدانید در نسخه‏های 2007 و 2010 نرم‏افزار Word چنین قابلیتی وجود دارد. در این ترفند قصد داریم به نحوه مقایسه محتوای دو فایل Word با همدیگر توسط خود نرم افزار Word بپردازیم.

برای این کار:
ابتدا نرم‏افزار Word (نسخه 2007 یا 2010) را اجرا نمایید.
اکنون در نوار بالای صفحه به تب Review بروید.
حال در قسمت Compare، بر روی دکمه Compare کلیک کرده و مجدد Compare را انتخاب نمایید.
در پنجره باز شده، در قسمت Original document بایستی فایل Word اصلی و در قسمت Revised document نیز فایل اصلاح شده را انتخاب نمایید. برای این کار بایستی بر روی دکمه پوشه زرد رنگ هر قسمت کلیک کرده و فایل را انتخاب کنید.
با فشردن دکمه More نیز تنظیمات مقایسه نظیر آنچه که باید مقایسه شود و همچنین تنظیمات نمایش تغییرات را می‏توانید صورت دهید.
در پایان با فشردن دکمه OK مقایسه انجام می‏گیرد و نتیجه ظاهر می‏شود.
شما می‏توانید این فایل نتیجه تغییرات را نیز به طور مجزا ذخیره نمایید.

محاسبه سریع جمع سلول‏ها در اکسل

در صورتی که با نرم‏افزار Microsoft Office آشنایی دارید حتماً می‏دانید که جهت جمع زدن اعداد داخل دو یا چند سلول بایستی از فرمول SUM استفاده کرد. اما هر بار تایپ نمودن این فرمول جهت انجام عمل جمع ممکن است خسته کننده و وقت گیر باشد. در این ترفند قصد داریم نحوه محاسبه سریع جمع سلول‏ها در اکسل را به صورت سریع و با استفاده از از کلیدهای ترکیبی کیبورد برای شما بازگو نماییم.

 بدین منظور:
ابتدا سلولی که قصد دارید نتیجه عمل جمع در آن نمایش داده شود را انتخاب کنید.
حال ابتدا کلید Alt را گرفته و نگه دارید، سپس کلید = را فشار دهید.
اکنون سلول‏هایی که قصد دارید جمع زده شوند را انتخاب کنید و نهایتاً کلید Enter را فشار دهید.
خواهید دید که جمع اعداد، درون سلول مورد نظر درج خواهد شد.
 

کامپیوتر - ترفندهای آفیس - کاربرد کلیدهای میانبر در نرم افزار اکسل

1- جابه‌جا شدن بين كاربرگها  Ctrl + Page down,Page up

2_ ايجاد يك خط جديد در يك خانه  Alt + Enter
3_ انتخاب ستون جاري  Ctrl + Spacebar
4_ انتخاب سطر جاري  Shift + Spacebar
5_ ايجاد يك كاربرگ جديد  Shift + F11
 

نحوه قرار دادن کلیپ‏های فلش در اسلایدهای پاورپوینت

 

نرم افزار Microsoft PowerPoint را می‏توان بدون شک قوی‏ترین نرم افزار ساخت صفحات و اسلایدهای جذاب دانست. هم اکنون در همایش‏ها و کلاس‏های آموزشی، اسلایدهای ساخته شده توسط PowerPoint نقش مهمی را در جهت شفافیت بیشتر موضوع مورد بحث ایفا می‏کنند. اکثر اسلایدهای پاورپوینت تنها از متن و نهایتاً تصویر تشکیل شده‏اند. اما آیا تاکنون فکر کرده‏اید که می‏توان از کلیپ‏های فلش با فرمت SWF هم در درون اسلایدهای پاورپوینت بهره برد؟ قطعاً این کار باعث جذاب شدن صفحات شده و بر بینندگان تأثیر بیشتری می‏گذارد. در این ترفند قصد داریم به معرفی نحوه قرار دادن کلیپ‏های فلش در اسلایدهای پاورپوینت بپردازیم.

نحوه این کار در دو نسخه 2003 و 2007 نرم افزار Microsoft PowerPoint توضیح داده می‏شود.
همچنین پیش از هر کاری اطمینان پیدا کنید نرم افزار Flash Player بر روی ویندوز نصب شده باشد تا فایل فلش قابلیت نمایش را داشته باشد.

ابتدا فایل پاورپوینت مورد نظر که قصد دارید فایل فلش را در درون آن جای دهید را باز کنید و به اسلاید مد نظر بروید.

در Microsoft PowerPoint 2003:
از منوی View و قسمت Toolbars بر روی Control Toolbox کلیک کنید.
یک نوار ابزار جدید ظاهر می‏شود.
بر روی دکمه با عنوان Control Toolbox که با آیکن چکش مشخص شده است کلیک نمایید.
منویی باز خواهد شد که بایستی در میان موارد موجود، Shockwave Flash Object را انتخاب کنید.

اما در Microsoft PowerPoint 2007:
ابتدا بر روی دکمه دایره شکل آفیس در بالا سمت چپ برنامه کلیک کنید.
در منوی ظاهر شده بر روی دکمه PowerPoint Options کلیک کنید.
در پنجره باز شده، در همان تب Popular تیک گزینه Show Developer Tab Ribbon را بزنید و OK کنید.
اکنون در درون برنامه، در نوار بالای صفحه یا به اصطلاح Ribbon به تب Developer بروید.
سپس بر روی دکمه با عنوان More Controls که با آیکن چکش مشخص شده است کلیک نمایید.
منویی باز خواهد شد که بایستی در میان موارد موجود، Shockwave Flash Object را انتخاب نموده و OK کنید.

ادامه کار در هر دو نسخه برنامه به یک صورت است:
با استفاده از ماوس، در درون اسلاید یک مستطیل یا مربع رسم نمایید که محل قرار گرفتن فایل فلش را مشخص می‏کند.
بر روی مستطیل یا مربع پدید آمده راست کلیک کنید و Properties را انتخاب نمایید.
خواهید دید که یک نوار ابزار عمودی ظاهر خواهد شد.
در درون آن، قسمتی با عنوان Movie وجود دارد. شما بایستی آدرس فایل فلش مورد نظر خود (که بر روی هارد ذخیره شده است) را در ستون روبروی Movie درج نمایید. به عنوان مثال اگر فایل با نام Tarfandestan.swf در مسیر C:IranTehran ذخیره شده است، بایستی نحوه آدرس دهی به شکل C:IranTehranTarfandestan.swf باشد. همچنین اگر فایل فلش بر روی یک فضای اینترنتی ذخیره شده است می‏توانید آدرس آن را نیز بدهید.
پس از این کار می‏توانید تنظیمات دیگر مربوط به فایل فلش را ویرایش نمایید؛ با تغییر Playing می‏توان نحوه اجرای اتوماتیک یا دستی فایل فلش در درون اسلاید را تعیین نمود. با تغییر Loop می‏توان تکرار یا عدم تکرار فایل فلش پس از اتمام را تنظیم کرد و سایر موارد به همین ترتیب.
پس از ذخیره فایل، به این نکته مهم دقت کنید که فایل فلش به طور مستقیم از هارددیسک فراخوانی می‏شود و در خود فایل پاورپوینت ذخیره نخواهد شد. در نتیجه اگر قصد دارید آن را به یک کامپیوتر دیگر منتقل کنید حتماً به این موضوع توجه داشته باشید. همچنین اگر کلیپ فلش از روی هارد پاک شود یا محل آن تغییر کند و یا تغییر نام پیدا کند، در درون فایل پاورپوینت چیزی نمایش داده نخواهد شد و بایستی مجدد آن را در درون فایل پاورپوینت آدرس‏دهی کنید.

عکس برداری از پنجره‏های ویندوز با استفاده از Word 2010

 

همان طور که ممکن است بدانید مدت زمانی است که نسخه آزمایشی (بتا) مجموعه نرم افزاری آفیس به نام Office 2010 از سوی شرکت مایکروسافت منتشر شده است. نرم افزارهای این مجموعه در حال حاضر در سایت مایکروسافت برای عموم و به طور رایگان جهت دانلود قرار گرفته‏اند. همچنین نسخه نهایی آفیس 2010 طبق اعلام مایکروسافت در نیمه اول سال 2010 به طور رسمی منتشر خواهد شد. در نتیجه از این پس در وب سایت ترفندستان به معرفی ترفندهای جدید در آفیس 2010 نیز خواهیم پرداخت.

یکی از این ترفندهای جدید که در نرم افزار Word 2010 نهفته است، قابلیت عکس‏برداری از صفحه Word و همچنین عکس‏برداری از سایر پنجره‏های باز موجود، می‏باشد. فرض کنید قصد دارید از یکی از پنجره‏های ویندوز عکس بگیرید و آن را وارد محیط Word کنید. هم اکنون با استفاده از این قابلیت در Word 2010 از نرم افزارهای جانبی مخصوص عکس گرفتن از پنجره‏های ویندوز بی نیاز می‏شوید و علاوه بر آن سرعت کار شما نیز بیشنر می‏گردد. در این ترفند قصد داریم به معرفی این قابلیت جدید Word 2010 و طرز کار آن بپردازیم. لینک دانلود نسخه بتای Microsoft Office 2010 در انتهای ترفند موجود است.

بدین منظور:
نرم افزار Word 2010 را اجرا نمایید.
در نوار بالای صفحه به تب Insert بروید.
در محدوده Illustrations بر روی Screenshot کلیک کنید.
خواهید دید که پیش نمایشی از کلیه پنجره‏هایی که هم اکنون باز است ظاهر خواهد شد. یکی از این پنجره‏ها طبعاً خود Word است.
اکنون در صورتی که بر روی پیش نمایش یکی از پنجره‏ها کلیک کنید، از آن پنجره عکس گرفته خواهد شد و تصویر عکس عیناً وارد صفحه Word خواهد شد. سپس با استفاده از ابزارهای ویرایش تصویر امکان ویرایش عکس گرفته شده وجود دارد.
همچنین در صورتی که بخواهید تنها از قسمت خاصی از صفحه، عکس بگیرید کافی است پس از کلیک بر روی Screenshot بر روی Screen Clipping کلیک کنید. با این کار ظاهر صفحه شفاف خواهد شد و با استفاده از کلیک چپ ماوس می‏توانید محدوده مورد نظر که می‏خواهید از آن عکس بگیرید را مشخص کنید. با رها کردن کلید ماوس، عکس گرفته می‏شود و مستقیماً وارد صفحه Word می‏گردد.

تغییر دادن نشانگر ماوس در Microsoft Word

 

قصد داریم تا هم‏اکنون به معرفی یک ترفند کوچک و ساده اما جالب در نرم افزار Microsoft Office Word بپردازیم. با استفاده از این ترفند می‏توانید نشانگر ماوس را از شکل پیش فرض ویندوز به شکلی دیگر تغییر دهید. این ترفند بر روی نسخه های 2003 و 2007 برنامه Word قابل انجام است.

برای این کار:
ابتدا نرم افزار Microsoft Word را اجرا نمایید.
سپس از روی کیبورد، دکمه های Ctrl و Alt را نگه دارید و + را فشار دهید. ملاحظه می‏کنید که شکل موس تغییر کرد!
دقت کنید که باید + را از قسمت Numeric Pad یعنی اعداد ماشین حسابی سمت راست کیبورد فشار دهید.



چهار شنبه 28 فروردين 1392برچسب:, :: 17:29 ::  نويسنده : arman razmbar
شبکه های کامپیوتری

 

 یک شبکه شامل مجموعه ای از دستگاهها ( کامپیوتر ، چاپگر و ... ) بوده که با استفاده از یک روش ارتباطی ( کابل ، امواج رادیوئی ، ماهواره ) و به منظور اشتراک منابع فیزیکی ( چاپگر) و اشتراک منابع منطقی ( فایل )  به یکدیگر متصل می گردند. شبکه ها می توانند با یکدیگر نیز مرتبط شده و شامل زیر شبکه هائی باشند.

تفسیم بندی شبکه ها
.شبکه های کامپیوتری را بر اساس مولفه های متفاوتی تقسیم بندی می نمایند. در ادامه به برخی از متداولترین تقسیم بندی های موجود اشاره می گردد .

 تقسیم بندی بر اساس نوع وظایف
کامپیوترهای موجود در شبکه را با توجه به نوع وظایف مربوطه به دو گروه عمده : سرویس دهندگان (Servers) و یا سرویس گیرندگان (Clients) تقسیم می نمایند. کامپیوترهائی در شبکه که برای سایر کامپیوترها سرویس ها و خدماتی را ارائه می نمایند ، سرویس دهنده  نامیده می گردند. کامپیوترهائی که از خدمات و سرویس های ارائه شده توسط سرویس دهندگان استفاده می کنند ، سرویس گیرنده نامیده می شوند .  در شبکه های Client-Server ، یک کامپیوتر در شبکه نمی تواند هم به عنوان سرویس دهنده و هم به عنوان سرویس گیرنده ، ایفای وظیفه نماید.

در شبکه های Peer-To-Peer ، یک کامپیوتر می تواند هم بصورت سرویس دهنده و هم بصورت سرویس گیرنده ایفای وظیفه نماید.

یک شبکه LAN  در ساده ترین حالت از اجزای زیر تشکیل شده است :

  • دو کامپیوتر شخصی . یک شبکه می تواند شامل چند صد کامپیوتر باشد. حداقل یکی از کامپیوترها می بایست به عنوان سرویس دهنده مشخص گردد. ( در صورتی که شبکه از نوع Client-Server باشد ). سرویس دهنده، کامپیوتری است که هسته اساسی سیستم عامل  بر روی آن نصب خواهد شد.

  • یک عدد کارت شبکه (NIC) برای هر دستگاه. کارت شبکه نظیر کارت هائی است که برای مودم و صدا در کامپیوتر استفاده می گردد.  کارت شبکه مسئول دریافت ، انتقال ، سازماندهی و ذخیره سازی موقت اطلاعات در طول شبکه است . به منظور انجام وظایف فوق کارت های شبکه دارای پردازنده ، حافظه و گذرگاه اختصاصی خود هستند.

تقسیم بندی بر اساس توپولوژی
 الگوی هندسی استفاده شده جهت اتصال کامپیوترها ، توپولوژی نامیده می شود. توپولوژی انتخاب شده برای پیاده سازی شبکه ها، عاملی مهم در جهت کشف و برطرف نمودن خطاء در شبکه خواهد بود. انتخاب یک توپولوژی خاص نمی تواند بدون ارتباط با محیط انتقال و روش های استفاده از خط مطرح گردد. نوع توپولوژی انتخابی جهت اتصال کامپیوترها به یکدیگر ، مستقیما" بر نوع محیط انتقال و روش های استفاده از خط تاثیر می گذارد. با توجه به تاثیر مستقیم توپولوژی انتخابی در نوع کابل کشی و هزینه های مربوط به  آن ، می بایست با دقت و تامل به انتخاب توپولوژی یک شبکه همت گماشت . عوامل مختلفی جهت انتخاب یک توپولوژی بهینه مطرح می شود. مهمترین این عوامل بشرح ذیل است :

- هزینه . هر نوع محیط انتقال که برای شبکه LAN انتخاب گردد، در نهایت می بایست عملیات نصب شبکه در یک ساختمان پیاده سازی گردد. عملیات فوق فرآیندی طولانی جهت نصب کانال های مربوطه به کابل ها و محل عبور کابل ها در ساختمان است . در حالت ایده آل کابل کشی و  ایجاد کانال های مربوطه می بایست قبل از تصرف و بکارگیری ساختمان انجام گرفته باشد. بهرحال می بایست هزینه نصب شبکه بهینه گردد.

- انعطاف پذیری . یکی از مزایای شبکه های LAN ، توانائی پردازش داده ها و گستردگی و توزیع گره ها در یک محیط است . بدین ترتیب توان محاسباتی سیستم و منابع موجود در اختیار تمام استفاده کنندگان قرار خواهد گرفت . در ادارات همه چیز تغییر خواهد کرد.( لوازم اداری،  اتاقها و ... ) . توپولوژی انتخابی می بایست بسادگی امکان تغییر پیکربندی در شبکه را فراهم نماید. مثلا" ایستگاهی را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال و یا قادر به ایجاد یک ایستگاه جدید در شبکه باشیم .

سه نوع توپولوژی رایج در شبکه های LAN استفاده می گردد :

  • BUS

  • STAR

  • RING

توپولوژی BUS
 یکی از رایجترین توپولوژی ها برای پیاده سازی شبکه های LAN است . در مدل فوق از یک کابل به عنوان ستون فقرات اصلی در شبکه استفاده شده و تمام کامپیوترهای موجود در شبکه ( سرویس دهنده ، سرویس گیرنده ) به آن متصل می گردند.

مزایای توپولوژی BUS

  •  کم بودن طول کابل . بدلیل استفاده از یک خط انتقال جهت اتصال تمام کامپیوترها ، در توپولوژی فوق از کابل کمی استفاده می شود.موضوع فوق باعث پایین آمدن هزینه نصب و ایجاد تسهیلات لازم در جهت پشتیبانی شبکه خواهد بود.

  • ساختار ساده . توپولوژی BUS دارای یک ساختار ساده است . در مدل فوق صرفا" از یک کابل برای انتقال اطلاعات استفاده می شود.

  • توسعه آسان . یک کامپیوتر جدید را می توان براحتی در نقطه ای از شبکه اضافه کرد. در صورت اضافه شدن ایستگاههای بیشتر در یک سگمنت ، می توان از تقویت کننده هائی به نام Repeater استفاده کرد.

معایب توپولوژی BUS

  •  مشکل بودن عیب یابی . با اینکه سادگی موجود در تویولوژی BUS امکان بروز اشتباه را کاهش می دهند، ولی در صورت بروز خطاء کشف آن ساده نخواهد بود. در شبکه هائی که از توپولوژی فوق استفاده می نمایند ، کنترل شبکه در هر گره دارای مرکزیت نبوده و در صورت بروز خطاء می بایست نقاط زیادی به منظور تشخیص خطاء بازدید و بررسی گردند.

  •  ایزوله کردن خطاء مشکل است . در صورتی که یک کامپیوتر در توپولوژی فوق دچار مشکل گردد ، می بایست کامپیوتر را در محلی که به شبکه متصل است رفع عیب نمود. در موارد خاص می توان یک گره را از شبکه جدا کرد. در حالتیکه اشکال در محیط انتقال باشد ، تمام یک سگمنت می بایست از شبکه خارج گردد.

  • ماهیت تکرارکننده ها . در مواردیکه برای توسعه شبکه از تکرارکننده ها استفاده می گردد، ممکن است در ساختار شبکه تغییراتی نیز داده شود. موضوع فوق مستلزم بکارگیری کابل بیشتر و اضافه نمودن اتصالات مخصوص شبکه است .

توپولوژی STAR
 در این نوع توپولوژی همانگونه که از نام آن مشخص است ، از مدلی شبیه "ستاره" استفاده می گردد. در این مدل تمام کامپیوترهای موجود در شبکه معمولا" به یک دستگاه خاص  با نام " هاب " متصل خواهند شد.

مزایای توپولوژی STAR

  • سادگی سرویس شبکه . توپولوژی STAR شامل تعدادی از نقاط اتصالی در یک نقطه مرکزی است . ویژگی فوق تغییر در ساختار و سرویس  شبکه را آسان می نماید.

  • در هر اتصال یکدستگاه . نقاط اتصالی در شبکه ذاتا" مستعد اشکال هستند. در توپولوژی STAR  اشکال در یک اتصال ، باعث خروج آن خط  از شبکه و سرویس و اشکال زدائی خط مزبور است . عملیات فوق تاثیری در عملکرد سایر کامپیوترهای موجود در شبکه نخواهد گذاشت .

  • کنترل مرکزی و عیب یابی . با توجه به این مسئله که نقطه  مرکزی  مستقیما" به هر ایستگاه موجود در شبکه متصل است ، اشکالات و ایرادات در شبکه بسادگی تشخیص  و مهار خواهند گردید.

  • روش های ساده دستیابی . هر اتصال در شبکه شامل یک نقطه مرکزی و یک گره جانبی است . در چنین حالتی دستیابی به محیط انتقال حهت ارسال و دریافت اطلاعات دارای الگوریتمی ساده خواهد بود.

معایب توپولوژی STAR

  • زیاد بودن طول کابل . بدلیل اتصال مستقیم هر گره به نقطه مرکزی ، مقدار زیادی کابل مصرف می شود. با توجه به اینکه هزینه کابل نسبت به تمام شبکه ، کم است ، تراکم در کانال کشی جهت کابل ها و مسائل مربوط به نصب و پشتیبنی آنها بطور قابل توجهی هزینه ها را افزایش خواهد داد.

  • مشکل بودن توسعه . اضافه نمودن یک گره جدید به شبکه مستلزم یک اتصال از نقطه مرکزی به گره جدید است . با اینکه در زمان کابل کشی پیش بینی های لازم جهت توسعه در نظر گرفته می شود ، ولی در برخی حالات نظیر زمانیکه طول زیادی از کابل مورد نیاز بوده و یا اتصال مجموعه ای از گره های غیر قابل پیش بینی اولیه ، توسعه شبکه را با مشکل مواجه خواهد کرد.

  • وابستگی به نقطه مرکزی . در صورتی که نقطه مرکزی ( هاب ) در شبکه با مشکل مواجه شود ، تمام شبکه غیرقابل استفاده خواهد بود.

توپولوژی RING
در این نوع توپولوژی تمام کامپیوترها بصورت یک حلقه به یکدیگر مرتبط می گردند. تمام کامپیوترهای موجود در شبکه ( سرویس دهنده ، سرویس گیرنده ) به یک کابل که بصورت یک دایره بسته است ، متصل می گردند. در مدل فوق  هر گره به دو و فقط دو همسایه مجاور خود متصل است . اطلاعات از گره مجاور دریافت و به گره بعدی ارسال می شوند. بنابراین داده ها فقط در یک جهت حرکت کرده و از ایستگاهی به ایستگاه دیگر انتقال پیدا می کنند.

مزایای توپولوژی RING

  •  کم بودن طول کابل . طول کابلی که در این مدل بکار گرفته می شود ، قابل مقایسه به توپولوژی BUS نبوده و طول کمی را در بردارد. ویژگی فوق باعث کاهش تعداد اتصالات ( کانکتور) در شبکه شده و ضریب اعتماد به شبکه را افزایش خواهد داد.

  • نیاز به فضائی خاص جهت انشعابات در کابل کشی نخواهد بود.بدلیل استفاده از یک کابل جهت اتصال هر گره به گره همسایه اش ، اختصاص محل هائی خاص به منظور کابل کشی ضرورتی نخواهد داشت .

  •  مناسب جهت فیبر نوری . استفاده از فیبر نوری باعث بالا رفتن نرخ سرعت انتقال اطلاعات در شبکه است.  چون در توپولوژی فوق ترافیک داده ها در یک جهت است ، می توان از فیبر نوری به منظور محیط انتقال استفاده کرد.در صورت تمایل می توان در هر بخش ازشبکه از یک نوع کابل به عنوان محیط انتقال استفاده کرد . مثلا" در محیط های ادرای از مدل های مسی و در محیط کارخانه از فیبر نوری استفاده کرد.

معایب توپولوژی RING

  •  اشکال در یک گره باعث اشکال در تمام شبکه می گردد. در صورت بروز اشکال در یک گره ، تمام شبکه با اشکال مواجه خواهد شد. و تا زمانیکه گره معیوب از شبکه خارج نگردد ، هیچگونه ترافیک اطلاعاتی را روی شبکه نمی توان داشت .

  •  اشکال زدائی مشکل است . بروز اشکال در یک گره می تواند روی تمام گرههای دیگر تاثیر گذار باشد. به منظور عیب یابی می بایست چندین گره بررسی تا گره مورد نظر پیدا گردد.

  • تغییر در ساختار شبکه مشکل است . در زمان گسترش و یا اصلاح حوزه جغرافیائی تحت پوشش شبکه ، بدلیل ماهیت حلقوی شبکه مسائلی بوجود خواهد آمد .

  • توپولوژی بر روی نوع دستیابی تاثیر می گذارد. هر گره در شبکه دارای مسئولیت عبور دادن داده ای است که از گره مجاور دریافت داشته است . قبل از اینکه یک گره بتواند داده خود را ارسال نماید ، می بایست به این اطمینان برسد که محیط انتقال برای استفاده قابل دستیابی است .

تقسیم بندی بر اساس حوزه جغرافیایی تحت پوشش .
 شبکه های کامپیوتری با توجه به حوزه جغرافیائی تحت پوشش به سه گروه تقسیم می گردند :

  • شبکه های محلی ( کوچک ) LAN

  • شبکه های متوسط MAN

  • شبکه های گسترده WAN

شبکه های LAN . حوزه جغرافیائی که توسط این نوع از شبکه ها پوشش داده می شود ، یک محیط کوچک نظیر یک ساختمان اداری است . این نوع از شبکه ها دارای ویژگی های زیر می باشند :

  • توانائی ارسال اطلاعات با سرعت بالا

  • محدودیت فاصله

  • قابلیت استفاده از محیط مخابراتی ارزان نظیر خطوط تلفن به منظور ارسال اطلاعات

  • نرخ پایین خطاء در ارسال اطلاعات با توجه به محدود بودن فاصله

شبکه های MAN . حوزه جغرافیائی که توسط این نوع شبکه ها پوشش داده می شود ، در حد و اندازه یک شهر و یا شهرستان است . ویژگی های این نوع از شبکه ها بشرح زیر است :

  • پیچیدگی بیشتر نسبت به شبکه های محلی

  • قابلیت ارسال تصاویر  و صدا 

  • قابلیت ایجاد ارتباط بین چندین شبکه

شبکه های WAN . حوزه جغرافیائی که توسط این نوع شبکه ها پوشش داده می شود ، در حد و اندازه کشور و قاره است . ویژگی این نوع شبکه ها بشرح زیر است :

  • قابلیت ارسال اطلاعات بین کشورها و قاره ها

  • قابلیت ایجاد ارتباط بین شبکه های LAN

  • سرعت پایین ارسال اطلاعات نسبت به شبکه های LAN

  • نرخ خطای بالا با  توجه به گستردگی محدوده تحت پوشش

 کابل در شبکه

در  شبکه های محلی از کابل به عنوان محیط انتقال و به منظور ارسال اطلاعات استفاده می گردد.ازچندین نوع کابل در شبکه های محلی استفاده می گردد.  در برخی موارد ممکن است در یک شبکه  صرفا" از یک نوع کابل استفاده و یا با توجه به شرایط موجود از چندین نوع کابل استفاده گردد. نوع کابل انتخاب شده برای یک شبکه به عوامل متفاوتی نظیر : توپولوژی شبکه،  پروتکل و اندازه  شبکه بستگی خواهد داشت . آگاهی از خصایص و ویژگی های متفاوت هر یک از کابل ها و تاثیر هر یک از آنها بر سایر ویژگی های شبکه،  به منظور طراحی و پیاده سازی یک شبکه موفق بسیار لازم است .

کابل Unshielded Twisted pair )UTP)
متداولترین نوع کابلی که در انتقال اطلاعات استفاده می گردد ، کابل های بهم تابیده می باشند. این نوع کابل ها دارای دو رشته سیم به هم پیچیده بوده که هر دو نسبت زمین  دارای یک امپدانش یکسان می باشند. بدین ترتیب امکان تاثیر پذیری این نوع کابل ها از کابل های مجاور و یا سایر منابع خارجی کاهش خواهد یافت . کابل های بهم تابیده دارای دو مدل متفاوت : Shielded ( روکش دار ) و Unshielded ( بدون روکش ) می باشند. کابل UTP نسبت به کابل STP بمراتب متداول تر بوده و در اکثر شبکه های محلی استفاده می گردد.کیفیت کابل های UTP متغیر بوده و از کابل های معمولی استفاده شده برای تلفن تا کابل های با سرعت بالا را شامل می گردد. کابل دارای چهار زوج  سیم بوده  و درون یک روکش قرار می گیرند.  هر زوج  با تعداد مشخصی پیچ تابانده شده ( در واحد اینچ ) تا تاثیر پذیری آن از سایر زوج ها و یاسایر دستگاههای الکتریکی  کاهش یابد.

مزایای کابل های بهم تابیده :

  • سادگی و نصب آسان

  • انعطاف پذیری مناسب

  • دارای وزن کم بوده و براحتی بهم تابیده می گردند.

معایب کابل های بهم تابیده :

  • تضعیف فرکانس

  • بدون استفاده از تکرارکننده ها ، قادر به حمل سیگنال در مسافت های طولانی نمی باشند.

  • پایین بودن پهنای باند 

  • بدلیل پذیرش پارازیت در محیط های الکتریکی سنگین بخدمت گرفته  نمی شوند.

کانکتور استاندارد برای کابل های UTP  ، از نوع  RJ-45 می باشد. کانکتور فوق شباهت زیادی به کانکتورهای تلفن (RJ-11) دارد. هر یک از پین های کانکتور فوق می بایست بدرستی پیکربندی  گردند. (RJ:Registered Jack)

 کابل کواکسیال
یکی از مهمترین محیط های انتقال در مخابرات کابل کواکسیال و یا هم محور می باشد . این نوع کابل ها از سال 1936 برای انتقال اخبار و اطلاعات در دنیار به کار گرفته شده اند. در این نوع کابل ها، دو سیم تشکیل دهنده یک زوج ، از حالت متقارن خارج شده و هر زوج از یک سیم در مغز و یک لایه مسی بافته شده در اطراف آن تشکیل می گردد. در نوع دیگر کابل های کواکسیال ، به حای لایه مسی بافته شده ، از تیوپ مسی استوانه ای استفاده می شود. ماده ای پلاستیکی این دو هادی را از یکدیگر جدا می کند. ماده پلاستیکی ممکن است بصورت دیسکهای پلاستیکی یا شیشه ای در فواصل مختلف استفاده و مانع از تماس دو هادی با یکدیگر شود و یا ممکن است دو هادی در تمام طول کابل بوسیله مواد پلاستیکی از یکدیگر جدا گردند.

مزایای کابل های کواکسیال :

  • قابلیت اعتماد بالا

  • ظرفیت بالای انتقال ، حداکثر پهنای باند 300 مگاهرتز

  • دوام و پایداری خوب

  • پایطن بودن مخارج نگهداری

  • قابل استفاده در سیستم های آنالوگ و دیجیتال

  • هزینه پائین در زمان توسعه

  • پهنای باند نسبتا" وسیع که مورد استفاده اکثر سرویس های مخابراتی از جمله تله کنفرانس صوتی و تصویری است .

معایب کابل های کواکسیال :

  • مخارج بالای نصب

  • نصب مشکل تر نسبت به کابل های بهم تابیده

  • محدودیت فاصله

  • نیاز به استفاده از عناصر خاص برای انشعابات

از کانکتورهای BNC)Bayone -Neill - Concelman) بهمراه کابل های کواکسیال استفاده می گردد.  اغلب کارت های شبکه دارای کانکتورهای  لازم در این خصوص می باشند.

فیبر  نوری
یکی از جدیدترین محیط های انتقال در شبکه های کامپیوتری ، فیبر نوری است . فیبر نوری از یک میله استوانه ای که هسته نامیده می شود و جنس آن از سیلیکات است تشکیل می گردد. شعاع استوانه بین دو تا سه میکرون است . روی هسته ، استوانه دیگری ( از همان جنس هسته ) که غلاف نامیده می شود ، استقرار می یابد. ضریب شکست هسته را با M1 و ضریب شکست غلاف را با M2  نشان داده و همواره M1>M2 است . در این نوع فیبرها ، نور در اثر انعکاسات کلی در فصل مشترک هسته و غلاف ، انتشار پیدا خواهد کرد. منابع نوری در این نوع کابل ها ، دیود لیزری و یا دیودهای ساطع کننده نور می باشند.منابع فوق ، سیگنال های الکتریکی را به نور تبدیل می نمایند.

مزایای فیبر نوری :

  • حجم و وزن کم

  • پهنای باند بالا

  • تلفات  سیگنال کم و در نتیجه فاصله تقویت کننده ها زیاد می گردد.

  • فراوانی مواد تشکیل دهنده آنها

  • مصون بودن از اثرات القاهای الکترو معناطیسی مدارات دیگر

  • آتش زا نبودن آنها بدلیل عدم وجود پالس الکتریکی در آنها

  • مصون بودن در مقابل عوامل جوی و رطوبت

  • سهولت در امر کابل کشی و نصب

  • استفاده در شبکه های  مخابراتی آنالوگ و دیجیتال

  • مصونیت در مقابل پارازیت

معایب فیبر نوری :

  • براحتی شکسته شده و می بایست دارای یک پوشش مناسب باشند. مسئله فوق با ظهور فیبر های تمام پلاستیکی و پلاستیکی / شیشه ای کاهش پیدا کرده است .

  • اتصال دو بخش از فیبر یا اتصال یک منبع نور به فیبر ، فرآیند دشواری است . در چنین حالتی می توان از فیبرهای ضخیم تر استفاده کرد اما این مسئله باعث تلفات زیاد و کم شدن پهنای باند می گردد.

  • از اتصالات T شکل در فیبر نوری نمی توان جهت گرفتن انشهاب استفاده نمود. در چنین حالتی فیبر می بایست بریده شده و یک Detector اضافه گردد. دستگاه فوفق می بایست قادر به دریافت و تکرار سیگنال را داشته باشد.

  • تقویت سیگنال نوری یکی از مشکلات اساسی در زمینه فیبر نوری است . برای تقویت سیگنال می بایست سیگنال های توری به سیگنال های الکتریکی تبدیل ، تقویت و مجددا" به علائم نوری تبدیل شوند.

کابل های استفاده شده در شبکه های اترنت

Specification Cable Type Maximum length
10BaseT Unshielded Twisted Pair 100 meters
10Base2 Thin Coaxial 185 meters
10Base5 Thick Coaxial 500 meters
10BaseF Fiber Optic 2000 meters
100BaseT Unshielded Twisted Pair 100 meters
100BaseTX Unshielded Twisted Pair 220 meters


چهار شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, :: 20:4 ::  نويسنده : arman razmbar

 

حل مشکلات Network Manager در Ubuntu 10.04

در صورتی که از سیستم عامل Ubuntu نسخه 10.04 استفاده می‏کنید ممکن است با یکی از مشکلات شایع موجود در این نسخه از اوبونتو برخورد کرده باشید. مشکلی که باعث می‏شود Network Manager شما اجرا نشود یا پیغام خطاهای گوناگون دهد. در این ترفند قصد داریم راهی ساده جهت رفع مشکلات پیش آمده برای Network Manager را در اوبونتو 10.04 مطرح کنیم.


بدین منظور:
ترمینال را با ورود به منوی Application و سپس انتخاب Terminal از قسمت Accessories باز کنید.
اکنون دستورات زیر را با دقت وارد نمایید:
service network-manager stop
rm /var/lib/NetworkManager/NetworkManager.state
service network-manager start
سپس یک بار سیستم را مجدد راه‏اندازی کنید.
مشکل حل خواهد شد

غیرفعال کردن صداهای خوش‏آمدگویی در Ubuntu

 

به طور پیش‏فرض در سیستم عامل اوبونتو، دو نوع صدای ورود (Login) وجود دارد. ابتدا پس از روشن نمودن سیستم و وارد شدن به صفحه اصلی ورود و سپس پس از ورود به محیط دسکتاپ، صدای خوش‏آمدگویی پخش می‏گردد. وجود این صدا چندان ضروری به نظر نمی‏رسد. شاید تنها کاربرد این صدا زمانی باشد که شما از یک سیستم قدیمی و کند استفاده می‏کنید و فاصله زمانی بین روشن نمودن تا بالا آمدن سیستم زیاد است و این صدا می‏تواند به عنوان یک هشداردهنده عمل کند. همچنین اگر در یک محیط عمومی باشید، این صدا می‏تواند بیش از پیش آزاردهنده باشد. در این ترفند قصد داریم به معرفی نحوه غیرفعال کردن دو صدای لوگین در اوبونتو نسخه 10.04 و همچنین نسخه‏های قدیمی‏تر بپردازیم.



برای غیرفعال کردن صدای خوش‏آمدگویی نخستین که در صفحه Login Ready در Ubuntu 10.04 شنیده می‏شود:
ابتدا به System > Administration > Login Screen بروید.
اکنون  بر روی دکمه Unlock کلیک کرده و رمز عبور حساب کاربری خود در اوبونتو را وارد نمایید و بر روی دکمه Authenticate کلیک کنید.
حال در پنجره Login Screen Settings تیک گزینه Play login sound را بردارید.

جهت غیرفعال نمودن صدای خوش‏آمدگویی که پس از ورود به صفحه دسکتاپ در Ubuntu 10.04 پخش می‏گردد:
به System > Preferences > Startup Applications بروید.
در لیست موجود، GNOME Login Sound را بیابید و تیک کنار آن را بردارید.

برای غیرفعال کردن صدای لوگین در نسخه‏های قدیمی‏تر اوبونتو نیز:
بایستی به System > Preferences > Sound رفته و در تب Sounds گزینه Log in را بر روی No Sound تنظیم کنید.

10 ترفند برای افزایش امنیت سیستم عامل لینوکس

 

بدون شک یک کامپیوتر رومیزی با لینوکس بسیار امن‌تر از همان کامپیوتر با سایر سیستم‌عامل ها خواهد بود. نکته مهم این است که همیشه برای رسیدن به یک سطح خوب امنیتی حتما لازم نیست از نرم‌افزارهای امنیتی و تکنیک‌های خاص استفاده کنید. گاهی اوقات آسان‌‌ترین را‌ه‌ها برای کسب امنیت، آنهایی هستند که به آسانی فراموش می‌شوند. ممکن است احساس کنید این موارد بسیار عادی هستند اما شاید در همین نکات عادی راه‌کارهای امنیتی‌ای بیابید که تاکنون نمی‌دانستید. اگر یک کاربر تازه‌کار لینوکس هستید، 10 ترفندی که در ادامه معرفی خواهیم کرد محل خوبی برای شروع است. در نتیجه مطمئن باشید تجربه‌ خوبی از لینوکس خواهید داشت.



1- قفل کردن صفحه‌ نمایش (Screen Lock) و خروج از سیستم (Log Out) مهم هستند. بیشتر کاربران فراموش می‌کنند که لینوکس محیطی چندکاربره دارد. به همین خاطر، شما می‌توانید از سیستم خارج شوید و سایرین وارد سیستم شوند (Log In). این هم بدین معنی است که دیگران هم می‌توانند به سیستم شما دسترسی داشته باشند، و هم بدین معنی که شما نیز می‌توانید و باید هنگامی که کارتان تمام می‌شود از سیستم خارج شوید. البته خروج از سیستم تنها گزینه‌ مقابل روی شما نیست.
اگر تنها کاربر سیستمتان هستید، می‌توانید به جای خروج، صفحه را قفل کنید. قفل کردن صفحه به سادگی صورت می‌گیرد و به این معنی است که هنگام بازگشت به سیستم یک پسورد از شما خواسته می‌شود. فرقی که قفل کردن با خروج از سیستم دارد اینست که می‌توانید برنامه‌ها را در حال اجرا رها کنید و صفحه را قفل نمایید. وقتی که با وارد کردن پسورد سیستم را باز می‌کنید همان برنامه‌ها کماکان در حال اجرا هستند.

۲- پنهان کردن فایل‌ها و پوشه‌ها یک محکم کاری سریع است. در لینوکس فایل‌ها و پوشه‌ها با اضافه کردن یک نقطه "." به ابتدای اسمشان پنهان (Hidden) می‌شوند. بنابراین برای مثال فایل "Test" در یک مرورگر فایل نمایش داده می‌شود اما "Test." نه. اکثر کاربران نمی‌دانند که اجرای دستور "ls - a" فایل‌ها و پوشه‌های پنهان را نمایش خواهد داد. در حالت گرافیکی هم با زدن همزمان دکمه‌های "Ctrl + H" می‌توانید فایل‌ها و پوشه‌های پنهان را ببینید. بنابراین اگر فایل و پوشه‌هایی دارید که نمی‌خواهید همکارانتان آنها را ببینند، به راحتی می‌توانید یک نقطه به ابتدای نام آنها بیافزایید. از خط فرمان هم می‌توانید با اجرای این دستور این کار یعنی mv test .test از آن استفاده کنید.

۳- فراموش نکنید همواره یک پسورد خوب ضروری است. کلید طلایی شما برای امنیت در یک کامپیوتر لینوکس، پسوردتان است. اگر پسوردتان را به دیگران بگویید یا یک پسورد ضعیف و قابل حدس زدن داشته باشید گویی که کلید طلایی‌یتان را به دیگران داده‌اید. اگر برای مثال از توزیعی مانند اوبونتو استفاده می‌کنید، یک پسورد نسبت به فدورا به کاربران اختیارات بیشتری می‌دهد. پس باید مطمئن باشید که یک پسورد قوی انتخاب کرده‌اید. برنامه‌های تولیدکننده‌ پسورد نیز وجود دارند که می‌توانند کمکتان کنند. برای مثال Automated Password Generator گزینه خوبی است.

۴- نصب کردن نرم‌افزارهای اشتراک فایل یک سرازیری لغزنده است. بسیاری از کاربران لینوکس تمایل زیادی به اشتراک فایل دارند. اگر می‌خواهید این ریسک را در خانه انجام دهید، اشکالی ندارد. اما وقتی سر کار هستید، نه تنها راه را برای یک دعوا و مرافعه توسط شرکت با خودتان باز کرده‌اید،  بلکه راه را برای کاربران دیگر نیز باز می‌گذارید که ممکن است به اطلاعات حساسی روی کامپیوترتان دسترسی داشته باشند. پس، به عنوان یک قانون، نرم‌افزارهای اشتراک فایل را نصب نکنید.

۵- به روز رسانی سیستم به طور مرتب، یک کار عاقلانه است. لینوکس ویندوز نیست. در ویندوز شما به روز رسانی‌های امنیتی را هنگامی دریافت می‌کنید که مایکروسافت آنها را منتشر کند؛ که می‌تواند چندین ماه بعد باشد. در لینوکس یک به روز رسانی امنیتی ممکن است چند دقیقه یا چند ساعت بعد از شناسایی یک حفره‌ امنیتی منتشر شود. هم در KDE و هم در Gnome نرم‌افزارهای به روز رسانی از اینترنت وجود دارند. اگر همیشه آنها را در حال اجرا داشته باشید می‌توانید از انتشار موقع یک به روز رسانی مطلع شوید. بی‌خیال به روز رسانی‌ها نشوید! حتما دلیلی وجود دارد که آنها منتشر می‌شوند.

۶- نصب یک ویروس‌یاب واقعا در لینوکس مفید است. نمی‌دانم باور می‌کنید یا نه. ضد ویروس‌ها در لینوکس هم جای خودشان را دارند. درست است که امکان ایجاد یک مشکل در لینوکس که دلیلش یک ویروس باشد بسیار کم و در حد صفر است؛ اما آن ایمیل‌هایی که برایتان می‌آید و شما به دوستان ویندوزی‌یتان فوروارد می‌کنید می‌تواند مشکل‌ساز باشد. با یک ضدویروس خوب، مثل ClamAV می‌توانید مطمئن شوید ایمیل‌هایی که از کامپیوتر شما ارسال می‌شود هیچ چیز مخربی همراه ندارند که بتواند برای شما یا شرکت‌تان مشکل ایجاد کند.

۷- وجود SELinux کاربردهایی دارد. SELinux یا (Security-Enhanced Linux) به وسیله‌ موسسه‌ ملی امنیت آمریکا ایجاد شده‌است و به قفل کردن دسترسی به کنترل نرم‌افزارها کمک می‌کند. و این کار را بسیار خوب انجام می‌دهد. مطمئنا SELinux گاهی اوقات می‌تواند یک مزاحم باشد. در بعضی موارد ممکن است مقدار کمی کارآیی سیستم را کاهش دهد. یا اینکه ممکن است برخی نرم‌افزارها با وجود SELinux برای نصب دچار مشکل بشوند. به هر حال امنیتی که با نصب SELinux یا AppArmor شرکت Novell به دست می‌آورید به نکات منفی‌اش می‌ارزد. در هنگام نصب فدورا امکان فعال کردن SELinux را دارید.

۸- ایجاد پوشه‌ home در یک پارتیشن جداگانه امن‌تر است. نصب پیش‌فرض لینوکس پوشه‌ home را که حاوی اطلاعات شخصی کاربران است درست در root سیستم قرار می‌دهد. این خوب است اما اولا حالت استاندارد است و هر کسی به کامپیوتر شما دسترسی داشته باشد دقیقا می‌داند که اطلاعات‌تان در کجا قرار دارد. ثانیا اگر سیستمتان به دلیلی دچار مشکل شود و سیستم‌عامل قابل دسترسی نباشد ممکن است اطلاعاتتان از بین برود. برای حل این مشکل می‌توانید home را در یک پارتیشن جداگانه قرار دهید. اگر از دست‌ دادن اطلاعاتتان بسیار نگرانتان می‌کند می‌توانید این کار با ارزش را انجام دهید.

۹- استفاده از یک محیط کاربری غیر متعارف به همان اندازه طلا می‌ارزد! محیط‌های کاربری جایگزین برای KDE و Gnome شامل Enlightenment, Blackbox, Fluxbox و غیره به کامپیوترتان یک احساس و جلوه‌ جدید می‌بخشد و یک راه ساده جلوی پایتان می‌گذارد که جلوی چشم‌های فضول را بگیرید! من از Fluxbox بر روی کامپیوتری استفاده کردم؛ وقتی می‌خواستم فقط یک کار انجام دهد: مرور در شبکه. این به راحتی قابل دستیابی است. یک منو برای موس برای نرم‌افزاری که می‌خواهید استفاده کنید ایجاد کنید. دیگران قادر به اجرای هیچ نرم‌افزاری نیستند به جز آن چیزی که توسط شما ارائه شده است. به هر حال اکثر کاربران هیچ ایده‌ای برای گشت‌وگذار در این محیط‌ها ندارند.

۱۰- متوقف کردن سرویس‌ها بهترین کار است. این یک کامپیوتر میزکار است. یک سرور نیست. پس چرا سرویس‌هایی مانند httpd, ftpd و sshd را اجرا می‌کنید؟ شما نباید به آنها نیاز داشته باشید و آنها فقط یک گاف برای امنیت کامپیوترتان هستند. اگر نمی‌دانید چگونه آنها را متوقف کنید، اجرایشان نکنید. فایل /etc/inetd.conf را چک کنید و مطمئن شوید که تمام سرویس‌های غیر لازم کامنت شده‌اند (اگر اول یک خط # قرار بگیرد آن خط یک کامنت یا توضیح به حساب می‌آید و اجرا نمی‌شود) ؛ این کار ساده ولی مؤثر است.

حل مشکل Suspend و Hibernate در لپ تاپ های دارای سیستم عامل لینوکس

 

یکی از مشکلاتی که کاربران دارای سیستم عامل لینوکس به ویژه توزیع اوبونتو با آن درگیر هستند ، عدم کارکرد دکمه های Suspend و Hibernate بر روی لپ تاپ آنهاست. برای حل این مشکل راه حل ساده ای وجود دارد. در این ترفند به معرفی راه حل این روش خواهیم پرداخت.

یکی از مشکلاتی که کاربران دارای سیستم عامل لینوکس به ویژه توزیع اوبونتو با آن درگیر هستند ، عدم کارکرد دکمه های Suspend و Hibernate بر روی لپ تاپ آنهاست. برای حل این مشکل راه حل ساده ای وجود دارد. در این ترفند به معرفی راه حل این روش خواهیم پرداخت.

بدین منظور:

شما ابتدا باید آخرین نسخه بسته نرم افزاری uswsusp را نصب کنید. دستور زیر را برای نصب در ترمینال وارد کنید:
sudo aptitude install uswsusp

برای suspend دستور زیر را وارد کنید:
sudo s2ram

* در نسخه جدید اوبونتو s2ram حذف گردیده است. شما می توانید نسخه اصلی uswsusp را از سایت رسمی uswsusp دانلود کرده و نصب کنید. راه دیگر برای استفاده از s2ram نصب نسخه های قدیمی تر uswsusp می باشد. البته شما می توانید از دستور pm-suspend جهت suspend استفاده نمایید.
برای hibernate دستور زیر را وارد کنید:
sudo s2disk

برای اینکه دکمه های suspend و hibernate نیز از این بسته استفاده کنند، مراحل زیر را دنبال کنید:
ابتدا از اسکریپت های پیش فرض مربوط به hibernate و suspend نسخه پشتیبان تهیه کنید:
cd /usr/lib/hal/scripts/linux/
sudo cp hal-*-suspend-linux hal-system-power-suspend-linux.bak
sudo cp hal-*-hibernate-linux hal-system-power-hibernate-linux.bak

اکنون اسکریپت ها جدید را جایگزین می کنیم.
برای hal-system-power-suspend-linux:
sudo gedit /usr/lib/hal/scripts/linux/hal-system-power-suspend-linux

سپس کد های زیر در داخل فایل قرار دهید و آن را save کنید.
#!/bin/sh
/sbin/s2ram

برای hal-system-power-hibernate-linux:
sudo gedit /usr/lib/hal/scripts/linux/hal-system-power-hibernate-linux

سپس کد های زیر در داخل فایل قرار دهید  و آن را save کنید.
#!/bin/sh
/sbin/s2disk

در صورتی که با s2disk یا s2both مشکلی داشتید، بعد از نصب uswsusp از دستور زیر برای تنظیم دوباره آن استفاده کنید:
sudo dpkg-reconfigure uswsusp

*نام دیگر uswsusp عبارت µswsusp می باشد.
*دقت هم نمایید کدهای فوق را حتماً کپی و پیست کنید.

مدیریت و مقایسه راحت Font ها در لینوکس اوبونتو

بازگشایی و نصب Font های سیستم در لینوکس کار ساده ای است و حتی از File Manager نیز می توان کمک گرفت اما برای مقایسه و مدیریت آن ها باید از برنامه های جانبی استفاده کرد. برنامه ای قدرتمند و در عین حال سریع.

مدیریت و مقایسه راحت Font ها در لینوکس اوبونتو

Font Manager یکی از این قبیل نرم افزارهای لینوکسی است که کاربر را قادر می سازد تا فونت ها را بازگشایی, مدیریت, مقایسه و حتی نصب نماید. این نوع از برنامه های جانبی, اکثرا جزو ابزارهای طراحان می باشد تا بتوانند در کمترین زمان ممکن Font مورد علاقه خود را نصب و استفاده کنند (یا شاید با دیگر انواع مقایسه نمایند).

نصب Font Manager به سادگی یک جست و جو در Synaptic یا Ubuntu Software Center است و از حجم کمی هم برخوردار است. پس از نصب, وارد برنامه می شویم تا نگاهی به خصوصیات برنامه داشته باشیم.

بازگشایی قلم هامقایسه و مدیریت فونت ها با Font Manager

پس از باز شدن پنجره اصلی محیط ساده نرم افزار, توجه ما را به خود جلب می کند. در سمت چپ لیست فونت ها و در سمت راست نمایش هر فونت نشان داده می شود. این بهترین روش برای مرور فونت ها است.

اگر شما بر روی پروژه ای کار می کنید, می توانید از این روش برای ایده های جدید استفاده کنید. ظاهر برنامه طوری است که به شما اجازه تغییر پنجره ها را می دهد.

اگر بر روی گزینه “browse” کلیک کنید روند کار تغییر می کند و لیست قلم ها را با نام و شیوه و نمایش هر یک مشاهده خواهید کرد!

مدیریت و مقایسه فونت ها با Font Manager

و با زدن دکمه “Compare” می توانید هر فونت را با دیگری مقایسه نمایید.

نصب قلم های جدید

مدیریت و مقایسه راحت فونت ها در لینوکس اوبونتوبرای نصب قلم مورد نظر خود می توانید از امکانات Font Manager استفاده کنید و با زدن دکمه “Install Fonts” پنجره ای جدید باز می شود که می توانید قلم ها را از مسیر مورد نظر انتخاب کنید.

همان طور که در شکل می بینید, Font Manager قادر هست که فونت ها را نیز از سیستم خذف نماید. اگر قصد دارید به صورت دسته جمعی Font ها را که در یک Directory معین قرار دارند, نصب کنید می توانید از گزینه اول استفاده کنید و مسیر پوشه را وارد کنید.

دریافت Font Manager

با توجه به اینکه از چه نسخه ای از لینوکس که در حال استفاده هستید, می توانید نام برنامه را در Package Manager سیستم خود مشاهده نمایید. اگر وجود نداشت از این پیوند استفاده نمایید تا برنامه را به صورت جداگانه دریافت و نصب کنید. Font Manager Source Code.

کاربران Ubuntu می توانند از پیوند روبرو استفاده کنند تا برنامه تحت Software Center نصب شود. Install Font Manager In Ubuntu.



چهار شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, :: 11:1 ::  نويسنده : arman razmbar

 

ویندوز 8 را مجازی نصب كنید

 

 

نرم‌افزار,ویندوز 8,نصب ویندوز 8

Virtualbox و VMWare از معروف‌ترین نرم‌افزارهایی است كه برای ایجاد رایانه‌های مجازی و نصب سیستم‌های عامل‌ مختلف روی آنها كاربرد دارد.

با انتشار نسخه جدید سیستم‌عامل ویندوز یعنی ویندوز8 نیز بسیاری از علاقه‌مندان تصمیم گرفتند تا زمانی كه نسخه نهایی آن منتشر شود، توسط این نرم‌افزارها به‌صورت مجازی نسخه‌ای از آن را روی رایانه نصب كرده و مورد استفاده قرار دهند؛ اما در موارد بسیاری كاربران در مراحل اولیه نصب این سیستم‌عامل به‌صورت مجازی با پیام خطایی شبیه به پیام زیر مواجه شدند:


Your PC needs to restart.Please hold down the power button.

Error Code:.x……5D

پیغام خطای فوق، از نرم‌افزارهای Virtualbox و VMWare نیست بلكه با انجام تغییرات كوچكی در تنظیمات مادر بورد رایانه رفع شدنی است.

در حالت كلی برای رفع این مشكل باید قابلیت No-Execute Memory Protection را فعال كنید. فعال‌سازی این قابلیت نیز باتوجه به مادربوردهای مختلف و نسخه‌های نرم‌افزاری مورد استفاده توسط آنها متفاوت است كه ما در این مثال چگونگی فعال‌سازی آن را در حالت كلی برای شما شرح می‌دهیم:

1ـ رایانه را روشن كنید و پیش از بوت شدن سیستم‌عامل با فشار دادن كلید F2 از روی صفحه‌كلید، وارد تنظیمات بایوس شوید. (این كلید با توجه به مادربوردهای مختلف ممكن است متفاوت باشد. كلیدهای Delete , F2 , F10 از جمله متداول‌ترین كلیدها برای ورود به این تنظیمات به‌شمار می‌رود.)

2ـ‌ پس از ورود به تنظیمات بایوس، بـــه بـــخش Advanced رفتــــه و CPU Configuration را انتخاب كنید. (این بخش در مادربوردهای Asrock قابل مشاهده بوده و ممكن است در مدل‌های دیگر تفاوت‌هایی در گزینه‌های ذكر شده وجود داشته باشد.)

3ـ گزینه No-Execute Memory Protection را پیدا كنید و آن را به حالت Enabled تغییر وضعیت دهید.

4ـ در نهایت به بخش Exit بروید و ضمن ذخیره تغییرات از تنظیمات بایوس خارج شوید.

5 ـ حالا می‌توانید براحتی ویندوز 8 را با استفاده از نرم‌افزارهای Virtualbox و VMWare روی رایانه خود نصب كنید.

فعال کردن حالت شفاف پنجره‌ها در ویندوز 8

 

 

تم‌ ویندوز, دسکتاپ, آموزش کامپیوتر

 

یکی از تغییراتی که در ویندوز 8 شاهد هستیم حذف حالت شیشه‌ای پنجره‌ها یا Aero Glass از ظاهر ویندوز است. هر چند که در ویندوز 8 تم جدیدی به نام Aero Lite رونمایی و جایگزین تم قبلی ویندوز 7 شده است اما این تم جدید به دلیل عدم شیشه‌ای بودن بسیار ساده به نظر می‌رسد و چندان جذاب نیست. در این ترفند قصد داریم روشی مخفی و جالب را برای شما بازگو کنیم که با استفاده از آن می‌توانید حالت Aero Glass را بر روی تم Aero Lite فعال کنید و حالت شیشه‌ای بودن را به ظاهر پنجره‌های ویندوز اضافه کنید.

بدین منظور:
ابتدا در فضای خالی از صفحه دسکتاپ راست کلیک کرده و Personalize را انتخاب کنید.
در پنجره Personalization اطمینان پیدا کنید که یکی از تم‌های موجود در قسمت Aero themes در حالت انتخاب است.
سپس از قسمت پایین پنجره بر روی Windows Color کلیک کنید.
حال بدون این که کار دیگری کنید این پنجره را Minimze کنید (دقت کنید که پنجره را نبندید و تنها بر روی دکمه Minimize کلیک کنید تا پنجره موقتاً راهی نوار تسک‌بار شود).
اکنون مجدد بر روی دسکتاپ راست کلیک کرده و Personalize را انتخاب کنید تا یک پنجره دیگر Personalization باز شود.
در این پنجره جدید در قسمت Basic and Hight Contrast Themes بر روی تم Windows Basic کلیک کنید.
اکنون چند لحظه صبر کنید تا صفحه مجدداً پدیدار شود.
حال پنجره قبلی Personalization را که Minimize کرده بودید را مجدداً باز کنید.
سپس یک‌بار تیک Enable transparency را بردارید و مجدد تیک آن را بزنید و در نهایت بر روی دکمه Save changes کلیک کنید.
کار تمام است و اکنون حالت Aero Glass به تم Aero Lite اضافه شده است.

لازم به ذکر است این ترفند بر روی نسخه Release Preview ویندوز 8 تست شده است.

نحوه سنجاق کردن وب‌سایت‌های مورد علاقه به صفحه Start ویندوز 8

 

 

مرورگر, ویندوز 8, آموزش کامپیوتر

در ویندوز 8 می‌توانید به سادگی برنامه‌ها و پوشه‌های پرکاربرد را با راست کلیک بر روی هر یک و انتخاب Pin to Start به صفحه Start محیط Metro سنجاق کنید. اما شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید این کار را می‌توانید با وب‌سایت‌های مورد علاقه خود نیز انجام دهید تا از این پس به سادگی از طریق صفحه Start به آن‌ها دسترسی داشته باشید. در این ترفند به نحوه انجام این کار می‌پردازیم.

بدین منظور:
ابتدا از صفحه‌ Internet Explorer 10 ،Start را اجرا نمایید.
سپس وارد سایت مورد نظر خود شوید.
پس از باز شدن سایت، از نوار پایین صفحه بر روی دکمه‌ی Pin to Start (با آیکن سنجاق) کلیک کنید.
سپس عنوان مورد نظر خود برای این سایت را جهت نمایش در صفحه Start انتخاب نموده و بر روی دکمه Pin to Start کلیک نمایید.
خواهید دید که با این کار این سایت به صفحه Start سنجاق شده است و با کلیک بر روی آیکن این سایت، سایت در مرورگر نمایش داده خواهد شد



چهار شنبه 18 فروردين 1392برچسب:, :: 11:39 ::  نويسنده : arman razmbar

قرار دادن فایل ویدئویی به عنوان پس‏زمینه دسکتاپ ویندوز 7

تصاویر پشت‏زمینه صفحه دسکتاپ ویندوز که به Background و Wallpaper نیز معروف هستند، همواره زیبایی خاصی به ظاهر ویندوز می‏بخشند. از این رو کاربران سعی می‏کنند تا زیباترین و جذاب‏ترین عکس‏ها را برای تصویر پس‏زمینه دسکتاپ خود انتخاب کنند. اما آیا شما مجبورید همیشه از تصاویر و عکس‏ها برای پشت‏زمینه دسکتاپ استفاده کنید؟ آیا تاکنون به این فکر کرده‏اید که می‏توان یک فایل ویدئویی را در پشت زمینه دسکتاپ قرار داد تا به جای یک عکس ثابت، یک فیلم متحرک پس‏زمینه دسکتاپ باشد؟ در صورتی که از ویندوز 7 استفاده می‏کنید، این رویا به سادگی تحقق می‏یابد! هم‏اکنون با استفاده از این ترفند می‏توانید در صورت استفاده از ویندوز 7، یک فایل ویدئویی را در پشت‏زمینه دسکتاپ خود قرار دهید. طبعاً هر چقدر محتوای این فایل ویدئویی زیباتر و با کیفیت‏تر باشد، دسکتاپ شما رویایی‏تر خواهد شد.

 

 

 

برای این کار:
در قدم اول نیازمند یک ابزار جانبی به نام Windows DreamScene هستیم.
نصب Windows DreamScene بر روی دو نوع ویندوز 7، 32 و 64 بیتی متفاوت است.
ابتدا باید مطمئن شوید ویندوزی که از آن استفاده می‏کنید 32 بیتی است یا 64 بیتی؛ برای پی بردن به این موضوع، بر روی Computer در منوی Start راست کلیک کنید و Properties را انتخاب نمایید. در پنجره ظاهر شده در قسمت System type نوع ویندوز درج شده است.

اکنون با توجه به ویندوز خود، یکی از فایل های زیر را دانلود نمایید.
Windows DreamScene مخصوص ویندوز 7 نسخه 32 بیتی:
http://www.tarfandestan.com/files/DreamScene_Win7_x32.zip
Windows DreamScene مخصوص ویندوز 7 نسخه 64 بیتی:
http://www.tarfandestan.com/files/DreamScene_Win7_x64.zip

برای نصب DreamScene در نسخه 32 بیتی:
پس از آن دانلود فایل DreamScene_Win7_x32.zip، آن را از حالت فشرده خارج کنید.
سپس فایل به نام Windows7-DreamScene-Enable.exe را با دو بار کلیک اجرا نمایید.
پس از مشاهده پنجره سیاه رنگ، کلیدی را به دلخواه فشار دهید تا نصب DreamScene آغاز شود.
مشاهده پیغام Windows 7 DreamScene installed without error به منزله نصب موفقیت‏آمیز آن است. کلیدی را فشار دهید تا پنجره بسته شود.
دقت کنید در طول نصب، یک بار فایل explorer.exe به طور اتوماتیک بسته و اجرا می‏شود (این موضوع با محو شدن نوار تسک‏بار و بازگشت آن پس از چند لحظه مشخص می‏شود). در صورتی explorer.exe بسته شد، اما اتوماتیک باز نشد (یعنی تسک‏بار همچنان ناپدید ماند) کافی است یک بار کلیدهای ترکیبی Ctrl+Alt+Delete را فشار دهید. در صفحه پدیدار شده Start Task Manager را انتخاب کنید. در پنجره Windows Task Manager از منوی File بر روی New Task کلیک کنید. سپس عبارت explorer.exe را وارد کرده و Enter بزنید تا تسک‏بار ظاهر شود.

برای نصب DreamScene در نسخه 64 بیتی:
پس از آن دانلود فایل DreamScene_Win7_x64.zip، آن را از حالت فشرده خارج کنید.
حال فایل DreamScene.dll را در مسیر Copy ،C:WindowsSystem32 و Paste کنید.
همچنین فایل DreamScene.dll.mui را در مسیر Copy ،C:WindowsSystem32en-US و Paste نمایید.
سپس بر روی فایل Dscene.reg دو بار کلیک کنید و در پیغامی که نمایش داده می‏شود دکمه Yes را انتخاب نمایید.
اکنون نیازمندیم تا پروسه explorer.exe را یک بار باز و بسته کنیم. بدین منظور کلیدهای ترکیبی Ctrl+Alt+Delete را فشار دهید. در صفحه پدیدار شده Start Task Manager را انتخاب کنید. سپس در پنجره Windows Task Manager ابتدا به تب Processes بروید و در لیست موجود، explorer.exe را انتخاب کنید و بر روی دکمه End Process کلیک کنید (دقت کنید با این کار بایستی تسک‏بار ویندوز ناپدید شود). پس از این کار در همان پنجره Task Manager، از منوی File بر روی New Task کلیک کنید. سپس عبارت explorer.exe را وارد کرده و Enter بزنید تا تسک‏بار ظاهر شود.

پس از نصب موفقیت آمیز DreamScene، دیگر کار چندانی باقی نمی‏ماند.
اکنون کافی است بر روی یک فایل ویدئویی با فرمت WMV یا MPEG راست کلیک کنید و در منوی راست کلیک بر روی گزینه Set as Desktop Background کلیک کنید.
خواهید دید که فایل ویدئویی در پشت‏زمینه دسکتاپ نمایش داده می‏شود. (ترفندستان)
همچنین برای کنترل فایل ویدئویی پخش شده در صفحه دسکتاپ، بر روی فضای خالی از صفحه دسکتاپ راست کلیک کنید و در منوی ظاهر شده گزینه Pause DreamScene را انتخاب کنید. برای ادامه پخش نیز، گزینه Play DreamScene را انتخاب نمایید.

تنها لازم به ذکر است، در صورتی که پس از انتخاب فایل ویدئویی و نمایش آن دیدید که نوشته‏های آیکن شورتکات‏های موجود در صفحه مقداری ناواضح شده است، عمل زیر را انجام دهید:
بر روی صفحه دسکتاپ راست کلیک کنید و Personalize را انتخاب نمایید. در پنجره ظاهر شده یکی از Themeهای موجود را انتخاب کنید (به عنوان مثال تم پیش‏فرض ویندوز به نام Windows 7). حال مجدد فایل ویدئویی را طبق روشی که در بالا توضیح داده شد به عنوان پشت‏زمینه دسکتاپ انتخاب کنید. 

جلوگیری از بیدار شدن کامپیوتر توسط ماوس یا کیبورد در ویندوز 7

 

همان‏طور که می‏دانید در صورتی که سیستم را به حالت Sleep ببرید، با این کار کامپیوتر را به صورت سطحی خاموش کرده‏اید یا به اصطلاح آن را به خواب برده‏اید. به این معنا که در صورت حرکت دادن ماوس و یا فشردن یکی از کلیدهای کیبوردهای کیبورد، مجدداً کامپیوتر روشن شده و وارد محیط ویندوز می‏شود.

در مادربوردهای جدید، این کار به سرعت انجام شده و در نتیجه بسیار باعث تسریع کار میگردد، از این رو حالت Sleep یکی از موارد پر کاربرد برای کاربران حرفه‏ای است. در صورتی که از ویندوز 7 استفاده می‏کنید، با استفاده از این ترفند می‏توانید ویندوز را طوری تنظیم کنید که در صورت رفتن به حالت Sleep، کامپیوتر دیگر با حرکت دادن ماوس و یا فشردن کلیدهای کیبورد از خواب بیدار نشود.

برای این کار:
ابتدا بر روی دکمه Start کلیک کنید و عبارت mouse را تایپ نموده و Enter بزنید.
سپس در پنجره Mouse Properties به تب Hardware بروید و بر روی دکمه Properties کلیک کنید.
در پنجره جدید باز شده، به تب Power Management بروید.
اکنون تیک گزینه Allow this device to wake the computer را بردارید.
با OK کردن پنجره‏های باز تغییر اعمال می‏شود و از این پس با حرکت دادن ماوس و یا کلیک، کامپیوتر از حالت Sleep خارج نمی‏شود.

همچنین برای این که با فشردن کلیدهای کیبورد نیز کامپیوتر از خواب بیدار نشود:
در منوی Start عبارت check keyboard را وارد نموده و Enter بزنید.
حال همانند بالا عمل کنید

مشاهده تاریخچه آپدیت و بروز رسانی ویندوز ویستا و 7

Windows Update یکی از ابزارهای موجود در ویندوزهای ویستا و 7 است که امکان به‏رو‏نمودن ویندوز را با نصب آخرین پچ‏های امنیتی و نرم افزاری فراهم می‏سازد. استفاده از Windows Update یکی از بهترین راه‏ها برای حفظ امنیت کامپیوتر و ویندوز است. به طور پیش‏فرض در ویندوز ویستا و 7، آپدیت‏ها به صورت اتوماتیک از اینترنت دانلود شده و بر روی ویندوز نصب می‏شوند.

مشاهده تاریخچه آپدیت و بروز رسانی ویندوز ویستا و 7

به همین دلیل بسیاری از کاربران بدون این که تغییری در تنظیم Windows Update دهند اصلاً متوجه به روز شدن ویندوز خود نمی‏شوند. در نتیجه مطلع نمی‏شوند که بر روی ویندوزشان چه آپدیت‏هایی نصب شده است. خوشبختانه در ویندوزهای ویستا و 7 می‏توان به سادگی تاریخچه آپدیت‏های دانلود شده و نصب شده ویندوز را مشاهده کرد. در این ترفند قصد داریم به معرفی نحوه انجام این کار بپردازیم.

برای این کار:
وارد منوی Start شوید و عبارت Windows Update را وارد نموده و Enter بزنید.
در پنجره باز شده، بر روی View update history کلیک کنید.
در این پنجره امکان مشاهده تک‏تک آپدیت‏های دانلود شده و نصب شده بر روی ویندوز را خواهید داشت.
در ستون Name، توضیح هر آپدیت درج شده است.
در ستون Status، وضعیت هر آپدیت مشخص شده است. این وضعیت می‏تواند Successful باشد به این معنا که آپدیت با موفقیت روی ویندوز نصب شده است. و یا عبارت Failed در آن درج شده باشد به این معنا که آپدیت به طور کامل بر روی ویندوز نصب نشده است. دلیل این موضوع می‏تواند مشکلاتی از قبیل مشکل اتصال اینترنت یا عدم نصب یک آپدیت ضروری پیش از نصب این آپدیت، باشد.
در ستون Importance نیز میزان اهمیت نصب هر آپدیت درج شده است.
و نهایتاً در ستون Date Installed نیز تاریخ نصب شدن هر آپدیت مشخص شده است.
با راست کلیک بر روی هر آپدیت و انتخاب گزینه View details می‏توانید جزئیات مربوط به آپدیت را مشاهده کنید.

لازم به ذکر است برای حذف هر آپدیت از روی ویندوز می‏توانید بر روی گزینه Installed Updates در بالای همین پنجره کلیک کنید.

افزودن سطل آشغال به تسکبار ویندوز 7

 

حتماً شما نیز با عملکرد Recycle Bin یا سطل آشغال ویندوز آشنا هستید. کلیه فایل‏ها و فولدرها پس از پاک شدن مستقیماً به سطل آشغال ویندوز منتقل می‏شوند و در نهایت با پاکسازی سطل آشغال می‏توان آنها را حذف نهایی کرد. در صورتی که از ویندوز 7 استفاده می‏کنید قطعاً با تسکبار جدید و قابلیت‏های مختلف آن آشنایی پیدا کرده‏اید.

 

 

افزودن سطل آشغال به تسکبار ویندوز 7 - آکاایران

در این ترفند قصد داریم نحوه اضافه کردن Recycle Bin به تسکبار ویندوز 7 را برای شما بازگو نماییم. به طوری که همه جا و در همه حالت می‏توانید به سطل آشغال دسترسی داشته باشید.

برای این کار:
ابتدا بر روی فضای خالی از صفحه دسکتاپ راست کلیک کرده و New > Shortcut را انتخاب نمایید.
در پنجره باز شده در محل مورد نظر عبارت زیر را وارد نمایید:
explorer.exe shell:RecycleBinFolder

و بر روی دکمه Next کلیک کنید.
در صفحه بعدی، explorer.exe را پاک کرده و به جای آن عبارت Recycle Bin را تایپ نمایید.
اکنون بر روی دکمه Finish کلیک کنید.
خواهید دید که یک شورتکات جدید در صفحه دسکتاپ با نام Recycle Bin ظاهر شده است.
بر روی آن راست کلیک کرده و Properties را انتخاب نمایید.
در پنجره باز شده، در همان تب Shortcut بر روی دکمه Change Icon کلیک نمایید.
در پنجره جدید باز شده، در زیر عبارت Look for icons in this file مسیر موجود را حذف کرده و آدرس زیر را در آن عیناً Copy و Paste نمایید و Enter بزنید:
%SystemRoot%system32imageres.dll

خواهید دید که مجموعه‏ای از آیکن‏ها نمایش داده خواهد شد. در میان آیکن‏ها بگردید و آیکن سطل آشغال را مشابه آن چیزی که در صفحه دسکتاپ‏تان نیز موجود است را بیابید و انتخاب کنید (این آیکن در ستون سیزدهم و ردیف سوم قرار دارد).
پس از انتخاب آیکن، پنجره‏های باز را OK نمایید.
اکنون در صفحه دسکتاپ، بر روی شورتکات مذبور راست کلیک کرده و Pin to Taskbar را انتخاب کنید یا خود شورتکات را با استفاده از ماوس بگیرید و در محیط تسکبار رها کنید.
با این کار سطل آشغال به نوار تسکبار ویندوز اضافه شده است.
پس از این کار می‏توانید شورتکات موجود در صفحه دسکتاپ را نیز حذف نمایید.

همان طور که مشخص است از این پس با انتخاب آیکن سطل آشغال در تسکبار می‏توانید پنجره Recycle Bin را باز نمایید. اما امکان کشیدن و رها کردن (Drag&Drop) فایل‏ها را به این آیکن جهت حذف فایل‏ها نخواهید داشت.
برای فعال‏سازی چنین امکانی یک راه حل وجود دارد:
ابتدا بایستی Quick Lunch را در تسکبار ویندوز 7 فعال کنید. برای این کار بایستی از ترفند زیر کمک بگیرید:
نحوه افزودن Quick Lunch به Taskbar در ویندوز 7

پس از این کار، کافی است Recycle Bin موجود در صفحه دسکتاپ (منظور شورتکاتی که در بالا ساختیم نیست) را با استفاده از ماوس گرفته و در محیط Quick Lunch تسکبار رها کنید.
جهت زیباسازی آن نیز می‏توانید تسکبار را از حالت Lock خارج کنید. سپس بر روی قسمت خالی از Quick Lunch راست کلیک کرده و View > Large Icons را انتخاب کنید.
با این کار از این پس می‏توانید علاوه بر دسترسی مستقیم به سطل آشغال در ویندوز، فایل‏ها و فولدرها را هم با Drag&Drop مستقیماً وارد آن کنید.

نحوه افزودن Quick Lunch به Taskbar در ویندوز 7

 

یکی از تغییرات عمده‏ای که در ویندوز 7 نسبت به ویندوزهای پیشین شاهد هستیم، تغییرات اساسی در نوار وظیفه یا Taskbar است. علاوه بر تغییرات ظاهری و زیباتر شدن Taskbar در ویندوز 7، نحوه قرارگیری برنامه‏های در حال اجرا نیز متفاوت‏تر از پیش شده است و گردش در میان پنجره‏های باز و انتخاب آن‏ها با سهولت بیشتری صورت می‏گیرد.

یکی از قابلیت‏هایی که در ویندوزهای XP و ویستا وجود داشت، قابلیت Quick Lunch بود که با فعال کردن آن در Taskbar امکان دسترسی سریع به برنامه‏های مورد نظر فراهم می‏آمد. اما Quick Lunch در نوار وظیفه جدید در ویندوز 7 به طور پیش‏فرض وجود ندارد و در قسمت Toolbars نیز جهت انتخاب موجود نیست. در صورتی که دل‏تان برای Quick Lunch تنگ شده است می‏توانید با استفاده از این ترفند آن را در Taskbar جدید ویندوز 7 فعال کنید.

بدین منظور:
ابتدا بر روی فضای خالی از Taskbar راست‏کلیک کرده و از منوی Toolbars گزینه New Toolbar را انتخاب کنید.
پنجره New Toolbar - Choose a folder باز خواهد شد.
حال کد زیر را عیناً Copy کرده و در قسمت Folder موجود در این پنجره Paste کنید:
%appdata%MicrosoftInternet ExplorerQuick Launch

پس از این کار بر روی دکمه Select Folder کلیک کنید.
با این کار نواری به نام Quick Lunch در سمت راست Taskbar نمایش داده خواهد شد. با کلیک بر روی فلش موجود در کنار آن، برنامه‏های موجود در Quick Lunch را می‏توان مشاهده و انتخاب کرد.

اما در صورتی که قصد دارید Quick Lunch را کاملاً شبیه نسخه‏های قبلی در ویندوزهای XP و ویستا کنید، یعنی آن را به سمت چپ آورده به طوری که تنها آیکن برنامه‏ها موجود باشد:
ابتدا اطمینان پیدا کنید Taskbar در حالت Lock نیست: بر روی فضای خالی از Taskbar راست کلیک کرده و تیک Lock the taskbar را بردارید.
سپس در صورتی که نوار انتخاب زبان (یا هر نوار مشابه آن) فعال است، آن را موقتاً غیرفعال کنید: بر روی فضای خالی از Taskbar راست کلیک کرده و از منوی Toolbars تیک گزینه Language Bar را بردارید.
اکنون جهت آوردن Quick Lunch به سمت چپ نوار وظیفه، با استفاده از ماوس ستون نقطه‏ای کنار آن را گرفته و به سمت چپ بکشید. آن را انقدر بکشید تا دقیقاً در کنار منوی Start قرار بگیرد.
حالا بر روی خود عبارت Quick Lunch راست‏کلیک کرده و ابتدا تیک گزینه Show Text را بردارید. سپس مجدد این کار را کرده و تیک گزینه Show Title را بردارید.
حالا با استفاده از ماوس، آیکن برنامه‏ها را مطابق میل خود جابجا کنید و Taskbar را آن طور که مایل هستید مرتب کنید.
حاصل کار، یک Quick Lunch، مشابه آنچه در ویندوزهای پیشین بود خواهد شد.
در پایان مجدد Language Bar را به Taskbar بیاورید و تیک گزینه Lock the taskbar را بزنید تا Taskbar قفل شود.

ساخت یک فولدر جادویی در ویندوز 7

 

در این ترفند قصد داریم به معرفی نحوه ساخت یک فولدر با قابلیت‏های خاص بپردازیم. فولدری که پس از ورود به آن می‏توانید به کلیه تنظیمات ویندوز در گروه‏بندی‏های مختلف دسترسی داشته باشید. از این رو این فولدر را می‏توانیم یک فولدر جادویی بنامیم.


بدین منظور:
در هر محلی نظیر صفحه دسکتاپ یک فولدر جدید ایجاد کنید (با استفاده از راست کلیک بر روی فضای خالی و انتخاب New > Folder).
سپس عبارت زیر را عیناً Copy کرده و به عنوان نام فولدر قرار دهید:
akairan.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

بر روی فولدر ایجاد شده به نام akairan دوبار کلیک کنید.
در این فولدر جادویی می‏توانید تمامی تنظیمات ویندوز را در یک مکان در اختیار داشته باشید.

پیدا کردن تم‏های مخفی ویندوز 7

یکی از ویژگی‏های بارز ویندوز 7 ظاهر زیبا و جذاب آن است. این ویژگی به کمک تم یا قالب‏های موجود در آن شکل می‏گیرد. در ویندوز 7 به طور پیش فرض 6 تم قابل انتخاب است که با انتخاب هر تم، ظاهر صفحه دسکتاپ و صداهای موجود در ویندوز تغییر می‏کند. اما بایستی بدانید که در ویندوز 7، علاوه بر تم های موجود، 5 تم دیگر نیز به شکل مخفی وجود دارد! در این ترفند نحوه آشکار‏سازی و انتخاب این تم‏های مخفی را برای شما بازگو خواهیم کرد. این قالب‏های مخفی با محوریت کشورهای استرالیا، کانادا، بریتانیا، ایالات متحده و آفریقای جنوبی ساخته شده‏اند و شامل تصاویر پشت زمینه‏ای از این کشورها هستند.


بدین منظور:
ابتدا بایستی قابلیت مشاهده فایل‏های مخفی سیستم را فعال نمایید. در منوی Start عبارت Folder Options را وارد کرده و Enter بزنید. در پنجره Folder Options به تب View بروید و تیک گزینه Hide protected operating system files را بردارید و Yes را انتخاب کنید. سپس پنجره را OK کنید.
اکنون وارد Computer شوید.
حال به مسیر C:WindowsGlobalizationMCT مراجعه کنید.
در این مسیر 5 فولدر مشاهده می‏کنید. این 5 فولدر متعلق به 5 تم مخفی هستند و عبارات 2 حرفی که در نام آنها مشاهده می‏کنید مخفف کشورهایی هستند که در بالا نام بردیم.
به دلخواه وارد یکی از پوشه‏ها شوید. سپس به فولدر Theme مراجعه کنید و بر روی فایل موجود در آن دو بار کلیک کنید.
تم مورد نظر انتخاب شده و در حافظه ویندوز ذخیره شده است.
این کار را در هر 5 فولدر انجام دهید.
اکنون در صورتی که بر روی فضای خالی از صفحه دسکتاپ راست کلیک کنید و Personalize را انتخاب کنید، در قسمت My Themes این 5 تم جدید را مشاهده میکنید. با کلیک بر روی هر کدام تم مورد نظر انتخاب می‏شود.

3 راه برای کنار هم قرار دادن دقیق دو پنجره در ویندوز 7

 

 

ویندوز 7, آموزش کامپیوتر, ترفند ویندوز

در ویندوز 7 شما می‌توانید دو پنجره‌ی متفاوت را به صورت هم‌اندازه و به شکل عمودی در کنار هم قرار دهید. با این کار می‌توانید به انجام کارهای خود سرعت ببخشید. این کار با سه روش مختلف قابل انجام است که در این ترفند به معرفی این سه روش خواهیم پرداخت.

1. استفاده از ماوس
ابتدا پنجره‌ی اول را توسط ماوس بگیرید و آن را به منتهی‌الیه سمت راست صفحه نمایش بکشید، به طوری که نشان‌گر ماوس به انتهای قسمت سمت راست صفحه نمایش برخورد کند.
با نمایش جایگاه شفاف پنجره در سمت راست، دکمه‌ی ماوس را رها کنید.
خواهید دید که پنجره در نصف صفحه در سمت راست قرار می‌گیرد.
همین کار را با پنجره‌ی دیگر انجام دهید و آن را در سمت چپ صفحه قرار دهید.

2. استفاده از کیبورد
بدین منظور در حالتی که پنجره در حالت انتخاب است، کلید Win را بگیرید و سپس دکمه‌های جهت‌دار سمت راست یا چپ کیبورد را فشار دهید.
خواهید دید که پنجره در نصف صفحه‌ی راست یا چپ قرار می‌گیرد.
این کار را با پنجره‌ی دیگر نیز می‌توانید انجام دهید تا دو پنجره‌ی هم اندازه بر روی صفحه در اختیار داشته باشید.

3. استفاده از Task Manager
احتمالاً اکثر کاربران از این راه بی‌خبر باشند.
برای این کار ابتدا اطمینان پیدا کنید دو پنجره‌ی مورد نظر باز هستند.
سپس Task Manager ویندوز را با استفاده از کلیدهای Ctrl+Shift+Esc اجرا کنید.
اکنون در تب Applications، کلید Ctrl را نگه‌ داشته و دو پنجره‌ی را مورد نظر را به حالت انتخاب دربیاورید.
سپس بر روی یکی از این دو پنجره‌ی انتخاب شده در این لیست، راست کلیک کرده و Tile Vertically را انتخاب کنید.
خواهید دید که این دو پنجره به صورت عمودی و هم‌اندازه در کنار هم در صفحه قرار می‌گیرند.

گرفتن گزارش سلامت سیستم در ویندوز 7

 

 

آنتی‌ویروس, آموزش کامپیوتر, ترفند ویندوز

همان‌طور که می‌دانید نرم‌افزارهای مختلفی برای تست سلامت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سیستم وجود دارند. اما بسیاری از کاربران از این موضوع بی‌‌اطلاع‌اند که در ویندوز 7 ابزاری برای گرفتن گزارش از سلامت سیستم وجود دارد که به وسیله‌ی آن وضعیت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سیستم و ویندوز اسکن شده و نتیجه در قالب یک گزارش‌گیری کامل همراه با ذکر جزئیات و مشکلات موجود نمایش داده می‌شود. در این ترفند به نحوه‌ی انجام این کار خواهیم پرداخت.

بدین منظور:
ابتدا بر روی دکمه‌ی Start کلیک کنید.
سپس عبارت زیر را در قسمت جستجو وارد کرده و Enter بزنید:

perfmon /report

خواهید دید که پنجره‌ی Resource And Performance Monitor باز شده و اسکن سیستم آغاز می‌شود. عملیات گزارش‌گیری حدود 1 دقیقه طول می‌کشد.
سپس گزارش‌ سلامت سیستم آماده شده و به صورت تفصیلی نمایش داده می‌شود.

در صورتی که بر روی ویندوز خود آنتی‌ویروس نصب کرده‌اید،‌ اما در گزارش‌گیری درج شده است که آنتی‌ویروس نصب نیست، این موضوع به باگی که در ویندوز 7 وجود دارد مرتبط است. شرکت مایکروسافت برای حل این مشکل به‌روزرسانی ارائه کرده است که می‌توانید آن را دریافت کرده و نصب کنید:

http://support.microsoft.com/kb/2482947



چهار شنبه 28 فروردين 1392برچسب:, :: 16:53 ::  نويسنده : arman razmbar

 

ترفندی کوچک اما کاربردی پیرامون Error های ویندوز

 

حتماً برای شما نیز پیش آمده که در محیط ویندوز با پیغام خطا یا Error ی روبرو شوید. حال ممکن است قصد داشته باشید متن این Error را Copy و در جایی Paste کنید. به فرض قصد داشته باشید علت پدید آمدن این Error را در انجمنهای پرسش و پاسخ ترفندستان مطرح کنید ، طبعأ نیاز به وارد کردن متن Error نیز دارید.

اما همان طور که میدانید به مانند متون دیگر داخل ویندوز نمیتوان متن Error ها را نیز توسط موس انتخاب و سپس کپی کرد. در این ترفند قصد داریم راهی بسیار ساده اما کاربردی برای Copy و Paste کردن متن Error ها در محیط ویندوز به شما معرفی کنیم.

برای اینکار:

کافی است پس از پدیدار شدن پیغام Error کلیدهای ترکیبی Ctrl + C را همزمان فشار دهید. (دقت کنید پنجره Error در حالت انتخاب باشد.)
سپس برای امتحان این موضوع Notepad را باز کرده و دکمه های Ctrl + V (یا راست کلید > Paste) را بزنید.
این کار را در هر محیط ادیتور دیگری نیز میتوانید انجام دهید.
خواهید دید که تیتر Error ، پیغام آن و نهایتأ دکمه های موجود در آن با یک خط چین از همه جدا شده و به صورت فایل متنی قرار گرفته اند.

ساخت Setup به وسیله ویندوز XP و بدون نیاز به برنامه جانبی

 

یکی از دغدغه های اصلی برنامه نویسان و سازندگان محصولات و برنامه های کامیپوتری ساخت Setup برای نصب و Install برنامه ساخت شده بر روی سیستم کاربران است. برای این کار برنامه های مختلف و حرفه ای ساخته شده اما هر کدام این نرم افزارها دارای پیچیدگی های خاصی هستند.

در این ترفند قصد داریم به معرفی یکی از ابزارهای مخفی ویندوز XP بپردازیم که با بهره گیری از آن میتوانید یک Setup تمام و کمال بسازید. بدون اینکه نیاز به برنامه جانبی دیگری داشته باشید.

بدین منظور:

ابتدا از قسمت Start گزینه Run را انتخاب کنید و در آن کلمه ی Iexpress را تایپ کنید. متظر بمانید تا پنجره ی Iexpress ظاهر شود.
روی گزینه ی Next کلیک کنید.
گزینه Extract Files Only را انتخاب کنید و روی Next کلیک کنید.
در اینجا یک نام برای فایل تون انتخاب کنید. قسمت بالایی. و بعد روی Next کلیک کنید.
گزینه ی No Prompt را انتخاب کنید و روی Next کلیک کنید. توجه داشته باشید اگر در این قسمت گزینه ی Prompt User Width را انتخاب کنید سوالی در مورد ادامه نصب از کاربر پرسیده می شود ، که آیا برای نصب آماده است یا نه ؟
گزینه پیش فرض را انتخاب کنید. و روی Next کلیک کنید.
در اینجا فایل مورد نظر خود را اضافه کنید. مثلا فایل یک فونت یا یک عکس در اینجا می بینید که فقط می توانید یک فایل انتخاب کنید. برای انتخاب کل فایل ، فایل مورد نظر را به صورت Zip در آورید. حالا روی Next کلیک کنید.
در اینجا نمایش می دهد که فایل شما در ویندوز چگونه نشان داده شود. گزینه پیش فرض را انتخاب کنید و روی Next کلیک کنید.
در اینجا گزینه ی Display Message را انتخاب کنید تا بعد از نصب نشان دهد که نصب با موفقیت به اتمام رسیده است. بعد روی Next کلیک کنید.
در اینجا با یک مسیر برای ذخیره فایل خود انتخاب کنید. روی Next کلیک کنید.
در این جا گزینه ی Don’t Save را انتخاب کنید. و روی Next کلیک کنید.
در اینجا روی Next کلیک کنید.
فایل ما با موفقیت به اتمام رسیده است. روی Finish کلیک کنید

ذخیره زمان و تاریخ در Notepad به شکلی متفاوت

 

در این ترفند قصد داریم به معرفی یک روش متفاوت بپردازیم که با بهره گیری از آن میتوانید زمان و تاریخ را در داخل برنامه Notepad به شکلی غیرمعمول و نسبتأ عجیب ثبت کنید. این ترفند تا حدودی از ضعف موجود در این برنامه سرچشمه میگیرد.
 


 

برای این کار:
برنامه Notepad را اجرا کنید (از طریق Start > All Programs >Accessories > Notepad).
حالا در داخل برنامه عبارت LOG. را تایپ نمایید (دقت کنید که حتما از حروف بزرگ استفاده کنید).
حالا از منوی File روی Save کلیک کنید و فایل را با نام tarfandestan یا هر نامی ذخیره کنید.
اکنون Notepad را با زدن دکمه ضربدر ببندید و از آن خارج شوید.
حال مجدد Notepad را اجرا کنید.
از منوی File روی Open کلیک کنید و فایل خود را که ذخیره کرده اید با فشردن دکمه Open فراخوانی کنید.
بله! خواهید دید که زمان و تاریخ بر روی صفحه حک میشود!
با هر بار باز کردن این فایل در هر زمان ساعت آن زمان روی صفحه درج خواهد شد.

تغییر کاربرد کلید Power موجود بر روی کیس

حتماً شما نیز گاهی ناچارأ مجبور به استفاده از دکمه Power موجود بر روی کیس شده‌اید. این دکمه به همراه دکمه Reset بر روی کلیه کامپیوترهای شخصی وجود دارد. کاربرد این دو دکمه نیز تاحدودی واضح است. از دکمه Reset جهت بازنشانی سیستم و از کلید Power نیز جهت روشن کردن کامپیوتر استفاده می‌شود. اما اگر هنگامی که کامپیوتر روشن است دکمه Power را بزنید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر از ویندوز XP استفاده می‌کنید به طور پیش فرض کلیه برنامه‌های فعال بسته شده و ویندوز Shutdown می‌شود. اما آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که می‌توان با استفاده از دکمه Power ویندوز را به حالت Standby درآورد و یا حتی آن را Hibernate کرد؟ هم‌اکنون به معرفی این ترفند ساده در ویندوز XP می‌پردازیم.

برای این‌کار:
از منوی Start به Control Panel بروید.
بر روی Power Options دوبار کلیک کرده تا پنجره Power Options Properties باز شود.
سپس به تب Advanced بروید.
اکنون در قسمت Power Buttons و در زیر عبارت When I press the power button on my computer می‌توانید نوع کاربرد کلید Power را تعیین کنید.
اگر در حالت Standby باشد طبعأ سیستم در حالت Standby قرار می‌گیرد.
در صورتی که بر روی Hibernate تنظیم شود سیستم پس از فشردن کلید Hibernate می‌شود (نحوه فعال‌سازی Hibernate
اگر به همان حالت قدیم یعنی Shutdown باشد سیستم کاملأ خاموش می‌شود.
اما اگر گزینه بر روی Ask me what to do تنظیم شده باشد پس از هر بار فشردن دکمه Power، پنجره Turn Of Computer نمایان می‌شود و شما می‌توانید هر گزینه‌ای که در آن لحظه دوست دارید را انتخاب کنید.
در نهایت اگر Do nothing را انتخاب کنید پس از فشردن کلید Power هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

بالا بردن سرعت ویندوز ایکس پی XP

همانطور که می‌دانید در CPU بخشی به نام Level2 Cache یا به طور خلاصه L2 Cache وجود دارد که وظیفه آن ذخیره اطلاعات فایل اجرا شده در درون خود می‌باشد. به‌طوریکه که وقتی شما نرم افزار، بازی و هر فایل اجرایی دیگر را اجرا می‌کنید، اطلاعات اصلی فایل که برای اجرا لازم است در درون L2 Cache در CPU ذخیره می‌شود و

 

بالا بردن سرعت ویندوز ایکس پی XP

اگر شما همان زمان از برنامه خارج شوید و دوباره آن‌ را اجرا کنید خواهید دید که این‌ بار با سرعتی بیشتر اجرا می‌شود. علت آن این است که اطلاعات اصلی مورد نیاز برای اجرای فایل، در مرتبه اولی که فایل را اجرا کردید در L2 Cache ذخیره شده و در دفعات بعدی به هنگام اجرا با سرعت بیشتری بارگذاری میشود. از این رو هم اکنون قصد داریم ترفندی ساده را به شما معرفی کنیم تا بتوانید از حداکثر توانایی L2 Cache استفاده کنید و در نهایت سرعت ویندوز XP خود را تا چندین برابر افزایش دهید.

در طی عملیات نصب ویندوز XP، ویندوز، CPU را برای پی بردن به مقدار L2 Cache آن، تست میکند تا مثلأ اگر L2 Cache پردازده شما برابر با 1024 کیلوبایت باشد، برای ویندوز همین مقدار را تعیین کند. اما گاهی اوقات ویندوز در طی عملیات نصب نمی‌تواند مقدار L2 Cache پردازده شما را تشخیص دهد و به همین دلیل، مقدار L2 Cache را پیش‌فرض 0 (یعنی 256 کیلوبایت) قرار میدهد. در این حالت ویندوز فقط از 256 کیلوبایت از L2 Cache شما استفاده میکند. در حالی که ممکن است L2 cache شما بسیار بیشتر از این حد باشد.

برای تعریف کردن L2 Cache پردازده‌تان بصورت دستی برای ویندوز XP، باید ابتدا از مقدار اصلی و حقیقی L2 Cache به علاوه مقداری که در حال حاضر ویندوز تعریف کرده مطلع شوید.
اولین مرحله یافتن مقدار L2 Cache حقیقی CPU شماست.
بدین منظور ساده ترین راه استفاده از نرم افزار کم حجم و رایگان CPU-Z است.
CPU-Z را با حجمی کمتر از 600 کیلوبایت از سایت سازنده به نشانی http://www.cpuid.com/cpuz.php دانلود کنید.
(در حال حاضر آخرین نسخه 1.52 است که مستقیمأ از اینجا قابل دریافت است.)
پس از دانلود، فایل را از حالت فشرده خارج کنید. سپس cpuz.exe را اجرا کنید.
پس از چند لحظه صفحه نمایش اطلاعات نمایان میشود.
در جلوی عبارت Level 2 در زیرمجموعه Cache میتوانید به مقدار حقیقی L2 Cache پردازنده دست یابید.

در مرحله دوم بایستی به میزان L2 Cache که ویندوز تعریف کرده است پی ببریم تا ببینیم تا چه اندازه درست است.
بدین منظور ابتدا نرم افزار Notepad ویندوز را باز کنید.
سپس کدهای زیر را عینأ Copy کرده و داخل آن Paste کنید:
Set ProSet = GetObject("winmgmts:").InstancesOf("Win32_Processor")

For each Pro in ProSet
WScript.Echo "www.Tarfandestan.com"
WScript.Echo "Level2 Cache:" & "   " & Pro.L2CacheSize & " KB"
Next

سپس از منوی File، بر روی Save as کلیک کنید. فایل را با فرمت vbs. ذخیره نمایید (به عنوان مثال نام آن را Tarfandestan.vbs بگذارید).
اکنون به محلی که فایل را ذخیره کرده اید رفته و با دوبار کلیک آن را اجرا نمایید. پنجره اول را OK کرده و در پنجره دوم مقدار L2 Cache پردازنده را بر حسب کیلوبایت مشاهده کنید.
(جهت سهولت کار میتوانید فایل vbs مورد نظر را مستقیمأ از اینجا دریافت کرده و دیگر آن را شخصأ نسازید. پس از دانلود، فایل را از حالت فشرده خارج کرده و L2Cache_Detector.vbs را اجرا کنید).
این مقدار، مقداری است که در حال حاضر ویندوز برای شما تعریف کرده است. اگر مقدار دقیقأ برابر مقداری است که توسط CPU-Z به دست آوردید پس همه چیز ایده آل است و دیگر نیازی به استفاده از این ترفند نیست. اما اگر مقداری که به دست آمده کمتر از مقدار نمایش داده شده در CPU-Z است ویندوز چندان خوب عمل نکرده و بایستی ادامه ترفند را پی بگیرید.

اگر در حال خواندن ادامه ترفند هستید پس اکنون وقت آن رسیده که مقدار حقیقی L2 Cache را برای ویندوز خود تعریف کنید.
از منوی Start به Run رفته و با عبارت regedit را تایپ کرده و Enter بزنید تا وارد محیط رجیستری ویندوز شوید.
به مسیر زیر بروید:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management

در سمت راست پنجره گزینه ای با نام SecondLevelDataCache به چشم میخورد.
بر روی آن دوبار کلیک کرده و مقادیر مورد نظر زیر را در قسمت Value وارد کنید.
شما بایستی اندازه دقیق (یا کمتر) L2 Cache پردازنده که به وسیله CPU-Z به دست آمد را توسط روش زیر مورد استفاده قرار دهید.
اگر Level 2 نمایش داده شده در CPU-Z (یا همان L2 Cache حقیقی) 256 یا کمتر باشد، عدد 0 را در این کلید رجیستری وارد کنید.
اگر 512 باشد، عدد 200.
اگر 1024 باشد، عدد 400.
اگر 2048 باشد، عدد 800.
اگر 4096 باشد، عدد 1600.
اگر 8192 باشد، 3200.
و به همین ترتیب برای مقادیر بالاتر.

پس از وارد کردن مقدار OK کرده و از رجیستری خارج شوید.
حال یکبار سیستم را رستارت کنید تا تنظیمات اعمال گردد.
اکنون اگر فایلی که خودتان به شکل دستی با فرمت vbs را ساخته اید اجرا کنید مقدار حقیقی L2 Cache را مشاهده خواهید کرد.

یک ترفند کوچک پیرامون Command Prompt ویندوز

حتماً شما نیز با محیط Command Prompt یا خط فرمان ویندوز آشنایی دارید. کافی است در Run عبارت cmd را وارد نموده و Enter بزنید تا پنجره Command Prompt باز شود. cmd.exe در اصل مفسر دستورات است که در کلیه نسخه‏های ویندوز نیز وجود دارد.

 

 

یک ترفند کوچک پیرامون Command Prompt ویندوز

در این ترفند قصد داریم به معرفی یک روش کوچک و ساده جهت افزایش سرعت عمل در وارد نمودن مسیرهای مختلف در درون CMD بپردازیم. به عنوان مثال این پس به جای تایپ مسیرهای طولانی در CMD، می‏توانید از این روش برای وارد نمودن مسیر فایل یا فولدر در درون خط فرمان استفاده کنید. لازم به ذکر است این ترفند بر روی ویندوز XP و نسخه‏های قدیمی‏تر امکان‏پذیر است.

برای این کار:
شما تنها به یک کشیدن و رها کردن (Drag&Drop) نیازمندید.
بدین صورت که از طریق My Computer به محلی که فولدر یا فایل مورد نظرتان وجود دارد بروید.
سپس در حالی که پنجره Command Prompt باز است، آیکن فایل یا فولدر را کشیده و در درون پنجره Command Prompt رها کنید.
خواهید دید که مسیر این فایل وارد محیط خط فرمان می‏شود.
 

شبیه ‏سازی عملکرد No to All در پنجره جایگزینی فایل در ویندوز XP


اگر با ویندوز XP زیاد کار کرده باشید حتماً به یک نکته ریز اما مهم برخورد کرده‏اید. در صورتی که قصد کپی یا انتقال یک فایل را در محیط ویندوز داشته باشید، اگر در محل ذخیره فایل، فایلی با نام مشابه فایل کپی شده وجود داشته باشد، ویندوز ناچار است جهت کپی فایل جدید، آن را با فایل قبلی جایگزین یا به اصطلاح Replace کند.

 

 

شبیه ‏سازی عملکرد No to All در پنجره جایگزینی فایل در ویندوز XP

پیش از این کار، پنجر‏ه‏ای به نام Confirm File Replace باز خواهد شد که از شما می‏پرسد از جایگزینی این فایل اطمینان دارید؟ در این زمان چهار دکمه برای انتخاب وجود دارد: Yes to All ،NO ،Cancel و Yes. عملکرد این دکمه‏ها واضح است: دکمه Yes جهت تأیید جایگزینی، دکمه No جهت عدم جایگزینی و دکمه Cancel نیز جهت لغو عملیات به کار می‏رود. همچنین دکمه Yes To All زمانی کاربرد دارد که شما قصد جایگزینی چندین فایل را دارید؛ با فشردن این دکمه دیگر پنجره تأییدیه نمایش داده نخواهد شد و به صورت اتوماتیک همه فایل‏ها جایگزین می‏شوند. اما اکنون اگر مقداری دقیق شویم، احساس می‏کنیم در این میان جای یک دکمه و عملکرد خالی است! دکمه‏ای که عملکردی عکس Yes to All داشته باشد و بتوانیم آن را No to All بخوانیم. فرض کنید به هنگام انتقال چندین فایل قصد ندارید که هیچ فایلی جایگزین قبلی‏ها شود. در این زمان ناچار خواهید بود به تعداد فایل‏های قابل جایگزین بر روی دکمه No کلیک کنید و مایکروسافت را به خاطر قرار ندادن دکمه No to All در این پنجره لعنت کنید! در این زمان اکثر کاربران دست به دامن نرم‏افزارهای جانبی مرتبط، نظیر TeraCopy و SyncToy می‏شوند. اما واقعاً نیازی به این کار نیست! با استفاده از ترفندی بسیار جالب و کاربردی که هم اکنون برای شما بازگو خواهیم کرد، می‏توانید بدون نیاز به هیچ ابزار جانبی و با راهی ساده، عملکرد No To All را در پنجره جایگزینی فایل در ویندوز XP شبیه سازی کنید.

بدین منظور:
پس از نمایش پنجره Confirm File Replace، در صورتی که قصد داشته باشید عملی مشابه با عملکرد No to All را انجام دهید،کافی است کلید Shift را بر روی کیبورد گرفته و نگاه دارید، سپس با استفاده از ماوس بر روی دکمه No کلیک کنید.
با این کار گویی بر روی دکمه فرضی No to All کلیک کرده اید و نتیجه عدم جایگزینی همگی فایل‏ها خواهد بود.

سه راه برای ایجاد نقطه بازگردانی در ویندوز با یک کلیک

در صورتی که تاکنون با System Restore موجود در ویندوز کار کرده باشید حتماً با خواندن عنوان ترفند، متوجه قضیه شده‏اید. System Restore قابلیتی است که در ویندوزهای XP، ویستا و 7 وجود دارد که با استفاده از می‏توانید ویندوز خود را در صورت خرابی به حالت خوب گذشته بازگردانید

 

سه راه برای ایجاد نقطه بازگردانی در ویندوز با یک کلیک

(برای مطالعه اطلاعات بیشتر در خصوص System Restore این ترفند  را بخوانید). نقطه بازگردانی نیز زمانی است که ویندوز شما خوب کار میکند و شما یک نقطه بازگردانی یا Restore Point می‏سازید که در زمان خرابی ویندوز از آن استفاده کنید. اگر آدم وسواسی هستید و دوست دارید همواره در بهترین شرایط یک نقطه بازگردانی ایجاد کنید ساخت نقطه بازگردانی تاحدودی سخت و کسل کننده می‏شود. چرا که هر بار مجبورید مراحل متعددی را طی کنید. اما هم اکنون قصد داریم به معرفی نحوه ساخت نقطه بازگردانی در ویندوز تنها با یک کلیک ساده بپردازیم. آن هم از سه راه مختلف!

راه اول، استفاده از ابزار SCRP
SCRP مخفف عبارت Single Click Restore Point است. به کمک این ابزار کوچک و کم حجم می‏توانید به سادگی و تنها با اجرای آن یک نقطه بازگردانی بسازید. برای سهولت کار می‏توانید آن را در محیط دسکتاپ قرار دهید و هر بار با یک دوبار کلیک آن را اجرا کنید تا نقطه بازگردانی ایجاد شود.

پس از اجرای فایل، پس از چند ثانیه پیغامی مبنی بر ساخت نقطه بازگردانی دریافت خواهید کرد.

راه دوم، استفاده از ابزار SysRestorePoint
SysRestorePoint نیز عملکردی مشابه SCRP دارد. با این تفاوت که تا حدودی پیشرفته‏تر است و پس از ایجاد نقطه بازگردانی، نام آن را نیز به شما می‏گوید. دو نسخه از SysRestorePoint موجود است. نسخه 1.2 و همچنین نسخه 1.3 که این نسخه برای اجرا نیاز به نصب NET framework 2.0. بر روی سیستم شما دارد.
اگر NET framework 2.0. را بر روی ویندوز نصب دارید نسخه 1.3 و اگر ندارید نسخه 1.2 را دریافت کنید.

پس از دریافت فایل‏ها، کافی است آنها را از حالت فشرده خارج کرده و سپس SysRestorePoint.exe را در محیطی نظیر دسکتاپ یا Quick Lunch قرار دهید تا با یک کلیک نقطه بازگردانی ایجاد شود.

راه سوم، ساخت یک فایل VBS
راه سوم شاید بهترین روش باشد. چرا که خودتان دست به کار می‏شوید و به ابزار جانبی نیاز ندارید. بدین منظور:
از منوی Start به All Programs و سپس Accessories رفته و بر روی Notepad کلیک کنید.
حال در محیط Notepad کدهای زیر را عینأ Copy و Paste نمایید:

If GetOS = "Windows XP" Then
CreateSRP
End If

If GetOS = "Windows Vista" Or GetOS = "Windows 7" Then
If WScript.Arguments.length =0 Then
Set objShell = CreateObject("Shell.Application")
objShell.ShellExecute "wscript.exe", """" & _
WScript.ScriptFullName & """" & " uac","", "runas", 1
Else
CreateSRP
End If
End If

Sub CreateSRP
Set SRP = getobject("winmgmts:\\.\root\default:Systemrestore")
sDesc = "Yek Noghteh Bazgardani"
sDesc = InputBox ("Tozihi barayeh in noghteh bazgardani benevisid:", "Sakhteh Noghteh Bazgardani : Tarfandestan.com","Yek Noghteh Bazgardani")
If Trim(sDesc) <> "" Then
sOut = SRP.createrestorepoint (sDesc, 0, 200)
If sOut <> 0 Then
WScript.echo "Error " & sOut & _
": Sakhteh noghteh bazgardani ba moshkel movajeh shod."
End If
End If
End Sub

Function GetOS   
Set objWMI = GetObject("winmgmts:{impersonationLevel=impersonate}!\\" & _
".\root\cimv2")
Set colOS = objWMI.ExecQuery("Select * from Win32_OperatingSystem")
For Each objOS in colOS
If instr(objOS.Caption, "Windows 7") Then
GetOS = "Windows 7"   
ElseIf instr(objOS.Caption, "Vista") Then
GetOS = "Windows Vista"
elseIf instr(objOS.Caption, "Windows XP") Then
GetOS = "Windows XP"
End If
Next
End Function
 

 

پس از کپی کدهای فوق، از منوی File بر روی Save as کلیک کنید. سپس فایل را با نام دلخواه و پسوند vbs. ذخیره کنید (به عنوان مثال نام آن را Tarfandestan.vbs قرار دهید).
حالا به مسیری که فایل را ذخیره کرده‌اید مراجعه کنید. (ترفندستان)
اکنون بر روی فایل مذکور، دوبار کلیک کنید.
در پنجره باز شده توضیحی برای نقطه بازگردانی بنویسید و با فشردن دکمه OK آن را بسازید.
جهت سهولت کار این فایل را در محلی مانند دسکتاپ یا Quick Lunch قرار دهید.

بالا بردن سرعت اینترنت با یک دستور ساده در ویندوز XP


در ویندوز XP قابلیتی وجود دارد به نام Packet Scheduler که این موضوع 20% از پهنای باند اینترنت شما را میگیرد. در صورتی که به این قابلیت نیازی ندارید با طی کردن غیرفعال کردن آن میتوانید با آزاد کردن پهنای باند گرفته شده سرعت اینترنت خود را تا حد چشمگیری بالا ببرید. در صورتی که از سرعت اینترنت خود ناراضی هستید از این ترفند بهره بگیرید.



بدین منظور:
1. Run را از منوی Start اجرا کنید.
2. در Run عبارت gpedit.msc را تایپ کرده و OK را کلیک کنید.
3. منتظر بمانید تا Group Policy اجرا شود.
4. در بخش Local Computer Policy و زیر Computer Configuration گزینه Administrative Templates را گسترش دهید (با کلیک بر روی علامت + کار آن انجام دهید).
5. در لیست باز شده گزینه Network را نیز گسترش دهید.
6. حال در این لیست Qos Packet Scheduler را انتخاب کنید.
7. به گزینه هایی که در سمت راست ظاهر می شوند دقت کنید.
8.بر روی Limit reservable bandwidth کلیک راست کرده و Properties را کلیک کنید.
9. پس از اینکه پنجره Limit reservable bandwidth Properties باز شد در برگه Setting و در زیر Limit reservable bandwidth گزینه Enabled را انتخاب کنید.
10. مشاهده می کنید که با انتخاب آن در روبروی Bandwidth Limit مقدار پیش فرض آن یعنی 20 درصد به نمایش در می آید.
11. به جای عدد 20 مقدار 0 را تایپ کرده و OK را کلیک کنید.
12. حال به Connection که به وسیله آن به اینترنت وصل می شوید رفته و بر روی دکمه Properties کلیک کنید.
13. به برگه Networking بروید و دقت کنید که Packet Scheduler فعال باشد (تیک کنار آن مشاهده شود).
14. این پنجره را OK کنید.
15. کامپیوتر خود را Restart کنید.

چند نکته:
این کار را می توانید با نرم افزارهای قدرتمند بهینه سازی ویندوز مثل TuneUp Utilities خیلی سریعتر و راحتر انجام دهید.
برای بازگشت به حالت پیش فرض هم می توانید مسیر فوق را دنبال کرده و بجای 0 عدد 20 را قرار دهید.

مشاهده بیش از 200 فرمت رایج تصویر توسط Windows Picture در ویندوز

همانطور که می‌دانید Windows Picture and Fax Viewer برنامه‌ای است که به‌ طور پیش‌فرض به ‌هنگام نصب ویندوز XP همراه آن نصب شده و جهت مشاهده تصاویر و عکس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. درصد بسیاری از کاربران به دلیل ظاهر ساده و کاربری آسان از این برنامه برای مشاهده تصاویر خود استفاده می‌کنند. اما مشکلی که وجود دارد این است که Windows Picture and Fax Viewer فقط و فقط از 8

 

مشاهده بیش از 200 فرمت رایج تصویر توسط Windows Picture and Fax Viewer در ویندوز

فرمت تصویری محدود (فرمت‌های JPEG، BMP، PNG، GIF، ICO، WMF، EMF و TIFF) پشتیبانی می‌کند. این موضوع می‌تواند گاهی بسیار مشکل‌ساز باشد. چرا که ممکن است شما یک تصویر با فرمتی غیر از فرمت‌های فوق در اختیار داشته باشید، در نتیجه مجبورید برنامه مخصوص آن فرمت را یافته و نصب کنید تا بتوانید تصویر را مشاهده کنید. اما هم اکنون قصد داریم ترفندی بسیار کاربردی را بازگو کنیم که با بهره‌گیری از آن می‌توانید قابلیت نمایش بیش از 200 فرمت تصویری مختلف را بهWindows Picture and Fax Viewer بیفزایید! بدون آنکه مجبور باشید از برنامه دیگری استفاده کنید! از فرمت‌های ناشناخته مخصوص نرم‌افزارهای کوچک گرفته تا فرمت‌های معروف. به عنوان مثال برای مشاهده فایل‌های PSD دیگر نیازی به نصب Photoshop نخواهد بود و شما می‌توانید به سادگی آن را با همان Windows Picture and Fax Viewer دوست‌داشتنی مشاهده کنید. با این کار عملأ از نصب بسیاری از نرم‌افزارها بی‌نیاز خواهید شد. دقت کنید این ترفند تنها مخصوص ویندوز XP است.

برای اینکار:
شما تنها به یک برنامه کوچک جانبی به نام ImageXtender نیاز خواهید داشت.
ImageXtender در اصل یک نرم‌افزار اختصاصی برای مشاهده تصویر نیست، بلکه تنها با نصب آن قابلیت مشاهده بیش از 200 فرمت توسط Windows Picture and Fax Viewer در ویندوز XP شما فعال می‌شود و به زبانی دیگر یک افزونه مخصوص Windows Picture and Fax Viewer است.

فایل را از حالت فشرده خارج کنید و سپس فایل نصب برنامه را اجرا کرده و برنامه را نصب کنید.
دقت کنید ممکن است آنتی‌ویروس شما جلوی نصب این برنامه را بگیرد و آن را مخرب تشخیص دهد. این موضوع به دلیل دستکاری فایل‌های سیستمی توسط برنامه جهت افزودن فرمت‌ها به Windows Picture and Fax Viewer است. در نتیجه موقتأ آنتی‌ویروس را غیرفعال کنید و برنامه را نصب نمایید.
پس از طی مراحل نصب، صفحه‌ای با عنوان ImageXtender Shell Integration Dialog باز خواهد شد. در صورت باز نشدن این صفحه می‌توانید آن را از منوی Start و سپسAll Programs > ImageXtender > ImageXtender اجرا کنید.
در این صفحه، فرمت‌های مورد علاقه‌ای که قصد دارید به Windows Picture and Fax Viewer اضافه شود را انتخاب کنید و در نهایت با OK کردن آن‌ها را بیفزایید. جهت افزودن کلیه فرمت‌ها Select All را بزنید.
عنوان و توضیح هر فرمت تصویری نیز در این صفحه موجود است.

پس از این‌کار، کافی‌ است یک‌بار سیستم را Restart نمایید تا تغییرات اعمال گردد.
از این پس می‌توانید فرمت‌های تصویری انتخابی را به سادگی توسط Windows Picture and Fax Viewer مشاهده کنید (دقت کنید در صورتی که Windows Picture and Fax Viewer برنامه پیش‌فرض مشاهده تصویر باشد و یا Windows Picture and Fax Viewer را با Open With انتخاب کنید).
همچنین در حالت Thumbnails و Filmstrip نیز تصاویر قابل مشاهده است.

لازم به ذکر است برای غیرفعال کردن نمایش فرمت‌ها اضافی می‌توانید تیک فرمت را از صفحه مربوطه بردارید یا کلأ ImageXtender را Uninstall کنید.

هنگامی که ویندوز کلمه را اشتباه میخواند

 

در ویندوز XP قابلیتی به نام Speech وجود دارد. با استفاده از این قابلیت شما میتوانید متون مختلف انگلیسی را توسط آن تایپ نموده و برنامه آنها را برای شما میخواند. به طور صحیح و با تلفظ صحیح کلمه. اما در این میان اشتباهی کوچک نهفته است! کافی است کلمه ای را که به شما معرفی خواهیم کرد را در آن وارد کنید تا ببینید Speech آن را یک جور دیگر تلفظ میکند!
 


بدین منظور:
از منوی Start وارد Control Panel شوید. سپس روی آیکون Speech دوبار کلیک کنید.
در پنجره جدید باز شده، در قسمت Use the following text to preview the voice میتوانید کلمه مورد نظر خود را برای تست کردن به زبان انگلیسی وارد کنید و روی دکمه Preview Voice کلیک کنید.
خواهید دید که متن شما توسط ویندوز خوانده میشود.

اما ترفند مورد نظر ما!
کافی است که این بار عبارت Crotch به معنای انشعاب را وارد کنید و روی دکمه Preview Voice کلیک کنید.
اما این بار ، برنامه کلمه مورد نظر شما را نمیخواند بلکه واژه Crow's Nest به معنای قلعه را تلفظ میکند!

 

افزایش سرعت مرور سیستم های تحت شبکه در ویندوز XP

 

در صورتی که شما نیز از کاربران شبکه های محلی باشید مطمئنأ به این موضوع بر خورده اید که زمانی که شما در ویندوز XP از My Network Places برای مرور سایر سیستمهای موجود در شبکه خود استفاده میکنید، ممکن است مدت زمان نسبتا طولانی را برای مشاهده لیست منابع اشتراکی در بین سیستم های شبکه منتظر بمانید.

علت این امر در ویندوز XP بررسی وظایف زمانبندی (Scheduled Tasks) هر یک از سیستمهای تحت شبکه قبل از مدیریت و لیست نمودن منابع اشتراکی هر یک از این سیستمها میباشد. در این ترفند قصد داریم به معرفی روشی بپردازیم که با استفاده از آن میتوانید این افت سرعت را میان بردارید.

 

این بررسی معمولا نیاز نمیباشد و در شرایط عادی واقعا نیازی به آن نیست، جالب است بدانید همین بررسی بی مورد زمانی در حدود 30 ثانیه نیاز دارد و این تاخیر برای بسیاری از کاربران کسالت آور میباشد و ممکن است کاربر را به مشکلات سخت افزاری و ... مشکوک نماید.
شما قادر هستید با یک ترفند ساده رجیستری این بررسی بی مورد را غیر فعال نمایید و به این ترتیب دیگر شاهد این تاخیر طولانی نباشید.

بتدا از طریق منوی Start و ابزار Run، ابزار Regedit را اجرا نمایید (تایپ کنید regedit و Enter بزنید).
مسیر زیر را در آن بیابید :

HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Explorer/Remote Computer/NameSpace


در زیر مجموعه کلید NameSpace کلیدی با نام {D6277990-4C6A-11CF-8D87-00AA0060F5BF} وجود دارد.
اگر (ترفندستان) به صفحه سمت راست دقت نمایید مشاهده خواهید کرد که مقدار کلید Default در آن برابر Scheduled Tasks میباشد که نشانگر همان بررسی با تاخیر میباشد.
بر روی کلید {D6277990-4C6A-11CF-8D87-00AA0060F5BF} راست کلیک نموده و گزینه Delete را انتخاب نمایید و این کلید را از مسیر ذکر شده حذف نمایید.
برای اطمینان بیشتر میتوانید قبل از حذف این کلید آن را با کمک گزینه Export در مسیری مطمئن بر روی هارد دیسک خود ذخیره نمایید و نسخه پشتیبانی از آن در اختیار داشته باشید.
برای اعمال تغییرات از رجیستری خارج شده و در صورت نیاز سیستم خود را از نو راه اندازی نمایید.
به این ترتیب پس از اعمال این ترفند دیگر شاهد آن تاخیر نسبتا طولانی نخواهید بود.

بررسی علل کاهش سرعت کامپیوتر و راه های رفع آن

 

شاید تاکنون برای شما این سوال مطرح شده باشد که علت افت ناگهانی سرعت کامپیوتر و کند کار کردن آن چیست و برای بهبود و یا افزایش سرعت آن می بایست چه اقدام و یا اقداماتی را انجام داد؟ پاسخ به سوال فوق متغیر بوده و ممکن است دلایل متعددی در این رابطه وجود داشته باشد.

در برخی موارد ممکن است با رعایت برخی نکات ساده در خصوص نحوه نگهداری سیستم مشکل برطرف گردد و در موارد دیگر ممکن است مجبور به ارتقا سیستم و یا تعویض قطعات مسئله دار گردیم. در این ترفند قصد داریم به برخی نکات اولیه به منظور بهبود کارآئی سیستم اشاره کنیم.

اجرای دقیق Scan Disk: وجود اشکال در فایل های ذخیره شده بر روی هارد دیسک ممکن است کاهش کارآئی سیستم و بروز اشکالات فیزیکی هارد دیسک را بدنبال داشته باشد. با اجرای برنامه Scan disk می توان تعداد زیادی از خطاهای موجود بر روی هارد دیسک را برطرف نمود. برنامه فوق بررسی لازم در خصوص وجود اشکالات فیزیکی بر روی هارد دیسک را نیز انجام خواهد داد. بخاطر داشته باشید که با توجه به ظرفیت هارد دیسک نصب شده بر روی کامپیوتر، فرآیند بررسی وضعیت هارد دیسک می تواند مدت زمان زیادی بطول انجامد و نمی بایست در این فاصله عملیات خاصی را انجام داد.

حذف فایل های موقت موجود بر روی هارد دیسک: فایل های موقت به آندسته از فایل ها اطلاق می گردد که معمولاً پس از نصب یک برنامه همچنان بر روی هارد دیسک باقی می مانند و می توان بدون نگرانی اقدام به حذف آنان نمود .

حذف اطلاعات موجود در Cache برنامه مرورگر: فایل های Cache شده، به آندسته از فایل هائی اطلاق می گردد که در زمان استفاده از اینترنت بر روی سیستم شما باقی مانده و اغلب شامل تصاویری می باشند که به منظور نمایش صحیح صفحات وب، برنامه مرورگر مجبور به دریافت آنان از اینترنت شده است.

Defrag نمودن فایل های موجود بر روی هارد دیسک: Defrag، سازماندهی فایل های موجود بر روی هارد دیسک را بگونه ای انجام خواهد داد که امکان بازیابی آنان با سرعت بیشتری میسر می گردد.

اجرای یک برنامه ویروس یاب: اغلب ویروس های کامپیوتری درصد بالائی از منابع سیستم را استفاده می نمایند. همین موضوع می تواند کاهش کارآئی سیستم را بدنبال داشته باشد. برخی از ویروس ها حتی می توانند باعث از کارافتادن کامل سیستم گردند. به منظور برخورد موثر با ویروس های موجود همواره سعی نمائید که از یک برنامه آنتی ویروس بهنگام شده استفاده کرده و عملیات پویش به منظور یافتن ویروس را در فواصل زمانی خاصی تکرار نمائید.

بررسی سیستم به منظور وجود Spyware: تعداد زیادی از وب سایـت ها بدون آگاهی شما اقدام به نصب Spyware بر روی سیستم شما می نمایند. یک spyware می تواند صرفاً در حد و اندازه یک کوکی ساده باشد که وب سایت های ملاقات شده توسط شما را در خود ثبت می نماید و یا برنامه هائی باشند که امکان دستیابی سایر افراد به کامپیوتر شما را فراهم می نمایند. در این رابطه می توان از برنامه های متعدد Anti Spyware به منظور پویش و برخورد با این نوع برنامه ها استفاده نمود.

غیرفعال نمودن برنامه های نصب شده غیرضروری: یکی دیگر از دلایلی که می تواند کاهش سرعت کامپیوتر را بدنبال داشته باشد، تعداد و تنوع برنامه هائی است که در زمان راه اندازی سیستم اجراء می گردند. در ویندوز XP می توان با استفاده از برنامه کاربردی MsConfig برنامه هائی را که در زمان راه انداری سیستم فعال می گردند مشاهده و در رابطه با آنان تعیین تکلیف نمود. با استفاده از برنامه MsConfig صرفاً می توان لیست برنامه هائی را که در زمان راه اندازی سیستم اجراء می گردند مشاهده نمود و نمی توان از این طریق آنان را حذف نمود. پیشنهاد می گردد که حتی المقدور از نصب برنامه های غیر ضروری بر روی کامپیوتر اجتناب گردد، چراکه هر برنامه پس از نصب درصدی از منابع سیستم را استفاده خواهد کرد و بدیهی است که در اینچنین مواردی می بایست در انتظار کاهش کارآئی سیستم بود. بخاطر داشته باشید که برای حذف یک برنامه از روی کامپیوتر از برنامه هائی موسوم به Uninstall می بایست استفاده گردد. حذف فولدرهای حاوی برنامه به تنهائی در این رابطه کافی نبوده و اطلاعات مربوط به آنان همچنان در ریجستری باقی خواهد ماند .

پاک کردن ریجستری: ریجستری تنظیمات و اطلاعات مورد نیاز ویندوز و سایر برنامه های نصب شده را در خود نگهداری می نماید. به موازات افزایش فرآیندهای نصب و یا Uninstall ممکن است اطلاعات غیرضروری متعددی در ریجستری باقی بماند. در چنین مواردی می توان برای حذف اطلاعات غیرضروری موجود در ریجستری از برنامه های کاربردی متعددی استفاده نمود.

ایجاد یک فایل Swap با ظرفیت ثابت: هر یک از نسخه های ویندوز تابع یک رویکرد خاص برای Paging و فایل Swap ذخیره شده بر روی هارد دیسک می باشند. پس از اشغال تمامی فضای حافظه اصلی از فایل Swap به منظور ذخیره اطلاعات استفاده خواهد شد. اندازه فایل فوق ثابت نبوده و می تواند با توجه به شرایط موجود تغییر نماید. پس از استفاده از تمامی فضای حافظه و ظرفیت اختصتاص یافته برای فایل Swap، ویندوز اقدام به افزایش ظرفیت آن می نماید. در صورت تحقق چنین شرایطی سرعت و کارآئی سیستم کاهش پیدا خواهد کرد. برای مشخص نمودن ظرفیت فایل Swap می توان از گزینه System موجود در Control Panel استفاده نمود (System > Advanced > Performance Settings > Advanced > Virtual memory ). مثلاً می توان حداقل و حداکثر ظرفیت فایل Swap را مشابه و معادل سیصد مگابایت در نظر گرفت.

به روز نمودن درایورهای سیستم: پیشنهاد می گردد همواره درایورهای مربوط به کارت ویدئو و کنترل کننده IDE بهنگام شده و از جدیدترین درایورهای ارائه شده مرتبط با آنان استفاده گردد .

استفاده از حافظه RAM بیشتر و هارد درایوهائی با 7200 دور در دقیقه (RPM): حافظه اصلی و هارد درایو دو قطعه اصلی در کامپیوتر می باشند که نسبت به پردازنده دارای سرعت بمراتب کمتری می باشند. افزایش حافظه RAM می تواند اثرات مثبتی را در ارتباط با سرعت اجرای برنامه های کامپیوتری بدنبال داشته باشد. سعی گردد از هارد درایوهائی استفاده گردد که RPM (دور در دقیقه) بالائی داشته باشند (نظیر 7200 دور در دقیقه).

تبدیل سیستم فایل: در صورتی که بر روی سیستم شما ویندوز 95 نصب شده است، ویندوز از سیستم فایل FAT 16 استفاده می نماید. در صورت تبدیل سیستم فایل فوق به FAT 32، سرعت سیستم افزایش نخواهد یافت ولی حجم و تعداد فایل هائی را که می توان بر روی هارد دیسک ذخیره نمود، افزایش می یابد. در صورت استفاده از ویندوز XP و یا 2000، ارتقاء FAT16/32 به NTFS بهبود کارآئی و امنیت سیستم را بدنبال خواهد داشت. توجه داشته باشید که پس از تبدیل سیستم فایل، امکان برگشت به وضعیت قبلی وجود نخواهد داشت. نسخه های ویندوز 95، 98، SE و ME قادر به خواندن اطلاعات از سیستم فایل NTFS نمی باشند. بنابراین در صورتی که قصد استفاده از سیستم به صورت Dual-Booting (نصب بیش از یک سیستم عامل و انتخاب یکی از آنان در زمان راه اندازی سیستم) را داشته باشید و یا تمایل به اشتراک درایوهای موجود بین چندین سیستم عامل را دارید، بهتر است که از FAT32 استفاده نمائید.

در صورتی که تمامی موارد اشاره شده منجر به حل مشکل کاهش سرعت نگردد، می توان هارد دیسک را مجدداً فرمت و اقدام به نصب سیستم عامل و سایر نرم افزارهای دلخواه نمود و یا در صورت ضرورت سخت افزار سیستم را ارتقاء داد.

9 دلیل قانع کننده برای ضرورت نصب سرویس پک 2 ویندوز XP

 

مدت زمان زیادی از عرضه سرویس پک 2 ویندوز XP میگذرد ، اما بسیاری از کاربران همچنان به همان ویندوز قدیمی خود راضی هستند. عده ای هم از SP2 استفاده میکنند اما از بسیاری از تفاوتهای موجود با SP1 بی خبرند. در این ترفند قصد داریم تا 9 دلیل قانع کننده برای شما رو کنیم که با مطالعه آنها میتوانید تصمیم گیری کنید که چرا باید از سرویس پک 2 استفاده کنید.
 


۱- کمک به حفاظت از کامپیوتر شما از پیوست های خطرناک
ویندوزXP سرویس پک 2 با هشدار در مورد پیوست های نا امن ممکن از کامپیوتر شما در مقابل ویروس هایی که از طریق Internet Explorer , Outllook Express , Windows Messenger گسترش می یابند دفاع می کند.

۲- بهبود بخشیدن به امنیت شما بر روی وب
SP2 از اطلاعات محرمانه شما بر روی فایل ها روی کامپیوتر شخصی تان بوسیله تنظیمات امنیتی نگهبانی و حفاظت می کند.

۳- پرهیز ازدانلود های نا امن
تنظیم Internet Explorer Information Bar که در مورد دانلود های نا امن به شما هشدار می دهد و انتخاب را به شما واگذار میکند تا از دانلود آن فایل هائی که می توانند خطرناک باشند جلوگیری کنید.

۴- کاهش pop-up های آزار دهنده
Internet Explorer pop-up Blocker جستجو و گردش در اینترنت را با کمک به شما در کاهش آگهی و تبلیغات نا خواسته و نوشته های pop-up وقتی که شما در حال وب گردی هستید برای شما لذت بخش تر میکند.

۵- بکار گیری دیواره آتش Firewall
دیواره آتش قدرتمند ویندوز اینک در SP2 به صورت پیش فرض روشن است. این به حفاظت ویندوز XP در مقابل ویروس ها و کرم ها که در در اینترنت گسترده شده اند کمک میکند.

۶- به کار گیری تنظیمات امنیتی شما
Windows security center جدید به شما اجازه میدهد تا به راحتی وضعیت امنیتی خود را بررسی کنید و بر تنظیمات امنیتی خود مدیریت کنید.

۷- دریافت جدیدترین بروز ترین بروزرسانی به آسانی
افزوده شدن بروز رسانی اتوماتیک ویندوز ایکس پی بروز رسانی را راحت تر کرده است به علاوه اینکه اضافه شدن فناوری جدید به قسمت Help Dial-up customer بازدهی بروز رسانی ها را افزایش داده است.

۸- کمک به شما برای حفاظت از آدرس های پست الکترونیک
باز سازی Outlook Express بوسیله محدود سازی آدرس ایمیل شما به کاهش ایمیل های ناخواسته به وسیله Spam ها کمک میکند.

۹- به کار گیری فناوری Wireless بدون دردسر
SP2 پشتیبانی از wireless را بهبود بخشیده و فرایند یافتن و وصل شدن به شبکه های بی سیم را برای شما در خانه یا سفر ساده کرده است.

دیدن تصویر به شکل تمام صفحه در نرم افزار Paint

 

مطمئنأ همگی شما با نرم افزار Paint ویندوز آشنا هستید. این نرم افزار که پس از نصب تمامی نسخه های ویندوز بر روی سیستم نصب میشود ساده ترین و اولیه ترین ابزارهای کشیدن نقاشی و تصویر سازی را در اختیار شما قرار میدهد. در این ترفند قصد داریم تا یک روش ساده را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن میتوانید تصویر خود را در Paint به شکل تمام صفحه یا Full Screen مشاهده کنید.
 


بدین منظور:
از منوی Start وارد All Programs شده ، سپس از قسمت Accesories روی Paint کلیک کنید تا برنامه باز شود.
اکنون یک نقاشی بکشید یا یک تصویر را وارد برنامه کنید.
حالا از نوار ابزار بالا روی View کلیک کنید ، پس از باز شدن منوی View دکمه V را از روی کیبورد فشار دهید.
خواهید دید که تصویر شما به شکل فول اسکرین ظاهر خواهد شد. با فشردن هر دکمه ای به بخش قبل بازخواهید گشت.

خلاصی از دست پوشه بی استفاده ویندوز XP

چهار شنبه 28 فروردين 1392برچسب:, :: 10:29 ::  نويسنده : arman razmbar


اسکنر یکی از تجهیزات جانبی مهم در کامپیوتر محسوب می گردد . کاربرانی که با تصاویر سروکار داشته و تمایل به نشر حرفه ای آنان را دارند، می توانند با استفاده از اسکنر تصاویر مورد نظر خود را اسکن و در ادامه پس از ایجاد محتوی دیجیتال ، با بکارگیری نرم افزارهای ویرایش تصاویر،عملیات دلخواه خود را بر روی تصاویر انجام دهند . در صورتیکه قصد ارسال یک عکس که توسط دوربین های معمولی ( غیردیجیتال ) گرفته شده است را برای دوستان خود از طریق یک نامه الکترونیکی داشته باشیم ، می بایست در ابتدا عکس مورد نظر را بکمک اسکنر ، پویش و پس از تبدیل به محتوی دیجیتال ، آن را بعنوان یک فایل ضمیمه همراه نامه الکترونیکی ارسال نمود. در مواردیکه قصد ایجاد یک نسخه دیجیتال از اطلاعات را داشته باشیم ( مثلا" جزوات درسی ، کتب و ... ) ، می توان از اسکنر استفاده نمود. ( پس از اسکن متون و تبدیل آن به محتوی دیجیتال ، امکان ویرایش آنان نیز فراهم می گردد ). در این مقاله قصد داریم به برخی از پرسش های متداول در زمینه انتخاب یک اسکنر پاسخ داده و از این رهگذر با ضوابط و معیارهای انتخاب مناسب یک اسکنر بیشتر آشنا شویم .

--------------------------------------------------------------------------------

جایگاه اسکنر

انتخاب یک اسکنر به عواملی متفاوتی نظیر : کیفیت خروجی ، سرعت و قیمت بستگی دارد. خوشبختانه اکثر اسکنرهائی که دارای قیمت متعادل و مناسبی می باشند از امکانات پیشرفته ای نظیر: دقت 2400 نقطه در اینچ ( dpi ) ، آداپتورهای transparency و پورت های USB 2.0 بهره می گیرند . اغلب اسکنرهائی که با کاربرد خانگی و غیرحرفه ای طراحی شده اند، دارای دقت تصویری معادل 2400 نقطه در اینچ بوده که کاربران را قادر می سازد با کیفیت مناسب، تصاویر مورد نظر خود را اسکن نمایند. تولید کنندگان در مقابل ایجاد تغییرات در عناصر سخت افزاری استفاده شده در اسکنرها( عناصر کلیدی ) ، سعی می نمایند با ارائه امکانات جانبی، زمینه استفاده آسان از آنان را فراهم نمایند . مثلا" شرکت HP ، با افزودن یک تغذیه کننده عکس 4 در 6 اینچ ، امکان اسکن سریع تصاویر را در اختیار کاربران قرار داده است . اکثر سیستم های عامل جدید ، دارای امکانات مناسب نرم افزاری بمنظور حمایت و بکارگیری پتانسیل های ارائه شده توسط اسکنرها می باشند .

--------------------------------------------------------------------------------

ویژگی ها ی مهم
از مهمترین ویژگی های مرتبط با اسکنر ، می توان به موارد زیر اشاره نمود :

دقت لامپ تصویر : بمنظور اسکن و استفاده از تصاویر در صفحات وب و یا چاپ تصاویر 3 در 5 و یا 4 در 6 ، دقت 100 نقطه در اینچ کافی خواهد بود. برای اسکن متن با استفاده از OCR)Optical character recognition ) ، دقت 300 نقطه در اینچ استاندارد بوده و کفایت خواهد کرد .در صورتیکه قصد ایجاد تصاویر بزرگتر ( 8 در 10 اینچ ) و یا بزرگنمائی تصاویر کوچکتر وجود داشته باشد ، می بایست اسکنری با دقت 1200 یا 2400 نقطه در اینچ انتخاب گردد . تصاویری که دارای دقت بیشتری می باشند ، از انعطاف مناسبی در زمان ویرایش برخوردار بوده و فضای بمراتب بیشتری را در زمان ذخیره شدن بر روی هارد دیسک ، اشغال خواهند کرد. مثلا" یک تصویر 4 در 6 اینچ که دارای دقت 1200 نقطه در اینچ می باشد ، فضائی معادل 25 مگابایت را اشغال خواهد کرد . بمنظور اسکن اینگونه تصاویر، زمان زیادی نیز صرف خواهد شد .

آداپتور transparency . در زمان اسکن اسلاید و یا فیلم به یک آداپتور transparency نیاز خواهد بود ( یک منبع نور که در بین فیلم تابانده می شود ). آداپتورهای فوق ، می توانند بهمراه اسکنر( جزء لاینفک در زمان ساخت ) و یا بعنوان یک ماژول جداگانه ارائه گردند .

تغذیه کننده اتوماتیک سند ( ADF ) : بمنظوراسکن متون با حجم بالا و یا تصاویری که طول آنان زیاد می باشد( بیش از سطح اسکنر ) ، استفاده از یک تغذیه کننده اتوماتیک سند ، مفید خواهد بود. شرکت های HP و میکروتک ، در برخی از مدل های جدید خود از ADF)Automatic document feeder) استفاده نموده اند .

اینترفیس : بموازات ارائه مادربردهائی که دارای پورت USB 2.0 می باشند ، تولید کنندگان اسکنر نیز اقدام به ارائه اسکنرهائی نموده اند که از پورت فوق بمنظور ارتباط با کامپیوتر استفاده می نمایند . ( در صورت عدم وجود پورت USB 2.0 می توان از پورت USB 1.0 استفاده نمود ) . در آزمایشات انجام شده بر روی برخی از اسکنرهائی که از پورت USB 2.0 جهت ارتباط با کامپیوتر استفاده می نمایند ، تفاوت سرعت مشهودی ، ملاحظه نگریده است . سرعت و قیمت اسکنرهائی که امکان استفاده از پورت های Firewire را دارا می باشند ، بمراتب بیشتر می باشد.

عمق رنگ : تعداد رنگ داده که اسکنر قادر به تشخیص و ذخیره سازی آنان می باشد را عمق رنگ گفته و بر حسب بیت در هر پیکسل ، اندازه گیری می گردد . با توجه به اینکه ، اسکنر معمولا" قادر به اخذ داده ئی بمرابت بیش از میزانی است که درایو آن می تواند ذخیره نماید ،یک شناسه دیگر به مشخصه عمق بیت اضافه می شود . نظیر : 48 بیت داخلی و یا رنگ سخت افزاری ، که مشخص کننده میزان داده ئی است که اسکنر قادر به تشخیص آنان می باشد و خارجی یا True Color که مشخص کننده میزان داده ئی است که درایو اسکنر قادر به ذخیره سازی آنان می باشد. در اکثر موارد ، استفاده از 24 بیت خارجی عمق رنگ ، کفایت خواهد کرد.

تکنولوژی سنسور : اسکنرهای صفحه تخت ، دارای یکی از دو نوع تکنولوژی سنسور می باشند : تکنولوژی اول ، Charge couple device)CCD) و تکنولوژی دوم Contact Image sensor)CIS) ، نامیده می شود . CCD یک تکنولوژی قدیمی تر بوده که از آن در دوربین های دیجتال نیز استفاده می گردد . تکنولوژی CIS اخیرا" در اسکنرها استفاده و یک رویکرد جدید در این زمینه می باشد .کیفیت تصاویر اسکن شده توسط تکنولوژی CIS ، پائین تر است بوده ولی در مقابل ، اسکنرهائی که از تکنولوژی فوق استفاده می نمایند ، کوچکتر شده و میزان برق مصرفی آنان بمراتب کمتر از اسکنرهائی است که از تکنولوژی CCD استفاده می نمایند.

نوع اسکنر : اکثر اسکنرهای موجود ،از نوع تخت می باشند . علت این نامگذاری بدلیل این است که سطح اسکن بصورت تخت می باشد . در اسکنرهای فوق ، تصویر مورد نظر برای اسکن بر روی سطحی تخت و بین صفحه ای شیشه ای و درب اسکنر قرار می گیرد . ( نظیر دستگاه کپی ) . علاوه بر اسکنرهای تخت ، اسکنرهای دیگری نیز وجود دارد . اسکنرهای Sheet-fed ، اسکنرهای دستی ، اسکنرهای عکس و تجهیزات جانبی چندکاره شامل ترکیب چاپگر ، اسکنر و فاکس درون یک دستگاه ، نمونه هائی از سایر اسکنرهای موجود می باشد . اسکنرهای Sheet-fed با توجه به نیاز کاربران مطرح و بسرعت متداول گردیدند. کاربرد اصلی اسکنرهای فوق ، اسکن متون می باشد .

نرم افزار : تمامی اسکنرها بهمراه نرم افزارهای لازم بمنظور خواندن یک شی ، گرفتن تصویر و انتقال آن به درون کامپیوتر عرضه می گردند . پس از ارسال یک تصویر به درون کامپیوتر ، ممکن است با توجه به نوع نیاز خود ( تغییر اندازه ، ویرایش ، افکت ، تنظیم نور و رنگ ) ، به نرم افزارهای دیگری نیاز باشد . اکثر اسکنرها بهمراه نسخه هائی از نرم افزارهای ویرایش تصاویر ارائه شده اند. تعداد زیادی از اسکنرها نیز بهمراه یک نرم افزار OCR ارائه می گردند . با استفاده از نرم افزار فوق ، می توان یک متن نوشته شده را اسکن و آن را به متن مورد نظر بمنظور ویرایش در کامپیوتر تبدیل نمود .


--------------------------------------------------------------------------------

تشریح مشخصات
پارامترهای زیر را می توان در زمان انتخاب یک اسکنر در نظر گرفت :

دقت و وضوح تصویر
حداقل : 600 در 1200 نقطه در اینچ پیشنهادی : 1200 در 2400 تا 2400 در 4800 حداکثر : 1200 در 2400 تا 2400 در 4800
دقت ، نشاندهنده جزئیات محتوی دیجیتال می باشد . میزان دقت هر اندازه که بیشتر باشد ، تصویر از کیفیت و شفافیت بیشتری برخوردار خواهد بود. اهمیت دقت در یک تصویر ، زمانی بیشتر هویدا می گردد که قصد بزرگ نمودن یک تصویر وجود داشته باشد .

ناحیه اسکن
حداقل : 5 / 8 در 7 /11 اینچ پیشنهادی : 5 / 8 در 7 / 11تا 5 / 8 در 14 ا ینچ حداکثر : 5 / 8 در 7 /11 تا 5 / 8 در 14 اینچ
اکثر کاربران حرفه ای ممکن است نیازمند اسکن تصاویر بزرگتر باشند. بدیهی است که وجود یک ناحیه بزرگتر اسکن ، امکان اسکن کتب بزرگتر ، نقشه ها ، روزنامه ها و سایر موارد مشابه را فراهم می نماید

تکنولوژی هد اسکن
حداقل : CIS یا CCD پیشنهادی : CCD حداکثر : CCD
اسکنرهائی که از تکنولوژی CCD استفاده می نمایند ، متداولتر بوده و کیفیت تصاویر اسکن شده توسط آنان نیز بمراتب بهتر می باشد . اسکنرهائی که از تکنولوژی CIS استفاده می نمایند ، کوچکتر از اسکنرهای CCD بوده و اغلب دارای کابل جداگانه برق نبوده و از کابل USB برای ارتباط با کامپیوتر استفاده می نمایند . در صورتیکه اسکنرهای فوق را از طریق یک کابل جداگانه و مختص این کار به کامپیوتر متصل نمائیم ، سرعت آنان بیشتر بوده و شفافیت تصویر نیز بهبود خواهد یافت . این نوع اسکنرها دارای تغدیه کننده اتوماتیک نیز می باشند.

پورت های اسکنر
حداقل : USB1.1, Parallel پیشنهادی : USB1.1, USB 2.0 Parallel, IEEE1394 حداکثر : USB2.0, IEEE 1394, SCSI
کامپیوترهای شخصی می بایست دارای یک پورت سازگار بمنظور اتصال به اسکنر می باشند . اکثر اسکنرها بهمراه یک پورت USB 1.1 عرضه می گردند( پورت فوق سرعت مناسب برای کارهای با حجم کوچک را دارا می باشد ) . برخی دیگر از اسکنرها ، دو نوع اینترفیس پورت USB و موازی را حمایت می نمایند( بمنظور امکان کار با کامپیوترهای قدیمی ) . صرفا" کامپیوترهائی که دارای مادربردهائی با پورت USB 2.0 می باشند ، می توانند از اسکنرهای شامل پورت USB 2.0 استفاده نمایند ( سرعت پورت های USB 2.0 بمراتب بیشتر از USB 1.1 است ) .

--------------------------------------------------------------------------------

نکاتی دررابطه با تهیه اسکنر

اسکنرهای نخت پاسخگوی اکثر کارها می باشند . استفاده از اسکنرهای تخت آسانتر بوده و دارای قابلیت لازم در رابطه با اکثر کاربردها ،می باشند .

استفاده از اسکنرهای دستی در جایگاه خاص خود . اسکنرهای دستی برای کاربرانی که قصد اسکن مطالب کوتاه خود را دارند، بسیار مناسب می باشند. مثلا" دانشجویان و وکلا می توانند با استفاده از این نوع از اسکنرها ،اطلاعات مورد نظر خود را بسرعت اسکن نمایند.

استفاده از اسکنرهائی با دقت 1200 نقطه در اینچ . قیمت این نوع اسکنرها در مقایسه با سایر اسکنرهای اندکی بیشتر بوده ولی قابلیت آنان زمانی مشخص می گردد که قصد اسکن نمودن تصاویر و در ادامه چاپ آنان وجود داشته باشد. در چنین مواردی رنگ ها ی استفاده شده در تصاویر دارای کیفیت بسیار مناسبی خواهند بود.

بررسی لازم در خصوص پورت های USB . تقریبا" تمامی اسکنرها قادر به برقراری ارتباط با کامپیوتر از طریق پورت USB می باشند . تمامی کامپیوترهای عرضه شده در دو سال اخیر ، دارای یکی از انواع پورت های USB می باشند . در کامپیوترهای قدیمی این نوع پورت ها وجود ندارد. در صورتیکه کامپیوتر دارای پورت USB نباشد ، می بایست از اسکنرهائی استفاده نمود که از طریق پورت موازی به کامپیوتر متصل می گردند. بدیهی است که در چنین مواردی سرعت اسکنرها نسبت به اسکنرهائی که از پورت USB استفاده می نمایند ، کمتر خواهد بود. اسکنرهائی که دارای پورت USB 2.0 می باشند ، دارای سرعت بمراتب بالاتری می باشند . در صورتیکه سیستم موجود قابلیت استفاده از پورت USB 2.0 را دارا نمی باشد ، می توان در صورت امکان اقدام به تهیه یک سیستم جدید نمود و در صورتیکه شرایط فوق عملی نمی باشد ، می توان از کارت های USB 2.0 موجود استفاده تا شرایط استفاده از اسکنرهای شامل پورت USB 2.0 فراهم گردد .

استفاده از اسکنرهائی که دارای دکمه کنترلی اسکن می باشند . استفاده از اسکنرهائی که دارای قابلیت فوق ( دکمه از قبل برنامه نویسی شده ) می باشند، صرفه جوئی در زمان را بدنبال خواهند داشت . ( در مواردیکه تعداد اسناد مورد نظر برای اسکن زیاد می باشد ) .

مشخصات پیشرفته یک اسکنر زمینه تحقق کارهای بزرگ را فراهم می نماید . وجود مشخصات پیشرفته ای نظیر: تغذیه کننده اسناد ، تعدیل کننده شفافیت ، ابعاد مناسب صفحه اسکن، برای کاربرانی که از اسکنر بعنوان یک ابزار حیاتی در جهت انجام کارهای خود استفاده می نمایند، امری ضروری است . با استفاده از اسکنرهائی که دارای ابعاد بزرگتر می باشند ( ابعاد اسکن ) ، می توان تصاویر بزرگ ، روزنامه ها و سایر موارد مشابه را براحتی اسکن نمود . بنابراین لازم است با توجه به نوع استفاده ، اقدام به تهیه اسکنری نمود که تامین کننده تمامی اهداف حرفه ای باشد . بدیهی است بمنظور انجام کارهای بزرگ ، می بایست اسکنر پتاسیل های لازم را دارا باشد .



چهار شنبه 28 فروردين 1392برچسب:, :: 10:24 ::  نويسنده : arman razmbar

 

رم چیست؟

حافظه با دستیابی تصادفی ( Random Access Memory ) فضایی برای خواندن و نوشتن داده‌هاست تا CPU بتواند آن‌ها را پردازش کند. کاربران وقتی به حافظه‌ی رایانه مراجعه می کنند، معمولا آنرا به نام رم می‌شناسند. اگر شما به رایانه‌ی خود رم بیشتری اضافه کنید، تعداد دفعاتی که CPU باید برای خواندن داده‌ها به هارد مراجعه کند را کاهش می‌دهید. بنابراین شما با این کار به رایانه‌ی خود اجازه می‌دهید تا به طور  قابل ملاحظه‌ای سریعتر کار کند. پس خواندن از روی رم سریعتر از خواندن از روی هارد است. رم بصورت موقتی عمل می‌کند، یعنی اینکه داده‌های ذخیره شده بروی رم فقط تا زمانیکه رایانه‌ی شما روشن باشد، باقی می‌ماند. به محض اینکه رایانه‌ی خود را خاموش کنید، اطلاعات ذخیره شده بروی رم نیز ناپدید می‌شوند. هنگامیکه شما مجددا رایانه‌ را روشن می‌کنید، سیستم راه‌اندازی خودکار شما ( Boot ) اطلاعاتی را که بروی ROM ( حافظه‌ی فقط خواندنی ) ذخیره شده است و برای شروع به کار سیستم عامل لازم است را بروی رم شما بارگزاری می‌کند و دوباره رم فعال می‌گردد.

انواع رم

 DRAM :

( Dynamic Random Access Memory ) حافظه با دستیابی مستقیم پویا رایجترین نوع رم است. به این خاطر پویا نامگذاری شده است چون دائما در حال تازه شدن ( Refresh ) است. تازه شدن به این معنا که محتویات خوانده شده از DRAM بلافاصله دوباره  بروی آن نوشته می‌شود. DRAM از یک سری خارن‌های کوچک تشکیل شده است. هر کدام از این خازن‌ها انرژی را آهسته و به کندی از خود عبور می‌دهند، بنابراین اگر این خازن‌ها شارژ مجدد نشوند انحراف داده اتفاق خواهد افتاد. DRAM‌ اغلب با SRAM مقایسه می‌شود.

SRAM :

( Static RAM ) حافظه با دستیابی مستقیم ایستا کمتر از DRAM‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند و اغلب در جاهایی که سرعت خیلی بالا لازم است به کار می‌روند. SRAM توانایی ذخیره‌ی داده‌ها را با توان وانرژی زیاد دارا هستند، بدون نیاز به تازه شدن ( Refresh ). رم‌های SRAM سرعت بیشتری نسبت به DRAM ها دارند و قیمت گرانتری نیز دارند. SRAM و DRAM اگر انرژی خود را از دست بدهند، تمام محتویات ذخیره شده بروی آنها از بین خواهد رفت.

SDRAM :

( Synchronous Dynamic RAM ) حافظه با دستیابی مستقیم پویای همزمان، نوع دیگری از DRAM است که سرعت آن همزمان با CPU‌ است. این همزمانی به SDRAM‌ این توانایی را می‌دهد تا فرامین را به سرعت بخواند و بنویسد ( مفهوم Pipeline ). سرعت بالا در اینجا این امکان را فراهم می سازد تا رم در حین پذیرش و اجرای یک دستور به صورت هم زمان به پردازش دستور دیگر بپردازد.

چهار مدل مختلف از SDRAM موجود می باشد: SDR ، DDR ، DDR2 ، DDR3

SDR

( Single Data Rate ) قبل از سال 2002 اکثر رایانه‌ها از این رم استفاده می‌کردند و می‌توان آنرا نسخه‌ی اصلی نوع SDRAM‌  معرفی کرد که پس از مدتی جای خود را به نوع DDR داد.

DDR

( double data rate ) این نوع رم پهنای باندی دوبرابر پهنای باند رم‌های SDR  دارند و داده‌ها را با سرعت بیشتری انتقال می‌دهند. امروزه رم‌های DDR جای خود را به رم‌های DDR2 داده‌اند.

DDR2

این رم نوعی از رم‌های SDRAM  است که در آن داده‌ها در خانه‌هایی از حافظه ذخیره می‌شوند. اگرچه DDR2 شباهت‌های زیادی به DDR دارد، مثل چگونگی انتقال داده، اما تفاوتی نیز وجود دارد. گذرگاه‌های داده ( BUS ) رم‌های DDR2 نسبت به زمان سرعت انتقال را دو برابر می‌کنند. این تفاوت به شکل اساسی به رم‌های DDR2 اجازه می‌دهد که دو برابر رم‌های DDR  کارایی داشته باشند. البته مزیت رم‌های DDR2 به DDR در فرکانس بالای گذرگاه‌های داده‌ی آن است. رم‌های DDR2 از یکسری حافظه‌های میانجی ( Buffer ) نیز استفاده می‌کنند که سرعت واکشی ( Fetch ) را دو برابر سرعت واکشی رم‌های DDR می‌کنند( Bit 2 ). البته بسته‌های این نوع رم گرانتر و پرخرج تر از نوع قبلی آن است.

DDR3

این نوع رم ارتقا یافته‌ی رم‌های DDR2 است البته با 3 ویژگی متفاوت :

1: پهنای باند بیشتر به علت افزایش نرخ زمان‌سنجی ( clock rate )

2: کاهش مصرف برق به علت تکنولوزی ساخت متفاوت

3: دارای حافظه‌های میانجی ( Buffer )  با سرعت واکشی 8 بیتی

تفاوت‌های دیگری که بین رم‌های DDR , DDR2, DDR3 وجود دارد مصرف برق آنهاست که DDR3 از دو نوع دیگر مصرف برق کمتری دارد درحالیکه فرکانس بیشتری نیز نسبت به آنها دارد. هرچه فرکانس بالاتر باشد سرعت انتقال داده‌ها نیز بیشتر است. در ضمن ولتاژ پایین در رایانه‌های قابل حمل باعت کاهش گرما در آن‌ها می‌شود و عمر باتری آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

 



شنبه 7 فروردين 1392برچسب:, :: 10:31 ::  نويسنده : arman razmbar

 

کارت شبکه ، يکی از مهمترين عناصر سخت افزاری در زمان پياده سازی يک شبکه کامپيوتری است . هر کامپيوتر موجود در شبکه ( سرويس گيرندگان و سرويس دهندگان ) ، نيازمند استفاده از يک کارت شبکه است . کارت شبکه ، ارتباط بين کامپيوتر  و  محيط انتقال ( نظير کابل ها ی مسی و يا فيبر نوری ) را فراهم می نمايد .
اکثر مادربردهای جديدی که از آنان در کامپيوترهای شخصی استفاده می گردد ، دارای يک اينترفيس شبکه ای
onboard می باشند . کامپيوترهای قديمی و يا کامپيوترهای جديدی که دارای اينترفيس شبکه ای onboard نمی باشند ، در زمان اتصال به شبکه ، می بايست بر روی آنان يک کارت شبکه نصب گردد.
شکل زير يک نمونه کارت شبکه را که دارای يک پورت
RJ-45 است را نشان می دهد .

وظايف کارت شبکه

  • برقراری ارتباط لازم بين کامپيوتر و محيط انتقال

  • تبديل داده : داده ها بر روی گذرگاه ( bus ) کامپيوتر به صورت موازی حرکت می نمايند . نحوه حرکت داده ها بر روی محيط  انتقال شبکه به صورت سريال است . ترانسيور کارت شبکه ( يک ارسال کننده و يا دريافت کننده ) ، داده ها را از حالت موازی به سريال و بالعکس تبديل می نمايد .

  • ارائه يک آدرس منحصربفرد سخت افزاری : آدرس سخت افزاری (MAC ) درون تراشه ROM موجود بر روی کارت شبکه نوشته می گردد . آدرس MAC در واقع يک زير لايه از لايه  Data Link مدل مرجع OSI می باشد . آدرس سخت افراری موجود بر روی کارت شبکه ، يک آدرس منحصربفرد را برای هر يک از کامپيوترهای  موجود در شبکه ، مشخص می نمايد . پروتکل هائی نظير TCP/IP از يک سيستم آدرس دهی منطقی ( آدرس IP ) ، استفاده می نمايند . در چنين مواردی قبل از دريافت داده توسط کامپيوتر ، می بايست آدرس منطقی به آدرس سخت افزاری ترجمه گردد .

انتخاب کارت شبکه
برای انتخاب يک کارت شبکه ، می بايست پارامترهای متعددی را بررسی نمود :

  • سازگاری با معماری استفاده شده در شبکه : کارت های شبکه دارای مدل های متفاوتی با توجه به معماری استفاده شده در شبکه ( اترنت ، Token ring )می باشند . اترنت ، متداولترين معماری شبکه در حال حاضر است که در شبکه هائی با ابعاد بزرگ و کوچک ، استفاده می گردد .

  • سازگاری با throughput شبکه : در صورتی که يک شبکه اترنت سريع (سرعت 100Mbps ) پياده سازی شده است ، انتخاب يک کارت اترنت با سرعت 10Mbps تصميم مناسبی در اين رابطه نخواهد بود . اکثر کارت های شبکه جديد قادر به سوئيچينگ اتوماتيک بين سرعت های 10 و 100Mbps می باشند ( اترنت معمولی و اترنت سريع )

  • سازگاری با نوع اسلات های خالی مادربرد : کارت های شبکه دارای مدل های متفاوتی با توجه به نوع اسلات مادربرد می باشند. کارت های شبکه PCI درون يک اسلات خالی PCI  و کارت هائی از نوع ISA در اسلات های ISA نصب می گردند . کارت شبکه می بايست متناسب با يکی از اسلات های خالی موجود بر روی مادربرد، انتخاب گردد. اسلات آزاد به نوع مادربرد  بستگی داشته و در اين رابطه گزينه های متعددی نظير ISA,PCI و EISA می تواند وجود داشته باشد . شکل زير يک نمونه مادربرد را که دارای اسلات های ISA و PCI است ، نشان می دهد :

 گذرگاه ISA که از کلمات Industry Standard Architecture  اقتباس شده است، استاندارد استفاده شده در کامپيوترهای IBM XT است . استاندارد فوق در ابتدا به صورت هشت بيتی مطرح و در سال 1984 نوع شانزده بيتی آن نيز عرضه گرديد. تعداد زيادی از تجهيزات سخت افزاری نظير مودم ، کارت صدا و کارت های شبکه بر اساس استاندارد فوق توليد و عرضه شده اند . برخی از مادربردهای جديد دارای اسلات های PCI بوده  و از کارت های ISA  حمايت نمی نمايند . ( کارت های PCI دارای سرعت بيشتری نسبت به ISA می باشند ) .
PCI در سال 1993 معرفی و يک گذرگاه سی و دو بيتی است . PCI 2.1 شصت و چهار بيت را حمايـت می نمايد .کارت های شبکه PCI با توجه به پتاسيل های موجود دارای استعداد لازم به منظور ارائه سرعت و کارآئی بيشتری نسبت به کارت های ISA می باشند :

  • بافرينگ : حافظه تراشه ها ( RAM )  بر روی کارت شبکه قرار داشته و از آن به عنوان بافر استفاده می گردد .از حافظه فوق به منظور نگهداری اطلاعاتی که در انتظار پردازش می باشند و يا اطلاعاتی که می بايست بر روی شبکه منتشر شوند ، استفاده می گردد .

  •  DMA و يا Direct Memory Access ، کامپيوترهائی که از DMA حمايـت می نمايند، امکان ارسال و يا دريافت داده از حافظه را مستقيما" و بدون درگيرکردن پردازنده فراهم می نمايند .

  • Bus Mastering . کارت های شبکه می توانند بگونه ای طراحی شوند که مستقيما" بدون استفاده از پردازنده کامپيوتر و يا واسطه ای ديگر به حافظه RAM کامپيوتر دستيابی داشته باشند . ويژگی فوق به کارت های شبکه اجازه می دهد که bus را کنترل نموده و داده ئی را به حافظه RAM کاميپوتر ارسال و يا دريافت نمايند .

نصب کارت شبکه
برای نصب کارت شبکه می توان مراحل زير را دنبال نمود :

  • باز نمودن کيس کامپيوتر و نصب کارت شبکه در يکی از اسلات های آزاد

  • بستن کيس و متصل نمودن کابل به پورت کارت شبکه

  • راه انداری کامپيوتر . در صورتی که يک کارت Plug&Play  تهيه شده است و از سيستم عاملی استفاده  می شود  که تکنولوژی Plug & Play را حمايت می نمايد ، تنها کاری که احتمالا" می بايست انجام داد ، قرار دادن ديسکت و يا CD  درايور کارت شبکه در درايو مربوطه است .در صورتی که از سيستم عاملی استفاده می گردد که قادر به تشخيص سخت افزارهای جديد نمی باشد ، می بايست عمليات نصب کارت شبکه به صورت دستی انجام شود .

با توجه به اين که کامپيوترهای جديد و سيستم های عاملی که بر روی آنان نصب می گردد، عموما" از فن آوری Plug&Play حمايت می نمايند ، نصب يک کارت شبکه کار چندان مشکلی نخواهد بود . کافی است کارت شبکه را درون يکی از اسلات های خالی مادربرد قرار داده و کامپيوتر را راه اندازی نمود . کارت های شبکه Plug&Play توسط سيستم عامل تشخيص داده شده و درايور آنان نصب می گردد .
در حال حاضر سيستم های عامل اندکی وجود دارد که از تکنولوژی
Plug &Play حمايت نمی نمايند ، در زمان نصب کارت شبکه بر روی اين نوع سيستم ها ، می بايست دارای اطلاعات لازم در رابطه با IRQ نيز باشيم ( IRQ از کلمات Interrupt Request  اقتباس شده است) . به هر دستگاه موجود در کامپيوتر نظير موس ، صفحه کليد و کارت شبکه ، يک خط IRQ نسبت داده می شود. دستگاه های فوق با استفاده از IRQ نسبت داده شده ، درخواست خود را با پردازنده مطرح می نمايند ( پردازش داده ها ) . هر دستگاه می بايست دارای يک IRQ منحصربفرد باشد در غير اينصورت با يک IRQ Conflict مواجه خواهيم شد.
جدول زير تنظيمات
IRQ در کامپيوترهای شخصی را نشان می دهد .

IRQ

کاربرد

0 System timer
1 Keyboard
2 Cascade to secondary IRQ controller
3 COM port 2 and 4 (serial port)
4 COM port 1 and 3 (serial port)
5 LPT2 (printer port)
6 Floppy disk controller
7 LPT1 (printer port)
8 Real-time clock
9 Free
10 Primary SCSI adapter (or free)
11 Secondary SCSI adapter (or free)
12 PS/2 mouse
13 Floating-point math coprocessor
14 Primary hard disk controller
15 Secondary hard disk controller (or free


شنبه 7 فروردين 1392برچسب:, :: 10:29 ::  نويسنده : arman razmbar

 

چاپگر هاي ماتريس نقطه اي

عبارت ماتريس نقطه اي به مستطيل يا بلوك هاي كوچكي اطلاق مي شود كه روي آن نقطه هايي كه به شكل كراكتر متني يا گرافيكي مورد نظر به نمايش يا چاپ در مي شود ماتريس  نقطه اي از چند رديف و ستون تشكيل مي گردد .

براي مثال ممكن است يك كراكتر از ماتريسي 8×8 به وجود بيايد چاپگر ماتريسي به كمك يك ماتريس نقطه اي كراكتر ها را مي سازد و سپس باز زدن سوزن هايي روي نوار جوهر دار وانتقال نقطه هايي از جوهر بر روي كاغذ كراكتر ها را مي سازد ./

كيفيت خروجي اين چاپگر ها تا حد زيادي بستگي به ابعاد ماتريس دارد (يا سوزن هاي تشكيل دهنده ي كراكتر ها ) اين چاپگر ها را بر اساس تعداد نقطه هاي ماتريسي (يا سوزن ها ) طبقه بندي مي كنند . براي مثال انواع 9،18، 24 سوزني .

با توضيحات بالا بديهي است كيفيت چاپگر هاي 24 سوزني به مراتب از چاپگر هاي 9 سوزني بيشتر است ./

سرعت چاپ در اين چاپگر ها با واحد كراكتر بر ثانيه است سنجيده مي شود . يك چاپگر ماتريس نقطه اي مي تواند سرعتي حدود 300 كراكتر بر ثانيه(CPS) داشته باشد .

چاپگر هاي ليزري

چاپگري است براساس فناوري دستگاه هاي فتوكپي ساخته شده است در اين نوع چاپگر به وسيله پرتو ليزر و آينه گردان تصوير يك صفحه روي غلتك حساس به نور ايجاد مي شود. سپس اين تصوير به صورت بار الكتريكي ساكن روي غلتك ذرات تونر را به خود جذب كرده و نگهداري مي كند . در مرحله بعد كاغذ كه با الكتريسيته ساكن بار دار شده است دور غلتك  مي چرخد و تونر روي غلتك را به خود جذب مي كند .

پس از جذب تونر كاغذ گرم مي شود تا تونر ثابت گردد . در پايان بار الكتريكي غلتك تخليه و تونر اضافي روي آن جمع آوري مي شود اگر مرحله آخر (تخليه بار الكتريكي ) حذف شود چاپگر مي تواند از يك سند چندين نسخه تهيه كند.

نقطع ضعف اين چاپگر ها در محدوديت اندازه ي كاغذ مورد استفاده آن است . براي مثال چاپگر هاي ماتريس نقطه اي مي توانند از اندازه هاي گوناگون كاغذ با عرض هاي مختلف براي چاپ استفاده كنند در حالي كه چاپگر هاي ليزري تنها كاغذهايي با ابعاد و حتي وزن معيني را مي پذيرد .

به عنوان يك نكته ايمني بايد دقت كرد كه هنگام كار با چاپگر ليزري بايد سيستم تهويه مناسب در محيط موجود باشد چرا كه اين چاپگر ها در هنگام كار مقاديري اوزون توليد مي كند كه اگر براي مدت طولاني در مقابل آن قرار داشته باشيد زيان بخش خواهد بود.

چاپگر هاي جوهر افشان

در اين چاپگر ها دو بيا چند مخزن رنگ مايع (مشكي و سه رنگ اصلي) وجو دارد كه از طريق سواخ بسيار كوچكي به نام هد روي كاغذ تزريق مي شود . براي جلوگيري از خشك شدن جوهر اين چاپگر ها هر چند هفته يك بار بايد يك تصوير با آن چاپ كرد . آگهي هاي تبليغاتي و كارت هاي ويزيت از جمله خروجي هاي اين چاپگر ها  مي باشد .

رسام

رسم دستگاهي است براي رسم نمودار ،طرح ها و شكل ها مورد استفاده  قرار مي گيرد رسام براي ترسيم خطوط از قلم يا بار الكتريسيته ساكن و تونر (پودر جوهر) استفاده مي كند . رسام قلمي با استفاده از يك يا چند قلم رنگي روي كاغذ يا برگ هاي ترانسپرنت خطوط را ترسيم مي كند . رسام الكتريسيته ساكن ، الگويي از نقطه هاي بار دار الكتريكي را روي كاغذ رسم كرده سپس مانند چاپگر هاي ليزري آنرا در مجاورت پودر جوهر قرار مي دهد وپس از آن حرارت مي دهد تا جوهر روي كاغذ ثابت شود . رسام ها از نظر به كار گيري كاغذ به سه دسته تقسم مي شوند :

  1. مسطح هستند و كاغذ را ثابت و صاف نگه مي دارند و قلم رسم را در طول محور هاي x و y  روي كاغذ حركت مي دهند .
  2. غلتكي دارند كه كاغذ دور آن مي پيچيد قلم رسم حركت مي كند و بر روي كاغذ اثر مي گذارد .
  3. تلفيقي از دو دسته ي اولند . قلم در طول يك محور جابجا شده كاغذ  نيز عقب و جلو مي رود .

 



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب